Back

PROIECT DECIZIE ETAPA DE INCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 23.11.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de SC S.D.E.E. SA COVASNA prin SC CELIN SRL, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, Municipiul Sf. Gheorghe, strada Lunca Oltului, nr. 9A, pentru proiectul ÎMBUNĂŢĂŢIRE NIVEL DE TENSIUNE LEA JT. LĂDĂUŢI, JUDEŢUL COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6616/11.10.2017, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 20.10.2017 că proiectul ÎMBUNĂTĂŢIRE NIVEL DE TENSIUNE LEA JT LĂDĂUŢI, JUDEŢUL COVASNApropus a fi executat în comuna Barcani, satul Lădăuţi, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 3 lit. b); şi pct. 13, lit. a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 13.11.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

-  în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul prevede executarea lucrărilor de reparaţie a reţelei LEA j.t.. Terenul se află în intravilanul comunei Barcani, satul Lădăuţi, judeţul Covasna. Suprafaţa ocupată în total este de 6000 mp din care definitiv se vor ocupa 50 mp iar 5950 mp se vor ocupa temporar. Suprafaţa de teren ocupata definitiv constă în fundaţiile stâlpilor noi proiectaţi şi proiecţiile posturilor de transformare dar trebuie avut în vedere ca Pta 1 şi Pta 2 Lădăuţi se vor reloca iar suprafeţele ocupate momentan de cele două posturi cu derivaţiile aferente se vor elibera.

Terenurile afectate de execuţia lucrărilor proiectate nu-şi schimbă destinaţia şi se vor aduce la starea iniţială după execuţia lucrărilor, nu se va schimba categoria de folosinţă a terenului. La paralelism şi intersecţii cu reţele edilitare precum şi la apropieri faţă de drumuri şi clădiri se vor respecta prevederile NTE 007/08/00, NTE 003/04/00, pe 101/93.

Se vor planta stâlpi de tip SC 10002 şi SC 10005 în cazul liniei de joasă tensiune în locul stâlpilor afectaţi sau se va muta linia unde este posibil pe un nou aliniament pe domeniul public la marginea proprietăţilor private pe domeniu public.

În cadrul lucrărilor propuse se vor reloca două posturi de transformare şi se va realiza încă una, toate fiind aeriene pe un singur stâlp. Derivaţiile celor două posturi relocate se vor realiza cu conductor torsadat de medie tensiune TA2X(FL)2Y 3x1x50 mmp iar la postul nou proiectat se va realiza cu cablu A2SX(FL)2Y 3x1x150/25 mmp.

Conductoarele clasice din OI-Al la joasă tensiune se vor schimba cu conductoare torsadate de secţiune corespunzătoare. Branşamentele se vor reface astfel încât blocurile de măsură să se monteze pe stâlpi la marginea proprietăţilor pe domeniu public. Instalaţiile de pământ se vor reface încât să corespundă valorilor din normativele în vigoare.

Satul este alimentat cu energie electrică din linia electrică de medie tensiune LEA 20 kV Barcani prin posturile de transformare Pta 1 Lădăuţi, Pta 2 Lădăuţi, Pta 3 Lădăuţi, prin reţele j.t. aeriene şi subterane în lungime totală de 14 km.

LEA j.t. distribuţie este construită pe stâlpi de beton de diferite tipuri constructive SE 4, SE 10, SE 11, SC 10002, SC 10005, cu conductoare clasice OI-Al, 50, 35, 25 mmp, (L=12 km) şi cu conductoare torsadate TYIR (L=2 km). LEA j.t. atât cu conductoare clasice şi cu conductoare torsadate vor fi supuse reparaţiei. Stâlpii prezintă fisuri, conductoarele din Al sunt cu multe înnădiri, prizele de pământ sunt în mare parte deteriorate, branşamentele aeriene monofazate şi trifazate sunt în mare parte necorespunzătoare, capetele de reţea prezintă căderi de tensiune, fapt care a dus la numeroase sesizări şi reclamaţii din partea consumatorilor.

Se prevăd următoarele lucrări:

  • relocarea a două posturi de transformare Pta 1 şi Pta 2 Lădăuţi în noi locaţii;
  • realizarea unui post de transformare Pta 4 Lădăuţi nou proiectat de 100 kVA în partea superioară a satului;
  • înlocuirea conductoarelor necorespunzătoare neizolate existente cu conductoare T2X 50 mmp AlOL + 3x70 mmp Al, T2X50 mmp AlOL + 3x50 mmp Al, T2X 50 mmp AlOL + 3x35 mmp Al;
  • înlocuirea stâlpilor de beton existenţi necorespunzători cu stâlpi de beton tip SC 10005, SC 10002;
  • îndreptarea stâlpilor înclinaţi din cauza fundaţiilor deterioarate;
  • aducerea prizelor de pământ existente la valorile prevăzute de normative şi completarea LEA cu prize de pământ;
  • montare dispozitive DPSFn pentru montare scurtcircuitoare;
  • refacerea tuturor branşamentelor cu conductoare torsadate din Al (T2X 50 OI-Al 2x16 mmp) pentru branşamente monofazate sau torsadate (T2X 50 OI-Al 4x16 mmp) branşamente trifazice, aferente LEA j.t. ce se repară. Branşamentele se vor realiza în soluţie antifurt cu conductor torsadat, neîntrerupt între LEA de distribuţie de pe stâlpi şi firidele de branşament şi cu blocuri de măsură şi protecţie;
  • blocurile de măsură şi protecţie sau firidele de branşament se vor amplasa pe stâlpii de la marginea drumului de pe care sunt pozate branşamentele aferente. Blocurile de măsură şi protecţie sau firidele de branşament vor fi fixate la înălţimea corespunzătoare pentru a putea fi citite contoarele;
  • Iluminatul public nu face obiectul acestei lucrări;

Toate posturile de transformare proiectate vor fi prevăzute cu posibilitate de amplificare cu treapta imediat superioară a transformatorului fără înlocuirea echipamentelor situate în aval, modificând doar reglajele acestora. Ieşirile în reţeaua aeriană din TDRI aferente PTAB proiectate se vor realiza cu cabluri de j.t. cu izolaţie PVC, de tip ACYAbY 3x150+70 mmp şi montare cutii de secţionare la trecerea din LES în LEA. Nulul transformatorului şi implicit al cutiei de distribuţie se va lega la nulurile conductoarelor torsadate, prevăzute pe plecări şi se va lega la prizele de pământ prevăzute la primii stâlpi pe ieşirile de j.t., situaţi la o distanţă între 20 şi 50 m faţă de postul de transformare.

Alimentarea cu apă – surse proprii;

Evacuarea apelor uzate – toaletă portabilă ecologică;

Asigurarea apei tehnologice – nu este cazul;

Asigurarea agentului termic – nu este cazul;

- cumularea cu alte proiecte – Executantul, la începerea lucrărilor, are obligația de a respecta precizările tehnice din avizele anexate și de a anunța beneficiarii tuturor rețelelor edilitare existente sau planificate cu care instalațiile proiectate se vor intersecta, cu solicitare de asistență tehnică din partea acestora.

În acest sens executantul va anunţa începerea lucrărilor la Autoritatea publică locală (Primărie) și are obligația ca pe parcursul execuției lucrărilor să se ia toate măsurile legale de prevenire a acidentelor prin semnalizarea și supravegherea acestora, precum și respectarea distanțelor de vecinătate față de alte obiective sau instalații, conform reglementărilor tehnice și legale în vigoare.

- utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate din săpătură şi în urma lucrărilor vor fi transportate la groapa de gunoi a localităţii prin grija constructorului. Deşeurile feroase rezultate în urma lucrărilor de demontare echipament electric vor fi predate prin proces verbal beneficiarului şi vor fi transportate şi valorificate la societăţi specializate în acest scop.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie:

1. Lucrările proiectate nu generează zgomote care să fie peste limitele admise. Va exista o anume poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier. Executantul va lucra cu echipamente şi mijloace de transport auto care să se încadreze în limita maximă admisă a nivelului de zgomot.

 2. Funcţionarea obiectivului nu conduce la eliminarea de noxe care să afecteze calitatea aerului din vecinătatea lui şi deci nu este necesară luarea de măsuri pentru reducerea poluării aerului.

3. Obiectivul nu este construit din materiale care ar putea reprezenta surse de radiaţii. Ca urmare, nu sunt necesare dotări sau amenajări împotriva radiaţiilor. De asemenea, materialele folosite nu sunt considerate surse de radiaţii.

 4. Nu există surse poluante şi poluanţi pentru apele de suprafaţă şi subterane pe perioada execuţiei proiectului;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – Terenul pe care se execută lucrările se află în intravilanul comunei Barcani, satul Lădăuţi, judeţul Covasna, folosinţa actuală a terenului fiind domeniu public al comunei Barcani conform Certificatului de urbanism nr. 410 din 17.08.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – terenul este situat în intravilanul comunei Barcani, satul Lădăuţi, judeţul Covasna;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul;

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact nesemnificativ, continuu în perioada de funcţionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – pe perioada execuţiei şi de funcţionare, impact reversibil. Terenul va fi afectat numai pe perioada execuției lucrărilor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

1. Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 410 din 17.08.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

2. În cazul în care lucrările presupun traversări de cursuri de apă este necesară obţinerea avizului din partea Sistemului de Gospodărire al Apelor din judeţul respectiv;

3. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;

4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

5. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

6. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.

7. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;

8. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;

9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

10. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;

11. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;

12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

13. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.

14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

16. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

                                                                        

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                            Ing. Ghican Oana Elena