Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 02.05.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de CONSILIUL JUDEȚEAN COVASNA PRIN TAMAS SANDOR, cu sediul/domiciliul în Municipiul Sfântu Gheorghe, str. P-ța Libertății, nr. 4, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 2413 din data de 19.04.2017 (r.e. nr. 223/05.04.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.04.2017, că proiectul Amenajare rigolă pe DJ 121, km 40+800 – 41+344 propus a fi realizat în intravilanul localității Ghidfalău, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a). Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului, corelat cu pct. 10, lit. e). Proiecte de infrastructură: construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;

- anunt public afișat de titular în ziarul Szekely Hirmondo din data de 10.04.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.04.2017;

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele: 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiect de dimensiuni medii, care prevede amenajare rigolă pe DJ 121, km 40+800-41+344.

Terenul se află în intravilanul localității conform PUG aprobat și este în proprietatea solicitantului, conform inventarului bunurilor ce aparțin domeniului public al județului.

Lungimea totală a traseului este de cca. 544 m, cu păstrarea traseului actual.

Tronsonul propus spre modernizare se desfășoară între intersecția DJ 121A cu DC 28 și podul peste râul Olt la poziția km 41+344.

Situația proiectată

Realizarea rigolelor constă în:

  • Pichetarea platformei la nivelul lucrărilor de terasamente
  • Excavarea pământului până la lățimea și adâncimea necesară, pentru realizarea rigolei
  • Executarea unui strat drenant în grosime de 10 cm realizat din balast
  • Turnarea de betoane/montare rigole prefabricate
  • Refaceri la situația existentă înaintea începerii lucrărilor.

Realizarea tubulaturii constă în:

  • Pichetarea platformei la nivelul lucrărilor de terasamente
  • Excavarea pământului până la lățimea și adâncimea necesară, pentru montarea tuburilor
  • Executarea unui strat drenant în grosime de 10 cm realizat din balast
  • Montarea tuburilor
  • Executarea umpluturii deasupra tuburilor, inclusiv compactarea lui
  • Refaceri la situația existentă înaintea începerii lucrărilor.

Realizarea trotuarelor constă în:

  • Pichetarea platformei la nivelul lucrărilor de terasamente
  • Excavarea pământului până la lățimea și adâncimea necesară, pentru realizarea trotuarului
  • Montarea bordurilor pentru încadrarea trotuarului
  • Executarea stratului de fundație în grosime de 10 cm din balast și 15 cm din piatră spartă
  • Executarea stratului de uzură din mixttură asfaltică BA8 în grosime de 4 cm
  • Refaceri la situația existentă înaintea începerii lucrărilor.

Descrierea sumară a proiectului

În plan - În plan situația expusă, este direct legată de traseul drumului județean care impune anumite elemente geometrice obligatorii. Curbele, dar si lățimea benzii de teren rămasă disponibilă între marginea părții carosabile și limita proprietaților este impusa și nu se poate modifica. Intreaga construcție va trebui să se înscrie în această fâșie.

În profil longitudinal – Cota șanțului între poz km 40+800-41+025 (linia roşie) urmăreşte linia actuală a drumului DJ121A, și va vea o declivitate de 2,63%. Sunt totuși unele situații în care zona verde și accesele la proprietăți sunt ori în debleu ori în rambleu și de aceea va trebui să se țină cont la amenajarea acceselor la proprietăți.

Zona, are o declivitate continuu descrescătoare până la poz km. 41+050, iar de aici până la 41+344 declivitate crescătoare, fiind rampa podului, de aceea este necesară introducerea apei pluviale în tuburi, pentru realizarea  descărcării acestora în râul Olt.

Între poz km 41+025 până la 41+080, rigola carosabilă are panta de 0,3% ca și tubulatură din țeavă corugată până la poz km 41+344.

În profil transversal - Lățimea fâșiei de teren compusă din șanț, zonă verde și trotuar, zonă verde, este variabilă datorită faptului că proprietățile nu sunt aliniate în totalitate.

Între poz km 40+850-41+025 pe partea dreaptă se prevede trotuar de 1.5 m încadrat de borduri, iar pe partea stângă rigola betonată.

De la poz km 41+025 pe partea dreaptă se execută rigola carosabilă cu pereți armați până la poz km 41+080.

Între poz km 41+080 și sfârșitul proiectului 41+344 se proiectează pe ambele părți al drumului județean acostament consolidat de câte 1 m încadrat de bordură mare.

Evacuarea apelor meteorice - Apele din zona drumului, provenite din precipitatii (ploi torențiale, topirea zăpezilor) sunt colectate de rigole pe partea stângă, pe partea dreaptă se scurg lângă bordură până la poz. Km 41+025.

La poz km 41+025 se execută un podeț transversal de D=400 mm, lungime 15 m, care realizeaza trecerea apei de pe partea stângă a părții carosabile la dreapta, unde se continuă cu rigolă carosabilă cu pereți armați până la poz km 41+080. Apele colectate  sunt preluate de un canal din țeava corugata cu diametrul de 500 mm amplasat pe dreapta drumului.

Traseul de canal pornește cu o cameră de cădere acoperită cu capac de beton și geiger

Din 50 în 50 de metri se va executa camera de cădere, care  va fi acoperită cu capac din beton și capac de vizitare pentru revizia și intreținerea podețului și a canalului.

Rigola realizată prin acostamentul consolidat cu bordură pe ambele părți al rampei podului colectează apele la poz km 41+080, unde se execută și un podeț de D=500mm, cu lungimea de 10 m, pentru evacuarea apelor în tuburile din teavă corugată.

Trotuarele au prevăzuă lățimea de 1,50 m și sunt prevăzute imediat la marginea platformei carosabile. Fâșia de teren rămasă disponibilă este destinată pentru amenajarea unei zone verzi.

Fășia de teren nu asigură o lățime constantă pentru amenajarea trotuarelor pe toată lungimea comunei. Exista două zone unde lățimea acestora este mai mică

Trotuarul, conform normativului are o lățime de 1,50 m suficientă pentru circulația pietonală. Trotuarul este încadrat ca bordură mică de beton spre proprietăți și bordură mare de beton lângă partea carosabilă a drumului.

- cumularea cu alte proiecte – nu e cazul

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor: materialele utilizate la construcţia drumurilor (piatră brută, piatră spartă, criblurile, nisip).

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: în urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – terenul aparține domeniului public al județului. Lucrările se vor desfăşura pe traseul actual.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenție deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – Investiția urmărește creșterea gradului de confort și civilizație a locuitorilor din zonă.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul.

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact redus, pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului - impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuție, poluări accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 567 din 22.11.2016 emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  3. respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  4. respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  5. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  6.  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea impurificării apelor pluviale, evitarea poluării solului şi a apelor subterane;
  9. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  11. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  12. deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  14. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  15. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  16. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                                         

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                        

 

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela