Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 07.12.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA BRĂDUȚ prin primar BALAZS DENES cu sediul în judeţul Covasna, comuna Brăduț, satul Brăduț, str. Școlii, nr. 171, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7659/28.11.2017 (r.e. nr. 693/04.12.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,     

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.12.2017, că proiectul “Modernizare sisteme de alimentare cu apă, canalizare menajeră și dotarea cu mijloace de intervenție specializată – comuna Brăduț propus a fi amplasat în comuna Brăduț, satele Brăduț și Filia, intravilan și extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  2. anunt public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din 04.12.2017 privind solicitării de emitere a acordului de mediu;
  3. anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 29.11.2017 privind solicitarea acordului de mediu;
  4. în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul prevede modernizarea stației de tratare apă potabilă, a rezervoarelor de înmagazinare de apă, respectiv modernizarea stațiilor de pompare ape uzate menajere și a stației de epurare.

Lucrările vor fi executate atât în intravilanul cât și în extravilanul localității.

Conform PUG aprobat prin hotărârea CL al comunei Brăduț nr. 20/2006 prelungit prin HCL nr. 42/2016 imobilul este în proprietatea solicitantului.

Situația existentă:

  • un sistem de alimentare cu apă care este constituit din captare, stație de tratare a apei și rețea de distribuție cu două rezervoare de înmagazinare a apei;
  • un sistem centralizat de canalizare menajeră, care colectează apele uzate și le transportă în stația de epurare a comunei.

În prezent Stația de tratare Brăduț asigura apa potabilă pentru Satele Brăduț, Filia, Tălișoara și Doboșeni. La stația de tratare s-a aplicat o schemă pentru apele freatice cu conținut ridicat de Fier și Mangan. După zece ani de exploatare operatorul sistemului a constatat ca în perioadele ploioase este afectat calitatea apei (atât chimic cât și biologic), astfel unii parametrii sunt depășiți față de prevederile legiilor (legea apei 458/2002 completate cu legea 311 din 2004).

Sistemul de canalizare în comuna Brăduț include colectoarele de canalizare menajeră din tuburi PVC cu cămine de vizitare din beton, stații de pompare și o stație de epurare. Stațiile de pompare în satele Filia și Brăduț nu dispun de cu tabloul de automatizare care include măsurarea volumelor, semnalizarea avariilor, trasmiterea datelor prin semnal GPRS la SCADA central Brăduț. La stația de epurare respectiv stația de tratare nu există un dispozitiv de monitorizare  a sistemelor de alimentare cu apă respectiv de canalizare menajeră. În cadrul stației de epurare în urma procesului de epurare cea mai mare problemă o reprezintă eliminarea nămolului rezultat din deshidrataare.

Situația proiectată:

Se propune modernizarea stației de tratare prin construirea unui pavilion tegnologic prin intermediul căreie se realizează dezinfectarea cu ozon și treapta de filtrare rapidă a apei brute respectiv dezinfecția apei. Se propune modernizarea stației de epurare existente cu un container de deservire pentru realizarea analizelor chimico-biologice.

1.MODERNIZAREA STAȚIEI DE TRATARE ȘI A REZERVOARELOR DE ÎNMAGAZINAREA A APEI

Modernizarea, extinderea stației de tratare și a rezervoarelor de înmagazinare cuprind următoarele lucrări:

1,1. GOSPODĂRIA DE APĂ FILIA

  1. STAȚIE DE TRATARE
  • Construirea unui pavilion tehnologic în interiorul căreia se prevede stația de tratare cu dispozitivele de tratare a apei.
  • Extinderea stației de tratare cu o treaptă de dezinfectare cu ozon
  • Extinderea stației de tratare cu o treaptă de filtrare rapidă
  • Extinderea stației de tratare cu rezervor tampon de 20 mc
  • Extinderea cu o stația de pompare care asigură circulația apei de la rezervorul tampon până la rezervorul de înmagazinare de 300 mc de la Filia
  • Dotarea laboratorului cu dispozitiv pentru determinarea parametrilor chimici al apei on-line  conectat la sistemul SCADA
  • Infințarea unui laborator propriu pentru determinarea calității apei brute captate și tratate (analiză chimică și biologică).
  1.  AMENAJĂRI ȘI REȚELE EXTERIOARE
  • Realizarea unui iaz de nămol
  • Realizarea legăturilor (branșamentelor) pentru noua stație de tratare
  • Dum de acces și platforme

 1.2. REZERVOARE DE ÎNMAGAZINARE 300 mc  FILIA

  • Realizarea unei legături electrice și fibră optică între stația de tratare și rezervorul de înmagazinarea a apei pentru transmiterea datelor prin semnal GPRS la SCADA central Brăduț.
  • Echiparea rezervoarelor de înmagazinare cu sistem de monitorizare (debit consumat, volum stocat) cu senzor de nivel cu ultrasunete și comutataore de nivel conectate la sistemul SCADA cu transmiterea datelor prin fibra optica.
  • Echiparea rezervoarelor cu debitmetre pentru măsurarea debitelor de apă intrate/ieșire

1.3. REZERVOARE DE ÎNMAGAZINARE 300 mc DOBOȘENI

  • Echiparea rezervoarelor de înmagazinare cu sistem de monitorizare (debit consumat, volum stocat) cu senzor de nivel cu ultrasunete și comutatoare de nivel conectate la sistemul SCADA cu transmiterea datelor prin semnal GPRS.
  • Echiparea rezervoarelor cu debitmetre pentru măsurarea debitelor de apă intrate/ieșire.

1.4.REȚEA DE DISTRIBUȚIE

  • Pentru identificarea parametrilor chimici al apei din rețeaua de distribuție se prevăd puncte de măsură amplasate în cămine de vizitare din beton. Aceste puncte de măsură sunt conectate la sistemul on-line care transmite datele analizate la sistemul SCADA.

 

1.5. DOTĂRI

  • Pentru intervenție mai eficientă se propune achiziționarea unei autospeciale pentru detecția pierderilor de apă și dispozitive pentru curățat conducte de apă.

2.MODERNIZAREA STAȚIEI DE EPURARE ȘI A STAȚIILOR DE POMPARE APE UZATE

2.1.STAȚII DE POMPARE

  • Modernizarea celor 4 stații de pompare existente prin schimbarea tablourilor de automatizare moderne care se conectează la sistemul central de automatizare SCADA cu trimiterea semnalelor GPRS, echiparea lor cu traductoare de nivel pentru măsurarea volumelor semanlizarea avariilor  (avarie pornire P1+P2 cu semnalizare acustică, Pornire P2, Pornire P1, Oprire Minim P1/P2, Avarie Minim.

2.2.STAȚIA DE EPURARE

  • Infințarea unui sistem de automatizare SCADA central pentru urmărirea și monitorizarea sistemelor de canalizare menajeră.
  • Se propune amplasarea unui container de deservire cu laborator pentru analiza chimico-biologică a calității apelor.
  • Trotuar acces pentru containerul de deservire.

2.3. DOTĂRI

  • Pentru a elimina problema prezentă cu privire la eliminarea (transportul) nămolului rezultat din deshidratare, se propune achiziționarea unui Autocontainer cu braț telescopic.

În cadrul stației de epurare se propune amplasarea unui container de deservire cu laborator pentru analiza chimico-biologică a calității apelor.

Modul de asigurare a utilităților:

Alimentare cu apă: din sistemul centralizat a localității;

Evacuarea apelor uzate: în rețeaua de canalizare, respectiv stația de epurare;

Asigurarea agentului termic: rețeaua de alimentare cu energie electrică.

- cumularea cu alte proiecte:  în prezent nu sunt proiecte similare în zonă;

- utilizarea resurselor naturale: în faza de execuţie se vor utiliza diferite materiale specifice: nisip, piatră spartă, balast, beton, mixturi asfaltice, etc.

- producţia de deşeuri: – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri rezultate din construcţii, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului. Surplusul de pământ rezultat în urma săpăturilor va fi transportat şi depozitat în locurile indicate de primărie. La terminarea lucrărilor, terenurile folosite provizoriu pentru organizarea şantierului se vor preda curate. În cazul săpăturilor care au fost executate în spaţii verzi, suprafaţa solului se reface la starea iniţială; deșeuri rezultate în perioada de funcționare: deșeuri menajere, nămol rezultat în urma tratării apelor uzate menajere;

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: zgomot provenit de la funcționarea instalațiilor și echipamentelor aferente.

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate – se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – Categoria de folosința actuală a imobilului este arabil, în suprafață de 1000 mp, iar destinația zonei conform PUG aprobat prin HCL al comunei Brăduț nr. 20/2006, prelungit prin HCL nr. 42/2016 fiind zonă de construcții aferente dotărilor tehnico-edilitare – zone gospodărie comunală, cimitir.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – locuitorii din zonă;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

- Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154/2008, Legea nr. 329/2009 şi Legea nr. 49/2011, fiind situat în afara ariilor naturale protejate din județ;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. obţinerea tuturor acordurilor şi avizelor precizate în Certificatul de Urbanism nr. 171/18.04.2017 emis de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  2. în cadrul CAT al APM Covasna din data de 06.12.2017 s-a solicitat Aviz de gospodărire a apelor Covasna
  3. se vor respecta prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificarile şi completarile ulterioare, prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  5. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. se va respecta Ord. M.S. nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  7. OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma opetaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  10. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  11. deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  14. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  15. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Înaintea punerii în funcțiune a obiectivului, operatorul instalației are obligația de a solicita autorizație de mediu/revizuirea autorizațiilor de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizației de mediu, cu modificările și completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizari,                                                        Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Csáki Gabriela