Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 07.11.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MATHE ETELE ȘI MATHE IMOLA cu sediul/domiciliul în sat comuna Vârghiș, sat Vârghiș, nr. 131, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 2769/09.04.2019, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 13.06.2019, că proiectul “Construire clădiri pentru complex agroturistic și împrejmuire” propus a fi amplasat în comuna Vârghiș, sat Vârghiș, CF nr. 23927 Vârghiș, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 12, litera c);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Szekely Hirmondo din data de 24.05.2019 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 10.04.2019 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 3771/28.05.2019 (anunț public, memoriu de prezentare);
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Proces verbal nr. 16/13.06.2019;
  • Hotărârea nr. 25/2018 privind aprobarea Panului Urbanistic Zonal pentru introducere teren în intravilan ”Zonă agroturistică Vârghiș” – Consiliul Local al Comunei Vârghiș;
  • Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 63/24.10.2019 privind proiectul ”Construire clădiri pentru complex agroturistic și împrejmuire, comuna Vârghiș, jud. Covasna (doc. înreg. la APM Covasna cu nr. 7134/28.10.2019);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiect de dimensiuni medii, care prevede construire unor clădiri pentru complex agroturistic și împrejmuire, ce va funcționa ca un ”sat de vacanță”.

Terenul studiat se află la nord de intravilanul comunei Vârghiș, având o suprafață de 6000 mp, intabulat în CF nr. 23927- Vârghiș, sub nr. cad. 23927 cu folosință fâneață.

Vecinătăți:

  • Nord: fâneață în extravilan, proprietate a beneficiarilor
  • Est: drum comunal asfaltat de 3,5 m lățime și teren în extravilan proprietatea beneficiarilor
  • Sud: pârâul Kortoves – afluent al pârâului Vârghiș
  • Vest: pădure.

Terenul are un front de 24,4 m la drumul de acces în zonă.

În prima etapă se dorește realizarea unor construcții de bază a viitorului complex agroturistic, care va funcționa ca un ”sat de vacanță”.

Construcții propuse:

  • Clădire centrală: cu regim de înălțime DS+P, ce cuprinde spații pentru activități comune, dependente, locuință de serviciu;
  • Clădire acces cu regim de înălțime P+galerie, ce cuprinde: gang de acces, depozit – atelier de întreținere căruțe, sănii, depozit lemne, depozit furaje, activități agricole și meșteșugărești;
  • Căsuțe pentru cazare 6 tipuri – 9 bucăți, cu o capacitate de maxim 35 locuri de cazare.

Volumetriile specifice caselor rurale tradiționale din zonă vor genera un aspect de mic ”sat de munte”, mulat pe relief și ascuns între vegetația existentă, lăsată cât mai intactă.

Arterele de circulație carosabilă, semicarosabilă și pietonală va avea suprafața strict necesară funcționării obiectivelor propuse și vor avea strat de uzură din lespezi de piatră, piatră de râu, pietriș, dalaj verde.

Se prevăd 10 parcări în incintă.

Împrejmuire: pe tot conturul parcelei din gard de sârmă împletită dublată de gard verde de max. 2 m înălțime; împrejmuirea stradală va fi din scânduri de lemn tratate contra intemperiilor.

Indici de ocupare teren:

POTpropus = 12,2% (max. 20%), CUTpropus = 0.16 (max. 0,3).

Modul de asigurare a utilităților:

Alimentarea cu apă: se va realiza dintr-un puț săpat;

Canalizare menajeră: apele uzate menajere de la spațiile sanitare se vor conduce prin conducte de canalizare menajeră subterană către trei bazine vidanjabile impermeabile cu V = 16 mc. Aceste bazine se vor evacua periodic prin grija beneficiarului.

Încălzirea și prepararea apei calde se va realiza cu sobe, pe combustibil solid;

Alimentarea cu energie electrică a investiției se va realiza de la un gerenator.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza diferite materiale de construcție: nisip, piatră spartă, balast, etc.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie se vor utiliza diferite materiale de construcţie (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de material plastic, deșeuri de sticlă, deșeuri menajere) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

  • În perioada de funcţionare – deșeuri menajere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): terenul pe care se dorește realizarea investiției este amplasată în intravilanul localității Vârghiș, conform PUZ aprobat cu HCL nr. 25/2018.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Categoria de folosință actuală a terenului este fâneață iar destinația conform PUZ aprobat fiind zonă agroturistică Vârghiș.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – amplasamentul este situat integral în aria naturală protejată de importanță comunitară Natura 2000 Dealurile Homoroadelor ROSPA0027 care include și Cheile Vârghișului ROSCI0036;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform certificatului de urbanism imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zone de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor;

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat integral în aria naturală protejată de importanță comunitară Natura 2000 Dealurile Homoroadelor ROSPA0027 care include și Cheile Vârghișului ROSCI0036.

- Memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19 din 13 ianuarie 2010 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- Aviz nr. 4/13.08.2019 emis de Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna; (document înreg. la APM Covasna cu nr. 7134/28.10.2019);

- Lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) conform căreia nu este necesară parcurgerea celorlalte etape ale evaluării adecvate întocmit Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna conform căreia nu este necesară parcurgerea celorlalte etape ale evaluării adecvate;

- la luare deciziei s-a luat în considerare și faptul că materialele de construcții, cât și tehnologia de construire va fi tradițională: socluri din piatră, pereți din cărămidă plină și barne de lemn (eventual refolosite din demolarea unor clădiri vechi), îmbinări de lemn tradiționale, învelitori din țigle din argilă arsă, etc. pentru a obține un aspect arhitecural cât mai încadrat în mediul natural din jur.

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în cadrul ședinței CAT al APM Covasna din data de 13.06.2019 s-a stabilit că implementarea proiectului nu are efecte asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 641/05.12.2018 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a respecta condițiile din avizul favorabil emis de ANANP – Serviciul Teritorial Covasna nr. 4/2019;
  • se vor respecta măsurile din regulamentul și planul de management al arie naturale protejate ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și Cheile Vârghișului ROSCI0036;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  •  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                    Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               Ing. Csáki Gabriela

 

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos