Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 84 din data de 03.10.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de PRIMĂRIA COMUNEI BARCANI PRIN MARIN GHEORGHE PRIMAR, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, comuna Barcani, satul Barcani, str. Pricipală, nr. 260, pentru proiectul CONSTRUCŢIA REŢELEI DE APĂ ŞI APĂ UZATĂ ÎN LOCALITATEA SĂRĂMAŞ, COMUNA BARCANI, JUDEŢUL COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 5909/13.09.2017 (nr. Registratură electronică 531/12.09.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 22.09.2017 că proiectul CONSTRUCŢIA REŢELEI DE APĂ ŞI APĂ UZATĂ ÎN LOCALITATEA SĂRĂMAŞ, COMUNA BARCANI, JUDEŢUL COVASNApropus a fi amplasat în comuna Barcani, sat Sărămaş, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13, litera a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 15.09.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

- în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- aviz din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Buzău – Ialomiţa nr. 141/02.10.2017 înregistrat la APM Covasna cu nr. 6348/02.10.2017;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul prevede construcţia reţelei de apă şi apă uzată în localitatea Sărămaş. Branşamentul la reţeaua publică de alimentare cu apă a oraşului Întorsura Buzăului se va realiza din conducta de apă potabilă existentă pe partea dreaptă a drumului naţional DN13E. Reţeaua de canalizare este prevăzută a se realiza din tuburi PVC+KG+SN 4 şi PEHD PE100Pn. Reţeaua de canalizare va fi racordată la reţeaua de canalizare a localităţii Întorsura Buzăului.

  • ările se vor desfăşura în intravilanul şi extravilanul comunei Barcani şi în intravilanul oraşului Întorsura Buzăului, după cum urmează:

- în intravilanul oraşului Întorsura Buzăului:

  • 2,16 km din conducta de aducţiune amplasată pe partea stângă a drumului judeţean DJ 121A pe direcţia de mers Întorsura Buzăului – Sărămaş;
  • 2,13 km din conducta de refulare a staţiei de pompare apă uzată menajeră SPuz, conductă amplasată pe partea dreaptă a drumului judeţean DJ121A pe direcţia de mers Întorsura Buzăului – Sărămaş;

- în extravilanul localităţii Sărămaş, comuna Barcani:

  • 160 m din conducta de aducţiune amplasată pe partea stângă a drumului judeţean DJ 121A;
  • 160 m din conducta de refulare a staţiei de pompare apă uzată menajeră SPuz;
  • amplasamentul staţiei de pompare apă potabilă SPap, S = 26m x 25m = 650mp;
  • amplasamentul rezervorului de înmagazinare, S = 50 x 50m = 2.500mp;

- în intravilanul localităţii Sărămaş, comuna Barcani;

  • reţelele de distribuţie apă potabilă din localitatea Sărămaş, inclusiv toate lucrările aferente (cămine de vane, hidranţi, traversări, branşamente, etc);
  • reţelele de canalizare menajeră, inclusiv toate lucrările aferente (cămine de vizitare, traversări, racorduri canalizare, staţii de pompare, etc.);

Toate construcţiile aferente sistemului de apă şi canalizare propus se vor amplasa pe domeniul public.

Investiţia cuprinde doua obiecte disctincte, astfel:

1. Sistem de alimentare cu apă în localitatea Sărămaş

Lungimea totală a reţelelor de canalizare (inclusiv refulări) în localitatea Sărămaş este de 13.987 m.

 2. Sistem de canalizare ape uzate menajere în localitatea Sărămaş

Lungimea totală a reţelelor de canalizare (inclusiv refulări) în localitatea Sărămaş este de 15.637 m.

În prezent comuna Barcani nu dispune de un sistem centralizat de alimentare cu apă şi nici de un sistem centralizat de canalizare menajeră, pentru toate cele 3 localităţi aferente.

Alimentarea cu apă este realizată şi pusă în funcţiune doar în localitatea Barcani fiind realizată printr-un racord la reţeaua de apă din oraşul Întorsura Buzăului. Canalizarea menajeră din localitatea Barcani nu este pusă în funcţiune deoarece, în cadrul unui alt proiect, mai trebuie realizată o conductă de refulare care să facă legătura între ultima staţie de pompare apă uzată, amplasată în localitatea Barcani şi punctul de deversare în sistemul de canalizare menajeră al oraşului Întorsura Buzăului şi de aici transportate şi epurate în staţia de epurare a oraşului Întorsura Buzăului.

Localitatea Sărămaş nu dispune de reţele de alimentare cu apă şi nu are reţea de canalizarea menajeră centralizată.

Locuitorii din gospodăriile localităţii Sărămaş au în mare parte fântâni săpate individual, nivelul apei fiind la o adâncime de 3-8 m, iar o altă parte au mici captări ale unor izvoare de coastă, cu debite foarte mici (cca 0,01l/s).

Pentru  nevoi igenico-sanitare locuitorii folosesc latrine vidanjabile, puţuri absorbante sau evacează apă menajeră direct în pârâurile sau văile din zonă.

Apele pluviale se evacuează liber prin rigolele şi şanţurile drumurilor.

Prin promovarea şi realizarea acestei investiţii, se va executa:

- reţeaua centralizată de alimentare cu apă a localităţii Sărămaş, prin racordarea la reţeaua de apă potabilă a localităţii Întorsura Buzăului.

- reţeaua centralizată de canalizare menajeră a localităţii Sărămaş, prin racordarea la reţeaua de canalizare menajeră a localităţii Întorsura Buzăului apele uzate vor fi epurate în staţia de epurare a localităţii Întorsura Buzăului.

1. Sistem de alimentare cu apă în localitatea Sărămaş

Schema tehnologică propusă pentru alimentarea cu apă a localităţii Sărămaş, este următoarea:

Racord la reţeaua de distribuţie apă a localităţii Întorsura Buzăului - Reţeaua de apă potabilă proiectată în localitatea Sărămaş, se va racorda la reţeaua de apă potabilă a localităţii Întorsura Buzăului într-un punct amplasat la km 88+560 al drumului naţional DN13 E, pe partea stângă a acestuia în direcţia de mers Feldioara – Întorsura Buzăului.

Conducta de aducţiune tronson 1: Întorsura Buzăului – Sărămaş - din punctul de racord la reţeaua de distribuţie apă a localităţii Întorsura Buzăului s-a prevazut un sistem de aducţiuni în lungime totală L = 4.790m împărţit în două tronsoane astfel:

  • de la căminul de racord la reţeaua publică a localităţii Întorsura Buzăului, până la limita teritoriului administrativ al comunei Barcani, respectiv la limita extravilanului localităţii Sărămaş, s-a prevăzut conducta de aducţiune tronson 1 PEHD PE 100, Dn 250 mm, Pn6, L = 2.160 m;
  • de la limita extravilanului localităţii Sărămaş până în staţia de pompare apă potabilă SPapsi din staţia de pompare apă potabilă SPap până la rezervorul de înmagazinare Ri s-a prevăzut conducta de aducţiune tronson 2 din PEHD PE 100, Dn 250 mm, Pn6 până la staţia de pompare SPap - L = 1.365 m şi din PEHD PE 100, Dn 200 mm, Pn10 de la staţia de pompare SPap până la rezervorul de înmagazinare Ri - L = 1.265 m.

Conducta de aducţiune tronson 2: Sărămaş – Staţia de pompare SPapRezervor de înmagazinare Ri - Conducta de aducţiune tronson 2, amplasată pe teritoriul administrativ al comunei Barcani, este alcatuită din 2 subtronsoane, astfel:

  • de la limita extravilanului localităţii Sărămaş până în staţia de pompare apă potabilă SPap s-a prevăzut conducta din PEHD PE 100, Dn 250 x 9,6 mm, Pn6, L = 1.365 m. Pe acest subtronson conducta va transporta debitul necesar alimentării cu apă pentru consumatorii din localitatea Sărămaş amplasaţi în aval de staţia de pompare apă, precum şi debitul necesar la sursa pentru alimentarea cu apă a localităţilor Barcani, Sărămaş – restul locuitorilor, Lădăuţi, Valea Mare şi Boroşneul Mic în amonte de staţia de pompare apă nou proiectată.
  • de la staţia de pompare SPap până la rezervorul de înmagazinare Ri - L = 1.265 m s-a prevăzut conducta din PEHD PE 100, Dn 200 x 11,9 mm, Pn10. Pe acest subtronson conducta va transporta debitul necesar la sursa pentru alimentarea cu apă a localităţilor Barcani, Sărămaş – restul locuitorilor, Lădăuţi, Valea Mare şi Borosneul Mic în amonte de staţia de pompare apă nou proiectată. Paralel cu conducta de refulare PEHD DE 200 mm va fi pozat şi un cablu de automatizare prin intermediul căruia se va transmite semnal pentru pornirea/oprirea pompelor din staţia de pompare în funcţie de nivelul apei din rezervoarele de înmagazinare apă.

Staţie de pompare apă potabilă – SPap - Staţia de pompare apă potabilă (SPap), asigură debitul de apă necesar pentru umplerea rezervorului metalic de înmagazinare proiectat -Ri cu V= 500 mc, cu apă potabilă provenită din reţeaua de distribuţie a localităţii Întorsura Buzăului.

Gospodăria de apărezervor de înmagazinare - Pentru asigurarea presiunii şi debitului necesar alimentării cu apă a localităţii Sărămaş şi a localităţilor ce se vor racorda la sistemul de alimentare şi distribuţie apă din localitatea Sărămaş (Barcani, Lădăuţi) s-a prevăzut un rezervor metalic de înmagazinare apă, Ri cu volumul total de înmagazinare V= 500 mc .

Reţele de distribuţie apă în localitatea Sărămaş - Realizarea reţelei de alimentare cu apă potabilă se va face pe toate străzile principale ale localităţii Sărămaş.

Reţelele de alimentare cu apă se vor realiza cu conducte din polietilenă de înaltă densitate PE 100Pn 6 şi Pn 10 SDR 26 reglementate  la noi în ţară.

Lungimea totală a reţelei de distributie apă potabilă proiectată  este de 9.197 m din care:

- PEHD 250 x 9,6 mm Pn 6:          40 m (c-ta principală de distribuţie);

- PEHD 160x 9,5 mm Pn 10:         612 m(c-ta distribuţie);

- PEHD 160 x 6,2 mm Pn 6:          5.103 m (c-ta distribuţie);

- PEHD 90 x 3,5 mm Pn 6:            171 m(c-ta distribuţie);

- PEHD 63 x  2,5 mm Pn 6:         3.271 m(c-ta distribuţie);

Adâncimea medie de pozare a conductelor este de - 1,30 m.

În cadrul proiectului au fost prevăzute 155 buc. branşamente la reţeaua de alimentare cu apă, dotate cu cămine de apometre.

2. Sistem de canalizare ape uzate menajere în localitatea Sărămaş

Schema tehnologică propusă pentru realizarea sistemului de canalizare menajeră a localităţii Sărămaş, este următoarea:

Reţea canalizare menajeră în localitatea Sărămaş - Se propune realizarea reţelelor de canalizare menajeră pe toate străzile principale din localitatea Sărămaş, comuna Barcani, jud. Covasna.

            Lungimea totală a reţelelor de canalizare menajeră (inclusiv refulări) proiectate în localitatea Sărămaş este de 13.507 m din care:

            - PVC KG SN 4  Dn 250 mm:                               10.099 m;

            - PEHD PE 100  De 63x2,5 mm Pn 6:                2.173 m;

            - PEHD PE 100  De 90x3,5mm Pn 6:                 604 m;

- PEHD PE 100  De 110 x 4,2 mm Pn 6:                       631 m;

Adâncimea medie de pozare a conductelor de canalizare este de 2,47 m iar a conductelor de refulare din PEHD este de 1,20 m.

Staţii de pompare ape uzate menajere - În localitatea Sărămaş este necesară execuţia a 7 buc. staţii de pompare - ape uzate menajere notate SPuz 1....SPuz7 pentru debite mici şi medii.

Conducta de refulare PEHD De 110 mm, Pn6 - amplasată pe teritoriul administrativ al oraşului Întorsura Buzăului (refulare de la SPuz1 - tronson 2) cu o lungime totală de 2.130 m.

Prin intermediul acestei conducte se realizează racordul reţelei de canalizare proiectate în localitatea Sărămaş la reţeaua de canalizare existentă în localitatea Întorsura Buzăului. Punctul de racord, la reţeaua de canalizare menajeră din localitatea Întorsura Buzăului se va face într-un cămin de vizitare aflat la intersecţia dintre drumul judeţean DJ 121A la Km 0+000 şi drumul naţional DN 13 E la Km 88+560.

            Adâncimea medie de pozare a conductei de refulare SPuz1 - tronson 2 este de - 1,20 m.

Alimentare cu apă - nu e cazul.

Evacuarea apelor uzate - nu e cazul.

Asigurarea apei tehnologice - nu e cazul.

Asigurarea agentului termic - nu e cazul.

- cumularea cu alte proiecte – prin racordarea la sistemul de alimentare cu apa şi canalizare a oraşului Întorsura Buzăului, prezenta investiţie constituie o completare a proiectului “Reabilitarea şi extinderea infrastructurii de apă potabilă şi apă uzată în judeţul Covasna” finanţat prin programul POS Mediu si POIM, şi care constituie proiectul major al operatorului regional - S.C. GOSPODĂRIE COMUNALĂ S.A. Sfântu Gheorghe.

Realizarea sistemului de alimentare cu apă şi canalizare menajeră în localitatea Sărămaş, este în concordanţă cu Master Planul Judeţului Covasna, elaborat ca parte a proiectului EuropeAid/123051/D/SER/RO-2005/RO16/P/PA 0O1-03) – intitulat Asistenţă tehnică pentru pregătirea proiectelor în sectorul mediului din România, care asigură conformarea cu directiva privind apa uzată 91/271/CEE şi în conformitate cu strategia de dezvoltare a comunei Barcani.

- utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri rezultate din construcţii, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului. În cazul săpăturilor care au fost executate în spaţii verzi, suprafaţa solului se reface la starea iniţială;

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – lucrările se vor desfăşura în intravilanul şi extravilanul comunei Barcani şi în intravilanul oraşului Întorsura Buzăului, cu folosinţa actuală domeniu public al comunei, conform Certificatului de urbanism nr. 146 din 07.04.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – terenul este situat în intravilanul şi extravilanul comunei Barcani şi în intravilanul oraşului Întorsura Buzăului;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b)  natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuţie, în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

  1. Solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 146 din 07.04.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  6. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;
  7. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  10. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;
  11. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.
  13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

                                                                        

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena