Back

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU PUZ – Zonă de locuințe și funcțiuni complementare, Hosszu Arpad

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU

Nr. 1 din 15.04.2021

Ca urmare a notificării adresate de Hosszú Árpád și coproprietarii cu domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. László Ferenc, nr. 2, bl. 3, sc. A, ap. 6, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7743/29.11.2019;

în urma analizării documentelor transmise şi a verificării,

în urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale prevăzute în HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe,

luând în considerare:

  • Studiul de impact asupra confortului și sănătății populației întocmit de Institutul Național de Sănătate Publică – Centrul Regional de Sănătate Publică Iași, 2019;
  • Raportul de mediu elaborat de către: SC ENVIROTECH SRL Sfântu Gheorghe, propunerile; Certificat de înscriere SC ENVIROTECH SRL nr. 509/16.12.2020 în Lista experților care elaborează studii de mediu; Certificat de înscriere Para Zoltán – Robert nr. 509/16.12.2020 în Lista experților care elaborează studii de mediu,
  • punctele de vedere şi avizele transmise de autorităţile implicate în procedură, dezbaterea publică din 15 și 18 martie 2021,
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit în şedinţele din datele de 16.01.2020 (convocator ședință nr. 143/13.01.2020, proces-verbal ședință nr. 1/16.01.2020) şi 29.03.2021 (convocator ședință nr. 2023/23.03.2021, proces-verbal ședință nr. 7/29.03.2021) ,
  • consultările din cadrul Grupului de lucru constiuit, proces-verbal din data de 03.09.2020,
  • punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna din data de 16.01.2020, conform căruia amplasamentul planului nu se află în arie naturală protejată;
  • varianta finală a planului înregistrată la APM Covasna cu nr. 477/27.01.2021; Regulamentul local de urbanism aferent PUZ;
  • Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de încadrare 500 de lei - OP 14/11.12.2019; Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de analiză a raportului 500 de lei - OP 07/21.01.2020;
  • Completările titularului (configurația perdelei vegetale de protecție, planșă cu poziționarea perdelei vegetale) înregistrate la APM Covasna cu nr. 2576/13.04.2021;

în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

se emite:

 

AVIZUL DE MEDIU

 

            pentru: PUZ – Zonă de locuințe și funcțiuni complementare” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Jókai Mór, județul Covasna

            promovat de: Hosszú Árpád și coproprietarii,

            scopul planului: schimbarea funcţiunii actuale într-o zonă de locuințe individuale şi conectarea acesteia la infrastructurile existente în zonă. Principalele obiective ale planului:

  • reglementarea zonei: curti, terenuri agricole in intravilan din spatele locuintelor de pe frontul vestic al strazii Jókai Mór, care cu schimbarea habitatului din cel satesc in urban, au pierdut interesul pentru folosinta initial;
  • introducerea în intravilan a terenurilor agricole din extravilan, ca întregirea zonei de locuinte;
  • parcelarea terenului in terenuri de constructie pentru locuinte mici, individuale si functiuni complementare compatibile;
  • stabilirea amplasamentelor viitoarelor constructii si amenajari;
  • rezolvarea circulatiei adecvate functiunii propuse
  • rezolvarea echiparii tehnico edilitare
  • stabilirea indicilor urbanistici, a regimului de aliniere, inaltime, etc.

            Varianta de proiect de plan adoptată propune:

            Amplasamentul planului se află în zona sud-vestică a mun. Sf. Gheorghe - pe latura vestică a străzii Jókai Mór - iesirea din oras spre Ilieni (DJ 112), zona cuprinsă în intravilan ca zona rezidențială cu locuințe joase (pana la 170m de la marginea strazii) si terenurile agricole (livada, arabil) in extravilan. Zona studiată se prezintă astfel: parcele de diferite mărimi, proprietate a 13 beneficiari, persoane fizice si juridice. S total zona studiată = 113.000 mp. Accesul carosabil spre amplasament este asigurată din str. Jókai Mór care trece pe latura estica a zonei, făcând legătura între centrul municipiului și ieșirile spre Ilieni, Brașov. La nord și sud de amplasament se află drumuri de exploatare. Pe majoritatea terenului studiat nu se află construcții: POT existent = 0,4%, CUT existent = 0,007.

            Vecinătăți: la sud locuinte în intravilan și livada în extravilan; la vest livada în extravilan; la nord locuinte in intravilan, terenuri agricole in extravilan; la est str. Jókai Mór. Cel mai apropiat punct al zonei studiate se află la 570m de Ferma de păsări nr. 3 și la cca. 185-567m de amplasamentele fostelor ferme de păsări - nepopulate (hale date in chirie pentru ateliere, depozite). Din analiza Planului Urbanistic General (PUG) existent al mun. Sf. Gheorghe, reiese ca zona studiată figurează ca zonă rezidențială cu restrictie de construire până la elaborare PUZ pe de-o parte si terenuri agricole pe de alta parte. Prin PUG-ul nou în curs de avizare, zona studiata este inclusa in intravilan ca extindere a zonei rezidentiale existente.

Se doreste realizarea unei singure zone functionale (ZL): zona de locuinte individuale mici (max. P+2+M) preferabil P+1, P+M si functiuni complementare servicii nepoluante, anexe de tip urban dotari „de cartier” circulatii, zone verzi, utilităti, tratată într-un singur UTR:

  • SZL (zona efectiv sistematizata = parcele beneficiari) = 106050mp;
  • SPUZ (cu drumuri, zona drumuri, rezerva in adiacenta terenului) = 113000mp.

Bilant teritorial comparativ:

Zone funcționale

Suprafața (mp)

%

existent

propus

existent

propus

1

Zona de locuinte cu restrictie de construire in intravilan

65350

-

58

-

2

Terenuri agricole in extravilan

40700

-

36

-

3

Zona de locuinte mici

-

85650

-

76

4

Parc, loc de joaca

-

1000

-

1

5

Circulatii carosabile si pietonale propuse

-

15500

-

14

6

Zone verzi de protectie propuse

-

3900

-

4

Total zona efectiv sistematizata(parcela beneficiarilor)

106050

106050

94

95

7

Drumuri, zone verzi de protectie, canal existent in adiacenta terenurilor studiate

6950

5350

6

5

Total zona studiata

113000

113000

100

100

Indici urbanistici propuși: POT maxim = 35%, CUT maximm = 1,05.

Alimentarea cu apă: branșamente propuse din reteaua stradală, str. Jókai Mór;

Canalizarea menajeră si pluvială:

  • racord la sistemul centralizat de canalizare menajeră a municipiului Sfântu Gheorghe;
  • apele meteorice vor fi conduse prin sisteme închise spre șanțul de pe marginea străzii Jókai Mór.

Alimentarea cu gaz metan: nu există rețea de alimentare cu gaz metan în zonă.

Alimentarea cu energie electrică: de la reteaua stradala existenta în str. Jókai Mór, prin bransamente subterane (pe baza propunerii Electrica SA).

Încalzirea si prepararea apei calde se va realiza cu centrale termice individuale pe baza de energie electrică, combustibil solid, lichid, energii alternative.

Toate lucrarile de infrastructură cad in sarcina investitorului

   

Măsuri de reducere, compensare a efectelor semnificative asupra mediului:

- Obligativitatea racordării tuturor construcţiilor de pe amplasamentul PUZ la reţeaua de canalizare centralizată și la sistemul de alimentare cu apă potabilă centralizat al municipiului Sfântu Gheorghe. Apele menajere evacuate în reţeaua de canalizare menajeră se vor încadra în limitele prevăzute de HG 188/02 cu completarile si modificarile ulterioare prin HG352/2005 (NTPA002/02);

- Realizarea unei perdele vegetale de protecţie prin plantarea unor arbuşti și arbori în vestul amplasamentului de-alungul drumului propus care să separe zona de locuințe față de zona fermei. Perdea de protectie vegetala va avea următoarea configuratie: lățime 5m, lungime 360m și va fi alcătuită din:

- arbori cu o alternanță de 40-40m a speciilor: molid sârbesc (picea omorica) plantați din 4-4m, mesteacăn (betula pendula) plantați din 4-4m, sau alte specii care se pretează scopului și condițiilor de mediu locale;

- arbusti: plantați cate 1-2 buc. între copaci: cununita alba (spiraea vanhottei), copacul de aur (forsythia), hibiscus (hibiscus syriacus), carpen (carpinus betulus), drăcilă (berberis vulgaris), etc.

- Dezvoltarea unui management durabil al gestionării deşeurilor generate pe amplasament, realizarea colectării selective a deșeurilor;

- Se vor respecta prevederile Legii fondului funciar nr.18/19.02.1991, art. 100, privind obligativitatea decopertării solului fertil prealabil executării construcţiilor propuse, depozitarea (cu acordul proprietrilor) pe terenuri neproductive sau slab productive indicate de organele agricole sau silvice în vederea punerii în valoare sau ameliorării acestora.

 

Stabilirea variantei optime s-a realizat în cadrul şedinţei grupului de lucru, cu participarea autorităţilor publice interesate de efectele implementării planului şi pe baza punctelor de vedere asupra raportului de mediu luând în considerare concluziile EIS, Evaluarea impactului asupra sănătăţii (EIS), elaborat de Institutul Național de Sănătate Publică, Central Regional de Sănătate Publică Iași.

Alternative analizate:

  1. Alternativa ”0” - Situația existentă, funcționarea fermei în cazul nerealizării investiției.
  2. Alternativa ”1” - Dezafectarea fermei avicole, pentru eliminarea sursei de poluare și a posibilului impact asupra mediului si sănătății populației și realizarea investiției propuse.
  3. Alternativa ”2” - Coabitarea amiabilă a fermei și locuințelor, cu minimizarea impactului asupra mediului si sănătății populației rezidente – varianta aleasă.

Alternativa ”0” Păstrarea actualei locații a Fermei avicole nr. 3 și mutarea locuințelor pentru a respecta zona de protecție sanitară prevăzută de Ord. 119/2014 (1000 m în jurul perimetrului obiectivului, conform art. 11). Această alternativă, deși beneficiază de prevederile L204/2008, art. 5 (Deținătorii de exploatații agricole care au fost înființate și funcționează cu respectarea prevederilor legale și în perimetrul cărora s-au construit locuințe sau alte obiective socioeconomice cu nerespectarea restricțiilor impuse de Ordinul ministrului sănătății nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igiena și a recomandărilor privind mediul de viața al populației, cu modificările și completările ulterioare, pot iniția proceduri judiciare în vederea demolării acelor construcții neautorizate sau a celor autorizate fără respectarea prevederilor legale în vigoare, cu scopul exclusiv de a preveni și limita disconfortul și riscurile sanitare) ar avea implicații sociale, limita de 1000 de m cuprinzând nu doar cartierele noi de locuințe studiate prin PUZ Zona cu livezi (110 loturi construite parțial) și Str. Jokai Mor Vest 1, ci și o parte a intravilanului mun. Sfântu Gheorghe (zona cuprinsă intre străzile Fermei, Jozsef Attila, Gheorghe Doja), care include peste 100 locuințe, unele anterioare fermei.

Alternativa ”1” Dezafectarea fermei avicole, pentru eliminarea sursei de poluare și a posibilului impact asupra mediului si sănătății populației. Aceasta ar implica costuri suplimentare neproductive, scăderea numărului de locuri de muncă în zonă, afectarea dezvoltării economice a zonei. În cazul în care s-ar propune găsirea unui alt gen de activitate pentru terenul în cauzî, având în vedere istoricul zonei, ar presupune activități complexe de identificare și de remediere a posibilei poluări a factorilor de mediu (în special sol). Această alternativă contravine prevederilor L204/2008, care stabilește păstrarea amplasamentelor exploatațiilor agricole care au fost înființate si funcționează cu respectarea prevederilor legale în vigoare (art. 1), în zona de protecție sanitară a fermelor de păsări / complexelor avicole industriale (art. 2) care funcționează conform prevederilor legale fiind interzise eliberarea autorizațiilor de construcție și construirea clădirilor destinate locuințelor si altor obiective socioeconomice (art. 3). Astfel, aceste unități agricole au prioritate față de zonele locuite.

Alternativa ”2” Coabitarea amiabilă a fermei și locuințelor, cu minimizarea impactului asupra mediului si sănătății populației rezidente. Această alternativă care respectă istoricul zonei și situația prezentă, este posibilă pe de o parte prin modernizarea, optimizarea si rentabilizarea activității zootehnice productive și adoptarea unor măsuri  de reducere a riscului asupra mediului și implicit asupra sănătății populației (recomandate în autorizația integrată de mediu și în studiile de specialitate) și pe de altă parte, prin acceptarea condițiilor impuse de fermă (pentru prevenirea epizootiilor) și asumarea eventualului disconfort de către populația aflată în zona de protecție sanitară a fermei. Studii de impact asupra stării de sănătate a populaţiei privind construirea unor case de locuit în zonele invecinate elaborate de către Centrul Regional De Sănătate Publică Târgu Mureș (zona La Livezi studiată prin PUZ), și cele realizate la Centrul Regional De Sănătate Publică Iași pentru PUZ Zona cu livezi și Str. Jokai Mor Vest 1, au concluzii favorabile construirii de locuințe în zonă.

 Avantajul acestei alternative este dat de păstrarea profilului istoric al activității din zonă, existența locurilor de munca pentru populația din zona si o contribuție financiară la taxele si impozitele locale. În mod curent, activitatea fermei nu generează noxe la nivele care pot determina riscuri semnificative asupra stării de sănătate a populaţiei din zona cartierului din vecinătate (datorită dispersiilor avantajate de vânturile dominante din zonă), astfel încât localnicii acceptă să-și desfășoare activitatea în vecinătatea fermei, chiar dacă uneori ar putea exista observații legate de disconfortul resimțit datorită mirosurilor din zonă.

Dezavantajul acestei alternative este dat de potențialul disconfort, în special datorită mirosurilor produse de activitatea de la fermă, în anumite condiții climatice defavorabile. Acest aspect dat de vecinătatea fermei de păsări va trebui asumat de către populația rezidentă care va fi înștiințată de faptul că terenul se află în aria învecinată a fermei avicole care poate deveni o sursa de disconfort si acest lucru va fi menţionat în declarații autentificate notarial ale solicitanților de autorizații de construire sau in contractele de vânzare cumpărare, pentru a elimina orice discuţie ulterioară.

Primele două alternative ar avea avantajul dat de evitarea disconfortului care însă ar putea fi redus și prin măsuri tehnice și administrative, prevăzute în proiect sau recomandate în studiile de specialitate. Alternativa 2) ar permite atât funcționarea fermei avicole cât și continuarea activității locuințelor din zona învecinată, cu minimizarea riscului pentru sănătate.

 

Decizia APM Covasna de emitere a Avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

 

 

Prezentul aviz de mediu se emite cu următoarele condiţii:

- Să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- Beneficiarii actualului PUZ vor informa la faza de construire viitorii proprietari ai parcelelor rezultate după dezmembrare cu privire la vecinătatea fermei de păsări (Fermei nr. 3.) și faptul că acesta poate deveni sursă de disconfort. Acest lucru va fi menționat în declarațile autentificate notarial ale solicitanțiilor de autorizații de construire sau în contractele de vânzare-cumpărare pentru a elimina reclamațiile ulterioare.

- Crearea infrastructurii necesare: sistem de alimentare cu apă, sistem de canalizare menajeră, căi de circulație carosabile și pietonale, care intră în sarcina titularilor prezentului plan; se recomandă realizarea prealabilă a infrastructurii inainte de edificarea construcțiilor rezidențiale;

- Realizarea perdelei vegetale de protecţie cu lățimea de 5m și lungime 360 m, în vestul amplasamentului de-alungul drumului propus care să separe zona de locuințe față de zona fermei, înainte de dezmembrare, care intră în sarcina titularilor prezentului plan;

- Se vor respecta prevederile Regulamentului general de urbanism aprobat prin HG nr. 525/1996 *republicată*, privind accesul autospecialelor de intervenție;

- Respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- Pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- Amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, autoturisme, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- Monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- Respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- Alegerea şi folosirea drumurilor/traseelor optimale şi respectarea graficelor de lucru;

- Mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului;

- Mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- Respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Respectarea prevederilor HG nr.188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

- Respectarea OUG 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- Respectarea prevederilor L211/2011 privind regimul deşeurilor

- Respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare

- Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 38/01.02.2019, emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe la care s-a prelungit valabilitatea până la 31.01.2022, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta şi respectarea tuturor avizelor emise de celelalte autorităţi;

- Respectarea procentului de ocupare al terenului, conform Regulamentului de urbanism;

- Scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului propus şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie; 

- Titularii planului propus vor monitoriza realizarea obiectivelor stabilite prin prezentul plan, conform planului de monitorizare conform Planului de monitorizare implementare PUZ:

Nr

crt.

Obiective specifice

Acțiuni

Indicatori

1

Reglementarea zonei

Sistematizarea curților, terenurilor agricole în intravilan din spatele locuințelor de pe frontul vestic al străzii Jókai Mór.

mp teren sistematizat

Introducerea în intravilan a terenurilor agricole din extravilan

mp teren agricol introdus în intravilan

 

Parcelarea terenului în terenuri de construcție pentru locuințe mici, individuale și funcțiuni complementare compatibile

nr. parcele destinate construcției de locuințe

 

Stabilirea amplasamentelor viitoarelor construcții și amenajări

nr. amplasamente stabilite pentru amplasarea de noi construcții

2

Crearea infrastructurii necesare

rezolvarea circulației adecvate funcțiunii propuse

- km străzi construite pentru asigurarea circulației auto și pietonale, transportului de marfă,

- nr. parcări realizate

rezolvarea echipării tehnico edilitare: alimentare apă, canalizare, salubrizare, telecomunicații, energie electrică, energie termică

- km rețea de alimentare cu apă proiectată/realizată

- km rețea de canalizare prioectată/realizată

- nr. locuințe  racordate la sistemele de alimentare cu apă

- nr. centrale termice proiectate/realizate

3

Crearea condițiilor de mediu – sănătate corespunzătoare

 Realizarea de zona de spații verzi

mp spații verzi proiectate/realizate

Împrejmuirea cu perdea vegetală de protecție

mp/ lungime  perdea vegetală  proiectată/realizată

4

Crearea unor oportunități  de dezvoltare socială a municipiului

Realizarea de condiții de locuit atractive pentru familii

nr. locuitori care au intenția de a se muta în zona de locuințe

 

Crearea de locuri de muncă

nr. locuri de muncă nou create

 

- În situatia existentei unor reclamații, la solicitarea APM Covasna si/sau GNM – CJ Covasna se va face o monitorizare a mirosului la limita amplasamentului.

- Conform art. 27 (3) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*), titularul planului este obligat să depună anual, până la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior realizării monitorizării, rezultatele programului de monitorizare la APM Covasna.

 

 

 

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere:

Procedura de evaluare de mediu s-a desfășurat conform prevederilor HG nr. 1076/2004, iar considerațiile de mediu au fost integrate în ”PUZ – Zonă de locuințe și funcțiuni complementare”.

 

Autorităţi şi instituţii publice implicate în procedură: Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Consiliul Judeţean Covasna, Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, Administraţia Bazinală de Apă Olt - SGA Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Covasna, Inspectoratul Teritorial de Muncă Covasna, Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Covasna, Direcția pentru Agricultură a Județului Covasna, Direcția Județeană pentru Cultură Covasna.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea decizilor în procedura de evaluare de mediu conform prevederilor HG 1076/2004. În ziarele locale, pe pagina de internet a agenţiei http://apmcv.anpm.ro şi la afişierul de la sediul din Sf. Gheorghe, str. Grigore Bălan, nr. 10, au fost publicate/afişate informări asupra procedurii. Toată documentaţia (prima versiune a planului, decizia iniţială a etapei de încadrare, decizia finală a etapei de încadrare, alternativa finală a planului, raportul de mediu) a fost accesibilă publicului pe durata derulării procedurii, putând fi consultată şi la sediul APM Covasna.

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Observatorul de Covasna din datele de 12.12.2019 și 16.12.2019;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 17.01.2020;

- Anunţul titularului planului privind proiectul deciziei etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de 22.01.2020;

- Anunţul APM Covasna privind decizia finală a etapei de încadrare nr. 3/04.02.2020 publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 05.02.2021;

- Anunţul titularului planului privind decizia finală a etapei de încadrare nr. 3/04.02.2020 publicat în Observatorul de Covasna din data de 06.02.2020;

- Anunțurile titularului planului privind disponibilizarea proiectului de plan (alternativa finală) şi finalizarea raportului de mediu publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 22.01.2021 și 26.01.2021;

- Anunțurile titularului planului privind organizarea dezbaterii publice publicate în Observatorul de Covasna din datele de 02.02.2021, 05.02.2021;

- Anunţul APM Covasna privind organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 08.02.2021;

- Raportul de mediu și alternativa finală a planului au fost publicate pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 08.02.2021;

Pentru consultarea publicului a fost organizată o dezbatere publică în data de 18 martie 2021 în sistem videoconferință pe platforma zoom.

Pe parcursul procedurii nu au existat sesizări ale publicului interesat.

 

Consideraţii ce stau la baza luării deciziei de emitere a avizului de mediu

Analiza calităţii raportului de mediu, efectuată de APM Covasna, a avut în vedere următoarele elemente:

  • respectarea conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a HG nr. 1074/2004;
  • prezentarea dificultăţilor tehnice, procedurale şi de altă natură care au fost întâmpinate şi explicitarea oricăror ipoteze şi incertitudini;
  • prezentarea alternativelor studiate, a modului în care consideraţiile de mediu au fost integrate în proiectul de plan, precum şi procesul definitivării proiectului ca urmare a informaţiilor rezultate pe parcusrsul evaluării;
  • justificarea motivelor care au stat la baza eliminării din analiză a anumitor aspecte;
  • luarea în considerare a aspectelor semnalate în timpul procesului de consultare cu alte autorităţi şi cu publicul;
  • prezentarea informaţiilor grafice-hărţi, scheme, schiţe, diagrame;
  • existenţa unui program adecvat de monitorizare a efectelor asupra mediului.

 

 

 

Puncte de vedere / avize emise de autorităţile interesate:

  • Notificarea-Asistenţă de specialitate de sănătate publică emisă de Direcţia de Sănătate Publică Judeţul Covasna nr. 5347/5324/06.11.2019, înregistrată la APM Covasna;
  • Avizul de oportunitate nr. 8/10.09.2018 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe;
  • Avizul nr. 34/08.09.2020 al Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna
  • Punctul de vedere nr. 418/25.03.2021 al Direcţiei Judeţeană pentru Cultură Covasna;
  • Punctul de vedere al Direcției pentru Agricultură Județeană Covasna nr. 9774/19.12.2019 înregistrată la APM Covasna cu nr. 8188/19.12.2019;
  • Punctul de vedere 2502632 din 27.03.2021 emis de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Mihai Viteazul” al Judeţului Covasna;
  • Punct de vedere al SC BANVIT FOODS SRL în calitate de proprietar al Fermei nr. 3 din data de 25.08.2020;
  • Punct de vedere al Comisariatului Judeţean Covasna al GNM nr. 1334/CJ CV/24.07.2020.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentul aviz de mediu poate fi contestat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/5004, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz de mediu conţine 8 (opt) pagini şi a fost eliberat în 3 exemplare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                              Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               Ing Farkas János