PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE
PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE
din data de 24.04.2019
Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BOROSNEU MARE prin Primar Ilie Nicolae, cu sediul în judeţul Covasna, comuna Borosneu Mare, satul Borosneu Mare, nr. 393, pentru proiectul ”Refacere podet peste paraul Valea Mare, la Scoala Primara din Borosneul Mic” propus a fi amplasat în comuna Borosneu Mare, satul Borosneu Mic, județul Covasna, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 2505 data 01.04.2019,
în baza:
- Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
- Hotărârii Guvernului 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului
- Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
- Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
- Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
APM Covasna decide ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 11.04.2019, că proiectul ” Refacere podet peste paraul Valea Mare, la Scoala Primara din Borosneul Mic ”, propus a fi realizat în comuna Borosneu Mare, satul Borosneu Mic, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.
Justificarea prezentei decizii:
I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:
- proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, Anexa nr. 2, pct. 10, lit. e), corelat cu pct. 13, lit. a).
- în urma anunţurilor publice afisate pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 04.04.2019, respectiv publicat de către titular în ziarul Observatorul de Covasna la data de 10.04.2019, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
- procesul verbal al Sedintei CAT din data de 11.04.2019 desfasurat la sediul APM Covasna;
- punct de vedere favorabil nr. 664/12.04.2019, emis de GNM Covasna;
- Aviz de gospodarire a apelor nr. 9/07.03.2019, emis Administratia Bazinala de Apa Olt, SGA Covasna;
- prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:
1. Caracteristicile proiectului:
a) dimensiunea și concepția întregului proiect: Proiecte de dimensiune mică, importanță mărită, datorită caracterului său de asigurare a accesului peste raul Valea Mare, unde momentan exista un podet de lemna intr-o stare avansata de degradare pe zone intinse cu afectarea sectiunii transversale. Drumul local ce leaga D.J. 121A de strada Scolii Primare traversează pârâul Valea Mare, în satul Boroşneu Mic, pe un pod din lemn cu 1 deschidere de 3,20m si lungimea totala de 4,40m.
Descrierea proiectului:
Lucrări proiectate – Podet nou proiectat
Pentru asigurarea circulatiei pe drumul comunal ce leaga satul Borosneu Mic cu satul Valea Mica, in conditii de siguranta, se propune realizarea unui podet dalat cu L=5,00 m peste paraul Valea Mica va avea urmatoarele caracteristici, conform documentatiei tehnice:
Elemente tehnice:
-lumina-deschidere 5,00 m
-lungime suprastructura 5,90 m
-latime suprastructura 8,08 m
-latime cale 7,18 m
-inaltime libera sub podet 2,20 m
-panta fund albie i= 2,5%
Infrastructura podetului va fi alcatuita din elevatie prefabricat tip L2 pe o inaltime de 2,90m pe o fundatie din beton simplu de lăţime 2,00 m. Cota de fundare va fi de 2,00 m sub cota talveg si 2,00 m sub cota radier albie. Eliminarea apei din sapaturi se va face cu motopompa montata pe tractor. In spatele elevatilor s-a prevazut dren din bolovani de rau.Suprastructura este relizata din 8 elemente prefabricate curenta si 2 elemente prefabricata marginala tip D5 din beton armat precomprimat C35/45 cu lungimea de 5,90m.Infrastructura este alcatuita din doua culei alcatuite din 10 elemente prefabricate tip L2 dispuse cate 5 pe fiecare culee din beton armat C35/45.
Prefabricatele L2 sunt montate pe fundatii din beton C25/30 de 2,00m inaltime, turnate monolit.
Peste cadrele prefabricate tip D5 se toarna o placa de suprabetonare din beton C25/30.
Calea pe structura este alcatuita din:
- 10 cm Macadam
- 3 cm protectie hidroizolatie din beton de ciment
- 1 cm hidroizolatie
In vederea verificarii hidraulice a podetului, s-a efectuat calculul hidraulic anexat la prezentei documentatie la capitolul Breviare de calcul, in conditiile actuale ale configuratiei albiei. Conform datelor furnizate de catre Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor, prin adresa cu nr.5320/05.10.2018, debitul de calcul pentru pr.Valea Mare, este:
Qmax 1% = 63.0 mc/sec
Qmax 5 % = 34.0 mc/sec
Conform documentatiei, categoria de importanta pe baza HG 766/1997 este C, iar clasa de importanta a constructiei este IV, conform STAS 4273/1983.
Conform STAS 4068/2-87 pct.2.1., pentru constructii in clasa IV de importanta si in conditii normale de exploatare, debitul de calcul luat in considerare este debitul cu asigurarea de 5%.
Lucrări proiectate – Amenajare drum comunal pe suprafață totala de 385mp zona podetului
Pe sectorul studiat, partea carosabilă va avea lăţimea 5,00 m iar platforma drumului 6,00m. În aliniament panta transversală va fi de 2,5% tip acoperiş conform profilului tip D-19.
Acostamentele proeictate au lăţimea de 0,50 m si pantă transversală de 4%.
Profilul şi capacităţile de producţie; Pentru aducerea podetului la parametrii normali de exploatare corespunzatori clasei I de incarcare (A13;S60) şi pentru ca circulatia sa se desfasoare in conditii de siguranta si confort, corespunzatoare unui drum incadrat in clasa tehnica V cu 2 banda de circulatie se propune executarea unui podet nou.
Descrierea instalaţiei şi a fluxurilor tehnologice existente pe amplasament (după caz)
Investitia propusa este o lucrare definitiva care nu presupune lucrari de refacere a amplasamentului in cazul accidentelor sau a incetarii activitatii
- descrierea proceselor de producţie ale proiectului propus, în funcţie de specificul investiţiei, produse şi subproduse obţinute, mărimea, capacitatea;
- materiile prime, energia şi combustibilii utilizaţi, cu modul de asigurare a acestora;
Pe sectorul studiat, partea carosabilă va avea lăţimea 5,00 m iar platforma drumului 6,00m. În aliniament panta transversală va fi de 2,5% tip acoperiş conform profilului tip D-19.
Acostamentele proeictate au lăţimea de 0,50 m si pantă transversală de 4%.
Straturi proiectate pentru amenajarea drumului comunal:
- 10 cm strat de uzura din macadam ordinar;
- 25 cm strat de fundatie din balast
Exploatarea produselor de balastiera; Sursa va fi asigurata din rezervele existente in albiile raurilor si statiilor de sortare din zona.
Racordarea la reţelele utilitare existente în zonă; nu este cazul;
Descrierea lucrărilor de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţie
Datorită faptului că albia în zona podetului nu are nici un fel de lucrări de protecţie a malurilor şi din necesitatea de a preveni afuerea talvegului şi spălarea malurilor s-au prevăzut lucrări de apărare, realizate din gabioane pe o lungime totala de L=65m conform planului de situatiei preccum și zid de sprijin din beton armat cu o lungime de 19,20 conform detaliilor anexate la prezenat documentației. Gabioanele vor fi umplute cu zidărie uscată din bolovani de râu sau piatra bruta concasata cu d = 120-350 mm. Cadrele gabioanelor se vor realiza din OB37 cu diametrul de 12 mm şi plasă de sârmă zincată cu d = 2,5 mm.
Căi noi de acces sau schimbări ale celor existente;
Accesul la amplasamentul lucrarii se va face pe actualul traseu al drumului comunal.
Execuţia lucrărilor proiectate se va face cu respectarea normelor de calitate, sănătatea şi securitatea muncii în vigoare.
b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu se cumulează cu alte proiecte existente sau aprobate în zonă.
c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: la execuţia lucrărilor proiectate se vor folosi cu preponderenţă materiale locale, compatibile cu cadrul natural existent. Principalele materiale utilizate sunt: material mineral local - pentru aducerea la cota proiectată a malurilor şi pentru lucrările de sistematizare; - agregate minerale (nisip şi pietriş) - filru invers în spatele consolidărilor; - pământ vegetal; - beton - se utilizează la constructiile hidrotehnice;
d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: principalele tipuri de deșeuri care se vor genera în perioada de construcție sunt: deșeuri menajere (20 03 01) de la personalul care lucrează pe șantier, - deseuri din demolări de diferite materiale componente ale straturilor existente - sub forma de moloz, materiale de constructie: cod deseu- 17 01 07,- deseuri din pamant excavat - cod deseu 17 09 04,- Deseurile specificate mai sus vor fi depozitate in spatii special amenajate, si vor fi ridicate de către o unitate prestatoare de servicii de salubrizare, pe baza unui contract incheiat de antreprenor.
e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:
- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.
f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor în toate fazele organizării de șantier și la executarea lucrărilor.
g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană. Execuția lucrărilor prevăzute prin proiect sunt necesare pentru refacerea podului peste paraul Valea Mare la Scoala Primara din Borosneu Mic.
2. Amplasarea proiectului
Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:
a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Lucrările proiectate în cadrul acestui obiectiv de investiţii se localizează pe cursul paraului Valea Mare, pe teritoriul administrativ al localitatii Borosneu Mare, satul Borosneu Mic, jud. Covasna. Terenurile pe care se vor amplasa lucrările se afla in intravilanul localitatii conform PUG aprobat si se afla in proprietatea publica a comunei Borosneu Mare, jud. Covasna.
b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia – lucrările propuse vor fi realizate pe cursul paraului Valea Mare .
c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor :
1) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - amplasamentul lucrărilor se situează pe cursul paraului Valea Mare .
2) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;
3) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;
4) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul.
5) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.
6) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul
7) zonele cu o densitate mare a populației: proiectul prevede refacerea podetului peste paraul Valea Mare,la Scoala Primara din Borosneul Mic, lucrările fiind importante din punct de vedere al sigurantei si confortului locuitorilor din zona.
8) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.
3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial
Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:
a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): proiect de dimensiune mică, importanță mărită, datorită caracterului său de asigurare a accesului peste paraul Valea Mare, unde momentan exista un pod de lemna intr-o stare avansata de degradare.
(b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție, datorată dezafectării aleilor existente și a lucrărilor de construcție.
c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;
d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției;
e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;
f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: frecvență unică, pe perioada realizării lucrăriolor prevăzute, la organizarea de șantier se prevede aducerea amplasamentului la starea inițială.
g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu sunt identificate alte proiecte semnificative în zonă.
(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: sunt propuse măsuri de prevenire și reducere a impactului asupra mediului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.
II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:
- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.
- In urma desfășurării etapei de încadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată.
III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea efectuării/neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:
- în cadrul ședinței CAT din data de 11.04.2019 s-au prezentat lucrările prevăzute prin proiect, având efect benefic pe termen lung asupra zonei de locuit Borosneu Mic, jud. Covasna. Pentru proiect s-a eliberat din partea din partea ABA Olt, SGA Covasna, Avizul de Gospodărire a Apelor nr. 9/07.03.2018.
Condiţiile de realizare a proiectului:
1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase; HG 1175/2007 (ADR), pentru aprobarea Normelor de efectuare a activităţii de transport; SR 10009-2017 privind limitele admisibile a nivelului de zgomot; STAS 12574-87 privind conditiile de calitate ale aerului din zonele protejate;
2. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 584/07.11.2018 emis de Consiliul Judetean Covasna, judetul Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
3. toate tipurile de deşeuri vor fi colectate selectiv şi vor fi preluate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament (șantierul organizat în cadrul proiectului), în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
4. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) a legislaţiei si normativelor în domeniul situaţiilor de urgenţă (Legea 307/2006, Ord.ANRE 118/2013 şi altele) precum şi înştiinţarea ITM Covasna, respectiv ISU Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
5. respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
6. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ord. MS 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
7. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
8. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
9. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
10. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
11. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
12. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei decizii, respectiv la terminarea lucrărilor.
13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.
Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.
Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.
Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.
Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.
Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.
Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
DIRECTOR EXECUTIV
Ing. NEAGU GHEORGHE
Şef Serviciu Avize,
Acorduri, Autorizaţii Întocmit,
Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae Ing. Bote Daniela
Responsabil Biodiversitate,
Geogr. Berde Lajos