Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 27.11.2018

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE cu sediul/domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6379/12.11.2018, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.11.2018 că proiectul “Modernizare trotuar și iluminat public strada – Păiș David” propus a fi amplasat în Municipiul Sfântu Gheorghe, str. Lt. Păiș David, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 10, lit. b), corelat cu pct. 13, lit. a);

- în urma anunţurilor publice afișate pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 13.11.2018, respectiv publicat de către titular în ziarele Observatorul de Covasna la data de 19.11.2018, ziarul Haromszek la data de 19.11.2018, afișare avizier Primăria Mun. Sf. Gheorghe nr. înreg. 70355/19.11.2018 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

Descrierea proiectului: proiect de dimensiuni medii, care prevede modernizare trotuar și iluminatul public de pe strada Păiș David din mun. Sfântu Gheorghe.

Lungimea totală a străzii analizate pe care se află cele două trotuare este 1820 m.

Categoria străzii conf. Ord. MT 49/1998: II.

Trotuarele se vor executa pe lățimea care este permisă fără a fi nevoie de expropieri.

Prin lucrările proiectate s-a încercat să se execute o continuizare a trotuarelor în lungul străzii pentru sporirea siguranței și confortului pietonal.

S-a urmărit ca înălțimea liberă de la fața superioară a bordurii până la nivelul părții carosabile să fie de 10 cm. În dreptul trecerilor de pietoni și ale intersecțiilor cu străzile laterale, marginea trotuarelor se va coborâ la cota părții carosabile pentru a facilita accesul persoanelor.

În profil transversal trotuarele au fost prevăzute cu o pantă de 2,50% spre partea carosabilă, având lățimea variabilă între 1,50 – 3,50 m pe partea stângă și 1,5 – 11,30 m pe partea dreaptă până la maxim 12,60 m în anumite zone.

Structura rutieră proiectată:

  • 4 cm strat de uzură BA8
  • 15 cm strat de fundație din piatră spartă
  • 15 cm strat de fundație din balast.

Partea carosabilă este încadrată de borduri mari, prefabricate, din beton C35/45 cu dimensiunile de 20x25x50 cm (pozate pe o fundație din beton C16/20 având dimensiunile de 30x15 cm).

Trotuarele sunt delimitate la marginea dinspre proprietăți cu borduri mici, prefabricate, din beton (clasa C35/45) cu dimensiunile de 10x15x50 cm (pozate pe o fundație din beton C16/20 având dimensiunile 20x10 cm).

Se vor realiza piste de biciclete în cadrul trotuarelor nou amenajate. Pista va avea lățimea de 1,00 m și va fi delimitat față de trotuarul pietonal printr-un marcaj longitudinal cu linie continuă.

Se vor ridica la cotă toate căminele, gurile de scurgere, celelalte elemente asemănătoare care există în planul străzii și se vor înlocui cu unele noi în cazul în care se constată că sunt degradate.

Pe suprafața studiată evacuarea și scurgerea apelor a fost proiectată în funcție de profilul longitudinal, configurația terenului și posibilitatea evacuării apelor în sistemul de canalizare pluvial existent.

În zonele în care este permis se va amenaja spațiu verde existent și se vor construi perdele vegetale.

Soluția modernizării iluminatului public pe strada Paiș David constă în amplasarea unor stâlpi de iluminat care vor avea următoarele caracteristici:

  • Corpuri de iluminat:
    • Grad de protecție – IP min 65
    • Rezistență la impact IK 08.
  • Stâlpi de iluminat: se vor folosi stâlpi metalici zincați cu grosime a peretelul de minim 4 mm, cu înălțimea de 4-9 m în funcție de situație, care vor fi montați cu flanșe, pe talpa încastrată în beton cu 4 buloane, acoperite cu manșoane de cauciuc. Stâlpii folosiți vor fi prevăzuți cu ferestre pentru cutiile de conexiuni, care se vor considera parte componentă a stâlpului.
  • Rețeaua de iluminat: va fi de tip LED cu cabluri de aluminiu de secțiune corespunzătoare, racordate în cutiile de conexiuni ale stâlpilor de iluminat, respectiv în CD-uri. Cablurile vor fi montate în pământ în tubulatura subterană PEHD.

Caracteristicile proiectului:

a)dimensiunea și concepția întregului proiect: modernizare trotuar și iluminat public pe strada Lt. Păiș David asigură un cadru de dezvoltare economico-social al municipiului Sf. Gheorghe.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă municipiului Sf. Gheorghe au mai fost executate și sunt în curs de execuție proiecte pentru modernizare trotuare și iluminat public.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor (balast, piatră spartă, mixturi asfaltice).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

La terminarea lucrărilor, terenul ocupat temporar va fi readus la starea inițială.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): prin activitatea de execuție și exploatare, nu afectează starea de sănătate a  populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: str. Lt. Păiuș David cu trotuarele aferente se află în intravilanul municipiului Sfântu Gheorghe și este proprietatea municipiului Sfântu Gheorghe conform poziția nr. crt. 99 din inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Sfântu Gheorghe, aprobat prin HG nr. 975/2002 cu modificările și completările ulterioare.

Regimul economic: zonă unități industriale și servicii; Folosința actuală căi de comunicație rutieră.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare cum sunt: zone de protecție a faunei piscicole, bazine piscicole naturale și bazine piscicole amenajate: nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului

  prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există

  astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: în zona lucrărilor nu sunt incluse pe lista monumentelor istorice și nu se află în zone de protecție monumente istorice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de reabilitare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările aduse.

 

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Nu este cazul

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 211/27.04.2018 emis Primăria municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                       Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                    Ing. Csáki Gabriela