Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE din 16.06.2016

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA OZUN, cu sediul în comuna Ozun, satul Ozun, nr. 75, judeţul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3254/08.06.2016 (nr. înregistrare electronică 252/25.05.2016), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.06.2016, ca proiectul “Modernizarea şi extinderea sistemului de alimentare cu apă în comuna Ozun, judeţul Covasna propus a fi amplasat în comuna Ozun, satele Ozun, Bicfalău, Lisnău, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

-  proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera b), corelat cu punctul 13 litera a);

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- Aviz de conformitate a Operatorului Regional SC Gospodărie Comunală SA Sfântu Gheorghe nr. 7762/15.06.2016;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

-  mărimea proiectului – Proiectul propune modernizarea gospodăriilor de apă din localităţile Ozun şi Sântionlunca, precum şi extinderea reţelei de alimentare cu apă în localităţile Bicfalău şi Lisnău cuprinzând următoarele lucrări:

Obiectivul 1 – Sat Ozun – Gospodăria de apă

Gospodăria de apă existentă în satul Ozun se va moderniza prin retehnologizare (clorinare, deferitizare) pentru tratarea apei, aferentă întregii comune (inclusiv şi pentru necesarul de apă aferent satelor Lisnău –Vale şi Măgheruş). Rezervorul de apă de 300 mc din beton, semiîngropat, existent şi actualmente nefolosit, se va repara, igieniza şi se va utiliza pentru stocarea apei provenite de la puţurile forate existente. În scopul alimentării satelor Lisnău, Bicfalău şi Sântionlunca, sunt proiectate câte un grup de pompare, pentru cele trei sate în cauză. Se va moderniza şi clădirea tehnologică şi se va executa o nouă împrejmuire a incintei.

Obiectivul 2 – Sat Sântionlunca – Gospodăria de apă

Gospodăria de apă Sântionlunca este amplasată la capătul aducţiunii de apă cu Dn 110 din PE100, PN10, L=3794 m, existent, şi cuprinde o staţie nouă de pompare tip BOOSTER, având un rezervor circular suprateran metalic de 200 mc cu diametru 7.640 mm, înălţime 5.130 mm.

Obiectivul 3 – Sat Bicfalău – Aducţiune + Gospodăria de apă, Distribuţie

Cuprinde o aducţiune nouă de apă pornind de la gospodăria de apă Ozun, având Dn110 din PE100, PN10, L=6264 m. Gospodăria de apă din satul Bicfalău cuprinde o staţie BOOSTER fiind realizată la cota de 532 m, având un rezervor de 125 mc, de construcţie circulară, metalică, rotundă având diametru 6,110 mm, înălţime 4,880 m.

- Subtraversare drum naţional DN12 cu conductă de aducţiune: SDN1 Km 25+519 m PEID PE100 SDR17 PN10 Tub de protecţie OL 245X8 mm L=11 m.

- Distribuţie sat Bicfalău: lungimea totală 2806,00 m (din care conducta PEID DN63, Pn10 bar - 525,00 m, conducta PEID DN110, Pn 10 bar - 2281,00 m), cămin de vane 3 buc, cămin de golire 7 buc,

instalaţia de aerare, dezaerare 1 buc., hidrant de incendiu 15 buc, subtraversare drum judeţean DJ103B 2 buc.

Obiectivul 4 - Sat Lisnău – Aducţiune + Gospodăria de apă, Distribuţie

Aducţiunea pentru satul Lisnău pornind de la gospodăria de apă Ozun are o lungime totală L=5173 m, Dn110 din PE100, PN10. Gospodăria de apă având capacitatea de 150 mc, cu un rezervor circular metalic cu staţie de Booster este amplasată la cota de 521 m având diametru 6.880 mm, înălţime 4.880 mm. Aducţiunea pentru satul Lisnău are capacitatea de a transporta şi necesarul de apă aferent localităţilor Lisnău – Vale şi Măgheruş, care prin proiectarea unei mici staţii de pompare la capătul spre Măgheruş a distribuţiei de apă din satul Lisnău, poate asigura posibilitatea alimentării cu apă a acestor două mici localităţi.

- Distribuţie sat Lisnău: lungimea totală 7607,00 m (din care conducta PEID DN63, PN 10 BAR - 1739,00 m, conducta PEID DN110, PN10 - 5868,00 m), cămin de vane 13 buc, cămin de golire 17 buc,

Cămin de vane şi golire 1 buc., instalaţia de aerare, dezaerare 7 buc., hidrant de incendiu 58 buc, subtraversare drum comunal DC27 6 buc., supratraversare pârâu Lisnău 2 buc., subtraversare pârâu Lisnău 1 buc.

cumularea cu alte proiecte – în zonă sunt propuse sau în curs de realizare proiecte de modernizare drumuri;

- utilizarea resurselor naturale:  nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcţii, resturi de conducte, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate – se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate;

utilizarea existentă a terenului – domeniul public al comunei Ozun;

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate –  nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – traversează partea sudică a sitului Natura 2000 Mestecănişul de la Reci ROSCI0111 (braţele moarte ale Râului Negru);

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – amplasamentul proiectului se află parţial în zone locuite din comuna Ozun;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul;

-  Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinatate a acestuia pe perioada de execuţie;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ în perioada de functionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale şi în caz de calamităţi naturale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – impact nesemnificativ, reversibil.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, deoarece traversează partea sudică, pe o porţiune de câţiva metrii (braţele moarte ale Râului Negru din localitatea Ozun), a sitului Natura 2000 Mestecănişul de la Reci ROSCI0111;

- conductele de aducţiune propuse urmăresc traseul drumurilor existente, fără să reducă suprafaţa habitatelor şi fără să conducă la fragmentarea sitului de interes comunitar;

- Avizul favorabil cu condiţii emis de CJPNDRS Covasna, în calitate de custode al sitului Natura 2000 Mestecănişul de la Reci ROSCI0111;

- lista de control EA a etapei de încadrare (Anexa 1 la Ghidul Metologic Ord. MMP 19/2010);

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Respectarea condiţiilor din avizul emis de CJPNDRS Covasna, în calitate de custode al sitului Natura 2000 Mestecănişul de la Reci ROSCI0111;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate; nu se vor depozita substanţe poluante sau deşeuri în albia pârâului;
  10. Se interzice staţionarea, repararea sau întreţinerea utilajelor în albia minoră a cursului de apă.
  11. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 169/14.04.2016 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

 

Titularul va notifica în scris APM Covasna la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse. Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului. Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                       Întocmit,

               Ing. Bălălău Ileana Luminiţa                                                                                     Ing. Farkas János