Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 23.03.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de OCOLUL SILVIC PRIVAT MERENI PRIN RANCZ SANDOR cu sediul/domiciliul în judeţul Covasna, comuna Sânzieni, satul Sânzieni, nr. 639, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7044/29.11.2016, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,     

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.12.2016, că proiectul “Reabilitare şi modernizare drumuri forestiere – Ocolul Silvic Privat Mereni propus a fi amplasat în com. Mereni, Estelnic, Lemnia, extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a), corelat cu pct. 10, litera e);
  2. Punct de vedere favorabil nr. 2391/10.03.2017 din partea APM Harghita custode sit Natura 2000 ROSCI0241 Tinovul Apa Lină – Honcsok şi ROSPA0169 cu aceeaşi denumire, cu condiţia respectarea măsurilor de reducere a impactului descrise în proiect, document înregistrat la APM Covasna cu nr. 1439/10.03.2017;
  3. Aviz favorabil nr. 60/21.03.2017 emis de Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont, reprezentanul Consiliului Judeţean Covasna, administratorul ariei naturale protejate ROSCI0242 Tinovul Apa Roşie, document înregistrat la APM Covasna cu nr. 1732/22.03.2017;
  4. în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiect de dimensiune medie, care prevede reabilitarea şi modernizarea drumurilor forestiere din comuna Lemnia, Mereni şi Estelnic, pe o lungime totală de cca. 20 km şi anume:

- com. Lemnia, drum forestier Lemnia – drum de pământ cu o lungime de cca. 10,86 km.

- com. Lemnia, drum forestier Apa Roşie – drum de pământ cu o lungime de cca. 9,13 km.

Terenurile se află în extravilanul localităţilor conform PUG aprobate şi sunt în proprietatea publică a comunelor Lemnia, Mereni, Estelnic, conform inventarului bunurilor ce aparţin domeniului public al celor trei comune, în administrarea Ocolului Silvic Privat Mereni, conform Protocoalelor de predare-primire încheiate între Consiliile locale respective şi OSP Mereni.

Folosinţa acuală a terenului este domeniu public (drum forestier).

Situaţia existentă: reţeaua de drumuri propusă spre modernizare sunt parţial pietruite şi de pământ, partea carosabilă nu este delimitată clar, structura rutieră din balast prezintă denivelări, fâgaşe şi gropi cu o planeitate neadecvată desfăşurării unei circulaţii rutiere în condiţii de siguranţă şi confort, razele curbelor sunt necorespunzătoare, structura rutieră necorespunzătoare.

Situaţia propusă privind reabilitarea şi modernizarea drumurilor forestiere cuprinde:

  • realizarea unor straturi din minerale (strat inferior de fundaţie din balast cu grosimea de 15 cm şi strat superior de fundaţie din piatră spartă cu grosimea de 12 cm)
  • realizarea unor straturi din materiale granulare (strat inferior de fundaţie din balast cu grosimea de 15 cm şi strat superior de fundaţie din piatră spartă cu grosimea de 12 cm);
  • realizarea îmbrăcămintei bituminoase în două straturi (strat de legătură din B.A.D. 25, cu grosimea de 5 cm, respectiv a unui strat de uzură din B.A. 16, cu grosimea de 4 cm, conform SR 174/1-02 şi SR 174/2-97;
  • Soluţiile propuse se vor realiza cu un volum minim de lucrări de terasamente.
  • La realizarea acestor soluţii este necesara o deosebita atenţie, pe de o parte din partea proiectantului, pentru atingerea cotelor impuse in zona acceselor si a realizării de șanturi care sa preia apa atât de pe carosabil cat si de pe proprietati, dar și din partea constructorului la realizarea cotelor proiectate.
  • Șanturile propuse vor fi din pamânt cu secţiune triunghiulara, sau dreptunghiulara.
  • Astfel soluţiile propun realizarea sistemului rutier cu imbracaminte asfaltica uşoara, realizarea de șanturi care sa permită scurgerea optima a apelor provenite din precipitaţii.

Lucrările concrete vor fi stabilite pe baza raportului de expertiză tehnică.

Organizarea de şantier: amplasarea organizărilor de şantier se va face în intravilanul localităţilor.

- cumularea cu alte proiecte:  nu este cazul;

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor.

- producţia de deşeuri: – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri rezultate din construcţii, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului. Surplusul de pământ rezultat în urma săpăturilor va fi transportat şi depozitat în locurile indicate de primărie. La terminarea lucrărilor, terenurile folosite provizoriu pentru organizarea şantierului se vor preda curate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: în urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate – se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – terenurile aparțin domeniului public al comunlor Lemnia, Mereni şi Estelnic. Lucrările se vor desfăşura pe platforma drumurilor forestiere existente.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate –  amplasamentele propuse sunt limitrofe sau în vecinătatea siturilor de importanţă comunitară ROSCI0241 Tinovul Apa Lină – Honcsok, ROSPA0169 Tinovul Apa Lină – Honcsok şi ROSCI0242 Apa Roşie. 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – nu este cazul;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154/2008, Legea nr. 329/2009 şi Legea nr. 49/2011, fiind amplasamente limitrofe sau în vecinătatea siturilor de importanţă comunitară ROSCI0241 Tinovul Apa Lină – Honcsok, ROSPA0169 Tinovul Apa Lină – Honcsok pentru care Agenţia pentru Protecţia Mediului Harghita a emis un punct de vedere favorabil nr. 2391/10.03.2017 şi ROSCI0242 Apa Roşie pentru care Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont, reprezentanul Consiliului Judeţean Covasna, administratorul ariei naturale protejate a emis Aviz favorabil nr. 60/21.03.2017.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. obţinerea tuturor acordurilor şi avizelor precizate în Certificatul de Urbanism nr. 568/28.11.2016 emis de Consiliul Judeţean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  2. se va solicita punct de vedere din partea SGA Covasna;
  3. se vor respecta condiţiile impuse în avizul nr. 60/21.03.2017 emis de Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont, reprezentanul Consiliului Judeţean Covasna, administratorul ariei naturale protejate ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt;
  4. se vor respecta măsurile de reducere a impactului descrise în memoriul de prezentare trasnsmis şi avizat de APM Harghita;
  5. se vor respecta prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificarile şi completarile ulterioare, prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  7. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. se va respecta Ord. M.S. nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  9. se vor respecta prevederile HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  10. OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  11. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  12. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma opetaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  13. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  14. deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  15. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  16. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  17. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  18. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizari,                                                               Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                            Ing. Csáki Gabriela