Back

Proiect decizie de incadrare

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE din 14.11.2016

 

 

Ca urmare a solicitării depuse de CONSILIUL JUDEŢEAN COVASNA, fax: 0267.35.12.28, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, P-ţa Libertăţii, nr. 4, judeţul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6430/02.11.2016 (nr. Registratură electronică 617/04.11.2016), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.11.2016 ca proiectul proiectul “Reabilitare drum județean ”Interjud Covasna-Brașov” de la DN 12 la DN13 prin Malnaș Băi, Baraolt, Augustin și Măieruș - tronson Covasna de la DN12 prin Malnaș Băi, Baraolt până la limită județ Augustin și Măieruș” propus a fi amplasat în comuna Malnaș, Micfalău, Bățani, satul Malnaș Băi, Micfalău, Bățanii Mari, Biborțeni, orașul Baraolt, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

-  proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- Proces-verbal ședință CAT nr. 29/07.11.2016;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

mărimea proiectului

Lucrările ce fac obiectul prezentului proiect sunt amplasate pe teritoriul județului Covasna, pe traseul drumurilor județene DJ 122B km 0+000 - 3+830, DJ 122 km 0+000 - 26+544, DJ 131 km 21+670 – 22+830, DJ 131B km 12+978 – 14+318. Drumurile propuse a se moderniza se află în Inventarului bunurilor care aparţin proprietății publice a județului Covasna, atestata prin Hotărârea Guvernului nr. 975/ 2002.

      Tronsoanele de drumuri județene propuse pentru reabilitare asigură legătura între municipiul Sfântul Gheorghe, DN 12, Ozunca Băi, orașul Baraolt și județul Brașov, traversând localităție Malnaș Băi, Bățanii Mari, Biborțeni.

      In prezent, tronsoanele de drumuri judetene studiate au partea carosabila cu lațime variabilă cuprinsă între 5,00 m - 6,00 m, iar lăţimea platformei fiind mai mică de 8.00 m, lățime necesară drumurilor judeţene conf.ord. MT nr. 45/1998. Curbele nu sunt amenajate corespunzator, supralărgirile și supraînalțările nu sunt în conformitate cu cerințele standardelor și normativelor în vigoare. De asemenea tronsoanele ce fac obiectul proiectului prezintă degradări ale stratului de uzură.

      Referitor la sistemul de colectare și evacuare a apelor pluviale, tronsoanele propuse spre reabilitare sunt încadrate parțial de șanțuri de pamant colmatate și înnierbate (prezintă deformări și obturări ale suprafetei de scurgere a apelor), rigole carosabile și șanturi din beton.

      Drumurile județene sunt traversate de un număr insuficient de podețe, unele în stare buna de funcționare, dar neintreținute, iar altele au timpane distruse, pereuri crăpate și distruse, colmatate de aluviuni și vegetație crescută în interior, precum şi colmatări sau afuieri în dreptul culeelor.

      Din punct de vedere al siguranței și orientării circulației s-a constatat ca nu exista marcaje și indicatoare rutiere suficiente, iar cele existente sunt parțial distruse; parapetele de siguranța existente se afla intr-o stare avansata de degradare, necesitand inlocuirea lor. Pe traseul celor sectoarelor de drum studiat exista 15 poduri.

Investiţia propusă prin proiect urmăreşte:

- stoparea degradării infrastructurii şi menţinerea în exploatare a sistemului de transport;

- aducerea în parametrii de funcţionare şi valorificarea capacităţilor existente prin modernizarea drumului;

- înlăturarea sau prevenirea apariţiei restricţiilor de circulaţie;

- facilitarea accesului în regiune în condiţii normale de confort şi de securitate;

- aducerea sistemului rutier la parametrii tehnici corespunzători categoriei drumului, asigurându-se astfel condiţii bune de siguranţă în circulaţia auto;

- asigurarea unor conditii optime de siguranta si confort in circulatia auto si pietonala;

- realizarea unui profil transversal cu elemente geometrice care să se încadreze în prevederile legale;

- asigurarea scurgerii apelor pluviale în lungul drumului, în condiţii cât mai bune.

Necesitatea acestui proiect a apărut in ideea asigurarii accesului persoanelor riverane precum si a utilizatorilor obiectivelor cu caracter socio-cultural catre reteaua de drumuri existente cat si spre punctele de interes social din comunele vizate. Se impun următorii parametrii de proiectare:

  • strat de uzura din asfalt
  • acostamente consolidate cu piatra sparta si protectie cu emulsie cationica dubla
  • inclinarea partii carosabile: 2,5% (acoperis)
  • inclinarea taluzelor: 2:3
  • elemente pentru colectarea si evacuarea apelor (santuri beton, santuri pamant, rigole carosabile, etc.).

DESCRIEREA PRINCIPALELOR LUCRĂRI DE MODERNIZARE

      Traseul sectoarelor de drum aflate in studiu va respecta amplasamentul existent. Latimea drumului va urmări platforma existenta, astfel incat sa se înscrie in limitele actuale, evitându-se astfel ocuparea de noi terenuri in zona (evitarea exproprierilor). Lărgirea curbelor s-a efectuat acolo unde situatia existenta o permitea; exista insa si situatii in care nu s-au realizat supralargirile necesare evitandu-se astfel exproprierile sau alte mutări de garduri, instalatii etc.

Profil transversal tip

In concordanta cu Ordinul nr. 45/1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, pentru drumuri de clasa tehnica IV vor fi asigurate:

  • latime platforma:                                                                              8.00 m
  • latime parte carosabila:                                                                   2 x 3.00 m
  • latime benzi de incadrare:                                                                2 x 0.25 m
  • latime acostamente consolidate cu piatra sparta:                            2 x 0.75 m
  • inclinarea partii carosabile:                                                              2,50 % (acoperis)
  • inclinarea taluzelor:                                                                           1:1,5.

Excepție fac anumite sectoare de drum de pe raza localitatilor Malnaș Bai, Bățanii Mari, Biborțeni, Baraolt unde s-a adoptat latimea platformei de 6.00 m (parte carosabila 2 x 3.00 m,) deoarece distantele mici intre fronturile construite permit la limita modernizarea drumului DJ 122B și DJ122 conform specificatiilor tehnice in vigoare.

Sistem rutier

S1 - sistem rutier existent în condiții bune

Sectoare pe care se aplica: DJ 122 km 0+000-1+750

4 cm strat uzura BA 16

2 cm strat BA 16 aducere la profil a sistemului existent

S2 - sistem rutier existent în condiții mediore

Sectoare pe care se aplica: DJ 122 km 6+135,00-7+100,00, km 350,00-26+701,00, DJ 131B km 13+048,00-14+318,00, DJ 131 Km 21+071,00 - Km 22+830,00

4 cm strat uzura BA 16

5 cm strat legătura BAD 20

2 cm strat BAD 20 aducere la profil a sistemului existent

S3 - sistem rutier existent în condiții rele

Sectoare pe care se aplica:DJ 122B km 0+000-3+200, DJ 122 km 1+750-4+915, 5+600-6+135, 7+100-7+500

4 cm strat uzura BA 16

5 cm strat legătura BAD 20

2 cm strat BAD 20 aducere la profil a sistemului existent

S4 - sistem rutier existent în condiții foarte rele

Sectoare pe care se aplica: DJ 122B km 3+200-3+850, DJ 122 km 4+915-5+600, 7+500-8+350

4 cm strat uzura BA 16

6 cm strat legătura BAD 20

8 cm strat bază AB 31,5

20 cm strat de piatră sparta

25 cm strat de balast

geotextil cu rol anticontaminator

S-a proiectat un sistem de colectare si evacuare a apelor pluviale functional prin șanțuri din pamant, rigole carosabile noi,  etc., pentru a permite asigurarea scurgerii apei la podetele existente cât si la cele noi proiectate:

În intravilanul localitatilor au fost prevazute trotuare pietonale pe ambele parti ale drumului acolo unde situatia in teren o permitea; latimea trotuarului prevazut este de 1,5 m si este delimitat pe capete cu borduri mari prefabricate avand dimensiunea 20 x 25 cm spre partea carosabila si borduri mici avand dimensiunea 10 x 15 spre proprietăți asezate pe o fundatie din beton C 8/10.

Drumurile laterale existente se vor amenaja pe o lungime de minim 15 m avand acelasi sistem rutier ca cel de pe drumul județean.

Pentru siguranta circulatiei se vor completa parapetele lipsa pe zonele cu ramblee mai mari de 3,00 m inaltime si se vor inlocui parapetele degradate pe intreaga lungime a drumului cu parapete noi.

Se va realiza o semnalizare a circulatiei prin completarea indicatoarelor rutiere care lipsesc, inlocuirea celor deteriorate, completarea bornelor kilometrice sau hectometrice degradate sau lipsa (conform SR 6900/95) precum si realizarea de marcaje rutiere.

cumularea cu alte proiecte – în zonă nu sunt propuse sau în curs de realizare alte proiecte similare;

- utilizarea resurselor naturale: nisip, pietriş folosit pentru sistemul rutier;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcţii, de piatră şi spărturi de piatră, beton, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: traficul rutier;

riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate – se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate;

utilizarea existentă a terenului – Terenurile ocupate în momentul de faţă de traseul studiat se află în proprietatea publică al Judeţului Covasna. Atât pe timpul execuţiei cât şi după finalizarea acestora nu se vor ocupa terenuri care sunt în circuitul agricol, alte proprietăţi de stat sau private. Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă al drumului;

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate –  nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – tronsonul de drum propus spre reabilitare traversează parțial situl Natura 2000 Munții Bodoc - Baraolt ROSPA0082;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – traseul de drum judeţean propus reabilitării traversează 5 localităţi: Malnaș Băi, Micfalău, Bățanii Mari, Biborțeni, Baraolt;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – traseul drumului judeţean nu suferă modificări;

-  Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinatate a acestuia;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ în perioada de functionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale şi în caz de calamităţi naturale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – impact nesemnificativ, reversibil.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, tronsonul de drum propus spre reabilitare traversează parțial situl Natura 2000 Munții Bodoc - Baraolt ROSPA0082;

- prezentul proiect are ca scop aducerea stării tehnice la nivelul cerinţelor de calitate a drumului judeţean DJ 131 între Km  22+830 – 38+621, aflat în proprietatea Judeţului Covasna – domeniu public, un drum existent realizat cu mult timp înainte de înfiinţarea sitului Natura 2000 Munții Bodoc - Baraolt ROSPA0082;

- lucrările propuse nu vor modifica traseul existent al drumului judeţean. Lucrările propuse nu conduc la modificări fizice semnificative (topografie, teren, ape de suprafaţă, etc.) în aria naturală protejată;

- Avizul favorabil nr. 34/14.11.2016 cu condiţii al custodelui sitului Natura 2000 Munții Bodoc - Baraolt ROSPA0082 – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont;

- Lista de control EA întocmit de Serviciul Calitatea Factorilor de Mediu din cadrul APM Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Respectarea condiţiilor din Avizul favorabil cu condiţii nr. 34/14.11.2016 al custodelui sitului Natura 2000 Munții Bodoc - Baraolt ROSPA0082 – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate; Se interzice staţionarea, repararea sau întreţinerea utilajelor în albia minoră a cursurilor de apă.
  10. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu produse petroliere ca urmare a exploatării utilajelor tehnologice;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 28/30.01.2015 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

 

Titularul va notifica în scris APM Covasna la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

 

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului. Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                 Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                 Ing. Farkas János