Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 22.08.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CERNAT PRIN VICEPRIMAR FABIAN SANDOR, cu sediul/domiciliul în comuna Cernat, sat Cernat, nr. 456, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4282/19.06.2019, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.08.2019, că proiectul “Refacere pod pe strada Fuzi în localitatea Cernat, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Cernat, sat Cernat, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera e), corelat cu pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 22.07.2019 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 24.06.2019 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • memoriu de prezentare – document înregistrat la APM Covasna cu nr. 5233/01.08.2019
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Proces verbal al ședinței CAT nr. 21/14.08.2019;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 36/04.07.2019 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

- proiect de dimensiuni medii, care prevede refacerea unui pod, amplasat pe strada Fuzii din comuna Cernat, care face legătura între drumul comunal DC4 și drumurile din cadrul comunei.

Situația existentă: podul este amplasat pe strada Fuzii (drum sătesc 1928), ce traversează pârâul Cernat și aparține domeniului public al localității Cernat, jud. Covasna, construit în anii 1970.

Podul are o deschidere de 12,00 m, lățime de 5,76 m și traversează drept pr. Cernat.

Suprastructura este alcătuită din 8 grinzi metalice solidarizate la partea superioară cu profile metalice, iar la partea inferioară cu câte 4 profile U100. În secțiune transversală, la exteriorul grinzilor metalice marginale, sunt amplasate câte 2 profile metalice tip U, care susțin calea.

Infrastructura podului este alcătuită din 2 culee, culeele sunt realizate din 7 piloți de rezistență, verticali cu Φ28cm, încastrați în terenul natural. Peste stâlpi este dispusă o riglă din lemn (baba) cu Φ28 cm pe care rezeamă grinzile.

În spatele stâlpilor este realizată o căptușeală de lemn la culeea (spre intersecție cu DC4) și din anrocamente la culeea (spre drumul sătesc).

Racordarea cu terasamentele se realizează cu taluze din pământ.

Rample au lățimea platformei de 5,50 m din care 5,00 m parte carosabilă și două acostamente de 0,25 m. Calea pe rampe și pe pod este realizată din îmbrăcăminte asfaltică.

Pe pod sunt montați parapete metalice tip semigreu. Albia în zona podului prezintă maluri înalte și secțiune trapezoidală.

Situația proiectată: podul nou va avea o singură deschidere, cu lumina (distanța între fețele culeelor) de 10,70 m și lungimea totală Ltot=16,50 m, din care lungimea suprastructurii de 12,00 m.

Partea carosabilă pe pod va fi de 5,00 m marginată de două lișe. În profil longitudinal pe pod este asigurată o pantă de 1%.

Podul este în aliniament și traversează pârâul Cernat, drept.

Schema statică este grinda simplu rezemată.

Lungimea podului a fost stabilită în urma dimensionării hidraulice, pentru debitul cu o asigurare Qmax = 5% și a fost verificat pentru Qmax = 1%.

Pentru execuția podului nou se vor realiza următoarele categorii de lucrări:

  • lucrări de demolare a podului existent, prin desfacerea parapeților și a căii de pe pod, demontarea elementelor metalice ale suprastructurii, precum și prin demolarea culeelor din lemn;
  • lucrări la infrastructuri: după finalizarea lucrărilor de demontare se vor trasa colțurile fundațiilor culeelor, turnarea betonului de egalizare C8/10 cu grosime medie de 10 cm, se montează armăturile din fundații, din BST500 și se toarnă betonul din fundații C25/30. Se trece la montarea armăturilor din elevații, se cofrează și se toarnă beton C25/30. Pe latura din spatele culeelor se execută manual un dren din zidărie de piatră brută, în sistem filtru invers ce se va executa concomitent cu umplutura din terasamentele rampei de acces. Pentru evacuarea apelor în înfiltrații colectate de dren, în elevațiile culeelor s-au prevăzut barbacane cu diametru de Φ100 mm.
  • lucrări la suprastructură: se trasează pe banchetele de rezemare a culeelor axele de rezemare a grinzilor, se montează aparatele de reazem tip 4 împreună cu materialul mărunt de fixare după care se montează grinzile pe infrastructuri. Grinzile sunt prefabricate monobloc, din beton precomprimat cu cozi aderente cu L = 12,00 m și h = 0,52 m. Se montează armătura din placă de suprabetonare din BST500. După montarea armăturilor se cofrează și se toarnă betonul C35/45 din placa de suprabetonare și lisele de parapete. La partea superioară a plăcii de suprabetonare se va asigura pe zona carosabilă pante transversale de 2% spre latura lisele podului;
  • lucrări cale la pod: se așterne hidroizolația tip membrană, se toarnă protecția hidroizolației din 3 cm BA8rul 50/70, pe partea carosabilă de 5,00 m a podului, se execută cordoanele de impermeabilizare din celochit la fața lisei și în spatele bordurilor și în lungul dispozitivelor de acoperire a rosturilor, se așterne straturile căii de două straturi 3+4 cm BAP16 rul 50/70, se verifică realizarea pantei în sens transversal de 2%, se montează rosturile de dilatație la capetele podului, se montează panourile de parapet;
  • lucrări racorduri cu terasamente: racordarea podului cu terasamentele se va realiza cu aripi din beton armat și plăci de racordare. Înainte de realizarea umpluturilor la rampe se execută prismul de piatră spartă pe care reazemă grida de rezemare a dalelor de racordare, se execută dalele de racordare din beton armat, turnat monolit de L = 3,00 m. Aripile sunt realizate din beton C25/30 și armate cu BST500. Pentru preluarea apelor de pe pod, în aval s-a prevăzut casiuri din beton, ce direcționează apa spre șanțurile din pământ existent;
  • lucrări la rampe: se profilează zona rampelor și se aștern straturile rutiere:
    • 4 cm strat de uzură BAP16 rul 50/70
    • 6 cm strat de legătură BAD22.4leg 50/70
    • 15 cm strat de bază din piatră spartă
    • 15 cm strat de fundație din balast
    • 10 cm strat de formă din balast.

Lățimea părții carosabile pe rampe va fi de 5,00 m și câte un acostament pe fiecare latură de 0,50 m din balast stabilizat. Rampele la ambele capete se vor racorda la profilul transversal și longitudinal al drumului existent. Racordurile structuri rutiere a ramplelor podului cu drumul existent se vor face în trepte;

  • lucrări în albie: pentru preluarea debitului de 1% cu garda la pod de 1.03 m s-a prevăzut în amonte 45.0 m și aval 50.0 m de pod lucrări de calibrare a albiei. Secțiunea calibrată va avea 5.50 m la baă și taluze cu pant 1:1.5. secțiunea calibrate se va racorda amonte și aval cu aripile din beton armat ale podului.

Suprafața desfășurată, ocupată de lucrări este 1.970 mp din care:

  • 200 mp organizare de șantier,
  • 120 mp pod,
  • 1.400 mp amenajare albie și apărări de mal în zona podului,
  • 250 mp rampe acces pod.

Pe perioada execuției lucrărilor la pod circulația se va desfășura pe rute ocolitoare din rețeaua de drumuri locale, aparținând comunei Cernat.

Asigurarea utilitățiilor:

Alimentarea cu apă: pentru alimentarea cu apă a personalului angajat se va folosi apă potabilă îmbuteliată;

Canalizare menajeră: vor fi amplasate toalete ecologice.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor (profile laminate din oțel, armături, beton, asfalt, balast, nisip).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

Lucrările lucrările asociate etapei de execuție vor implica afectarea unor porțiuni de teren suplimentare celor destinate realizării organizării de șantier, precum și a unui număr de aproximativ 15 arbuști de pe malul pârâului Mărcușa.

După finalizarea lucrărilor de execuție se va proceda la reabilitarea tuturor terenurilor afectate.

Reabilitarea va consta în: plantarea în compensare a unui număr de arbori/arbuști, refacerea stratului de sol vegetal, refacerea stratului de sol de adâncime și a stratului de sol vegetal.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): prin activitatea de execuție și exploatare, refacerea podului nu afectează starea de sănătate a  populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: imobilul se află în intravilanul localității Cernat conform PUG aprobat și este proprietatea publică a comunei conform innventarului bunurilor din domeniul public al comunei Cernat.

Categoria de folosință actuală a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 92/14.03.2019 este drum (strada Fuzi).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul obiectului supus investiției se află pe teritoriul comunei Cernat, intravilan.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – lucrări în albie;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice - nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în cadrul ședinței CAT al APM Covasna din data de 13.06.2019 s-a stabilit că implementarea proiectului nu are efecte asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 92/14.03.2019 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  •  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                               Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                           Ing. Bote Daniela

 

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos