Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 78 din data de 19.09.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de S.D.E.E. ELECTRICA prin SC POWER DESIGN SRL, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, Municipiul Sf. Gheorghe, strada Lunca Oltului, nr. 9A, ap. 7, pentru proiectul ÎMBUNĂTĂŢIRE NIVEL DE TENSIUNE ÎN ZONA PTA1 CASINU MIC, JUDEŢUL COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 5870/11.09.2017 (nr. Registratură electronică 521/08.09.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 15.09.2017 că proiectul ÎMBUNĂTĂŢIRE NIVEL DE TENSIUNE ÎN ZONA PTA1 CASINU MIC, JUDEŢUL COVASNApropus a fi executat în comuna Sânzieni, satul Casinu Mic, nr. F.N., jud. Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 3 lit. b); şi pct. 13, lit. a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 18.09.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

-  în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul prevede îmbunătăţirea nivelului de tensiune Casinu Mic, comuna Sânzieni prin demontarea postului de transformare aerian existent – lucrări 20kV şi reamplasare PTA 1. Postul de transformare se mută de pe teren privat pe domeniu public.

Terenul se află în intravilanul şi extravilanul localităţii, compus din D.C. 1A, străzi comunale şi drum pentru exploataţii agricole, teren aparţinând domeniului public conform PUG aprobat.

Folosinţa actuală a terenului este de drumuri şi străzi destinate pentru circulaţie şi utilităţi urbane subterane şi supraterane, lungimea totală a traseului fiind de 3775 m.

Se va acorda atenţie ca îmbrăcămintea de asfalt să nu fie afectată, lăţimea străzilor să nu fie diminuată sau rigolele existente sau în curs de execuţie să nu fie obturate.

Suprafaţa de teren ocupată permanent : 2.25 mp pentru amplasare PTA reamplasat;

                                                                  :10 mp proiecție la sol Firizi distribuție pe stâlpi;

Suprafaţa de teren ocupată temporar     :300 mp ocupaţi temporar pentru săpătura, utilaje, organizări şantier domeniu public Caşinul Mic.

Consumatorii racordaţi la LEA JT de distribuţie publică din localitatea Caşinul Mic sunt alimentaţi printr-un post de transformare aerian 20/0,4 kV - PTA 1, racordat la LEA 20 kV Veneţia. Lungimea axei este de 1460 m respectiv lungimea semiaxei de 1500 m. Conductoarele liniei sunt din conductor neizolat de Al 50 mmp pe axă, iar derivaţiile din AL de 25-35 mmp. În urma măsurătorilor de sarcini s-au constatat căderi mari de tensiune la capetele reţelei din zonă.

PTA 1 Caşinul Mic este plasat la marginea comunei în incinta unei grădini private, reparaţiile la PTA sunt foarte greoaie datorită faptului că accesul utilajelor este limitat de spaţiu, toate materialele şi sculele trebuie transportate manual. Intervenţiile accidentale la PTA solicită timp îndelungat, fapt pentru care sunt reclamaţii de la consumatori. În reţea sunt stâlpi înclinaţi şi deterioraţi. Branşamentele nu sunt dotate cu dispozitive de protecție la supratensiuni, fiind numeroase reclamații în zona de defectare a aparaturii electrocasnice. Branşamentele nu sunt cu sistem antifurt. În această zonă există un număr de 131 branşamente monofazate şi 20 branşamente trifazate. Prizele de pământ sunt necorespunzătoare iar postul de transformare PTA 1 Caşinul Mic este echipat cu un transformator de 100 kVA, care după rezultatele din măsurători de sarcină este încărcat la 47 % din capacitate.

Pentru consumatorii existenţi sursa de energie electrică de bază este ST 110/20 kV Târgu Secuiesc. Consumatorii din zonă sunt alimentaţi prin LEA 20 kV Veneţia, din postul de transformare PTA 1 Caşinul Mic.

Se prevăd următoarele lucrări:

  • Lucrări 20kV : Demontare post de transformare aerian existent;
  •    PTA reamplasat;
  •    Lucrări LEA 0.4 kV rețea distribuție;
  •    Lucrări branșamente;

Lucrări 20kV :

Stâlpul postului de transformare se demontează și se montează stâlp terminal SC15014–trecere LEA în LES - la marginea grădinii proprietate privată. Linia aeriană 20 kV se prelungește până la stâlpul proiectat.

       Stâlpul proiectat va fi echipat:

- descărcători cu oxizi de zinc 24 kV, 10 kA DOMS ;

- priză de pământ locală cu Rp ≤ 4 Ω;

- 3 lanțuri duble întindere material compozit, consolă întindere CIT-140;

- prelungire conductor până la stâlpul proiectat, lungime 20m;

- trecerile LEA-LES pe stâlpi se va urca cu tub metalic 3m tăiat longitudinal;

 Pe stâlpul proiectat se montează consolă CIT 140, legături de întindere, descărcătoare cu oxid de zinc precum și plecare cablu 20 kV.

Se extinde rețeaua prin LES  20kV A2XS (FL) 2Y 3x1x150/25mm. și se montează post nou de transformare PTA pe domeniu public lângă drumul comunal (conform planului de situaţie proiectată E-02);

Racordul LES 20 kV A2XS(FL)2Y 3x1x150/25mm va fi în lungime de L=270 m – amplasat subteran în profil corespunzător pe lângă drumul comunal (conform planului de situaţie proiectat E-02);

Traseele vor fi la distanțe corespunzătoare față de drum (dincolo de sanț) și clădiri conform normative tehnice, în zone de trotuar la adâncime 0.8m în profil M. Subraversările de drum se vor face prin profil T betonat. Traseul se află pe domeniu public. Se vor monta markere electronice inscripționate pe traseul LES la fiecare 100m pe traseele drepte și la 10m la schimbări de direcție sau obstacole.

PTA 1 reamplasat va fi echipat cu:

- trafo de 20/0,4 kV – 100 kVA;

- separator vertical cu descărcătoare incluse în cadrul de siguranţe;

- cadru de siguranţă tripolar SFEn – 24 kV, cu fuzibile FEN – 6,3 A;

- descărcător cu rezistenţă variabilă ZnO – 24 kV – 10 kA;

- cutie de distribuţie JT CD 1.4 echipată cu întreruptor automat şi pentru măsura generală un contor electronic trifazat activ/reactiv, clasa de precizie 0.5, cu curbă de sarcină, interfaţă RS 232, integrabil în sistemul de telegestiune al Sucursalei Covasna.

Postul de transformare va fi amplasat pe stâlp SC15014 montat în fundaţie turnată din beton.

Lucrări LEA 0.4 kV rețea distribuție:

-Demontarea conductoarelor clasice existente;

-Schimbarea a 34 buc. stâlpi existenţi care nu corespund din punct de vedere mecanic;

-Îndreptarea stâlpilor înclinaţi;

-Conductoarele aeriene clasice se înlocuiesc cu conductoare torsadate:

-pe axele principale și zonele cu consum ridicat se montează:

-T2X Ol-Al 50+3x95Almmp  lungime ~0,45km;

-T2X Ol-Al 50+3x70Almmp  lungime ~1,4km;

- pentru derivatiile se monteaza  T2X Ol-Al50+3x50Almmp lungime ~0.63km;

Lucrări branșamente:

Contoarele de energie se vor scoate din interiorul locuințelor și se vor reface branșamentele consumatorilor.

- Se vor monta Firizi de distribuție și contorizare pe stâlpi (FDCS) prin care se vor prelua consumatorii existenți;

Număr contoare: monofazate148 buc, trifazate directe 9 buc.

 Alimentarea cu apa : nu este cazul ;

 Evacuarea apelor uzate : nu este cazul;

 Asigurarea apei tehnologice (dacă este cazul);

 Asigurarea agentului termic : nu este cazul;

- cumularea cu alte proiecte – Executantul, la începerea lucrărilor, are obligația de a respecta precizările tehnice din avizele anexate și de a anunța beneficiarii tuturor rețelelor edilitare existente sau planificate cu care instalațiile proiectate se vor intersecta, cu solicitare de asistență tehnică din partea acestora.

În acest sens executantul va anunţa începerea lucrărilor la Autoritatea publică locală (Primărie) și are obligația ca pe parcursul execuției lucrărilor să se ia toate măsurile legale de prevenire a acidentelor prin semnalizarea și supravegherea acestora, precum și respectarea distanțelor de vecinătate față de alte obiective sau instalații, conform reglementărilor tehnice și legale în vigoare.

- utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în urma lucrărilor (pământ, bolovani, resturi de betoane) vor fi transportate la groapa de gunoi a localităţii prin grija constructorului.

Materialele valorificabile/refolosibile și echipamentele rezultate din demontări, demolări, înlocuiri se vor preda gestionarului, instalației din care provin (cu proces verbal de predare primire), care le va gestiona conform contractelor în vigoare, sau se vor valorifica prin intermediul unei societăți de colectare specializate de către constructor supervizat de beneficiar.

Deșeurile stâlpi de beton se vor transporta la firma specializată în vedere reciclării. Deșeurile stâlpi de beton se vor preda la o firmă specializată în vederea reciclării. Stâlpii demontați nu se vor depozita în locul de demontare sau în locuri nepermise.

Este interzisă abandonarea, înlăturarea sau eliminarea necontrolată a deșeurilor, precum și orice alte operațiuni neautorizate, efectuate cu acestea conform Legii 211/2011. Astfel, constructorul ca și producător de deșeuri (în urma execuției lucrării) va trebui să ia toate măsurile necesare reducerii la minim a cantităților de deșeuri rezultate pentru a se evita astfel riscurile de poluare sau deteriorare a mediului înconjurător, mirosurile neplăcute.

Pământul rezultat din săpătura va fi depozitat în locuri special amenajate pentru aceasta. Instalațiile electrice proiectate nu afectează așezările învecinate amplasamentului instalației și a consumatorilor și sunt conforme legislației în domeniu.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie:

1. Nu există surse de poluanți pt apele subterane. Distanța față de cel mai apropiat curs de apa - supratraversare râu și paralelism >2m;

În cazul traversării cursurilor de apă de linii electrice se atașează autorizația de Gospodărire Ape.

2. Noxe de la gazele de eșapament emise în aer cu ocazia transportului materialelor - aerul nu va fi afectat.

3. Zgomotul mult sub limita admisibilă provenit de la transportul materialelor și la săparea mecanizată a șanțurilor cât și spargerea stratului de beton de pe carosabil.

4. Se respectă distanțele de amplasare a obiectivului față de construcțiile din zonă și încadrarea din acest punct de vedere în normele în vigoare.

5. Solul este afectat de săpăturile efectuate pentru șanțuri dar efectul este nesemnificativ. Zonele afectate se vor aduce la starea inițială.

Depozitarea materialelor și echipamentelor necesare efectuării lucrărilor precum și a deșeurilor de pământ și pietre rezultate din lucrările se va face în locuri bine stabilite, special amenajate, pentru ca materialele și echipamentele să fie ferite de intemperii și mediul să nu fie afectat de depozitarea acestora.

Executantul are obligația efectuării lucrărilor fără a produce fenomene de poluare sau insalubrizare în zonă.

6. Se vor avea în vedere, în special, măsurile ce trebuie luate împotriva electrocutării păsărilor și animalelor (conductoarele folosite sunt izolate).

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – Terenul pe care se execută lucrările se află în intravilanul şi extravilanul satului Casinu Mic, comuna Sânzieni, judeţul Covasna, compus din D.C.1A, străzi comunale şi drum pentru exploataţii agricole, teren aparţinând domeniului public conform certificatului de urbanism nr. 05 din 14.02.2017 emis de Primăria Comunei Sânzieni.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – terenul este situat în intravilanul şi extravilanul satului Casinu Mic, comuna Sânzieni, judeţul Covasna.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul;

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact nesemnificativ, continuu în perioada de funcţionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – pe perioada execuţiei şi de funcţionare, impact reversibil. Terenul va fi afectat numai pe perioada execuției lucrărilor.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

1. Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 05 din 14.02.2017 emis de Primăria Comunei Sânzieni, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

2. Solicitarea acordului Primăriei Comunei Sânzieni cu privire la mutarea postului de transformare de pe teren privat pe domeniu public.

3. În cazul în care lucrările presupun traversări de cursuri de apă este necesară obţinerea avizului din partea Sistemului de Gospodărire al Apelor din judeţul respectiv;

4. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;

5. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

6. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

7. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.

8. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;

9. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;

10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

11. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;

12. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;

13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

14. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.

15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena