Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 25.01.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA RECI prin PRIMAR, cu sediul în com. Reci, satul Reci, nr. 268, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 8299/19.12.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 19.01.2023 că proiectul ”MODERNIZARE STRĂZI ÎN COMUNA RECI” propus a fi amplasat în com. Reci, satele Reci și Bita, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 22.12.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 29.12.2022, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 2/19.01.2023 (nr. înreg. 477/19.01.2023);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 314/16.01.2023 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (GNM Covasna nr. 98/CJ CV/18.01.2023 (nr. înreg. APM 460/18.01.2023); SGA Covasna nr. 389/SL/18.01.2023 (nr. înreg. APM Covasna 469/19.01.2023));
  6. Adresa APM Covasna nr. 406/17.01.2023 către ANANP-ST Covasna pentru punct de vedere;
  7. Punct de vedere nr. 26/ST CV/18.01.2023 din partea ANANP_ST Covasna;
  8. Avizul de Gospodărire a Apelor nr. XX din XX.XX.XX, eliberat de către SGA Covasna;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie și prevede modernizarea străzilor din comuna Reci, satele Reci și Bita, pe o lungime totală de 6093 m.

Terenul ocupat de străzi este situat în domeniul administrativ al comunei Reci și se află în intravilanul/extravilanul localităților Reci și Bita. Drumurile studiate asigură accesul la prorpietățile private si publice, și la unitățile economice ce au sediu în vecinătățile strazilor.

 

Justificarea necesității proiectului:

Străzile studiate se află într-o stare avansată de degradare: suprafața carosabilului prezintă gropi, denivelări; elementele de scurgere ale apelor, respectiv podețele și șanțurile sunt colmatate sau rupte, apele pluviale infiltrând în fundația drumului.

Lățimea carosabilului existent este de 3,00-3,50m, lățime insuficientă pentru desfășurarea traficului în două sensuri.

Investiţia în infrastructura de transport va facilita mobilitatea populaţiei şi a bunurilor, reducerea costurilor de transport de mărfuri şi călători, îmbunătăţirea accesului pe pieţele regionale, creşterea eficienţei activităţilor economice, economisirea de energie şi timp, creând condiţii pentru extinderea schimburilor comerciale şi implicit a investiţiilor productive. Dezvoltarea reţelelei de transport va contribui semnificativ la creşterea competitivităţii întreprinderilor şi firmelor şi a mobilităţii forţei de muncă, şi, prin urmare, la o dezvoltare mai rapidă regiunii.

Situația propusă:

Prin modernizare se prevăd: refacerea structurii rutiere, schimbarea podețelor existente, rezolvarea scurgerea apelor prin execuția rigolelor deschise. Se propune realizarea acceselor în proprietăți și realizarea marcajelor și amplasarea indicatoarelor rutiere.

Din cadrul rețelei de străzi din localitatea Reci se propun pentru modernizare următoarele străzi, cu următoarele lungimi aproximative:

 

Modernizare străzi în Comuna Reci

Nr. crt.

Denumire

Lungime
[m]

Nr. CF

Suprafață
[mp]

Satul Reci

1

Strada Gării - Reci

431

29351, 32767

4159

2

Strada Pârâului

144

29346, 32184

1116

3

Strada Pajiste

1026

29323

7591

4

Strada Nouă

326

29324

2689

5

Strada Sporturilor

182

29409

1341

6

Strada Nuielelor

218

29435, 30543

1884

7

Strada Mică

654

29408

4413

8

Strada Râul Negru

188

29403

1926

9

Strada Principală 1 - Reci

117

30083

974

10

Strada Catifea

213

30082

2169

11

Strada Principală 2 - Reci

252

30491, 29489

2185

12

Strada Principală 3 - Reci

22

29338

152

13

Strada Principală 4 - Reci

52

29338

327

14

Strada Principală 5 - Reci

27

32647

283

Satul Bita

15

Strada Morii

290

30347

1556

16

Strada Principală 1 - Bita

83

30348

606

17

Strada Gării - Bita

220

30345, 30425

5294

18

Strada Principală 2 - Bita

88

35538

820

19

Strada Principală 3 - Bita

179

30457

1294

20

Strada Bajko

329

30350

1986

21

Strada Suba

164

30351

898

22

Strada Principală 4 - Bita

84

32156

400

23

Strada Principală 5 - Bita

539

30353, 32783

4241

24

Strada Calea Ferată – DC 19

265

32764

6152

 

Total:

6093 m

 

54456 mp

 

 

Drumul în plan

Proiectul în plan urmăreşte traseul existent. Racordările prevăzute în plan sunt circulare. Elementele geometrice în plan, inclusiv amenajarea în spaţiu a curbelor, sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 863/85, pentru viteza de proiectare de 25 km/oră. Aceste elemente se vor îmbunătăţi în limita posibilităţilor existente pe teren, fără a fi nevoie de lucrări mari de terasamente.

Străzile studiate au o lungime de 6093 m asupra căreia se adaugă lungimea aleilor și străzilor laterale în lungimi cuprinse între 10-30m (unde este cazul), în funcție de configurația existentă.

Sistemul rutier

Pe străzile și drumurile studiate sistemul rutier va fi modernizat după cum urmează:

       - strat de balast compactat de 40 cm

       - strat de piatră spartă de 15 cm

       - strat de legătură din BAD(BAPC)22,4 leg70/100 de 6 cm

       - strat de uzură din BA16 leg 70/100 de 4 cm

Trotuarul se va realiza cu straturile:

       - strat de balast compactat de 15 cm

       - strat de piatră spartă de 15 cm

       - strat de uzură din BA8 leg 70/100 de 4 cm

Trotuarul în zona acceselor se va realiza cu straturile:

       - strat de balast compactat de 30 cm

       - strat de piatră spartă de 20 cm

       - strat de uzură din BA8 leg 70/100 de 4 cm

Sub stratul de fundație din balast se va așterne 10-15 cm din balast rezultat din sapatura din structura existenta, pentru a ridica capacitatea portanta al pamantului de fundare la minim 80 Mpa. Numai balastul si pietruirea neinfestata cu argila se poate folosi pentru acest scop.

Drumul în profil longitudinal

Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului cu mici modificări, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 să fie respectat.

Drumul în profil transversal

Principala idee în proiectarea modernizării acestor străzi a fost realizarea unei lățimi cât mai mari pentru circulația autovehiculelor, pentru a asigura desfășurarea traficului actual și de perspectivă în condiții de siguranță.

Amenajarea acceselor

Se vor amenaja toate accesele în proprietăți cu aceeași structură ca partea carosabilă, într-o lățime și lungime specific fiecărei situație în parte, conform planului de situație.

Amenajarea drumurilor laterale

Se vor amenaja toate drumurile laterale cu aceeași structură ca partea carosabilă, într-o lățime și lungime specific fiecărei situație în parte, conform planului de situație. Continuizarea șanțurilor în dreptul drumurilor laterale va fi realizată prin tuburi PREMO D500 și lungimi variabile în funcție de soluția de amenajare a intersecției.

Scurgerea apelor

Scurgerea apelor meteorice se va asigura prin pantele transversale și longitudinale, care descarcă în podețele șanțurile existente.

Rigolele de acostament vor fi triunghiulare cu taluzul spre ax la panta 1:10 și cealaltă la 1:1. Lățimea acestor rigole va fi de 0,5-1,00m în funcție de configurația existentă a străzii și capacitatea necesară de scurgere a apelor.

Rigolele carosabile vor fi de 80-90 cm lățime, in funcție de tehnologia de execuție adoptată, și vor fi acoperite cu plăcuțe prefabricate dublu armate. Adâncimea lor va fi variabilă pentru asigurarea scurgerii apelor.

Rigolele trapezoidale pereate pe DC 16 vor avea o adâncime cuprinsă între 30-50cm, cu lățimea bazei de 30 cm și taluzuri la 1:1.

Pe tronsoanele unde nu există lățimea necesară amenajării unei rigole, scurgerea apelor va fi realizată la muchia părții carosabile prin bordura denivelată.

1 Strada Gării: Apele pluviale vor fi dirijate către rigola carosabilă existentă din începutul străzii.

Partea stângă a rigolei carosabile va fi ridicată cu 20 cm pentru a împiedica prăbușirea materialului de pe taluz în rigolă. Acesta nu va fi amenajată în fața acceselor. Bordura rigolei carosabile va fi amenajată numai dacă există pericolul de prăbușire a taluzului peste rigola carosabilă.

Podețele transversale noi vor fi realizate pe următoarele poziții:

       Km 0+085 – Tub PREMO D500 L=9m

       Km 0+168 – Tub PREMO D400 L=12m

       Km 0+245 – Tub PREMO D400 L=12m

2. Strada Pârâului: Pe strada Pârâului apele pluviale sunt dirijate spre șanțul existent, cu care se intersectează la Km 0+055. Strada are un punct minim pe această poziție.

Datorită proximității șanțului pe această poziție pentru a împiedica spălarea taluzului drumului de către apele curgătoare, se va amenaja un zid de sprijin din beton armat tip L, cu H=1m, și L=32m.

Podețele transversale noi vor fi realizate pe următoarele poziții:

       Km 0+055 – 2 x Tub PREMO D800 L=8m

3. Strada Pajiște: Rezolvarea scurgerii apelor pluviale din această stradă este o problemă deosebită deoarece declivitățile axului străzii sunt sub 0,5%. Cu toate acestea apele pluviale vor fi dirijate spre Km 0+560, respectiv spre o statie de pompare ape pluviale proiectată cu Q=26l/s, si Hpompat=5m, prin intermediul rigolei carosabile cu secțiunea variabilă de pe partea dreaptă. Rigola carosabilă va fi racordată într-un separator de hidrocarburi și de solide, iar acesta se racordează la statia de pompare printr-o conductă PEID D200, L=20m.

De la Km 0+315 apele pluviale vor curge în sensul invers al kilometrajului în rigolele de acostament adiacente părții carosabile, și vor fi descărcate la podețul la Km 0+550.

Acesta va pompa apele pluviale în șanțul de pe strada Principală prin intermediul unei conducte PEID D200, L=310m.

Nu se vor interveni asupra podețelor transversale pe această stradă.

4. Strada Nouă: Apele pluviale sunt dirijate către stația de pompare la intersecția cu strada Pajiște, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii.

5 Strada Sporturilor: Apele pluviale sunt dirijate către șanțul existent la Km 0+153 care intersectează strada printr-un podeț PREMO D1000 L=8,0m. Pe partea dreaptă a străzii se va amenaja rigolă de acostament.

Podețele transversale noi vor fi realizate pe următoarele poziții:

       Km 0+153 – Tub PREMO D800 L=8m

6 Strada Nuielelor: Pe partea stânga se va amenaja rigolă de acostament de la Km 0+000 – Km 0+135. Apele pluviale sunt dirijate către punctul minim de pe stradă, respectiv spre Km 0+100 unde apele vor fi descărcate în șanțul existent.

7. Strada Mică: Descărcarea apelor pluviale va fi realizată în șanțul existent care marginează strada de la Km 0+180 – Km 0+530. De la Km 0+000 – Km 0+180 apele vor fi dirijate spre podețul la Km 0+180 prin bordura denivelată.

Șanțul existent va fi pereat pe o înălțime de 50 cm și o lățime la bază de 1.00m, iar pe partea spre axul străzii va fi amenajat un zid de sprijin din beton armat tip L, cu H=0,6-1,50m, și L=285m.

Podețele transversale noi vor fi realizate pe următoarele poziții:

       Km 0+180 –Tub PREMO D800 L=6m

Vor fi amenajate două accese peste șanțul marginal din tub PREMO D800 cu lungimi de 10m, și de 6m.

Izvorul subteran prezent aproximativ la poziția Km 0+270, va fi captată în drenul marginal de pe partea dreaptă a străzii. Drenul va fi realizată din pietriș monogranular învelit în geotextil și cu tubaj de dren pe partea inferioară. Tubul de dren va fi descărcat transversal drumului prin corpul zidului aproximativ la Km 0+292.

Cotele existente al șanțului marginal nu permit descărcarea directă ale apelor pluviale în șațul marginal de pe strada Principală, astfel apele vor fi cumulate la poziția aproximativă Km 0+400 – poziție după care șanțul studiat intră în proprietăți private, nemaifiind posibilă realizarea lucrărilor intervenții asupra acestuia – iar evacuarea apelor va fi realizată prin sifonare. Această metodă permite eliminarea apelor fără a fi necesară folosirea unei stații de pompare. Conducta de sifonare va fi din PEID DN315 PN6 L=140m, iar la capetele vor fi realizate două cămine din beton armat de 1x1m. Descărcarea va fi realizată în camera de cădere al podețului existent, transversal străzii Principale, la Km 0+530.

8. Strada Râul Negru:

Apele pluviale sunt dirijate către intersecția cu strada Principală, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la începutul străzii.

9. Strada Principală 1 - Reci:

Apele pluviale sunt dirijate către sfârșitul străzii, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la sfârșitul străzii.

10. Strada Catifea: Apele pluviale sunt dirijate către șanțul existent la Km 0+108, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în acest șanț existent.

Podețul existent din tub beton armat D1000 la Km 0+109, L=5m se păstrează, și se propune reparația podețului prin realizarea timpanelor și ale aripilor.

Podețul existent pe Ax 2 din beton armat D300 de L=2.50m se va înlocui cu un podeț din beton armat D500, L=6m cu timpane, iar șanțul existent va fi reprofilat pe o lungime de 30m.

11. Strada Principală 2 – Reci și 12. Strada Principală 3 - Reci: Apele pluviale sunt dirijate către începutul străzii, prin intermediul rigolelor de acostament și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la începutul străzii.

13. Strada Principală 4 - Reci: Apele pluviale sunt dirijate spre dreapta în șanțul existent. Bordurile de pe partea dreaptă vor fi amenajate la aceeași nivel ca partea carosabilă.

14. Strada Principală 5 - Reci: Apele pluviale sunt dirijate către începutul străzii, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la începutul străzii.

15. Strada Morii: Apele pluviale sunt dirijate către puncul minim la Km 0+160, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la această poziție.

16. Strada Principală 1 - Bita: Apele pluviale sunt dirijate către sfârșitul străzii, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la sfârșitul străzii.

17. Strada Gării - Bita: Apele pluviale sunt dirijate către puncul minim la Km 0+096, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la această poziție.

Podețul existent la Km 0+092 se va schimba într-un tub din beton armat D500, L=7m.

18. Strada Principală 2 - Bita: Apele pluviale sunt dirijate către începutul străzii, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la începutul străzii.

19. Strada Principală 3 - Bita: Apele pluviale sunt dirijate către începutul străzii, și către strada Suba, cu care se intersectează la Km 0+105, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea dreaptă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțurile existente.

20. Strada Bajko: Apele pluviale sunt dirijate către începutul străzii, respectiv spre Strada Principală 3 – Bita, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la începutul străzii.

La km 0+020 se propune amenajarea unei rigole din beton armat cu gratar metalic cu secțiunea interioară de min 20x10cm (lățime x înălțime), pentru trecerea de pe partea stângă în partea dreaptă ale apelor pluviale.

21. Strada Suba: Apele pluviale sunt dirijate către puncul minim la Km 0+067, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea stângă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la această poziție.

22. Strada Principală 4 - Bita: Apele pluviale sunt dirijate spre dreapta în șanțul existent. Bordurile de pe partea dreaptă vor fi amenajate la aceeași nivel ca partea carosabilă.

23 Strada Principală 5 - Bita: Apele pluviale sunt dirijate către punctul de descărcare la Km 0+045, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea dreaptă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțul existent la această poziție.

De la Km 0+045 – Km 0+115 se propune amenajarea unui șanț trapezoidal cu adâncime variabilă, dar minim 0,40m.

24 Strada Calea Ferată – DC 19: Apele pluviale sunt dirijate către punctul de descărcare la capetele străzii, prin intermediul rigolelor de acostament de pe partea dreaptă a străzii, și ale bordurilor denivelate. Descărcarea apelor se realizează în șanțurile existente la această poziție.

 

Perioada de implementare propusă: Durata etapei de construire este estimată ca fiind de aproximativ 24 luni.

Organizare de șantier

Organizarea de şantier se propune a se executa pe amplasamentul indicat de comuna Reci, pe un teren aflat în inventarul terenurilor comunei Reci. La finalizarea investiției amplasamentul va fi readus la starea inițială.

Pentru a asigura managementul deșeurilor in conformitate cu legislația naționala, antreprenorul lucrărilor va încheia contracte cu operatorii de salubritate locali în vederea depozitării deșeurilor

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate în lucrările de reparaţii ale drumului sunt agregatele minerale (balast, piatră, asfalt, beton) și apă.

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel).

Pentru a asigura managementul deșeurilor in conformitate cu legislația naționala, antreprenorul lucrărilor va încheia contracte cu operatorii de salubritate în vederea preluării deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, din contră va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 648 din 28.11.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna, lucrările vor fi executate în intravilanul/extravilanul localităților, terenul este în proprietatea publică a solicitantei, conform extrase CF. Folosința actuală a terenului: drum (domeniu public).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: rețeaua de drumuri din satele Reci și Bita.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se situează la o distanță de cca. 20 m de la situl Natura 2000 ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci, respectiv Rezervația naturală Mestecănișul Reci – Bălțile de la Ozun - Sântionlunca.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: străzile din satele Reci și Bita, se află într-o zonă antropizată, asigurând accesul la locuințele din zonă.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere – conform evidenței Ministerului Culturii în comuna Reci există monumentul istoric CV-I-s-A-13057 „Castellum de la Comolău” aflat în satul Reci, pe partea numită Comolău. Conform punctului de vedere DJC Covasna nr. 90/18.01.2023: întrucât obiectivul de investiții afectează zone de protecție sit arheologic reperat, documentația va fi înaintată pentru avizare la DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Lungimea totală a rețelei de drumuri propusă pentru modernizare este de L=6093 m, ăn suprafață de 54456 mp.

  b) natura impactului: organizarea de șantier pentru execuția lucrărilor, eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- având în vedere că amplasamentul proiectului este limitrofă sitului Natura 2000 ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci (ROSCI0111) și Rezervației Mestecănișul de la Reci și Bălțile de la Ozun Sântionlunca (distanța de 20 m), APM Covasna a solicitat punct de vedere de la administratorul ariei naturale protejate ANANP ST Covasna prin Adresa nr. 406/17.01.2023;

- conform punctului de vedere din partea ANANP ST Covasna nr. 26/ST CV/18.01.2023, în urma analizării documentației proiectul nu este amplasat în situl Natura 2000 ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci, respectiv Rezervația naturală Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun - Sântionlunca, distanța fiind de cca. 20m de la aceste arii. Deoarece proiectul ”Modernizare străzi în comuna Reci” nu se desfășoară în interiorul ariilor protejate și cu respectarea condițiilor enumerate în prezentul document nu este susceptibil să influențeze negativ starea de conservare a speciilor și habitatelor pentru care au fost constituite ariile naturale protejate, ANANP ST Covasna este de acord cu acesta. Proiectul nu necesită aviz din partea ANANp ST Covasna.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

-- conform punctului de vedere nr. 389/SL/18.01.2023 din partea SGA Covasna și în urma PV al ședinței CAT nr. 2/19.01.2023 este necesară solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 /2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Conform punctului de vedere din partea GNM Covasna nr. 98/CJ CV/18.01.2023: Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1, Art. 15, alin. 1 și Art. 17, alin 4 și Art. 15, alin. 1 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. La finalul lucrărilor de reabilitare a drumului, vehiculele și utilajele folosite vor fi îndepărtate de pe amplasament
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  12. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor din partea SGA Covasna;
  15. Se va depune documentația pentru analiză și avizare la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;
  16. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 648/28.11.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  17. Respectarea condițiilor din Punctul de vedere nr. 26/ST CV/18.01.2023 ANANP ST Covasna, după cum urmează:
    1. Se vor respecta măsurile din Regulamentul sitului Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și al rezervației naturale VII.9. Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun – Sântionlunca, aprobate prin Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 995/2016;
    2. Se vor lua măsuri de evitare, reducere sau ameliorare a impactului asupra mediului;
    3. Se va aplica un management corespunzător gestiunii deșeurilor rezultate din construcții, astfel încât acestea să nu fie depozitate necontrolat, realizându-se numai pe suprafețe/spații special amenajate, iar transportul și valorificarea lor se va realiza prin entități autorizate;
    4. În cazul scurgerilor accidentale de produse petroliere se vor aplica imediat substanțe absorbante și se vor lua măsurile necesare pentru eliminare/valorificare conform prevederilor legale;
    5. Titularul are obligația ca în cazul producerii evenimentelor/accidentelor care ar putea avea efect negativ asupra habitatelor și speciilor, să notifice ANANP în termen de 24 de ore și să întreprindă toate măsurile necesare pentru eliminarea cauzelor și limitarea consecințelor negative;
    6. În interiorul ariilor naturale protejate nu se vor înființa organizare de șantie, depozite de materiale sau de alte tipuri, se va evita orice intervenție care ar putea afecta în mod negativ aria.
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena