Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

 

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA TURIA prin dr. Ing. DARAGUS ATTILA - primar, cu sediul/domiciliul în comuna Turia, satul Turia, nr. 835, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6873 din data de 20.10.2017 (r.e. nr. 623/19.10.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.10.2017, că proiectul Modernizare drumuri de interes local în comuna Turia, județul Covasna propus a fi realizat în com. Turia, intravilan și extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a). Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului, corelat cu pct. 10, lit. e). Proiecte de infrastructură: construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;

- anunt public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 23.10.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.10.2017;

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele: 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiect de dimensiuni medii, care prevede modernizarea drumurilor de interes local în comuna Turia.

Amplasamentul lucrărilor se fală pe teritoriul comunei Turia conform PUG aprobat și este în proprietatea solicitantului conform inventarului bunurilor care aparţin domeniului public al comunei.

Lucrările vor fi executate atât în intravilanul cât și în extravilanul localității:

Nr. crt.

Denumire drum de interes local

Poziția km

Lungime (m)

Clasa tehnică/categoria de stradă

Număr benzi de circulație/lățime parte carosabilă

1

Drum comunal DC4

1+230 – 3+000

1.770,0

Clasa tehnica V

Două benzi de circulație 2 x 2,75 m

2

Strada 1

0+000 – 0+115

115,0

Stradă rurală secundară

O bandă de circulație 1x 4,50 m

3

Strada 5

0+340 – 1+032

692,0

Stradă rurală principală

Două benzi de circulație 2 x 2,75 m

4

Strada 6

0+000 – 0+115

115,0

Stradă rurală principală

Două benzi de circulație 2 x 2,75 m

5

Strada 7

0+000 – 0+425

425,0

Stradă rurală secundară

O bandă de circulație 1 x 4,0 m, cu platformă de întâlnire la km 0+226 dreapta

6

Strada 8

0+000 – 0+211

211,0

Stradă rurală principală

Două benzi de circulație 2 x 2,75 m

7

Strada 16

0+000 – 2+154

2.154,0

Stradă rurală principală

(secundară pe 140,0 m)

Două benzi de circulație 2 x 2,75 m între km 0+000 – 0+418, 0+438 – 0+510, 0+575 – 1+380, 1+520 – 2+154

Două benzi de circulație 2 x 2,50 m între km 0+418 – 0+438, 0+51 – 0+575,

O bandă de circulație 1 x 4,0 m pe o L = 140,0 m, între km 1+380 – 1+520

8

Strada 23

0+000 – 0+670

670,0

Stradă rurală principală

(secundară pe 109,0 m)

Două benzi de circulație 2 x 2,75 m, între km 0+000 – 0-166, 0+415 – 0+670

Două benzi de circulație 2x2,50 m, între km 0+240 – 0+380,

O bandă de circulație 1 x 4,0 m pe o L = 35,0 m, între km 0+380 – 0+415

O bandă de circulație 1 x 3,0 m pe o L = 74,0 m, între km 0+166 – 0+240.

TOTAL

6.152,0

 

 

 

Proiectul prevede realizarea unuei structuri rutiere suple:

Structura rutieră

A. Straturi proiectate:

- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic;

- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic deschis cu criblură;

- 15 cm piatră spartă în strat de bază;

- 15 cm strat de fundație din agregate amestec optimal 0-63 mm (excepție DC4 Km 1+860 – 2+160 unde se prevede o grosime de 40 cm a stratului de fundație);

- 15 cm strat de formă din pământ coeziv și slab coeziv, stabilizat în situ cu liant hidraulic rutier -

84, (excepție DC4 Km 1+860 – 2+160 unde se prevede numai geotextil anticontaminator sub

stratul de fundație și umpluturi din agregate).

B. Straturi existente la cota de săpătură:

Pământ de fundare:

- tip P5 argilă nisipoasă, foarte sensibil la îngheț – dezgheț pe drumul comunal DC4;

- tip P3 nisip argilos, foarte sensibil la îngheț – dezgheț pe drumul comunal DC4 și pe Strada 16;

- tip P3 nisip prăfos, sensibil la îngheț – dezgheț pe Strada 1;

- tip P3 nisip, sensibil la îngheț – dezgheț pe Strada 5, Strada 6, Strada 7, Strada 8, Strada 16 și Strada 23.

Pe toată lungimea străzilor în intravilan pe lungimea de 4,382 km, structura rutieră nouă trebuie realizată în săpătură, din cauza obligativității corelării cotelor părții carosabile, cu cotele apropriate ale intrărilor la proprietăŃi.

Drumul în plan

Lungimea totală a traseului studiat este de L= 6,152 km. În conformitate cu tema de proiectare, traseul proiectat al drumului în plan urmăreste în general traseul existent.

Drumul în profil longitudinal

Linia proiectată (linia roșie) urmărește linia actuală a terenului, cu diferențe în ax negative + corecturile necesare,

Drumul în profil transversal

Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lățimea de 3,0/4,0/5,0/5,50 m conform profilelor tip + supralărgirile în curbe, unde limitele proprietăților adiacente permit.

Scurgerea apelor

Pe drumul comunal DC4 șanțurile neprotejate existente se reprofilează, respectiv s-au prevăzut și rigole de acostament betonate între Km 1+860 – 2+160, conform profilelor tip.

Pe sectoarele de străzi din satul Turia, s-au proiectat rigole de acostament betonate conform profilelor tip, în vederea asigurării condițiilor hidrologice favorabile la evacuarea apelor de pe platforma drumului, precum și eliminarea posibilității înnoroirii spațiului cuprins între limitele de proprietăți și partea carosabilă. Sunt prevăzute și rigole carosabile betonate, respectiv șanțuri betonate pe lungimi scurte pentru continuizarea șanțurilor.

Din considerente hidraulice și de preluare a apelor din zona drumului, adâncimea minimă a rigolelor/sanțurilor sunt conform profilelor tip.

Apele pluviale astfel colectate, se evacuează din zona străzilor prin podețele transversale existente si proiectate, si se descarcă în pârâul Mărtineni, respectiv în pârâul Turia, prin canalele existente, nu sunt necesare noi guri de scurgere.

În zona intersecțiilor Strada 1 cu DN11C, Strada 6 cu DN11C, Strada 7 cu DN11C și Strada 16 cu DN11C, respectiv Strada 23 cu DN11C apele pluviale de pe platforma străzii sunt colectate prin rigole cu secțiune betonată (profil transversal cu pantă unică), spre canalele de scurgere existente, prin care se evacuaează spre pârâul Turia.

În zona intersecției DC4 cu DC5, apele meteorice de pe platforma drumurilor se colecteză în șanțurile neprotejate de pe marginea drumului comunal DC5, care prin pantele longitudinale asigură evacuarea apelor spre canalele de scurgere existente.

Totodată, în fază de detalii de execuție, este necesară rezolvarea funcțională și estetică a continuizării sanțurilor și/sau a rigolelor în dreptul traversării acceselor la proprietăți, ținând cont de pantele necesare evacuării apelor de suprafață si de cotele existente la intrarea în proprietăți. Practic în zona cu sectoare cu rigolă de acostament betonată în dreptul intrărilor se vor coborâ bordurile de încadrare la 8…10 cm peste cota rigolei, pentru a putea fi ușor traversate de autovehicole.

Gurile de scurgere sunt cele existente actuale si care nu se modifică.

Nu sunt necesare si nu se vor executa poduri noi peste cursuri de apă permanente sau temporare.

Pe drumul comunal DC4 există 2 buc. podețe tubulare transversale, care necesită înlocuire, respectiv mai este necesar încă 1 podeț tubular transversal. De asemenea podețul ovoidal existent peste pârâul Mărtineni la Km 1+727 se va înlocui cu un podeț dimensionat la debitul de calcul Q5%=19,90 mc/s, comunicat de ABA Olt prin adresa nr.2282/BT/24.02.2016, rezultând un podeț din beton armat cu Lt=2,40m, L=2,00m, h=1,80m, B=6,40m. De asemenea sunt necesare 7 buc. de podețe tubulare laterale noi.

- Pe Strada 1 nu avem podețe transversale și laterale, este necesar însă o rigolă carosabilă betonată transversală în dreptul intersecției cu DN11C.

- Pe Strada 5 nu există podețe transversale, respectiv 5 podețe tubulare laterale se vor înlocui cu rigolă de

acostament betonată după reamenajarea scurgerii apelor.

- Pe Strada 6 nu avem podețe transversale și laterale, este necesar însă două rigole carosabile betonate transversale în dreptul intersecției cu DN11C și la capătul traseului modernizat.

- Pe Strada 7 există 1 buc. podețe transversal care se va înlocui cu rigolă carosabilă betonată, respectiv nu avem podețe laterale.

- Pe Strada 8 nu avem podețe transversale și laterale.

- Pe Strada 16 avem 1 buc. Podeț tubular transversal se va înlocui. La intersecția Strada 16 cu DN11C este nevoie de o rigolă carosabilă betonată transversală, respectiv 2 podețe tubulare laterale se vor înlocui cu rigolă de acostament betonată după reamenajarea scurgerii apelor. La Km 0+428 există 1 buc. pod din beton armat cu L=18,30 m peste pârâul Turia în stare bună

- Pe Strada 23 nu există podețe transversale respectiv laterale. Pe strada 23 la Km 0+635 cu L=18,50 m, peste părăul Turia, există un pod din beton armat nou, finalizat și recepționat în anul 2016, care nu va fi obiectul prezentei investiții.

Drumurile laterale

Cele 39 buc. intersecții cu drumurile laterale și ulițe care se intersectează străzile studiate, se vor amenaja pe o lungime între 5,0 – 25,0 m.

- Pe drumul comunal DC4 nu există podețe laterale. Sunt necesare 7 buc. de podețe tubulare laterale noi.

- Pe Strada 1 nu avem podețe laterale, este necesar însă o rigolă carosabilă betonată transversală în dreptul intersecției cu DN11C.

- Pe Strada 5: cele 5 podețe tubulare laterale se vor înlocui cu rigolă de acostament betonată după reamenajarea scurgerii apelor.

- Pe Strada 6 nu avem podețe laterale, sunt necesare însă două rigole carosabile betonate transversale în dreptul intersecției cu DN11C și la capătul traseului modernizat.

- Pe Strada 7 nu avem podețe laterale.

- Pe Strada 8 nu avem podețe laterale.

- Pe Strada 16, 3 podețe tubulare laterale se vor înlocui cu rigolă de acostament betonată după reamenajarea scurgerii apelor.

- Pe Strada 23, nu avem podețe laterale în dreptul intersecțiilor.

Lucrările de modernizare se vor executa pe platforma drumului existent.

- cumularea cu alte proiecte – nu este cazul

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: în urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

- utilizarea existentă a terenului – terenurile aparțin domeniului public al comunei Turia. Lucrările se vor desfăşura pe platforma străzilor comunale existente.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenție deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucrările de reabilitare  pe platform a drumului existent. Investiția urmărește creșterea gradului de confort și civilizație a locuitorilor din zonă.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul.

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact redus, pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului - impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuție, poluări accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 49 din 17.10.2017 emis de Primăria Comunei Turia, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. în cadrul CAT al APM Covasna din data de 23.10.2017 s-a solicitat aviz din partea SGA Covasna;
  3. se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  4. respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  5. respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  6. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  7.  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea impurificării apelor pluviale, evitarea poluării solului şi a apelor subterane;
  10. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  11. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  12. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  13. deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  16. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia după caz, în confomitate cu prevederile legale.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                                     

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               

 

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela