Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 25.01.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ORAȘUL COVASNA, cu sediul/domiciliul în orașul Covasna, str. Piliske, nr. 1, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7265/27.10.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 19.01.2023, că proiectul “Reabilitare străzi oraș Covasna – 2018, Reabilitare sistem rutier și canalizare pluvială în străzile Podului, Plevnei, Butykak, Ady Endre, Bartok Bela, Mihai Eminescu, Luceafărului” propus a fi amplasat în orașul Covasna, străzile Podului, Plevnei, Butykak, Ady Endre, Bartok Bela, Mihai Eminescu, Luceafărului, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, nu se supune evaluării adecvate și nu se supune SEICA.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 13.01.2023 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu; anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 31.10.2022 privind solicitarea acordului de mediu; - în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 76/31.10.2022;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 350/16.01.2023);
  • Proces verbal nr. 2/19.01.2023 (nr. înreg. 477/19.01.2023) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 1/11.01.2023 privind proiectul “Reabilitare străzi oraș Covasna – 2018, Reabilitare sistem rutier și canalizare pluvială în străzile Podului, Plevnei, Butykak, Ady Endre, Bartok Bela, Mihai Eminescu, Luceafărului”, emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna (nr. înreg. APM 216/11.01.2023);
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 3011/09.11.2022 (100 ron); OP nr. 3130/17.11.2022 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede reabilitarea străzilor din oraș Covasna – 2018, reabilitare sistem rutier și canalizare pluvială în străzile Podului, Plevnei, Butykak, Ady Endre, Bartok Bela, Mihai Eminescu, Luceafărului, județul Covasna.

Situația existentă:

Partea carosabilă a străzilor studiate datorită stării avansare de degradare, cauzate de lucrările în desfășurare la modernizarea utilităților, necesită desfacere.

Platforma străzilor prezintă tasări importante, gropi, denivelări transversale și longitudinale care au afectat siguranța în exploatare, devenid greu practicabil pe unele sectoare mai ales pe timp nefavorabil (ploaie, polei, zăpadă). Creșterea traficului a condus la accentuarea degradărilor, care au tendința de extindere și implicit conduc la periclitarea siguranței circulației și confortului participanților la trafic.

Totodată se vor demonta trotuarele și bordurile degradate care trebuiesc înlocuite din cauza modificării coletelor proiectate.

Situația proiectată:

Lungimea totală a străzilor studiate pentru reabilitare este de L = 2392,1 m:

  • str. Mihai Eminescu L = 476,602 m
  • str. Bartok Bela L = 295,64 m
  • str. Ady Endre L = 137,16 m
  • str. Podului L = 650,01 m
  • str. Luceafărului L = 235,13 m
  • str. Butykak L = 262,87 m
  • str. Plevnei – Ax1 L = 263,86 m, Ax2 L =70,83 m.

Plan de situație. Platforma drumului va fi pregătită pentru executarea straturilor rutiere proiectate. Aliniamentele în plan urmăresc aliniamentele exustente, se vor face relocări ale poziției acestora datorită necesității de amenajare de trotuar. Majoritatea aliniamentelor vor fi acordate cu arce de cerc.

Profilul longitudinal. În profil longitudinal linia roșie proiectată urmărește linia actuală a terenului cu mici modificări, cu diferențe în ax aproximativ egale cu grosimea sistemului rutier.

Profil transversal. Pe străzile studiate, partea carosabilă va avea lățimea variabilă de 3,0 – 6,0 m. În aliniament panta transversală va fi de 2,5 % spre exterior. În interiorul localității curbele nu se vor converti și nu se vor supraînălța. Partea carosabilă va fi încadrată cu borduri din beton de ciment 15x25 cm. Trotuarele proiectate vor avea lățimi variabile de 1,0 – 2,0 m, încadrate cu borduri din beton de ciment 10x15 cm.

Structura rutieră va avea următoarea alcătuire:

  • 4 cm strat de uzură BA 16
  • 6 cm strat de legătură BAD 22,4
  • 16 cm piatră spartă amestec optimal 0,63 mm
  • 35 cm strat de fundație din balast.

Colectarea și scurgerea apelor pluviale

Pe suprafața străzilor evacuarea și scurgerea apelor a for proiectată în funcție de profilul longitudinal, configurația terenului și posibilitatea evacuării apelor în sistemul de canalizare pluvială.

Lungimea totală de canalizare pluvială este de L = 1954 m:

  • str. Mihai Eminescu L = 460 m
  • str. Bartok Bela L = 240 m
  • str. Ady Endre L = 106 m
  • str. Podului L = 555 m
  • str. Luceafărului L = 174 m
  • str. Butykak L = 184 m
  • str. Plevnei – Ax1 L = 235 m.

Rețeaua nouă constă din colectorul principal, racordat la tronsoane deje realizate sau cu evacuare direct în pârâu Covasna și gurile de scurgere amplasate șa marginea carosabilului. Gurile de scurgere colectează apele meteorice care ajung pe suprafața carosabilă și sunt amplasate la distanțe de 30 – 50 m. Racordurile pentru descărcarea gurilor de scurgere se va realiza din PVC 160 mm prin formarea unui sifon la generatoarea superioară a colectorului principal. Colectorul principal este propus din PP 250 mm.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință actuală a terenurilor este drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: coordonatele Stereo 70 pentru punctele de descărcare ale apelor pluviale preluate de pe platforma străzilor:

Denumire stradă

Emisar

X

Y

Str. Bartok Bela

Pr. Covasna cod cadastral VIII.1.45.18.

483794.371

591543.495

Str. Bartok Bela

Pr. Covasna cod cadastral VIII.1.45.18.

483863.085

591708.008

Str. Podului

Pr. Varului necadastrat

483955.214

592180.449

Str. Podului

Pr. Varului necadastrat

484030.329

592306.680

 

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: monumentele istorice existente în zonă sunt:

  • casele din lemn str. Ștefan cel Mare 104, 110, 155, 157, 159, 161;
  • str. Cuza Vodă 63, 65, 67, 68, 70 cod CV-II-a-B-13196;
  • Școala veche din Voinești, azi Școală Generală str. Mihai Eminescu 15 cod CV-II-m-A-13197;
  • Biserica ”Sf. Nicolae” str. Mihai Eminescu nr. 17 cod CV-II-m-B-13198;
  • Casa parohială a bisericii ortodoxe str. Mihai Eminescu nr. 19 cod CV-II-m-B-13199.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna a emis Avizul nr. 1/11.01.2023 privind proiectul ”Reabilitare străzi oraș Covasna – 2018, Reabilitare sistem rutier și canalizare pluvială în străzile Podului, Plevnei, Butykak, Ady Endre, Bartok Bela, Mihai Eminescu, Luceafărului”.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 58/26.09.2022 emis de Primăria Orașului Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a solicita și obține aviz din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna – copia avizului va fi transmis către APM Covasna;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

 

                                               

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela