Back

PROIECT DECIZIE ETAPA DE INCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 03.04.2018

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ORASUL BARAOLT  prin Primar Lazar Kiss Barna Andras cu sediul/domiciliul în Orasul Baraolt, strada Libertatii, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 1511/15.03.2018, (r.e. nr. 36/27.02.2018) în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.03.2018 că proiectul “Reabilitarea Pod peste paraul Baraolt pe strada Petofi Sandor, oras Baraolt propus a fi amplasat în orasul Baraolt, strada Petofi Sandor, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, lit. a) corelat cu pct. 10, lit e);

- în urma anunţurilor publice afișate pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 16.03.2018, respectiv publicat de către titular în ziarul Observatorul de Covasna la data de 27.03.2018 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

Descrierea proiectului: proiect de dimensiuni medii, care prevede reabilitarea podului peste paraul Baraolt, care face legatura intre str. Petofi Sandor si str. Apei.

Imobilul inscris in Anexa 4 a HG 975/25.07.2002,-inventarul bunurilor ce apartin domeniului public al orasului Baraolt, se afla in intravilanul localitatii Baraolt conform PUG Baraolt.

Utilizarea actuala a imobilului este pod din piatra cu lungimea de 20 m, conform PUG este incadrat in zona de locuinte si dotari aferente.

Pentru asigurarea traversarii paraului Baraolt, au fost efectuate studii de teren pentru dimensionarea podului nou, deschiderea podului a fost impusa de conditiile din teren, limita proprietatii si drum transversal strazii Petofi Sandor. Podul a fost proiectat oblic 700 cu o lungime totala de 24,60 m si latime de 11,40m.

Suprastructura:

Suprastructura podului este alcatuita de 8 grinzi prefabricate pretensionate ( L =21,00 m si h = 0,93 m), pozitionate joantiv in sectiune ce conlucreaza la partea superioara prin intermediul unei placi de suprabetonare de min.12 cm.

In sectiune transversala podul asigura o parte carosabila de 7.80m si doua trotuare de 1.50m.

Grinzile au cofraje tip si vor avea o clasa minima de beton C40/50 cu agregate din concasare.

Placa de suprabetonare va avea clasa de beton C35/45 cu o grosime de minim 12cm si cu armatura tip BST500.

Conform schema statica podul este simplu rezemat cu o deschidere de 21.00m si a fost prevazut cu aparate de reazem tip "3"- fixe si tip "4" - mobile si dispozitive antiseismice.. Rosturile de dilatatie prevazute asigura o dilatatie maxima de 50mm (-25..+25mm) si pot fi inlocuite doar cu acordul proiectantului si beneficiarului cu un alt tip de rost care sa asigure minim specificatiile tehnice celui din proiect.

Sistemul rutier pe pod:

-  Beton asfaltic cilindrat tip BAP16 -  4+3cm;

-  Protectie hidroizolatie BA8 - 3cm;

-  Hidroizolatie pentru poduri.

Trotuare:

- Asfalt turnat BA8 – 3.0cm

- Beton de umplutura clasa C16/20

- Hidroizolatie pentru poduri.

INFRASTRUCTURI:

Culeele sunt de greutate si se vor executa din beton armat.

Fundatiile sunt directe, fundate pe un strat bun de fundare din beton C16/20.

Elevatiile sunt masive armate la partea superioara: bancheta de rezemare, ziduri de garda si ziduri intoarse beton C30/37.Zidurile intoarse sunt scurte de 1.50m si 2.00m.

Podul este prevazut cu dispozitive antiseismice din beton armat executate impreuna cu elevatiile infrastructurii (bancheta de rezemare pe culei).Infrastructurile sunt fundate direct din beton.

Racordari cu terasamentele:

Trecerea de la mediul rigid pe pod la mediu elastic pe drum se va realiza prin intermediul placilor de racordare in numar de 7 bucati in sectiune cu lungimea de L=3.00m si latimea de 1.10m si a zidurilor de sprijin laterale.

 Albie:Podul este prevazut cu ziduri de sprijin de L=10.0m adaptate in teren la limita proprietatilor. Principalele lucrari de interventie asupra sectiunii de scurgere sunt: indepartare vegetatie, decolmatare si reprofilare albie pe 6 lungimi de pod (trei amonte si trei aval).Solutia podului a fost propusa in studiul de prefezabilitate si dezvoltata la faza de proiect tehnic si detalii de executie.

Relocare utilitati:

In aval  de pod, o linie electrica aeriana si de iluminat public, 5 fire si 3 cabluri de telecomunicatii, pe stalpi de beton;

Aceiasi linie aeriana, longitudinala albiei, pe strada Apei;

Aval de pod sunt 3 conducte: apa, canalizare si gaz, independente de suprastructura podului, sustinute de infrastructura.

La solicitarea beneficiarului de a aduce completari la documentatia tehnica din cadrul contractului “Reabilitare pod peste paraul Baraolt, pe str. Petofi Sandor, oras Baraolt”, mutare utilitati de pe podul existent pe o strucutra independenta de pod.Structura propusa va avea o deschidere de 24.40m, ce va rezema pe 2 blocuri de fundare executate in spatele zidurilor de sprijin (lucrari de perspectiva).

Supratraversarea (grinda cu zabrele), se va aseza la 1.00m fata de consola de trotuar a podului nou si la 1.0m mai sus de cota intrados grinzi pod nou.

Descrierea solutiei de supratraversare.

Structura propusa este o grinda cu zabrele cu talpi paralele si diagonale alternante, de lungime totala 24.40m si inaltime de 1.10m.

Grinda este alcatuita din urmatoarele elemente:

- Talpi inferioare - 2 buc.- teava rotunda cu diametru de 6"(168.3mm) si grosime 5mm.

- Talpa superioara - 1 buc.- teava rotunda cu diametru de 6"(168.3mm) si grosime 5mm.

- Zabrele (diagonalele alternante) - teva rectangulara 50x50x5mm.

- Grinzi de repartitie la talpa - teva rectangulara 100x50x5mm.

Toate imbinarile la grinda se vor executata prin sudura si verificare conform specificatiilor din caietul de sarcini.

Infrastructurile:

Infrastrucutrile sunt culei (blocuri de beton 1.25m x 1.80m x 1.50m), executate in situ din beton C30/37.

Prinderea structurii metalice pe culei se va face prin intermediul buloanelor M20.

Structura se va aseza pe un pat de mortar de poz - strat de reprofilare a punctului de contact.

Relocarea conductelor in regim de urgenta ramane in sarcina beneficiarilor de utilitati, cu respectarea unui termen legal impus de catre Beneficiar - Primaria orasului Baraolt.

Caracteristicile materialelor:

      Materialele folosite sunt in concordanta cu ultimele standarde în domeniu dupa cum vor fi prezentate in cele ce urmează.Clasele de beton folosite vor fi conform normelor europene si NE-012/2007; CP012-1:2008  şi vor in fi funcţie de clasa de expunere, dupa cum urmează:

 

Culei

C30/37,

XC4, XF1

Suprastructuri in situ – placa de suprabetonare

C35/45

XC1, XD3

Fundatii, aripi, scari si casiuri

C20/25

XC4, D3, XF4

Caracterisitici vopsea anticoroziva:

Vopseaua anticoroziva va avea urmatoarele caracteristici:

- Rezistenta factorii climatici;- Nu modifica proprietatile chimice si fizice ale betonului;- Rezistenta mare la difuzia dioxidului de carbon;- Permeabilitatea la vapori de apa nu este afectata:- Permisiv la alte lucrari de reparatii a suprafetei betonului.

Protectia calitatii apelor: sursele de poluanti pentru ape, locul de evacuare sau emisarul;

Sursele posibile de poluare a apelor pot fi:

  • executia propriu-zisa a lucrarilor: lucrarile de terasamente determina antrenarea unor particule fine de pamant, manipularea si punerea in opera a materialelor de constructii (beton, bitum, agregate etc) determina emisii specifice fiecarui tip de material si fiecarei operatii de constructie.
  • traficul de santier: emisiile de la utilajele de constructie, masinile care transporta materiale, muncitori, pierderile de carburanti.
  • organizarile de santier: apele uzate menajere provenite de la organizarea de santier, apele meteorice care spala platforma santierului, pierderile de la depozitele de carburanti si de alte materiale folosite in procesul de constructie, statiile de betoane si mixturi asfaltice.

Lucrarile de constructie desi sunt in contact cu apa, nu exista pericolul poluarii cursurilor de apa urmare a executiei lucrarilor descrise mai sus.

Procesul tehnologic implica folosirea de materiale, aplicate direct in lucrare, fara a fi in contact direct cu mediul inconjurator. Se exclude astfel existenta unor surse de poluanti.

-Prin specificul ei, lucrarea nu presupune utilizarea de statii si instalatii de epurare sau de preparare a apelor uzate.

-Pentru evitarea poluarii apelor de suprafata si a stratului freatic se recomanda urmatoarele masuri:

  -Apele pluviale vor fi directionate in casiuri de descarcare si dirijate catre sistemul drumului. Pentru colectarea eventualelor substante poluante si evitarea infiltrarii acestora in sol si stratul freatic, suprafata platformei trebuie impermeabilizata.

  -Se va evita amenajarea de depozite de materiale de constructie in apropierea vreunui curs de apa sau direct pe suprafata solului.

  -Deseurile menajere din organizarea de santier, precum si cele inerente rezultate din tehnologiile de executie, se vor depozita in spatii special amenajate, urmand a fi transportate prin intermediul serviciilor specializate la cele mai apropiate platforme de deseuri.

  -Este obligatoriu ca la finalizarea executiei sa se realizeze lucrari de reconstructie ecologica, pentru readucerea terenului natural la starea initiala.

 

1.Caracteristicile proiectului:

  1. dimensiunea și concepția întregului proiect: Proiectul de dimensiune medie, care prin implementarea lui va asigura creșterea sigurantei de acces intre strazile Petofi Sandor si strada Apei,  în localitatea Baraolt, asftel prin aplicarea “Instructiunilor pentru stabilirea starii tehnice a unui pod”, expertul declara starea tehnica a podului IV- STARE NESATISFACATOARE,se propune executie pod nou. Imobilul inscris in Anexa 4 a HG 975/2002, - inventarul bunurilor ce apartin domeniului public al orasului Baraolt se afla in intravilanul localitatii Baraolt conform PUG aprobat, si este in proprietatea publica a Orasului Baraolt. Utilizarea actuala a imobilului  este pod din piatra care face legatura intre strazile Petofi Sandor si strada Apei, peste paraul Baraolt.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă au mai fost executate proiecte pentru reabilitare și modernizare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor (balast, piatră spartă, mixturi asfaltice).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

Lucrările de investiţie la podul peste paraul Baraolt se fac strict în limita cadastrală alocată podului şi nu afectează suprafeţe suplimentare. La terminarea lucrărilor, terenul ocupat temporar va fi readus la starea inițială.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătății considerabil starea drumului comunal existent, și nu va constitui o sursă de poluare.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): prin activitatea de execuție și exploatare, reabilitarea podului peste paraul Baraolt, nu afectează starea de sănătate a  populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenul ocupat în momentul de față de podul ce urmeaza sa fie reabilitat este în inventarul bunurilor ce apartin domeniului public al orasului Baraolt,  conform PUG Baraolt.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Lucrările se execută în intravilanul  orasului Baraolt; 

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul studiat se afla in intravilanul localitatii Baraolt;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului

  prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există

  astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform certificatului de urbanism nr. 28/24.08.2017 zona lucrărilor nu sunt incluse pe lista monumentelor istorice și nu se află în zone de protecție monumente istorice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: proiectul se încadrează în prevederile – Prioritatea de dezvoltare nr. 1 Dezvoltarea infrastructurii locale, și contribuie la modernizarea și reabilitarea acestora.   

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în urma analizării documentației în cadrul ședinței CAT din cadrul APM Covasna s-a stabilit necesitatea solictării și obținerii Avizului de Gospodărire a Apelor Covasna.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 28/24.08.2017 emis Primaria Orasului Baraolt, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                              Ing. Bote Daniela