Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT

 DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

Nr. 79 din data de 25.09.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CATALINA prin primar TUSA LEVENTE, cu sediul în județul Covasna, comuna CATALINA, satul CATALINA, str. Gării, nr. 413, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 5998 din data de 18.09.2017, (registratură electronică: 511/04.09.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfășurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 22.09.2017, că proiectul MODERNIZARE DC 11 ÎN SATUL MĂRCUŞA, KM 6+300 – 6+850 propus a fi amplasat în comuna CATALINA, satul MĂRCUŞA, strada DC 11, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 10, litera e);

- anunț public afișat de titular în ziarul Szekely Hirmondo, din data de 11.09.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

- în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul de mărime medie prevede asfaltarea DC11 în satul Mărcuşa, km 6+300-6+850, suprafaţa părţii carosabile fiind de 3.825 m2. Terenul se află în intravilanul localităţii conform PUG aprobat şi este în proprietatea publică a comunei Catalina, conform inventarului bunurilor care aparţin domeniului public al comunei. Folosinţa actuală a terenului este de drumuri şi căi ferate, subcategoria drumuri comunale.

Amplasamentul obiectivului reprezintă un sector din drumul DC 11 şi are o lungime de 550 m, de la km 6+300 până la km 6+850. Se va păstra traseul actual al drumului.

Mărcuşa este un sat în comuna Catalina din judeţul Covasna, aflată în partea central-estică a judeţului, în depresiunea Târgu Secuiesc. Localitatea este situată pe malul stâng al râului Cernat, la o altitudine de 540 m pe drumul drumul judeţean 121F, Catalina-Cernat. Din porţiunea de drum comunal DC11 modernizat 300 m sunt în intravilanul satului Mărcuşa, restul de 250 m fiind în extravilan.

Investiţia are clasa de importanţă C şi conform ordinului nr. 46/1998 al Ministerului Transporturilor privind normele tehnice pentru stabilirea clasei tehnice ale drumurilor publice, DC11 este încadrată în clasa tehnică V, pentru perioada de perspectivă de 10 ani, traficul este preponderent compus din autoturisme şi autovehicule utilitare mici de până la 3,5 t. Partea carosabilă este pietruită, cu o lăţime variabilă de 5-6 m, cu ampriza drumului de 10-12m.

Sunt porţiuni unde există şanţ, podeţe care sunt colmatate, continuitatea şanţurilor pe unele zone lipseşte, şi sunt porţiuni, unde nu există şanţ deloc.

Va fi proiectată o structură rutieră care să ofere condiţii de siguranţă şi confort circulaţiei auto şi pietonale. În lungul străzilor scurgerea apelor va fi rezolvată cu înlocuirea podeţelor existente cu podeţe noi cu diametru corespunzător pentru debitul de apă aferent, şanţuri deschise şi şanţuri închise.

Proiectul în plan va urmări traseul existent. Elementele geometrice în plan, inclusiv amenjarea în spaţiu a curbelor (supralărgiri, convertiri, supraînălțări), vor fi stabilite în conformitate cu prevederile STAS 863-85 şi STAS 10144/3-91.

Linia proiectată (linia roșie) în intravilan urmărește linia actuală a terenului cu mici modificări în plus.

La proiectarea în profil longitudinal s-a urmărit corectarea profilului existent al drumului, ținând seama de cotele obligate în dreptul acceselor laterale. Pentru confortul circulației se va corecta pe cât posibil profilul longitudinal dar fără să implice lucrări de terasamente mari, aplicat în așa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 10144/3-91 să fie respectat. Profilul longitudinal va fi studiat și ținând cont de scurgerea apelor astfel încât să se asigure evacuarea acestora în lungul drumului şi apoi către emisar.

Pe traseul modernizat se propune ca partea carosabilă să fie de 5.5 m și încadrată de acostamente sau borduri.

Se va corecta linia profilului transversal al străzii pe tot traseul aducându-l la o pantă transversală de 2.5 %.

Ţinând cont de starea tehnică actuală a părţii carosabile, strada se va amenaja prin adoptarea următoarelor tipuri de sistem rutier:

Parte carosabilă - straturi proiectate - în intravilan structura propusă este:

  • 6 cm BA16 rul 70/100 cu completări;
  • 10 cm piatră spartă amestec optim;
  • Fundaţie existentă;

În extravilan structura propusă este:

  • 6 cm BA16 rul 70/100 cu completări;
  • 20 cm piatră spartă amestec optim;
  • 30 cm balast;
  • fundaţie existentă;

Se vor lua măsuri corespunzătoare pentru amenajarea scurgerii apelor scoţând drumul din zona de influenţă a apelor subterane şi pluviale.

Apele meteorice vor fi colectate în şanţurile laterale şi descărcate la podeţe iar de aici prin văile sau canalele existente spre emisar.

Parametrii de calitate  ai apei deversate în emisari trebuie să respecte prevederile NTPA 001/2002 – Normativ privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanţi a apelor uzate industriale şi orăşeneşti la evacuarea în receptori naturali.

- cumularea cu alte proiecte: proiectul este conform documentațiilor de urbanism zonă aparținând domeniului public al comunei Catalina;

- utilizarea resurselor naturale: nu este cazul;

- producţia de deşeuri: deşeuri diverse (solide – balast, pietriş, lemn, metal, etc.), vâscoase (bitum, grăsimi, uleiuri, etc.), în cantităţi modeste, se vor neutraliza sau depozita în locuri special amenajate conform H.G. nr. 856/2002.

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul şi surplusul de pământ dislocat din şanţuri. Pietrişul, nisipul şi pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile indicate de autoritatea contractantă. În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, praf de la manipularea unor materiale sub formă de pulberi;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: eventuale pulberi, praf, la o întreţinere necorespunzătore a drumului în exploatare;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – Folosinţa actuală a terenului este de drumuri şi căi ferate, subcategoria drumuri comunale, terenul aflându-se în intravilanul localităţii conform PUG aprobat şi este în proprietatea publică a comunei Catalina.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenție deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite - nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate - nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială - nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite - nu este cazul;

h) ariile dens populate – terenul se află în intravilanul localităţii conform PUG aprobat şi este în proprietatea publică a comunei Catalina, folosinţa actuală a terenului fiind de drumuri şi căi ferate, subcategoria drumuri comunale.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – în zonă nu există monumente ale naturii sau arii protejate.

Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate - impact redus. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea şi întreținerea corespunzătoare a lucrărilor şi obiectivelor executate;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului - impact redus;

d) probabilitatea impactului - numai în perioada de execuție, poluări accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului - potenţial impact în perioada de funcționare

la o întreținere necorespunzătoare.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului

  • solicitarea şi obținerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 416 din 21.08.2017 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se va solicita  punct de vedere sau aviz din partea SGA Covasna;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • utilajele folosite la executarea lucrărilor şi mijloacele utilizate pentru transportul materialelor vor urma doar căile de acces existente, avizate de către primărie. Aceste drumuri de acces vor fi întreţinute şi menţinute permanent în stare bună;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana Elena