Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 20.02.2020

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA DOBARLAU prin Primar Barbu Bogdan, cu sediul/domiciliul în judeţul Covasna, comuna Dobarlau, nr. 233, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7098/25.10.2019, în baza :

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 20.02.2020, că proiectul Refacerea efectelor calamitatilor din 30.06.2018-01.07.2018, Refacerea drumurilor comunale DC15, DC15A, DC27A, 8 km drumuri interioare si a 7 podete, comuna Dobarlau, judetul Covasna- Etapa II” propus a fi amplasat în comuna comuna Dobarlau, satele Lunca Marcusului, Marcus, Valea Dobarlaului, Dobarlau, județul Covasna,  nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, lit. e), corelat cu pct. 13, lit.a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 11.12.2019, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 29.10.2019, privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Aviz de gospodarire a apelor Nr.46 din 08.08.2019, emis de Administratia bazinala de Apa Olt, SGA Covasna. 
  • Proces verbal nr. 5 din 20.02.2020 al sedintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

- proiect de dimensiuni medii, care prevede Refacerea efectelor calamitatilor din 30.06.2018-01.07.2018, Refacerea drumurilor comunale DC15, DC15A, DC27A, 8 km drumuri interioare si a 7 podete, comuna Dobarlau, judetul Covasna- Etapa II.

Situația existenta:

 Drumurile comunale si ulicioarele afectate de calamitati sunt amplasate pe toata suprafata comunei si le putem grupa pe satele componente si anume: Lunca Marcus, Marcus, Valea Dobarlau si Dobarlau.

Pe fondul ploilor deosebit de intense din perioada 29.06-30.06.2018, comuna Dobarlau a fost victima unor caderi masive de apa, care au avut un efect cumulat dat de viiturile de pe Raul Tarlung si de pe Pr. Dobarlaias. Ruperea digurilor si crearea unor sparturi in digurile la ambele rauri, o mare suprafata din comuna a fost inundata de apele revarsate. De asemenea de pe versanti au curs cantitati deosebite de apa, care au degradat ulicioarele in panta. Acestea  sunt drumuri pietruite cu materiale necoezive. Efectul a fost major. Au fost afectate sute de locuinte, mai multi kilometri de drum au fost ravinati pana la stadiul de impracticabil, podete degradate si infundate, canale de colectarea apelor din terasele agricole colmatate in totalitate, terasamente si aparari de maluri la raul Valea Dobarlau distruse. Deci ca urmare a expertizarii si a revizuirii amanuntite a drumurilor, dupa retragerea apelor, s-a constatat ca degradarile sunt  majore si se regasesc pe multe din  drumurile comunei.

 Lucrarile sunt distribuite aproape pe intreaga comuna, cu o concentrare mai mare pe satul Lunca Marcus. Zona cea mai afectata se regaseste la confluenta Raului Tarlung cu Raul Negru in zona de nord –vest a comunei. In conditii normale comuna Dobarlau, inclusiv satele apartinatoare au legutura prin cai de comunicatie pe drum judetean spre Brasov sau spre Sf Gheorghe si pe drumuri comunale , prin comuan Bacel sre drumul national DN11.

Situaţia proiectată:

LOCALITATE DOBÂRLĂU:

- Str. Bulgarului: Refacerea împietruirii cu balast de 15 cm şi pietriş concasat de 12 cm.  Se va reface terasamentul spălat de ape pe o lungime de cca 20 m, cu anrocamente şi impanare cu balast. Executarea de şanturi de pământ. Amenajarea de locuri de incrucişare, 20m x 2,0m. Se vor lua măsuri de preluare a apelor care vin de pe strada Bazinul de apă şi descărcarea acestora la pârâul Dobârlăiaş. Se vor monta podeţe din tuburi PEID cu Dn = 800 mm. De asemenea se va reface terasamentul erodat de apele de pe versant.

Executarea unui pinten pe partea stânga pentru a preveni inundarea proprietăţilor.

- Str. Florilor: Scarificarea şi refacerea împietruirii cu strat de material concasat de 12 cm. Înlocuirea unui podeţ din rigolă carosabilă, cu podeţ din tub corugat de 400 mm în lungime de 6 m şi şanţuri din beton amonte şi aval pe câte 5 m.

- Str. Bisericii: Refacerea prin scarificare cu adaos de pietriş concasat de 12 cm şi reprofilarea drumului. Refacerea şanţurilor de pământ. Se va monta un podeţ tubular nou.

- Str. Finisoara: Refacerea prin scarificare cu adaos de piatră spartă de 12 cm, şi reprofilarea drumului. Refacerea şanţurilor de pământ.

- Str. Hotarului Refacerea prin scarificare cu adaos de piatră spartă de 12 cm, şi reprofilarea drumului. Refacerea şanţurilor de pământ.

- DC 26 B: Amenajarea platformei drumului prin excavare cu buldozer. Se va executa o compactare, grad de compactare de 95 %. Se va reface sistemul rutier din material pietros cu balast 20 cm şi pietriş concasat de 15 cm. Şanţurile se refac la stadiul de şant de pământ. Se amenajează spaţii de încrucişare. Se vor monta 3 noi de tip PEID Dn = 1000 mm. 

- Dobârlău bazinul de apă: Refacerea pietruirii prin scarificare şi adaos de pietriş concasat în grosime de 15 cm. Se vor  executa pe talvegul torentului a trei praguri cu piatră brută pentru a preveni eroziunea malurilor şi pentru a stabiliza talvegul. Se va executa o sprijinire a taluzului drumului cu gabioane de 1,0 x 1,0m şi o lungime de 30 m.

- Dobărlău păşunii: Refacerea prin scarificare cu adaos de pietriş concasat de 20 cm şi reprofilarea drumului. Refacerea şanţurilor de pământ.

LOCALITATE LUNCA MĂRCUŞ:

- Str. Feshotar: Refacerea terasamentului drumului prin completare cu material pietros grosier pentru a aduce drumul într-un uşor rambleu. Refacerea sistemului rutier pietruit cu balast şi pietriş concasat şi împanat. Refacerea şanturilor de scurgere în lungul drumului. Executarea unui podeţ peste canalul de scurgere a apelor din terasa Lunca Mărcuş.

 Se va decolmata canalul de pe terasa Lunca Marcuş în lungime de 492 m cu o secţiune trapezoidală de 2,5 m la baza canalului şi de cca 4,0 m la buza canalului.

Se va executa o scarificare, reprofilare cu adaos de pietriş concasat. Podeţul înfundat şi subdimensionat se va înlocui cu podeţ din tabla ondulată 1,95 - 1,32 m.

- DC 27A: Zona a fost puternic inundată. Se va reface terasamentul şi se va reface sistemul rutier din balast şi piatră concasată în grosime de cca 45 cm.

Decolmatarea canalului realizând o secţiune compatibilă cu podeţul din tabla ondulată. De 1,95 m - 1,32 m. Canalul va avea secţiune trapezoidală ca baza de cca 2,50 m şi la buza de cca 4,0 m.

Refacerea prin scarificare cu adaos de piatră spartă de 15 cm, şi reprofilarea drumului. Refacerea şanţurilor de pământ.

Se va excava drumul infestat cu nămol din revarsarea apelor. Se nivelează şi se compactează foarte bine patul drumului. Se reface sistemul rutier de tip îmbrăcăminţi pietroase cu balast şi pietriş concasat în grosime maximă de cca 40 cm. Cele două podeţe de  pe DC 27A  se vor înlocui cu podeţe noi care să asigure secţiunea de scurgere. Au fost alese podeţe din tablă ondulată de tip ovoidal cu deschiderea de 1,95 m şi înălţimea de 1,32 m şi care asigură o secţiune de scurgere corectă.

LOCALITATEA MĂRCUŞ: Se va executa decolmatarea canalului.

LOCALITATEA VALEA DOBÂRLĂULUI:

- DC 15: Consolidarea albiei în zona modernizată. Se va executa o stabilizare a talvegului, deoarece gabioanele au fost spălate la bază şi există pericolul să se răstoarne. Se vor executa patru praguri din anrocamente de piatră brută 51-100 kg impanate cu piatră brută cu dimensiunea de până la 200 mm. Acestea se vor executa la km 4+600; 4+800; 5+000; 5+100.

Consolidarea terasamentului erodat de apele pârâului la km 4+596-4+605, se va face prin executarea de zidărie din anrocamente de piatră brută 51-100 kg, impanata cu piatră brută de 0-200 mm şi balast.

Podeţe:

Se vor monta 3 podeţe tubulare de tip Tubo sider cu dimensiunea de 1,95 / 1,32 m. Ele se vor monta în traversarea canalelor de desecare din Lunca Mărcuş respectiv pe drumurile DC 27A şi strada Feshotar. Canalele se vor decolmata şi se va realiza o secţiune transversală trapezoidală cu latură mică de 2,50 m la bază şi latura mare de cca 3,50 - 4,0 m la partea superioară.

Descrierea lucrarilor de baza si a celor rezultate ca necesare de efectuat in urma realizarii lucrarilor de baza; In varianta  sustinuta de catre Expertiza tehnica si prezentata si in DALI, se propune:

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă  au mai fost executate proiecte de acest gen.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice de constructii si istalatii necesare.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Aceste deseuri se incadreza in categoriile de deseuri nepericuloase care vor rezulta in cadrul activitatilor de construire desfasurate pe amplasamentul propus:

17 05 04 pamânt si pietre; 20 03 01 deșeuri municipale amestecate;

17 05 08 resturi de balast; 20 01 01 hârtie și carton

17 09 04 alte amestecuri de deseuri de la constructii ;  13 01 13* Uleiuri hidraulice

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: În timpul execuţiei, poluări ale solului apar numai datorită manipulării neglijente a carburanţilor şi uleiurilor şi ele pot fi cu uşurinţă remediate având în vedere că societatea care va executa lucrările are obligaţia ca la terminarea lucrării să îndepărteze deşeurile şi să refacă suprafeţele.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Lucrările de construcţii aferente proiectului nu vor afecta în nici un fel aşezările umane din vecinătate. În vecinătatea amplasamentului proiectului nu au fost semnalate monumente istorice şi de arhitectură şi/sau zone de interes tradiţional. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenurile ce urmeaza sa fie ocupate,  respectiv suprafețele ocupate în afara albiei râului sunt terenuri cu categorie de folosință arabil.Terenul ocupat de lucrari  se afla in intravilanul/extravilanul comunei Dobarlau, conform PUG aprobat. Categoria de folosinta actuala a terenului este de drumuri si cai ferate, subcategoria drumuri comunale.  

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul obiectului supus investiției se află pe teritoriul comunei Dobarlau, in intravilanul/extravilanul localitatii conform PUG aprobat, pe terenuri din domeniul public.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice - nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform certificatului de urbanism, zona in care proiectul urmeaza a fi executat nu este  inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice și/sau ale naturii.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Implementarea proiectului se face respectand conditiile impuse din Avizul nr. 46 din 08.08.2019, emis de Administrarea Bazinala de Apa Olt - SGA Covasna:
  • respectarea amplasamentului obiectivelor din investiţie prevăzut în planul de situaţie din documentaţie;
  • - beneficiarul va anunta în scris S.G.A. Covasna cu 10 zile inainte de data de începere a lucrărilor;
  • - lucrările vor fi începute după obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare conform legislatiei în vigoare;
  • - în cazul în care apar noi elemente, neprevăzute în documentația tehnică de fundamentare, sau în caz de poluări accidentale, beneficiarul va anunța autoritatea teritorială de gospodărire a apelor (S.G.A. Covasna).
  • - se interzice depozitarea deşeurilor, a materialelor, combustibilului şi a utilajelor de construcţie în albia minoră a cursurilor de apă;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 444/30.08.2019 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  •  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Bote Daniela

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos