Back

proiect decizie a etapei de incadrare

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA OZUN prin primar Raduly Istvan, cu sediul/domiciliul în com. Ozun, str.Gabor Aron,  nr. 75, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6648 din data de 12.10.2017, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.10.2017, că proiectul “Modernizare drum comunal DC 16A intre DN11(Santionlunca) - DC 16, comuna Ozun, judetul Covasna propus a fi realizat în comuna Ozun, satul Santionlunca, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a) corelat cu pct. 10,litera e). Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului, corelat cu pct.10, lit. e). Proiecte de infrastructură: construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;

- anunt public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 11.10.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 13.10.2017;

- lista de control pentru etapa de incadrare EIA (Anexa 2 Ordinul MMP nr.135/2010);

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele: 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiect de dimensiuni medii, care prevede modernizarea  drumului comunal DC16A intre DN11 si DC16, comuna Ozun,judetul Covasna.

Amplasamentul se afla pe teritoriul comunei Ozun,judetul Covasna.Lucrarile se vor executa în intravilanul si extravilanul localitatii conform Hotararii nr. 77/2017 aprobata prin HCL nr.30/1999, conform inventarului bunurilor care apartin domeniului public al comunei Ozun.

Lungimea traseului studiat este de 3940 m, cu păstrarea traseului existent.

Caracteristicile proiectului:

  • Lungime totala traseu studiat = 3,940 km. Se vor proiecta si executa lucrari de terasamente, lucrari de structura drum, lucrari pentru asigurarea scurgerii apelor, podete transversale si laterale, amenajari intersectii cu drumurile laterale, lucrari de siguranta circulatiei.Toate aceste lucrari sunt stabilite in fuctie de recomandarile expertizei tehnice. Se va demola podul din lemn peste Raul Negru si se va construi un pod nou la km 1+553. In extravilanul satului Santionlunca, drumul comunal DC16A, pe sectorul cuprins intre km 0+745 – 3+940, se afla in Rezervatia naturala Mestecanisul Reci-Baltile de la Ozun- Santionlunca si in Aria protejata ROSCI0111- Mestecanisul de la Reci.

Conform Ordinului nr.1295/20178 al Ministerului Transporturilor privind Normele tehnice pentru stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice, drumul comunal DC16A, între Km 0+000 – 3+940, se încadrează în clasa tehnică V, pentru perioada de perspectivă recomandată de 15 ani, având intensitatea medie zilnică anuală sub 750 de vehicule fizice, intensitatea traficului fiind foarte redusă. Traficul de calcul fiind situat între 0,03…0,10 m.o.s. de 11,5 kN pe perioada de perspectivă de 15 ani, astfel, conform Normativului CD 155-2001, clasa de trafic este ușor. La străzile rurale, viteza de bază (de proiectare) este de 25/40 km/h, conform prevederilor STAS 10144/3-91, respectiv 20-25 km/h în conditiile de limite de proprietăti impuse în localitate.

  • La drumul comunal DC16A, conform anexei nr.4 din O.G. nr.43/1997 actualizat, viteza de bază (de proiectare) este de 50 km/h normal/40 km/h redus, conform clasei tehnice V si regiune de deal.
  • S-a optat pentru realizarea unei structuri rutiere suple.
  • Lungime totală traseu studiat = 3,94 km;
  • Lătimea părtii carosabile = 5,50 m (7,0 m pe rampă de acces pod peste Râul Negru);
  • Lătimea platformă drum = 7,0… 12,0 m;
  • Acostamente din piatră spartă = 2 x 0,75 m în extravilan;
  • Șanțuri neprotejate, rigole de acostament și șanțuri betonate;    
  • Trotuare asfaltate pe partea dreaptă între Km 0+000 – 0+600.
  • Lățimea părții carosabile și lățimea platformei drumului, s-au stabilit la maximum posibil în situația dată, până la limita efectivă a proprietăților adiacente, limite pe care administratorul drumului nu poate depăși în nici un fel, deoarece riscă plângeri penale din partea proprietarilor, respectiv sancțiuni din partea Curții de conturi, dacă utilizeză fonduri publice pe suprafețe care nu aparțin domeniului public al comunei.

Conform normativului P100 - 1/2013, lucrările de constructii se încadrează în clasa de importantă '' III '' (constructii de importantă normală).

Categoria de importanŃă a constructiei cf. HGR 766/1997 este " C " (construcŃii de importanŃă normală).

Conform STAS 4273-83, lucrările se încadrează în clasa de importantă IV, respectiv:

- Încadrarea constructiei hidrotehnice după:

- durata de exploatare: definitivă

- după rolul functional: secundară

- constructiile hidrotehnice: categoria 4;

1. Lucrari de drum

Pregătire platformă drum:

Se vor executa săpături pentru completarea fundatiei profilelor transversale, inclusiv trepte de înfrătire și pregătire platformă drum. În intravilanul localității Sântionlunca, datorită impunerii cotei liniei rosii (ax drum) proiectate, care este legată direct prin profilul transversal de cotele intrărilor la proprietăti (unde este cazul), au rezultat importante volume de săpături, pentru a se ajunge la cota de fundare a structurii rutiere.

De asemenea, din cauza amenajării scurgerii apelor pluviale prin rigole de acostament și șanțuri betonate, sunt necesare demolări de elemente de beton, și țevi de scurgere în dreptul acceselor la proprietăți.

S-a prevăzut ridicarea/așezarea la cota proiectată a tuturor capacelor căminelor de vizitare și a hidranților existente pe platforma străzilor studiate.

Terasamentele, platforma drumului se vor reprofila și se vor compacta conform normelor în vigoare. Astfel platforma drumului va fi pregătită pentru executarea straturilor rutiere proiectate.

Structura rutieră

A. Straturi proiectate:

- 4 cm strat de uzură din mixtură asfaltică MAS16–AND605/MAS16 rul 50/70-SR EN 13108-5;

- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic BAD20–AND605 / BA20 leg 70/100-SR EN 13108-1;

- 15 cm piatră spartă în strat de bază – STAS 6400;

- 15 cm strat de fundaŃie din agregate amestec optimal 0-63 mm – SR EN 13242 si STAS 6400;

- 15 cm strat de formă din pământ stabilizat în situ cu liant hidraulic rutier - STAS 12253, SR EN 13282-1.

B. Straturi existente la cota de săpătură:

Pământ de fundare:

- tip P3 nisip prăfos, foarte sensibil la îngheț – dezgheț;

- tip P3 nisip, sensibil la îngheț – dezgheț;

Drumul în plan:

Lungimea totală a traseului studiat este de L= 3,940 Km. În conformitate cu tema de proiectare, traseul proiectat al drumului în plan urmăreste în general traseul existent, având aliniamente 40,88% si curbe 59,12%. Racordările prevăzute în plan, în număr de 31 sunt circulare, respectiv 2 clotide, si au raze cuprinse între Rmin= 10,0m (intersecție în localitate) si Rmax= 1.000,0 m.

Elementele geometrice în plan, inclusiv amenajarea în spatiu a curbelor (supralărgiri, convertiri, supraînăltări), sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 10144/3-91 Străzi. Elemente geometrice si STAS 863/85 Lucrări de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor.

Aceste elemente s-au îmbunătătit în limita posibilitătilor existente pe teren, tinând cont si de unele lucrări de consolidare sectoare de terasamente, si de lucrările de artă - podete/poduri necesare.

Drumul în profil longitudinal

Linia proiectată (linia rosie) urmăreste linia actuală a terenului, cu diferene în ax negative în intravilan și pozitive în extravilan + corecturile necesare, aplicat în asa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 si STAS 10144/3-91 să fie respectat.

Panta minimă este de 0,01%, iar cea maximă este de 7,0%. Racordările prevăzute în plan vertical sunt circulare. La proiectarea profilului longitudinal s-a avut în vedere ca volumele de terasamente să fie minim posibil. Un alt principiu de proiectare de care s-a tinut cont, a fost ca cota liniei rosii în dreptul fiecărui podet existent să se modifice minim posibil, astfel încât să nu fie necesare lucrări foarte mari de umpluturi sau chiar ridicarea ori înlocuirea podetelor pe considerent de linie rosie. Însă, între km 0+600 – 3+940 în extravilan, configurația platformei drumului existent obligă la realizarea drumului în rambleu, și o geometrizare corectă, astfel sunt necesare unele umpluturi din agregate 0-63 mm, în grosime variabilă între 0,10…0,60 m.

Drumul în profil transversal:

Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lătimea de 5,50 m conform profilelor tip + supralărgirile în curbe. La rampă de acces pod vom avea pc=7,0 m.

În aliniament panta transversală va fi de 2,5% spre exterior și/sau într-o pantă unică de 2,5% conform profilelor tip. Partea carosabilă va fi supralărgită, conform STAS 10144/3-91 si STAS 863/85, în curbele unde limita proprietătile adiacente permit acest lucru. În interiorul localitătii, curbele nu se vor converti si nu se vor supraînălta. În intravilan, s-au prevăzut trotuare și rigole de acostament, șanțuri betonate, respectiv borduri de încadrare, conform profilelor tip.

În extravilan avem acostament pietruite cu piatră spartă, care sunt prevăzute pe ambele părti ale platformei drumului pe 2 x 0,75 m si vor avea panta transversală de 4,0/%.

Pe rampele de acces la podul peste Râul Negru, între digurile care delimitează albia majoră, acostamnetele și taluzul drumului vor fi protejate cu pereu din piatră brută așezată pe fundație din beton, împotriva distrugerii terasamentului în caz de inundații excepționale.

Scurgerea apelor:

Din punct de vedere al cadastrului apelor, drumul comunal studiate se situează în bazinul hidrografic al Râului Negru (cod cadastral VIII-1.45) și al pârâului Beldii (cod cadastral VIII.1.45.20).

În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat si s-a proiectat functie de profilul longitudinal, configuratia terenului si posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural.

Apele pluviale de pe platforma drumului se colectează în santuri cu sectiune neprotejată, santuri betonate și rigole de acostament betonate, proiectate la marginea platformei drumului, conform STAS 10796/2-79. Aceste ape se evacuează din zona drumului prin podetele transversale existente si proiectate, si se descarcă în Râul Negru sau pârâul Beldii prin canalele naturale și gurile de scurgere existente, care nu se modifică. Nu sunt necesare noi guri de scurgere.

Din considerente hidraulice si de preluare a apelor din zona drumului, adâncimea minimă a  igolelor/santurilor sunt conform profilelor tip.

Poduri/podete transversale existente cu starea lor actuală, respectiv cele proiectate sunt următoarele:

PODURI/PODETE TRANSVERSALE

Drum comunal DC16A, Km 0+000 – 3+940

km 0+613  Podeț tubular existent L=5,00m; O=500mm

                  Podeț tubular proiectat L=14,20m; O=800mm Lungime și secțiune insuficientă

km 1+553  Pod cu structura de lemn existent Lt=20,60m; B=6,60m; L=3x6,65m; h=3,50m

                  Pod din beton armat proiectat Lt=28,70m; B=8,10m; L=19,60m; h=4,60m

 km1+933  Podeț tubular existent L=10,00m; ∅=600mm

                  Podeț din beton armat proiectat Lt=4,50m; B=9,60m; L=2,00m; h=1,30m

 km 2+104 Podeț tubular proiectat L=8,20m; O=800mm

km 2+799  Podeț tubular existent L=3,50m; ∅=800mm

                  Podeț tubular proiectat L=8,20m; O=800mm

km 3+047  Podeț tubular existent 2 tuburi x L=10,00m;∅=1000mm

                  Podeț din beton armat proiectat Lt=7,00m; B=8,60m;L=4,50m; h=1,80m

2. Pod peste Râul Negru la Km 1+553

La Km 1+553 drumul comunal DC16A traversează râul Negru (cod cadastral VIII-1.45), cu un pod existent cu structura de lemn, având o stare de degradare accentuată , care la recomndarea expertizei tehnice se va înlocui cu un Pod din beton armat proiectat Lt=28,70m; L=8,10m; B=19,60m; h=4,60m;

SOLUTIA PROIECTATĂ

Traversarea Râului Negru s-a prevăzut a se realiza cu un pod din beton armat, cu o deschidere, cu suprastructura din grinzi prefabricate din beton precomprimat si cu infrastructuri elastice fundate indirect, pe piloti forati.

Podul este proiectat la clasa de încărcare LM1(coeficientul αQ=0.8)

Podul proiectat are în sectiune transversală un gabarit total de 7,00 m alcătuit din lătimea părtii carosabile.

Podul proiectat este drept si este amplasat în aliniament.

Podul se încadrează în categoria 4 a constructiilor hidrotehnice, respectiv în clasa de importantă IV (conform STAS 4273-83 “Constructii hidrotehnice – Încadrarea în clase de importantă”) si ca urmare este necesară, pentru conditii normale de exploatare, verificarea pentru un debit cu probabilitatea anuală de depăsire de 5% (conform STAS 4068/2-87 “Debite si volume maxime de apă – Probabilitătile anuale ale debitelor si volumelor maxime în condiŃii normale si speciale de exploatare”).

Pentru dimensionarea hidraulică a podului s-a realizat un calcul hidraulic. Datele geometrice necesare realizării calculului au fost prelevate prin studii topografice, iar calculul hidraulic s-a efectuat pentru un debit Q5%=178mc/s cu probabilitatea de depăsire 5%, realizându-se verificări pentru Q2%=260mc/s si Q1%=329mc/s. Calculul hidraulic a fost efectuat conform Normativului PD 95-77 revizuit în 2001.

Materii prime,energie si combustibili

- Localitatea Santionlunca dispune de o rețea de alimentare cu apă potabilă si sistem de canalizare menajera, respectiv de rețea cu alimentare cu energie electrică și telefonizare. Nu există reţea de utilităţi subterane (inclusiv gaze naturale) pe traseul drumului DC16A.

Alimentarea cu apă tehnologică la frontul de lucru se va face cu cisterna.

Apa folosită nu trebuie să conţină particule în suspensie conform SR EN 1008:2003.

Pentru personalul muncitor apa potabilă va fi transportată la punctele de lucru aflate pe traseul lucrărilor în bidoane de plastic.

La punctul de lucru:

- pentru nevoi igienico-sanitare, se vor utiliza WC-uri ecologice;

- apa necesară pentru spălarea roţilor autovehiculelor la ieșirea din șantier (circa 220 mc) se va asigura cu cisterna;

- apa industrială pentru lucrări drumuri-terasamente se va asigura în cisterne (circa 4.600 mc);

- combustibil pentru funcţionarea utilajelor şi vehiculelor de transport (circa 515 kg Motorină pentru un motor diesel LD iarna vara s 240);

- masă lemnoasă pentru realizarea cofrajelor (circa 110,09 mc), achiziţionată din depozite de lemn;

- alte resurse materiale (bitum, ciment, etc), vor fi achiziţionate de la terţi.

După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia degajării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi de materiale, anrocamente, grămezi de pământ etc.).

- cumularea cu alte proiecte – in comuna Ozun sunt in derulare si alte proiecte de modernizare drumuri;

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor: materialele utilizate la construcţia drumurilor (- pământ, balast, nisip;- agregate de râu pentru producerea betoanelor şi realizarea structurii rutiere;- agregate de carieră pentru producerea mixturilor asfaltice;- apă;- lemn pentru cofraje.

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate; deşeuri diverse (solide – balast, pietriş, lemn, metal, etc.), vâscoase (bitum, grăsimi, uleiuri, etc.), în cantităţi modeste, se vor neutraliza sau depozita în locuri special amenajate conform H.G. nr. 856/2002.

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul şi surplusul de pământ dislocat din şanţuri. Pietrişul, nisipul şi pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile indicate de autoritatea contractantă. În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: în urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – terenul aparține domeniului public al comunei Ozun. Lucrările se vor desfăşura pe platforma existenta a drumurilui comunal .

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenție deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – Drumul comunal DC16A, pe sectorul cuprins între Km 0+745 – 3+940 se află în aria protejată NATURA 2000, ROSCI0111 – Mestecănisul de la Reci care la rândul ei se suprapune cu Rezervatia Naturală Mestecănisul Reci-Băltile de la Ozun-Sîntionlunca în proporție de 99.29% ;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială – Drumul comunal DC16A, pe sectorul cuprins între Km 0+745 – 3+940 se află în aria protejată NATURA 2000,ROSCI0111 – Mestecănisul de la Reci care la rândul ei se suprapune cu Rezervatia Naturală Mestecănisul Reci-Băltile de la Ozun-Sîntionlunca în proporție de 99.29%.

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucrările de reabilitarese vor executa  pe platforma drumului existent in extravilanul comunei Ozun. Investiția urmărește creșterea gradului de confort și civilizație a locuitorilor din zonă.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul.

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact redus, pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului - impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuție, poluări accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus  intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în  perimetrul siturilor Natura 2000 , ROSCI0111- Mestecanisul de la Reci si in Rezervatia naturala Mestecanisului Reci- Baltile de la Ozun- Santionlunca;

- Memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19 din 13 ianuarie 2010 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul Biroului  CFM - APM Covasna;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) conform căreia implementarea proiectului este susceptibil a avea un impact semnificativ asupra ariei naturale protejate;

- procedura de evaluare adecvată se va continua cu parcurgerea etapei studiului de evaluare adecvată prin elaborarea unui studiu care va respecta conțnutul-cadru prevăzut de Ordinului MMP nr. 19 din 13 ianuarie 2010 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar.

- Procedura de evaluare adecvată se finalizează cu emiterea avizului Natura 2000 sau decizia de respingere a proiectului. Autoritate competenta pentru protecţia mediului emite Avizul Natura 2000 doar pentru proiectele care nu fac obiectul unei evaluări de mediu/evaluări a impactului asupra mediului.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

\

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                       Întocmit,

 Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                           Ing. Bote Daniela