Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 61 din data de 16.08.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de S.D.E.E. TRANSILVANIA SUD SA, S.D.E.E. COVASNA prin SISE Covasna, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, Municipiul Sf. Gheorghe, strada Lunca Oltului, nr. 9A, pentru proiectul ÎMBUNĂTĂŢIRE NIVEL DE TENSIUNE ŞI MODERNIZARE LEA JT SĂRĂMAŞ, JUDEŢUL COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4728/27.07.2017 (nr. Registratură electronică 440/10.07.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 11.08.2017 că proiectul ÎMBUNĂTĂŢIRE NIVEL DE TENSIUNE ŞI MODERNIZARE LEA JT SĂRĂMAŞ, JUDEŢUL COVASNApropus a fi executat în comuna Barcani, satul Sărămaş, nr. F.N., jud. Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 3 lit. b); şi pct. 13, lit. a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 09.08.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

-  în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul prevede realizarea unui post de transformare aerian nou şi a racordului de MT aferent, reamplasarea posturilor trafo, modernizarea reţelei de joasă tensiune existentă şi reconfigurarea circuitelor de j.t., modernizarea branşamentelor.

Terenul se află în intravilanul comunei Barcani, satul Sărămaş. Suprafaţa ocupată în total este de 2230 mp din care definitiv se vor ocupa 130 mp iar 2100 mp se vor ocupa temporar. Suprafaţa de teren ocupată definitiv constă în fundaţiile stâlpilor noi proiectaţi şi proiecţiile posturilor de transformare momentan de cele două posturi cu derivaţiile aferente se vor elibera.

LEA j.t. existenta distribuţie este construită pe stâlpi SE şi SC , cu conductoare clasice şi izolate TYIR de aluminiu de secţiune de 25 mmp, 35 mmp şi 50 mmp subdimensionate, înnădite, care necesită multe reparaţii şi reîntinderi de săgeată. Branşamentele aeriene monofazate sunt realizate cu conductoare clasice neizolate OI-AI şi TYIR cu suport pe clădire sau cu suport încastrat în pereţi, pozate sub tencuiala pănă în firida principală tip FBE. Firizile de branşament tip FBE sunt metalice corodate montate în curţile interioare.

Se prevăd următoarele lucrări:

  • lucrări de modernizare aferente PTA 1 Sărămaş 20/0,4KV, 100 KVA;
  • lucrări de modernizare aferente PTA 2 Sărămaş 20/0,4KV, 250 KVA;
  • montarea a trei noi posturi de transformare aeriene, denumite PTA 4, 20/0,4KV 40 KVA, PTA 5, 20/0,4KV 50 KVA respectiv PTA 6, 20/0,4KV 40 KVA , amplasate pe domeniul public;
  • realizare racord 20KV pentru racordarea la RED 20 KV a celor 3 posturi noi proiectate; înlocuirea stâlpilor de beton rupţi, ancoraţi sau necorespunzători din punct de vedere tehnic, utilizaţi la branşamente cu stâlpi de beton centrifugaţi tip SC;
  •  înlocuirea stâlpilor de beton rupţi, ancoraţi sau necorespunzători din punct de vedere tehnic, utilizaţi la branşamente cu stâlpi de beton centrifugaţi tip SC;
  • îndreptarea stâlpilor cu fundaţii burate înclinaţi şi reabilitarea fundaţiilor deteriorate;
  • extinderea reţelelor de j.t. în capetele de reţele acolo unde sunt realizate branşamente aeriene cu lungimi mari;
  • se vor reconfigura traseele de LEA j.t. realizate cu conductoare neizolate sau cu conductoare izolate torsadate cu secţinui reduse, utiliyându-se conductoare torsadate de tip T2X OL-AL 50 +AL 3X95+2X16 mmp, T2X OL-AL 50+AL 3X70+2X16 mmp şi T2X OL-AL 50 +AL 3X50+2X16 mmp;
  • se vor monta cutii de selectivitate pe circuitele de j.t. acolo unde este posibilă preluarea abonaţilor din alt post de transformare în caz de avarie; se vor monta cutii de selectivitate la trecerea din LES 0,4 KV în LEA 0,4 KV;
  • se vor moderniza toate branşamentele existente, cu excepţia celor care au deja montate BMP-uri sau FDCS-uri la limita de proprietate pe stâlp sau stelaj metalic. Asupra acestor branşamente care au deja montate  BMP-uri sau FDCS-uri nu se va interveni decât pentru preluarea din noile conductoare ale LEA 0,4 KV;
  • se vor reface instalaţiile de legare la pământ existente, se vor monta prize de pământ Rp≤1Ω la PT – uri şi Rp≤4Ω la stâlpii cu aparataj şi la fiecare grup de măsură modernizat se vor realiza prize de pământ având Rp≤4Ω;
  • se vor prevedea descărcători j.t. în cutia de distribuţie a PTA;
  • se vor monta grupuri de măsură de balanţă la fiecare post de transformare;
  • se vor reface instalaţiile de legare la pământ prin realizarea de prize de pământ noi, prin montarea de descărcătoare de joasă tensiune şi conectori pentru legarea la pământ a LEA 0,4 KV;
  • se vor realiza inscripţionări de securitate;
  • modernizarea reţelei de iluminat public: conductoarele torsadate ale reţelei de joasă tensiune vor conţine şi conductoare pentru circuitul de iluminat. În urma lucrărilor de înlocuire stâlpi lămpile de iluminat se vor demonta de pe stâlpul înlocuit şi se vor monta pe noul stâlp proiectat.

Alimentarea cu apă - din surse proprii;

Evacuarea apelor uzate – toaletă portabilă ecologică.

- cumularea cu alte proiecte – Executantul, la începerea lucrărilor, are obligația de a respecta precizările tehnice din avizele anexate și de a anunța beneficiarii tuturor rețelelor edilitare existente sau planificate cu care instalațiile proiectate se vor intersecta, cu solicitare de asistență tehnică din partea acestora.

În acest sens executantul va anunţa începerea lucrărilor la Autoritatea publică locală (Primărie) și are obligația ca pe parcursul execuției lucrărilor să se ia toate măsurile legale de prevenire a acidentelor prin semnalizarea și supravegherea acestora, precum și respectarea distanțelor de vecinătate față de alte obiective sau instalații, conform reglementărilor tehnice și legale în vigoare.

- utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în urma lucrărilor vor fi transportate la groapa de gunoi a localităţii prin grija constructorului. Deşeurile feroase şi neferoase, rezultate în urma lucrărilor de demontare echipament electric vor fi predate prin proces verbal beneficiarului şi vor fi transportate şi valorificate la societăţi specializate în acest scop.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie:

1. Lucrările proiectate nu generează zgomote care să fie peste limitele admise. Va exista o anume poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier. Executantul va lucra cu echipamente şi mijloace de transport auto care să se încadreze în limita maximă admisă a nivelului de zgomot.

 2. Funcţionarea obiectivului nu conduce la eliminarea de noxe care să afecteze calitatea aerului din vecinătatea lui şi deci nu este necesară luarea de măsuri pentru reducerea poluării aerului.

3. Obiectivul nu este construit din materiale care ar putea reprezenta surse de radiaţii. Ca urmare, nu sunt necesare dotări sau amenajări împotriva radiaţiilor. De asemenea, materialele folosite nu sunt considerate surse de radiaţii.

 4. Nu există surse poluante şi poluanţi pentru apele de suprafaţă şi subterane pe perioada execuţiei proiectului;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – Terenul pe care se execută lucrările se află în intravilanul comunei Barcani, satul Sărămaş, folosinţa actuală a terenului fiind domeniu public conform Certificatului de urbanism nr. 615 din 19.12.2016 emis de Consiliul Judeţean Covasna.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – terenul este situat în intravilanul comunei Barcani, satul Sărămaş;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul

 

 

 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact nesemnificativ, continuu în perioada de funcţionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – pe perioada execuţiei şi de funcţionare, impact reversibil. Terenul va fi afectat numai pe perioada execuției lucrărilor.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

1. Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 615 din 19.12.2016 emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

2. În cazul în care lucrările presupun traversări de cursuri de apă este necesară obţinerea avizului din partea Sistemului de Gospodărire al Apelor din judeţul respectiv;

3. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;

4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

5. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

6. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.

7. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;

8. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;

9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

10. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;

11. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;

12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

13. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.

14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

16. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

                                                                        

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena