Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 22.03.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC PETROIL IMPEX SRL cu sediul/domiciliul în orașul Covasna, str. Pava de Jos, nr. 18, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 1162/21.02.2022, în baza,

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 14.03.2022, că proiectul “Exploatare agregate minerale” propus a fi amplasat în comuna Ghidfalău, extravilan, nr. cad. 24065, CF nr. 24065 Ghidfalău, nr. cad. 24066, CF nr. 24066 Ghidfalău, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct. 2, lit. a);
  • în urma anunţurilor publice (anunț public APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu pe pagina proprie de internet din data de 23.02.2022; anunț titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu de în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 02.03.2022 și afișat la sediul Primăriei Ghidfalău nr. înreg. 822/02.03.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 22.03.2022, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de ...2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 1262/23.02.2022);
  • Proces verbal nr. 7/14.03.2022 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 1877/14.03.2022);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 11/23.02.2022;
  • Planul și Proiectul Tehnic de refacere a mediului înregistrate la APM Covasna cu nr. 2092/21.03.2022;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP 34/21.02.2022 (500 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede exploatarea agregatelor minerale din perimetrul de exploatate situat în bazinul hidrografic al râului Olt, cod bazin hidrografic VIII.l., în terasa pârâului Câlnic afluent pe dreapta al Oltului (pe malul stang al paraului), cod cadastral VIII. 1.38.

Din punct de vedere administrativ, perimetrul temporar de exploatare este situat în extravilanul comunei Ghidfalău, judetul Covasna, la cca 1,4 km nord-vest de localitate.

Accesul la perimetrul temporar de exploatare ”Ghidfalau 6“ se face din drumul județean 121 A D.N.12-Ghidfalău, din care se ramifică pe partea stângă un drum de exploatare cu lungimea de 0,5 km, prin care se ajunge la perimetrul de exploatare.

Suprafața de teren pe care se propune realizarea proiectului este închiriată pe o perioada de cinci ani, societății PETROIL IMPEX S.R.L., în baza contractului de închiriere nr. 174/14.10.2020, încheiat între societate și proprietarii terenului, conform extraselor:

  • CF nr. 24065, Ghidfalău, nr. cad 24065,
  • CF nr. 24066, Ghidfalău, nr. cad 24066,
  • Suprafața totală este de 20300 mp.

Din această suprafață s-a instituit perimetrul temporar cu suprafața de 1,9 ha (19484 mp).

Punctele de delimitare a perimetrului în sistem de coordonate STEREO 1970, sunt:

Nr. pct.

X

Y

1

491102

564117

2

491009

564376

3

490943

564355

4

491035

564092

 

Suprafaţa perimetrului determinată prin calcul analitic este de 1,9 ha, cu un contur poligonal:

Lungime medie perimetru de exploatare = 275 m

Lățime medie perimetru de exploatare  = 72 m

Suprafaţa pe care se vor desfăşura lucrările de exploatare este de 19484 mp, fiind lăsat un pilier de protecție de 4 m de la drumurile de exploatare respectiv 2 m față de limitele perimetrului pentru protecția terenurilor învecinate.

Cele mai apropiate localităţi de zona amplasamentului sunt:

  • la circa 3,4 km vest, localitatea Valea Crişului, jud. Covasna;
  • la circa 1,8 km nord-est, localitatea Zoltan, jud. Covasna;
  • la circa 1,4 km sud-est, localitatea Ghidfalau, jud. Covasna;
  • la circa 3,3 km sud-vest, localitatea Arcus, jud. Covasna

Vecinătăţi:

  • La nord – teren proprietate private nr.cad.25406;
  • La vest – pârâul Calnic și terenuri agricole;
  • La sud – teren proprietate S.C. PETROIL IMPEX S.R.L;
  • La est – drum exploatare și terenuri neproductive.

Etapele de realizare a proiectului constau în:

  • Lucrări de exploatare a nisipului şi pietrişului – prin aplicarea metodelor de exploatare a resurselor de nisip şi pietriş, prin lucrări miniere la zi specifice exploatărilor amplasate în terasa râurilor
  • Lucrări de refacere a amplasamentului: umplere excavație (rambleere), depunere sol vegetal, însămânţare

Programul lucrărilor miniere constă în:

  • Lucrări de deschidere
  • Lucrări de pregătire
  • Lucrări de exploatare
  • Lucrări de haldare

Lucrări de exploatare a nisipului şi pietrişului

Metoda de exploatare

Condiţiile geo-miniere şi proprietăţile fizico-mecanice ale rocilor fac posibilă aplicarea metodelor de exploatare a resurselor de nisip şi pietriş, prin lucrări miniere la zi specifice exploatărilor în terasa râurilor.

Lucrări de deschidere

Aceste lucrări constau în asigurarea accesului în zonă.

Nu sunt nevoie de lucrări de deschidere.

Accesul la perimetrul temporar de exploatare ”Ghidfalau 6“ se face din drumul judetean 121 A D.N.12 - Ghidfalau, din care se ramifica pe partea stanga, un drum de exploatare cu lungimea de 0,5 km, prin care se ajunge la perimetrul de exploatare.

Zăcământul se deschide printr-o tranşee pe o lungime de 275 m şi o lăţime de circa 20 m.

Drumul de acces se va întreține pe toată durata desfășurării activității.

Lucrări de pregătire

Zăcământul de nisip şi pietriş, prezintă o copertă constituită în principal din sol vegetal cu grosime de 0,25 – 0,3 m.

Lucrările de pregătire vor consta în lucrări uşoare de descopertare cu ajutorul utilajelor din dotare (buldozer, excavator) pentru îndepărtarea stratului de sol vegetal.

Materialul steril (sol vegetal) va fi depozitat perimetral, urmând a fi utilizat la lucrările de refacere a amplasamentului.

Descopertarea se va executa în avans faţă de lucrările de exploatare a nisipului şi pietrişului.

Volum de lucrări de decopertare total =  5800 mc.

Lucrări de exploatare

Metoda de exploatare care va fi aplicată este metoda de exploatare în trepte descendente, cu derocarea mecanică a rocii utile şi haldarea materialului steril.

Extracția produsului minier se va realiza mecanic, cu utilaje de săpare și încărcare acționate de motoare termice cu funcționare în regim de lucru discontinuu.

Lucrările de exploatare a nivelului de nisip şi pietriş, se vor efectua în fâşii longitudinale cu lăţimea din profile, în două trepte, pe toată grosimea resurselor.

Unghiul de taluz va fi de maxim 45°.

Activitatea de exploatare se va efectua deasupra nivelulului freatic.

Cota de bază a excavaţiei + 532,0 m

Limita de exploatare stabilită, asigură extragerea maximă a resurselor în condiţii de rentabilitate economică, siguranţa în exploatare şi protecţia zăcământului.

Materialul extras parțial se va vinde direct la beneficiari iar restul se va încărca în autobasculante, prevăzute cu bene etanşe si transportat la statia de sortare aflată în zona perimetrului.

Nu se vor utiliza explozivi pentru realizarea lucrărilor de excavare.

  • Volumul determinat (total resurse) =  260493 mc
  • Cantitate resurse blocate               =  45812 mc
  • Cantitate resurse exploatabile        = 214681 mc        

Adâncimea totală de exploatare este de aproximativ 16 m (maxim conform profil P4-4’, în partea estică a perimetrului) şi 12 m (minim, conform profil P1-1’, în partea vestică a perimetrului), de unde rezultă că se vor executa parţial trei treapte de exploatare, după cum urmează:

  • treapta I cu o înălţime de aproximativ 4 m situată la cota +544 m doar în zona profilelor 4 și 3 și parțial în profilul 2
  • treapta II cu o înălţime medie de 6 m, va fi situată la cota de +538,0 m
  • treapta III cu o înălţime de 6 m, situată la cota vetrei 532,0 m.

Cota inferioară a exploatării se va situa la + 532,0 m, iar nivelul hidrostatic este situat la circa 8,0 m față de cota vetrei,  la cota  + 524,0 m,  conform studiului hidrogeologic.

Cota inferioară a exploatării se va situa la cca. + 532,0 m, iar nivelul hidrostatic este situat la circa 24,0 m fata de cota terenului,  la cota  + 524,0 m, conform Studiului hidrogeologic privind influența exploatării agregatelor minerale, perimetrul temporar de exploatare ”Ghidfalău 6“, județul Covasna, asupra conditiilor hidrogeologice locale, deci o diferenta între cota vetrei exploatării și nivelul acviferului freatic de 8,0 m.

Nisipul şi pietrişul brut exploatat parțial se va vinde direct la beneficiari iar restul va fi încărcat în autobasculante şi va fi transportat la stația de sortare spălare Budila.

Lucrări de haldare

Solul vegetal, va fi depozitat perimetral, urmând ca, după finalizarea exploatării, să fie utilizat după refacerea amplasamentului.

Asigurarea utilităţilor:

  • apa potabilă se va asigura din comerţ (îmbuteliată)
  • grup sanitar – toaletă ecologică.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă sunt proiecte similare de exploatare agregate minerale; exploatarea agregatelor minerale se va face succesiv în perimetre, astfel încât efectul nu se cumulează.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: proiectul prevede exploatarea agregatelor minerale (nisip – pietriş).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (sol vegetal rezultat din decopertă, deşeuri menajere rezultat de la personalul angajat). Solul vegetal rezultat din decopertă va fi folosit la refacerea terenului afectat de lucrările de extracţie prin reconstrucţia ecologică.

Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul agregatelor, deşeurilor menajere, praf rezultat în urma excavării;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): lucrările de exploatare a agregatelor minerale se executa pe teritoriul administrativ al comunei Ghidfalău, jud. Covasna, la cca. 1,4 km nord-vest de localitate.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a)utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatlui de urbanism regimul juridic al terenului nr. cad. 24065 și nr. cad. 24066 se află în extravilanul comunei Ghidfalău. Categoria de folosință actuală a percelelor este arabil.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – proiectul prevede exploatarea agregatelor minerale (nisip – pietriş).

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare; perimetrul temporar de exploatare are o suprafață de 1,9 ha;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ; Punct de vedere de la birou/compartimentul arii protejate din cadrul APM Covasna nr. 1226/23.02.2022 – amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate sau alte obiective de interes conservativ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • proiectul propus nu intră sub incidența art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările uterioare. Conform punctului de vedere transmis de Administrația Bazinală de Apă Olt nr. 3837/14.03.2022 (nr. înreg. APM Covasna 1858/14.03.2022) pentru proiectul propus nu este necesară elaborarea SEICA, având în vedere că perimetrul nu se află în zonele de protecție sanitară și perimetrele de protecție hidrogeologică ale captărilor inventariate, iar nivelul hidrostatic al acviferului freatic se situează la o adâncime de cca. 6,51 m sub adâncimea maximă de excavare.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 590/25.11.2020, prelungit de la data de 25.11.2021 până la data de 24.11.2022, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • în cazul descoperiii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna în termen de 72 de ore în conformitate cu alin (4), art. 4, cap. II din OG nr. 43/2000 republicată - punct de vedere transmis de către Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 379/11.03.2022, înreg. la APM Covasna cu nr. 1841/14.03.2022;
  • Perimetrul de exploatare va fi delimitat prin borne fixe;
  • În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție în locuri special amenajate și autorizate;
  • Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  • Are obligația de de a întreține drumurile de acces utilizate și de a nu restricționa accesul către proprietățile învecinate (terenuri agricole) pe care le deservesc acestea;
  • Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  • Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  • Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                              Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Ghican Oana Elena

                                               

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela