Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 23.04.2019

  

      Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA VALCELE, cu sediul în comuna Valcele, satul Araci, nr. 464, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4088/16.07.2018, în baza:

  • Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  • Hotărârii Guvernului 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului
  • Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  • Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

APM Covasna decide ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.07.2018, că proiectul Racord la retea de distributie apa a municipiului Sfantu Gheorghe, prin statie de pompare apa potabila si conducta de aductiune tronson I, Sfantu Gheorghe-Valcele, judetul Covasna, propus a fi realizat în municipiul Sfantu Gheorghe, extravilan, judeţul Covasna, se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, Anexa nr. 2, pct. 10, lit. b).

- în urma anunţurilor publice afisate pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 18.07.2018, respectiv publicat de către titular în ziarul Observatorul de Covasna la data de 25.07.2018, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- procesul verbal al Sedintei CAT din data de 27.07.2018 desfasurat la sediul APM Covasna;

- punct de vedere  nr. 2903014/12.04.2019, emis de ISU  Covasna;

- punct de vedere nr. 1862/1836 din 10.04.2019, emis de Directia de Sanatate Publica Covasna:

- proiectul a primit Avizul favorabil nr.4/03.03.2016, de la custodele ariei Natura 2000 ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt,C.J.P.N.D.R.S(Consiliul Judetean Covasna);

- punct de vedere nr. 2053/10.04.2019, emis Sistemul de Gospodarire a Apelor Covasna;

- punct de vedere nr. 78/370/05.11.2018, emis de CNAIR SA,

- Aviz de gospodarire a apelor nr. 55/23.10.2018, emis de SGA Covasna;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect: Proiect de dimensiune medie, importanță mărită, datorită caracterului său de imbunatatire substantiala a calitatii vietii locuitorilor din aceasta comuna, precum si la protejarea mediului inconjurator. Crearea infrastructurii de apă/apă uzată imbunătățite, care vor contribui la diminuarea tendințelor de declin social și economic și la îmbunătățirea nivelului de trai în zonele rurale;Cresterea calitatii apei de suprafata prin minimizarea efectelor asezarilor umane; Reducerea riscului de imbolnavire prin asigurarea unei ape tratate corespunzator parametrilor de potabilitate;Asigurarea calitatii si disponibilitatii serviciilor de apa conform principiilor eficientei maxime a costului si calitatii in functionare si suportabilitatii populatiei.

Descrierea proiectului:

 Scopul proiectului il constituie asigurarea debitului de apa potabila necesar la sursa pentru alimentarea comunei Valcele cu toate localitatile compenente.

           Schema tehnologica propusă pentru realizarea investitiei, consta in realizarea urmatoarelor lucrari:

  • Racord la reţeaua de alimentare cu apă a municipiului Sfântu Gheorghe
  • Staţie de pompare apă potabila
  • Conducta de aducţiune tronson 1 Sfântu Gheorghe – Vâlcele

Racord la reţeaua de alimentare cu apă a municipiului Sfântu Gheorghe

Punctul de racord va fi pe conducta de distributie PEHD Dn 350 mm Pn 10 existenta (langa rezervorul  existent suprateran cu V= 5.000 mc, ce alimenteaza zona inferioara a municipiului Sfântu Gheorghe).Conducta de racord va fi din polietilenă de înaltă densitate. Pe traseul acestei conducte, la capatul aval, se va amplasa o staţie de pompare apa potabila SP.

            Conducta de alimentare cu apă a staţiei de pompare SP (conducta de racord) va fi din PEHD De 160 x 11,88 mm, PN10, în lungime totală de 4 m. Conducta va transporta debitul necesar la sursa pentru alimentarea cu apa a comunei Valcele.

            Conducta se va poza sub adancimea de inghet, la cota de  -1,26 cm, pe un strat de umplutură de nisip corespunzător condiţiilor impuse de furnizorul conductei din PEHD si anume: pat cu grosimea de 15cm şi strat de acoperire de 15cm grosime peste conductă.

Săpăturile se vor executa manual 20%, mecanizat 80% şi vor fi prevăzute cu sprijiniri

Statia de pompare apa potabila

            Construcţia are o formă rectangulară cu dimensiunile interioare de 2,50m x 2,00m şi adâncimea de 2,50 m fiind din beton C 16/20 (B250) armat cu oţel beton PC 52 şi OB 37, pe un strat de egalizare de 10cm grosime din beton C 8/10 (B150).

            Pereţii şi planşeul peste cuva din beton armat au grosimea de 20 cm iar radierul are grosimea de 25 cm.            Construcţia este prevăzută cu o başă de colectare a apelor accidentale, cu dimensiunile interioare de 60 x 60 cm şi adâncime de 55 cm. Pentru facilitarea accesului în interior, staţia de pompare este prevăzută cu o gură de acces cu rebord din beton armat, dimensiuni interioare fiind de 1,00 x 1,00 m, pereţi de 15 cm grosime şi capac metalic cu mâner.      Accesul în staţia de pompare se va asigura de pe drumul existent împietruit. Amplasamentul staţiei de pompare va fi împrejmuit cu gard din plasă de sârmă zincată profilată pe stâlpi metalici pe o lungime totală de 16,00 ml, prevăzută cu o portiţă de acces.   În incinta staţiei se va amenaja o platformă  pietruita care asigură accesul facil la echipamentele şi utilajele din cadrul staţiei de pompare. Platforma are suprafata de S = 16 mp

            Sistemul rutier al platformei este format din:

-fundaţie balast de 30 cm grosime după compactare;

-macadam ordinar având după cilindrare 10 cm grosime.

            Zona de protecţie sanitară severă,  rezultată va avea o suprafaţă de 4,00x4,00m, adică 16,00 mp.

Conducta de aductiune tronson 1: Sf. Gheorghe – Valcele

Conducta de aductiune tronson 1 este prevazuta a se executa pe teritoriul administrativ al municipiului Sf. Gheorghe, in extravilanul acestuia, de la statia de pompare SP amplasata langa rezervoarele existente de alimentare cu apa a municipiului Sf. Gheorghe, pana la granita cu comuna Valcele, respectiv la  limita intravilanului localitatii Valcele.

Conducta de aductiune tronson 1 se va executa din teava  PEHD PE 80 De 160 x 11,8 mm,Pn 10 si se va poza îngropat sub cota de îngheţ la cca.-1,26 m.sub cota terenului natural, pe o lungime de 6.486 m. Amplasamentul conductei de aductiune tronson 1, este urmatorul :

  • pe o portiune de cca. 253 m se pozeaza pe drumul impietruit de exploatare existent.
  • pe o portiune de cca. 6.233 m se pozeaza de-a lungul drumului national DN 13 E, pe partea stanga si dreapta a acestuia pe directia de mers Valcele - Sf. Gheorghe , astfel:
  • pe o portiune de cca. 719 m, respectiv de la Km 22+594 pana la Km 23+313, conducta de aductiune tronson 1 se pozeaza pe partea dreapta a drumului national DN 13E, in afara partii carosabile a acestuia
  • pe o portiune de cca. 5.514 m, respectiv de la Km 17+080 pana la Km 22+594, conducta de aductiune tronson 1 se pozeaza pe partea stanga a drumului national DN 13E, in afara partii carosabile si in acostamentul  acestuia.

Conducta  de aductiune tronson 2 se va poza pe un strat de umplutură de nisip corespunzător condiţiilor impuse de furnizorul conductei din PEHD si anume: pat cu grosimea de 15 cm şi strat de acoperire de 15 cm grosime peste conductă.

Pe conducta de aductiune tronson 1: Sf. Gheorghe- Valcele sau mai prevazut a se executa urmatoarele lucrari:

a. Camine de vane

Pe conducta de aductiune  se vor prevede urmatoarele tipuri de camine:

  • camine de golire care se amplaseaza in punctele cele mai joase ale tronsoanelor de conducta, pentru a da posibilitatea golirii complete a acestora;
  • camine cu vane de sectionare, pentru izolarea tronsoanelor componente si la traversari
  • camine de aerisire care se amplaseaza in punctele cele mai inalte ale tronsoanelor de conducta, pentru a da posibilitatea aerisirii complete a acestora;

Vanele de sectionare se amplaseaza pe tronsoanee , in asa fel incat sa se poata izola, in caz de avarie, portiuni maxime de 600m- 700 m. Vane de golire s-au amplasat pe conducta de aductiune in punctele cele mai joase, iar dezaerisirea in puncte inalte ale conductei.

Sunt prevazute a se executa 11 buc. cămine de vane din beton monolit ,notate CVad1....CVad11 ( 11 buc.) Din punct de vedere constructiv, caminele vor fi constructii ingropate, rectangulare, cu dimensiuni care sa permita montarea instalatiilor hidraulice, precum si un spatiu de manevra, avand  diferite dimensiuni şi adâncimi, prevăzute cu rame şi capace  din fontă sau material compozit, carosabile sau necarosabile în funcţie de amplasamentul acestora.

Aceste camine sunt din beton  simplu  marca C16/20 (B 250) la radier si C 16/20 (B 250) la placa armată. Căminele de vane sunt prevăzute cu : câte o başă de 0,3 m x 0,3 m H=0,3 m, capac cu ramă din fontă carosabil,scări de acces, etc.

Instalatia hidraulica din camine s-a propus a se executa din polietilena cu armaturi din fonta ductila. Intercalarea armăturilor din căminele de vane se va face prin racorduri speciale de trecere de la PEHD la fonta si  cu flanşe.

b. Subtraversari de drum

In cadrul proiectului s-a prevazut pe acest tronson, 1 buc. subtraversare a drumului national DN 13 E, astfel:

            - 1 buc.subtraversare drum national  DN13E, la km 22+594 ,  (notata SDad1), cu conducta de aductiune tronson 1 Sf. Gheorghe- Valcele , PEHD De 160 x 11,8 mm, Pn 10, in tub de protectie din teava de OL Dn 200 (De 219 x 6 mm), L=8 m./buc. Subtraversarea se va executa prin foraj orizontal dirijat. La capetele amonte si aval ale subtraversarii drumului national DN13 E, cu conducta de aductiune tronson 1 Sf. Gheorghe - Valcele ,sunt prevazute camine de vane rectangulare cu pereti si radier din beton turnat monolit si cu placa din beton armat prevazuta cu capac si rama carosabila. Caminele de vane vor fi prevazute cu armaturi pentru sectionare, aerisire si golire.

c. Supratraversari de paraie:

            In cadrul proiectului s-a prevazut pe acest tronson, supratraversarea paraului Sambrezii, care se va executa cu conducta de aductiune tronson 1 Sf. Gheorghe- Valcele, izolata cu cochili de vata minerala caserata cu folie de aluminiu de 100 mm grosime. Supratraversarea se va executa  in conducte purtatoare din otel, astfel:

            -supratraversare parau  Sambrezii, notata  STad1, cu conducta de aductiune tronson 1 Sf. Gheorghe- Valcele , PEHD De 160 x 11,8 mm, Pn 10,, in conducta de protectie Ø 377x10 mm.- 1 buc. Lungimea de supratraversare 18 m. Conducta  purtătoare se va grundui şi vopsi la exterior şi se va poza lângă culea podului existent.           La capetele amonte si aval ale supratraversarii sunt prevazute camine de vane rectangulare cu pereti si radier din beton turnat monolit zi cu placa din beton armat prevazuta cu capac si rama carosabila. Caminele de vane vor fi prevazute cu armaturi pentru sectionare, aerisire si golire.

 

d. Subtraversari văi, pâraie, etc.

In cadrul proiectului s-au prevazut pe acest tronson, 2 buc. subtraversari ale paraielor si vailor din zona, dupa cum urmeaza:

-  Subtraversari paraie, vai, – SBad1 si SBad2, cu conducta de aductiune tronson 1 Sf. Gheorghe- Valcele,  în tuburi de protecţie din teava Ol Ǿ 219 x6 mm izolate anticoroziv şi ranforsate în beton, cu lungimea de subtraversare de 6 m /buc.

-materiile prime, energia şi combustibilii utilizaţi, cu modul de asigurare a acestora;

Pentru proiectul de fata se for utiliza urmatoarele materii prime: nisip, pietris, energie electrica, benzina sau motorina (dupa caz), beton armat C16/20 (B250), otel OB37, PC52 si plase STPB Ø10/100/100, beton de egalizare C6/7,5 (B100).Combustibilul se va asigura de la furnizori autorizati din zona.Pentru alimentare cu energie electrica, pe perioada executiei lucrarilor, se va realiza un racord la reteaua existenta in zona.Materialele pentru contructii: nisip, pietris, beton etc, se vor asigura de la furnizori autorizati in domeniu.

Energia electrică:

Localitatea este racordată la la sistemul energetic naţional, distribuţia în localitate fiind asigurată prin linii electrice aeriene de medie tensiune şi posturi de transformare  la  tensiunea  de utilizare de 0,4 KW.Alimentarea cu energie electrică a staţiei de pompare apă se va face prin realizarea unui branşament trifazat din reţeaua electrică existentă în apropierea amplasamentului. Lungimea branşamentului va fi de cca. 500 m. Pentru realizarea bransamentului electric este nevoie de subtraversarea drum national DN 13 E asfaltat. Subtraversarea se va realiza  prin foraj orizontal,  cu cablul electric tip CYAbY de alimentare al statiei de pompare apa potabila, în conducta de protecţie, cu lungimea de 9m. Solutia finala in ceea ce priveste bransamentul electric al statiei de pompare va fi data de detinatorul retelelor de energie electrica din zona

- racordarea la reţelele utilitare existente în zonă;

Lucrarile aferente pentru instalatiile electrice constau din:

  • Procurarea, execuţia şi instalarea unui tablou general al staţiei care va asigura tabloului de servicii interne (iluminat, prize), cât si alimentarea cu energie electrica a panoul electric al electropompelor;
  • Realizarea, unei instalaţii de iluminat interior de siguranţă, care să asigure nivelele de iluminare cerute de actele normative in vigoare;
  • Procurarea, execuţia şi instalarea tabloului electric de comanda si alimentare pentru pompe, care va fi dotat cu aparate de masura pentru vizualizarea curentilor a tensiunilor si puterilor active si reactive. Electromotoarele vor fi prevazute cu softstartere pentru limitarea socurilor hidraulice de tip “lovitura de berbec”;
  • Procurarea şi instalarea unui echipament de filtrare a armonicilor produse de către electronica de putere al softstarterului;
  • Realizarea unor instalaţii interioare din pladbanda de OL Zn 25 x 4 mm şi exterioare de legare la pământ (din electrozi verticali din teava de Ol Zn 2 ½” legati cu platbanda din Ol Zn 40x4 mm si la care se leaga instalatia de impamantare interioara prin intermediul cutiilor cu eclisa de separatie) şi de echipotenţializare la care vor fi racordate toate echipamentele electrice precum şi elementele şi confecţiile metalice aferente (capace, chepenguri, scări, mâini curente, estacade, etc.) care, în condiţii normale, nu sunt utilizate ca şi căi de current;

Electropompele vor fi prevăzute cu dispozitive şi echipamente de protecţie împotriva următoarelor situaţii posibile de funcţionare anormală:

  • Protecţie motoare electrice la funcţionarea suprasarcină, blocare rotor, asimetrie faze, lipsa unei faze, inversării succesiunii fazelor;
  • Protecţie la  funcţionarea în gol a pompei, curentul scade şi după un timp reglat pompa este deconectată;
  • Protecţie la funcţionarea în suprasarcină (protecţie termică a motorului pompei – de exemplu, prin termistori sau termorezistenţe încastrate în bobinajul statoric;
  • Protecţie la supraîncălzirea lagărelor prin monitorizarea temperaturii acestora;

Reţelele de utilităţi se vor asigura în sistem propriu pe amplasament (alimentare cu apă potabilă, alimentare cu energie electrică, telefonie). Alimentarea cu energie electrica a statiilor de pompare ape uzate pentru debite mici – SP1 si SP2 se va face printr-un bransament trifazat, direct din reteaua 0,4kVA existenta in zona de amplasare a acestora, pe o lungime medie de cca 50 m/ buc.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu se cumulează cu alte proiecte existente sau aprobate în zonă.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: la execuţia lucrărilor proiectate se vor folosi cu preponderenţă materiale locale, compatibile cu cadrul natural existent. Principalele materiale utilizate sunt: material mineral local ; - agregate minerale (nisip şi pietriş)  pentru realizarea umpluturii  - se utilizează la pozarea patului de fundare al conductelor;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: principalele tipuri de deșeuri care se vor genera în perioada de construcție sunt: deșeuri menajere (20 03 01) de la personalul care lucrează pe șantier, pământ și pietre (17 05 04) din lucrările de refarecere, ulei uzat (13 02 05*), acumulutori uzați (16 06 01*), filtre ulei uzate (16 01 07*), și anvelope uzate (16 01 03) de la întreținerea utilajelor. Toate tipurile de deșeuri vor fi depozitate selectiv, pe sortimente şi predate ulterior la societață autorizate și specializate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente în faza de execuţie a lucrărilor pe şantier, nivelul de zgomot va fi in limite normale, când se realizează  săpăturile (excavatoare); Aceste operaţii să se efectueze în cursul zilei, in programul 7-17, pentru ca gradul de confort acustic al locuitorilor să nu aibă de suferit.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor în toate fazele organizării de șantier și la executarea lucrărilor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană. Nu este prevazut impact negativ asupra populaţiei, sănătăţii umane, biodiversităţii, conservarii habitatelor naturale, a florei şi a faunei sălbatice, terenurilor, solului, folosinţelor, bunurilor materiale, calităţii şi regimului cantitativ al apei, calităţii aerului, climei.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Lucrările proiectate în cadrul acestui obiectiv de investiţii vor fi amplasate in extravilanul municipiului Sfântu Gheorghe, dupa cum urmeaza:

- pentru statia de pompare apa potabila aplasata langa rezervoarele existente iar conducta de aductiune tronson 1, pe o lungime de 6.486 m, va fi amplasata amplasata in drumul de exploatare impietruit prin care se face accesul la rezervoarele de inmagazinare apa , precum si  pe partea stanga si dreapta a drumului national DN13E pe directia de mers Valcele - Sfântu Gheorghe

Toate constructiile aferente sistemului de apa propus se vor amplasa pe domeniul public.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia – lucrările propuse vor fi realizate in extravilanul municipiului Sfântu Gheorghe,jud, Covasna .

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor :

  1) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - amplasamentul lucrărilor se situează in extravilanul municipiului Sfantu Gheorghe, pe partea stanga si dreapta a drumului national DN13E pe directia de mers Valcele - Sfântu Gheorghe.

  2) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  3) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  4) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – lucrările proiectate  intra sub incidenta art. 28 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, consevarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, traseul de executie al proiectului traverseaza o portiune de aprox. 1 km aria Natura 2000 ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt(de-a lungul DN 13E), apoi merge paralel cu marginea zonei protejate inca aprox. 3 km;

  5) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – zonă ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt , aflat în administrarea ANANP-Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate.

  6) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  7) zonele cu o densitate mare a populației: proiectul prevede constructia Racord la retea de distributie apa a municipiului Sfantu Gheorghe, prin statie de pompare apa potabila si conducta de aductiune tronson I, Sfantu Gheorghe-Valcele, judetul Covasna”.

  8) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): proiect de dimensiune medie, potential impact redus,  poluarile accidentale pot fi evitate prin :impermebilizarea suprafeţelor destinate depozitării materialelor de construcţie;izolarea construcţiilor subterane (platforme impermeabile, cuve, etc.) aferente staţiei de pompare;evacuarea apelor uzate de pe amplasament – în receptor cu avizul autorităţii teritoriale de gospodărire a apelor şi a autorităţii de mediu, în condiţiile prevăzute de normative;de asemenea, constructorul are obligaţia de a curăţa de materiale sau depuneri, secţiunile de curgere după terminarea lucrărilor.

  (b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție, datorată - lucrările de organizare de şantier: curăţire şi pregătire teren: nivelare, compactare, săpare fundaţii, - transportul rutier al diverselor materiale: de construcţii, pământ rezultat din excavaţii, etc. de către diversele vehicule de transport;- manipularea (încărcare - descărcare) materiale de construcţii (nisip, var, ciment, agregate minerale, etc.);

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: frecvență unică, pe perioada realizării lucrăriolor prevăzute, la organizarea de șantier se prevede aducerea amplasamentului la starea inițială.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu sunt identificate alte proiecte semnificative în zonă.

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: sunt propuse măsuri de prevenire și reducere a impactului asupra mediului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

 

II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, traseul de executie al proiectului traverseaza o portiune de aprox. 1 km aria Natura 2000 ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt(de-a lungul DN 13E), apoi merge paralel cu marginea zonei protejate inca aprox. 3 km;

- Punct de vedere de la compartimentul Arii Protejate din cadru APM Covasna, privind posibilul impact asupra ariilor naturale protejate;

- APM Covasna a transmis Adresa nr. 4240/24.07.2018 în care s-a solicitat Memoriul de prezentare, completat conform Continutului – cadru prevazut in Anexa nr.5 din Ordinul 135/2010;

- Titularul proiectului a depus la APM Covasna Memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului 135 cu nr. 2633/04.04.2019;

- Aviz favorabil nr. 4/03.03.2016 de la custodele ariei Natura 2000, ROSPA0082 Muntii Bodoc Baraolt;

- In urma desfășurării etapei de încadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea efectuării/neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

- în cadrul ședinței CAT din data de 27.07.2018 s-au prezentat lucrările prevăzute prin proiectul Racord la retea de distributie apa a municipiului Sfantu Gheorghe, prin statie de pompare apa potabila si conducta de aductiune tronson I, Sfantu Gheorghe-Valcele, judetul Covasna”. Pentru proiect s-a eliberat din partea SGA COVASNA, Avizul de Gospodărire a Apelor nr. 55/23.10.2018.

Condiţiile de realizare a proiectului:

1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase; HG 1175/2007 (ADR), pentru aprobarea Normelor de efectuare a activităţii de transport; SR 10009-2017 privind limitele admisibile a nivelului de zgomot; STAS 12574-87 privind conditiile de calitate ale aerului din zonele protejate;

2. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 101/02.03.2018 emis de Primaria Municipiului Sfantu Gheorghe, judetul Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

3. Depunerea documentatiei pentru obtinerea Avizului de la Directia pentru Cultura;

4. toate tipurile de deşeuri vor fi colectate selectiv şi vor fi preluate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament (șantierul organizat în cadrul proiectului), în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură

5. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) a legislaţiei si normativelor în domeniul situaţiilor de urgenţă (Legea 307/2006, Ord.ANRE 118/2013 şi altele) precum şi înştiinţarea ITM Covasna, respectiv ISU Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

6. respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

7. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ord. MS 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;

8. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

9. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

10. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;

11. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

12. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;

13. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei decizii, respectiv la terminarea lucrărilor.

14. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

  Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

  Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

  Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                    Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                  Ing. Bote Daniela

                                                                                                                       

 

 

Responsabil Biodiversitate,

Geogr.  Berde Lajos