Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 13.06.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC ROYAL VIDIA FARM SRL reprezentat prin DUMITRU VICENȚIU, cu sediul/domiciliul în Municipiul Brașov, str. Zizinului, nr. 118, ap. 2, județul Brașov, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 2355/27.03.2019, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 13.06.2019, că proiectul “Construire fermă zootehnică porcine” propus a fi amplasat în comuna Vâlcele, sat Araci, nr. FN, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 1, litera e);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 15.05.2019 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 29.03.2019 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Hotărârea Consiliul Local nr. 25/2019 privind aprobarea ”Planului Urbanistic Zonal – Construire fermă zootehnică porcine – comuna Vâlcele, sat Araci, județul Covasna”;
  • Notificare nr. 7236/13.05.2019 emisă de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Covasna;
  • Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 1573/1531/02.04.2019 emisă de Direcția de Sănătate Publică Covasna;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Proces verbal nr. 16/13.06.2019;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 3887/31.05.2019;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede înființarea unei ferme zootehnice pentru reproducția și îngrășarea porcilor, cu o capacitate de 224 scroafe de reproducție și 100 capete porci la îngrășat/ciclu de exploatare.

Suprafața terenului este de 12.000 mp – conform CF nr. 59, nr. Cad 59, parcela 23/1/4.

Vecinătăți:

  • Sud – Vest: DN 13E
  • Nord – Vest: proprietate privată
  • Nord – Est: proprietate privată
  • Sud – Est: proprietate privată.

Coordonate STEREO:

Nr. crt.

X

Y

1

480154,037

549771,837

2

480196,318

549902,59

3

480149,919

549903,901

4

480132,9

549907,579

5

480036,304

549799,949

6

480096,638

549783,654

7

480136,845

549774,749

 

Prin proiect se propune construirea și dotarea cu echipamente tehnologice specifice a unui ansamblu de clădiri ce vor servi pentru crearea unui flux tehnologic corespunzător activității propuse.

Categoriile de construcții care vor fi edificate în cadrul obiectivului sunt:

  • Hală producție porcine, cu regim de înălțime P: construcție pe structură metalică, pereți de închidere din panouri sandwich din tablă și interiorul din spumă poliuretanică, acoperiș din ferme metalice, învelitoare din panouri sandwich. Hala construită va fi destinată atât creșterii și exploatării scroafelor pentru reproducție cu o capacitate de 224 scroafe productive + 3 vieri și tineret aferent cât și îngrășării porcilor pentru un efectiv de 100 capete/ciclu, suprafața totală construită fiind de 1564,00 mp. Animalele vor fi întreținute și crescute în compartimente separat prevăzute cu: maternitate, înțărcare, tineret, îngrășare, în condițiile minime pentru bunăstarea animalelor.
    • Dotarea halei cu toate utilajele necesare pentru creșterea porcilor:
      • Boxe speciale pentru creșterea și exploatarea scroafelor de reproducție și a porcilor pentru îngrășat
      • Sistem automat pentru hrănirea porcilor cu furaje combinate produse în ferma proprie pe categorii de vârstă/stare fiziologică
      • Grătare/pardoseli în fiecare boxă pentru evacuarea corespunzătoare a rezidurilor
      • Aparate și instalații speciale pentru realizarea microclimatului necesar creșterii în bune condiții a scroafelor și tineretului rezultat (instalație de ventilare, instalație de răcire, sistem de încălzire în compartimentele maternitate și tineret/creșă).
  • Filtru sanitar cu regim de înălțime P, cu S = 114,04 mp ce cuprinde: birouri, cameră tehnică, spălătorie, laborator, sală de mese, vestiare, grupuri sanitare.

Construirea și realizarea unor lucrări/construcții auxiliare necesare pentru funcționarea corespunzătoare a fermei:

  • Forarea unui puț de adâncime și stație de pompare, pentru asigurarea necesarului de apă
  • Realizarea unui bazin pentru asigurarea rezervei de apă pentru incendiu, cu o capacitate de cca. 100 – 110 mc
  • Realizarea unui bazin etanș vidanjabil pentru colectarea apei uzate menajere provenite din filtru sanitar, cu o capacitate de cca. 10 mc
  • Realizarea unei lagune pentru depozitarea dejecțiilor animale cu S = 547.20 mp și Vtot = 3283.20 mc. Laguna se va realiza îngropat, la adâncimea de max. 6.00 m, și va avea două compartimente. Pereții realizați prin taluzarea terenului și creearea unui ecran impermeabil din argilă compactată vor fi acoperiți cu o folie specială din polietilenă de înaltă densitate cu grosimea de 2 mm care va permite stocarea în condiții de siguranță a părții lichide din dejecții.
  • Cameră de necropsie
  • Incinerator - ce va fi montat în vecinătatea clădirii de necropsie
  • Amenajare cântar auto
  • Execuția unor alei, platforme, trotuare, parcări
  • Împrejmuirea incintei și delimitarea zonelor din incintă
  • Dezinfector auto
  • Achiziția și dotarea fermei cu echipamente agricole necesare pentru eliminarea dejecțiilor (achiziția unei cisterne vidanjă+tractor)
  • Lucrări de amenajare a terenului, spații verzi.

Regimul tehnic:

  • Suprafața totală teren = 12000.00 mp.
  • Suprafața construită propusă = 1730.00 mp.
  • Suprafața desfășurată propusă = 1730.00 mp.

Bilanț teritorial:

  • Spații verzi = 7010.00 mp
  • Alei, trotuare și platforme = 3239.00 mp
  • Parcare auto = 75.00 mp.

Indici de ocupare teren:

POTexistent = 0.00 %, CUTexistent = 0,00

POTpropus = 15%, CUTpropus = 0.15.

Accesul pe amplasament se va face de la sud – vest, din drumul național DN13E.

În incinta amplasamentului vor fi asigurate posibilități pentru parcarea autovehiculelor și altor autovehicule.

Drumul interior al amplasamentului va fi drum semicarosabil cu ampriză de 5,00 – 6,00 m, bordat de rigole pentru colectarea și scurgerea apelor de suprafață.

Asigurarea utilităţilor:

- alimentare cu energie electrică – se va realiza de la rețeaua de medie tensiune din zonă, fiind realizat în cadrul proiectului un racord de la rețeaua de electricitate din zonă aflată la limita de proprietate a amplasamentului.

- alimentarea cu apă potabilă se va realiza de la un puț forat care va fi executat în incintă. Racordul de apă potabilă la clădiri va fi executat din conductă de polietilenă de înaltă densitate, dimensionate spre punctele de consum în funcție de debitul necesar pe fiecare ramură în parte. Conductele se vor poza în săpături la min – 0,90 m adâncime și vor fi montate pe un pat de nisip de 10 cm.

- canalizarea se va face în sistem propriu. Apele uzate menajere se vor colecta cu conducte de PVC-KG și vor fi deversate într-un bazin vidanjabil, ce se va vidanja periodic de către terți.

- dejecțile animale solide se vor colecta sub canale colectoare sub hală și vor fi evacuate și direcționate în laguna de dejecții depozitate până la transformarea acestora în îngrășământ natural, apoi vor fi împrăștiate pe terenurile agricole pentru fertilizarea acestora.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor folosi ca și materiale de construcție agregate (nisip și pietriș), apă.

În perioada de funcționare a obiectivului se va folosi: apa.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de material plastic, deșeuri de metaliec, deșeuri menajere, etc.) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

  • În perioada de funcţionare – deșeuri menajere, deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare:
    • surse de emisii:
      • surse staționare nedirijate: emisiile de poluanți provenite din activitatea de creștere a porcilor – evacuarea forțată a aerului prin sisteme de ventilație, emisii ocazionale de la generatorul propriu de curent
      • surse staționare dirijate: provenite de la centrala termică.
      • surse mobile: emisii de gaze de eșapament provenite de la circulația autovehiculelor atât în incintă cât și pe drumurile conexe.
      • surse de suprafață: emisiile de la bazinele de colectare a dejecțiilor în cazul emisiilor poluanților specifici fermei: mirosuri (amoniac, metan, gaze generate de fermentația enterică a animalelor și de descomunere a dejecțiilor).

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): ferma  va fi construită în intravilanul comunei Vâlcele, sat Araci, județul Covasna, la o distanță de aproximativ 1000 m față de cea mai propiată locuință.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Folosință actuală al terenului este teren agricol (arabil) cu o suprafață de 12000 mp.

- teren intravilan conform Hotărârii Consiliului Local nr. 25/2019 privind aprobarea Panului Urbanistic Zonal – ”Construire fermă zootehnică porcine – comuna Vâlcele, sat Araci, județul Covasna”, proiect nr. 150/2019, elaborat de arhitect înscris în R.U.R. FLOREA STELA, Sf. Gheorghe, beneficiar SC ROYAL VIDIA FARM SRL.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma activității prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor şi prin managementul corespunzător al dejecţiilor;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în cadrul ședinței CAT al APM Covasna din data de 13.06.2019 s-a stabilit că implementarea proiectului nu are efecte asupra corpurilor de apă,

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 16/28.08.2018 emis de Primăria Comunei Vâlcele, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • punct de vedere nr. 615/DA/06.06.2019 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna privind necesitatea solicitării și obținere a avizului de gospodărire a apelor (document înregistrat la APM Covasna cu nr. 4080/10.06.2019); În cazul în care condițiile din avizul de gospodărire a apelor presupune alte soluții tehnice față de condițiile din proiectul de față se va solicita revizuirea/actualizarea decizie etapei de încadrare, conform prevederilor Legii nr. 292/2018;
  • titularul are obilgatia de a actualiza cartea funciară a terenului aferent investiției pentru  operarea modificării categoriei de folosință a terenului conform PUZ aprobat;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • se va respecta Codul de bune practici în fermă aprobat prin Ord. 1234/2006;
  • fertilizarea terenurilor cu gunoi de grajd se va face respectând prevederile Codului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Csáki Gabriela

 

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos