Back

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU

Nr. 2 din 16.06.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de DIRECȚIA SILVICĂ COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 5/A, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6313/26.11.2020;

în urma analizării documentelor transmise şi a verificării,

în urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale prevăzute în HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe,

luând în considerare:

  • Raportul de mediu (RM) și Studiul de evaluare adecvată (EA) elaborate de către INSTITUTUL NAȚIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE ÎN SILVICULTURĂ ”MARIN DRĂCEA” – Stațiunea Brașov, înregistrate la APM Covasna cu nr. 8280/23.12.2021; Certificat de atestare Seria RGX nr. 057/11.11.2021 emis de Asociația Română de Mediu; Completările la RM și Studiul EA înregistrate la APM Covasna cu nr. 2641/11.04.2022;
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Covasna în şedinţa din data de  22.04.2021 (proces-verbal ședință nr. 10/22.04.2021 – etapa de încadrare);
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Buzău în şedinţa din data de 13.04.2021 (etapa de încadrare);
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Vrancea în şedinţa din data de 29.04.2021 (etapa de încadrare);
  • consultările din cadrul Grupului de lucru constiuit, proces-verbal nr. 3775/M.Gh.A./25.06.2021 înregistrată la APM Covasna cu nr. 4531/30.06.2021;
  • consultările din cadrul Ședinţei de dezbatere publică desfășurată în sistem videoconferință în data de 01.03.2022 (proces-verbal nr. 1/01.03.2022);
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Covasna în şedinţa din data de 05.05.2022 (proces-verbal ședință nr. 12/05.05.2022 – propunere luare decizie emitere aviz de mediu);
  • Avizul favorabil ANANP Serviciul Teritorial Buzău nr. 13/28.04.2022 emis pentru ROSCI0190 Penteleu și ROSCI056 Turbăria Ruginosu Zagon (care include și Rezervația Naturală RONPA0941 Turbăria Ruginosu);
  • Avizul favorabil nr. 05/16.03.2022 emis de RNP Romsilva Administrația Parcului Natural Putna Vrancea R.A. în calitate de administrator al ariilor naturale protejate Parcul Natural Putna – Vrancea, ROSCI0208 Putna-Vrancea, ROSPA0088 Munții Vrancei;
  • Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de încadrare 500 de lei - OP 401/26.11.2020; Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de analiză a raportului 1500 de lei – OP 75/21.02.2022;

în baza:

  • Adresei MMAP nr. DEICP/2978/15.06.2020 prin care se deleagă către APM Covasna competența parcurgerii etapelor procedurale de realizare a evaluării de mediu  conform HG nr. 1076/2004;
  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. M.M.A.P. nr. 1946/2021 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

se emite:

 

AVIZUL DE MEDIU

 

            pentru: Amenajamentul Silvic al Ocolului Silvic Comandău” amplasat pe raza județelor Covasna (5973,41 ha), Buzău (3427,33 ha) și Vrancea (1,38 ha).

            promovat de: DIRECȚIA SILVICĂ COVASNA,

            obiectivul general al amenajamentului fondului forestier este asigurarea continuităţii pădurii, promovarea tipurilor fundamentale de pădure, menţinerea funcţiilor ecologice şi economice ale pădurii aşa cum sunt stabilite ele prin încadrarea în grupe funcţionale şi subunităţi de producţie.

            obiectivele social–economice şi ecologice avute în vedere la elaborarea amenajamentului:

Obiective social-economice şi ecologice

Grupe de servicii oferite de pădure

Protecţia apelor

  • protejarea versanţilor direcţi ai lacului de acumulare Cireşu;
  • protejarea versanţilor Râului Bâsca Mare şi ai afluenţilor care alimentează lacul de acumulare Cireşu;
  • protejarea izvoarelor de apă potabilă ce alimentează oraşul Covasna.

Protecţia terenurilor şi solului, servicii de conservare deosebită

  • conservarea şi ameliorarea fertilităţii solurilor;
  • împiedicarea proceselor erozionale şi asigurarea stabilităţii versanţilor, în cazul terenurilor cu înclinare mare, grohotişuri şi stâncării;
  • conservarea ecosistemelor forestiere care vegetează pe terenuri cu înmlăştinare permanentă.

Protecţia contra factorilor climatici dăunători

  • protejarea arboretelor situate la altitudini mari, în condiţii climatice mai puţin prielnice dezvoltării vegetaţiei forestiere (zone vântuite, cu inversiuni termice şi amplitudini termice mari)

Servicii de ocrotire integrală a naturii şi de ocrotire a genofondului şi ecofondului forestier

  • conservarea unor arborete cu fenotip foarte valoros din punct de vedere economic şi ecologic, din sistemul rezervaţiilor de seminţe şi al resurselor genetice forestiere;
  • gospodărirea durabilă a arboretelor şi speciilor din rezervaţia naturală  Turbăria Ruginosu si din siturile Natura 2000: ROSCI 0190 Penteleu şi ROSCI 0256 Turbăria Ruginosu-Zagon;
  • protejarea arboretelor în care sunt în desfăşurare cercetări forestiere.

Producţia de masă lemnoasă

  • producerea de masă lemnoasă;
  • lemn pentru furnire şi cherestea;
  • lemn pentru celuloză, construcţii rurale şi alte utilizări.

Alte servicii

  • vânat, pescuit, fructe de pădure, ciuperci, plante medicinale etc.
 

            Varianta de proiect de plan adoptată propune:

           

Judeţul/judeţele unde este amplasat fondul forestier care face obiectul amenajamentului silvic, precum şi amplasamentul acestuia;

Amenajamentul silvic este amplasat pe raza județelor Covasna (5973,41 ha), Buzău (3427,33 ha) și Vrancea (1,38 ha), în bazinul hidrografic al râurilor Bâsca Mare şi Bâsca Mică. Principala cale de acces este drumul judeţean Covasna-Comandău.

Situaţia administrativ - teritorială, a pădurilor proprietate publică a statului administrate de O.S. Comandău, este prezentată în evidenţa următoare:

Nr. crt.

Judeţul

Unitatea teritorial -administrativă

U.P.

Suprafaţa

(ha)

Nr.

Denumire

1

Covasna

Comuna Zagon

I

Cireşu

953.95

III

Bâsca Mare

243.45

VI

Ghiurca

873.97

VII

Ciuciuru

1605.68

Total

3677.05

2

Comuna Comandău

III

Bâsca Mare

13.19

VI

Ghiurca

765.59

Total

778.78

3

Comuna Zăbala

VI

Ghiurca

203.26

Total

203.26

4

Comuna Sita Buzăului

I

Cireşu

3.59

Total

3,59

5

Oraşul Covasna

III

Bâsca Mare

590.88

VIII

Dealu Negru

719.85

Total

1310.73

Total

5973.41

6

Buzău

Comuna Gura Teghii

I

Cireşu

257.41

VI

Ghiurca

1360.40

VII

Ciuciuru

7.38

VIII

Dealu Negru

1698.10

Total

3323.29

7

Comuna Siriu

I

Cireşu

104.04

Total

104.04

Total

3427.33

8

Vrancea

Comuna Păuleşti

III

Bâsca Mare

1.38

Total

1.38

TOTAL

9402.12

 

Ariile naturale protejate de interes comunitar şi/sau naţional/internaţional din cadrul amenajamentului silvic pentru care lucrările pot avea efecte;

Amplasamentul se suprapune peste următoarele arii naturale protejate: ROSCI0256 Turbăria Ruginosu Zagon (42,43 ha) care include și Rezervația Naturală RONPA0941 Turbăria Ruginosu, ROSCI0190 Penteleu (1.312,20 ha), ROSCI0208 Putna-Vrancea, ROSPA 0088 Munții Vrancei și Parcul Natural Putna-Vrancea (1,38 ha).

Tipurile de lucrări propuse şi intensitatea intervenţiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate, suprafeţele şi cantităţile de masă lemnoasă propuse a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă şi lucrări speciale de conservare) şi operaţiunile culturale;

            Resursele naturale ce vor fi exploatate din cadrul ariilor naturale protejate de interes comunitar sunt: - masa lemnoasă rezultată în urma tăierilor de regenerare, a lucrărilor de îngrijire (curăţiri + rărituri), a tăierilor de igienă şi a tăierilor de conservare;

- vânatul, fructele de pădure, plantele medicinale, semințele forestiere, fânul şi ciupercile comestibile. Lucrările silvice care se vor executa în deceniul de aplicare a amenajamentului în cuprinsul ROSCI 0190 Penteleu sunt următoarele:

Aria protejată

Habitat

Suprafaţa

-ha-

Suprafaţa - ha

Degajări

Curăţiri

Rărituri

Tăieri de igienă

Tăieri progre-sive

Tăieri rase în benzi alatu-rate

Lucrări de conser-vare

Asig. regen. nat.

Împăd.  şi comp.

Îngrijirea culturilor

Fără lucrări

ROSCI0190

Penteleu

9410

172.71

1.09

5.81

75.55

92.17

10.27

21.52

9.51

2.06

25.70

125.54

 

91V0

1084.54

0.84

2.17

578.61

335.29

133.86

 

2.34

53.74

17.40

105.52

 

91E0*

1.32

 

 

 

1.32

 

 

 

 

 

 

 

Total

1305.41

1.93

7.98

654.16

428.78

144.13

21.52

11.85

55.80

43.10

231.06

 

Evidenţa şi starea de conservare a habitatelor, inclusiv forestiere, şi a speciilor de interes comunitar şi naţional, distribuţia, zone sensibile şi justificarea lucrărilor propuse în aceste zone;

Situl Natura 2000 ROSCI0190 Penteleu este un sit de importantă deosebită pentru habitate (forestiere, tufărişuri alpine), carnivorele mari (urs, lup, râs) şi Rosalia alpina, aflate într-o stare favorabilă de conservare. Speciile Ursus arctos, Canis lupus şi Felis lynx sunt reprezentate prin populaţii optime sub aspectul densităţii, frecvenţei în zonă şi al efectului lor regulator în populaţiile prăzilor (artiodactile şi păsări) preferate.

Evidența pădurilor din ROSCI0190 Penteleu:

U.P.

Parcele componente

Suprafața (ha)

VI

39 -  87, %143D, %144D, 147D - 149D

1312.20

 

Tipuri de habitate prezente în sit și evaluarea sitului în ceea ce le privește

Tipuri de habitate

Evaluare

Cod

PF

NP

Acoperire

(ha)

Peșteri

(nr.)

Calitate date

AIBICID

AIBIC

Rep.

Supr. Rel.

Status conserv.

Eval. globală

3230

-

-

-

-

Bună

D

 

 

 

4260

-

-

-

-

Bună

C

C

A

B

6430

-

-

-

-

Bună

B

C

B

B

9110

-

-

-

-

Bună

B

C

B

B

91E0

-

-

-

-

Bună

B

C

B

B

91V0

-

-

-

-

Bună

B

C

B

B

9410

-

-

-

-

Bună

A

C

B

B

 

Notă: Reprezentativitate: A - excelentă, B - bună, C - semnificativă, D - nesemnificativă; Suprafața relativă: A - 100 ≥ p > 15%, B - 15 ≥ p > 2%, C - 2 ≥ p > 0%Starea de conservare: A - excelentă, B - bună, C - medie sau redusă Evaluarea globală: A - valoare excelentă, B - valoare bună, C - valoare considerabilă

 

Specii prevăzute la articolul 4 din Directiva 2009/147/CE, specii enumerate în anexa II la Directiva 92/439CEE și evaluarea sitului în ceea ce la privește 

Specie

Populație

Sit

Grup

Cod

Denumire științifică

S

NP

Tip

Mărime

Unit. măsură

Categ.

Calit. date

AIBICID

AIBIC

Mîn.

Max.

CIRIVIP

Pop.

Conserv.

Izolare

Global

M

1352*

Canis lupus (lup)

 

 

P

 

 

 

P

 

C

B

C

B

M

1355

Lutra lutra

 

 

P

 

 

 

P

G

D

 

 

 

M

1361

Lynx lynx (râs)

 

 

P

 

 

 

C

 

C

B

C

B

M

1354*

Ursus arctos (urs)

 

 

P

 

 

 

C

 

C

A

C

A

A

1193

Bombina variegata

 

 

P

 

 

 

R

 

C

A

C

A

A

1166

Triturus cristatus

 

 

P

 

 

 

P

 

D

 

C

 

A

2001

Triturus montandoni (triton carpatic)

 

 

P

 

 

 

P

 

C

B

C

B

F

6964

Barbus meridionalis all others

 

 

P

 

 

 

P

 

C

B

C

B

F

1163

Cottus gobio (zglăvoc)

 

 

P

 

 

 

C

 

C

B

C

B

I

1078*

Callimorpha quadripunctaria

 

 

P

 

 

 

P

 

C

A

C

A

I

4014

Carabus variolosus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

B

I

1087*

Rosalia alpine

 

 

P

 

 

 

P

 

C

A

C

A

P

4070*

Campanula serrata

 

 

P

 

 

 

P

 

C

B

C

B

P

1381

Dicranum viride

 

 

P

 

 

 

R

 

C

B

C

B

P

1393

Drepanocladus vernicosus

 

 

P

 

 

 

P

 

C

B

C

B

 

Notă:

Grup: A = Amfibieni, B = păsări, F = pești, I = nevertebrate, M = mamifere, P = plante, R = reptile

S: în cazul în care datele sunt sensibile pentru public se va nota : yes

NP:în cazul în care speciile nu mai sunt prezente în sit: x (optional)

Tip: p = permanent, r =reproducere, c =concentrare , w =iernat\ (pentru plante și specii nemigratoare folosiți permanent)

Unit: i = individual, p = perechi de alte unități în acord cu lista standard de unități de  populație

Categorie prezență (Cat.): C = comune, R = rare, V = foarte rare, P = present -pentru date deficiente (DD)

Calitatea datelor: G =Bună (în baza studiilor); M =Moderată (bazate pe date parțiale); P = Săracă estimare aproximativă); VP =Foarte săracă

Estimarea impactului lucrărilor silvice propuse asupra habitatelor şi speciilor protejate

Lucrarea silvică propusă

Natura impactului

Observaţii

Habitate

Specii

Degajări

Pozitiv

Pozitiv până la

slab negativ

Impactul negativ de slabă intensitate, pe durată scurtă de timp, se poate resimţi cu ocazia deschiderii căilor de acces în arboret şi a extragerii şi colectării materialului lemnos.

Curăţiri

Pozitiv

Pozitiv până la

slab negativ

Rărituri

Pozitiv

Pozitiv până la

slab negativ

Tăieri de igienă

Pozitiv / nul

Pozitiv până la

slab negativ

Tăieri progresive

Mediu / slab negativ

Slab negativ

Impactul negativ de slabă sau medie intensitate este adus de executarea drumurilor pentru colectare şi transportul materialului lemnos, precum şi de extragerea acestuia.

Tăieri rase benzi alăturate

Mediu negativ

Slab negativ

Completări, ajutorarea regenerării naturale

Pozitiv / nul

Nul / slab negativ

Un posibil impact negativ de slabă intensitate se poate resimţi, pe o foarte scurtă perioadă de timp, la nivelul stratului ierbaceu.

 

Obiectivele urmărite prin aplicarea degajărilor pot fi, în funcţie de situaţia concretă din teren, următoarele:

- dirijarea competiţiei intraspecifice, prin ţinerea în frâu sau înlăturarea din masiv a preexistenţilor, a lăstarilor, a exemplarelor vătămate şi promovarea exemplarelor viabile şi sănătoase;

- ameliorarea compoziţiei şi desimii arboretului precum şi crearea unor condiţii mai favorabile de creştere şi dezvoltare a desişului din specia sau speciile de valoare;

- ameliorarea mediului intern specific;

- menţinerea întegrităţii structurale a arboretului (k>0,8).

Pădurea capătă, astfel, o avansată integritate structurală şi funcţională, este capabilă de autoreglare, autoorganizare şi autoregenerare şi dispune de o capacitate

Obiective urmărite prin executarea curăţirilor:

- continuarea ameliorării compoziţiei arboretului, în concordanţă cu compoziţia ţel fixată. Această cerinţă este realizată prin înlăturarea exemplarelor copleşitoare din speciile nedorite;

- îmbunătăţirea stării fitosanitare a arboretului prin eliminarea treptată a exemplarelor uscate, rupte, vătămate, defectuoase, preexistente, a lăstarilor, etc., având grijă să nu se întrerupă în nici un punct starea de masiv;

- reducerea desimii arboretelor pentru a permite regularizarea creşterii în grosime şi în înălţime, precum şi a configuraţiei coroanei;

- ameliorarea mediului intern al pădurii, cu efecte favorabile asupra capacităţii productive şi protectoare, ca şi asupra stabilităţii generale a acesteia;

- menţinerea integrităţii structurale (consistenta K>0,8).

Cele mai importante obiectivele urmărite prin aplicarea răriturilor sunt:

- ameliorarea calitativă a arboretelor, mai ales sub raportul compoziţiei, al calităţii tulpinilor şi coroanelor arborilor, al distribuţiei lor spaţiale, precum şi al însuşirilor tehnologice ale lemnului acestora;

- ameliorarea structurii genetice a populaţiei arborescente;

- activarea creşterii în grosime a arborilor valoroşi (cu rezultat direct asupra măririi volumului) ca urmare a răririi treptate a arboretului, fără însă a afecta creşterea în înălţime şi producerea elagajului natural (operaţie de îndepărtare a crăcilor din partea înferioară a tulpînii arborilor, aplicată în exploatările forestiere);

- o formă verticală mai pronunţată a coroanelor arborilor de valoare din speciile de bază pentru a crea condiţii mai favorabile pentru fructificaţie şi pentru regenerarea naturală a pădurii;

- o mărire a rezistenței pădurii la acțiunea vătămătoare a factorilor biotici și abiotici cu menținerea unei stări fitosanitare cât mai bune și a unei stări de vegetație cât mai active a arboretului rămas.

Tăierile de igienă urmăresc asigurarea unei stări fitosanitare corespunzătoare a arboretelor, obiectiv care se poate realiza prin extragerea arborilor uscaţi sau în curs de uscare, căzuţi, rupţi sau doborâţi de vânt sau zăpadă, puternic atacaţi de insecte, precum şi a arborilor-cursă şi de control folosiţi în lucrările de protecţie a pădurilor, fără ca prin aceste lucrări să se restrângă biodiversitatea pădurilor.

Tratamentul tăierilor progresive urmăreşte obţinerea regenerării naturale sub masiv prin aplicarea de tăieri repetate neuniforme, concentrate în anumite ochiuri împrăştiate neregulat în cuprinsul pădurii, în funcţie de mersul instalării şi dezvoltării seminţişului ce va constitui noul arboret.

Tratamentul tăierilor rase în benzi alăturate înlătură în parte dezavantajele tăierilor rase pe parchete și urmărind și producerea regenerării naturale pe terenul rămas descoperit. Prin modul cum sunt conduse tăierile în benzi se urmărește atât valorificarea potențialului de regenerare naturală a arboretelor devenite exploatabile, cât și dezvoltarea cât mai sigură a semintișului instalat ca urmare a protecției laterale.

În zonele în care s-a declanşat exploatarea-regenerarea pădurii cultivate, dar instalarea naturală a seminţişului este periclitată sau îngreunată şi nesigură, se pot adopta, după împrejurări, unele lucrări sau complexe de lucrări specifice denumite lucrări de ajutorarea regenerărilor naturale şi de împădurire.

O suprafață de 1,38 ha se află pe în județul Vrancea, Comuna Păuleşti pe teritoriul Parcului Natural Putna – Vrancea (U.P.III Bâsca Mare, u.a. 230 A, 230 B, 231 A, 231 B, 231V2).

Conform Avizului favorabil nr. 05/16.03.2022 emis de RNP Romsilva Administrația Parcului Natural Putna Vrancea R.A. în calitate de administrator al ariilor naturale protejate Parcul Natural Putna – Vrancea, ROSCI0208 Putna-Vrancea, ROSPA0088 Munții Vrancei se recomandă eliminarea pe viitor a lucrărilor de igienă în suprafețele suprapuse parcului natural;

Zonarea funcţională, bazele de amenajare, subunităţi de gospodărire;

Suprafața fondului forestier care face obiectul amenajamentului silvic este de 9402,12 ha, fiind organizată în 5 unităţi de gospodărire. Pădurile O.S. Comandău sunt situate în partea sud-vestică a judeţului Covasna, în bazinul hidrografic al râurilor Bâsca Mare şi Bâsca Mică, în următoarele etaje fitoclimatice:

            - FM3  -  montan de molidişuri                                              21%;

- FM2  -  montan de amestecuri                                75%;

- FM1+FD4 - montan-premontan de făgete                4%.

Conform hotărârii Conferinței a II a de amenajare, suprafața a fost încadrată în grupa I funcțională, (76 %) și  grupa a II-a funcțională, (24 %),  cu următoarele categorii funcționale:

Zonarea funcțională                                                                                          

Grupa, subgrupa şi categoria funcţională

Suprafaţa

Cod

Denumire

ha

%

GRUPA I – PĂDURI CU FUNŢII SPECIALE DE PROTECŢIE

Subgrupa 1. Păduri cu funcţii de protecţie a apelor, funcţii predominant hidrologice

1.1.A

Arborete situate în perimetrele de protecţie a izvoarelor, zăcămintelor şi surselor de apă minerală şi potabilă (T II)

121.68

1

1.1.B

Arborete situate pe versanţii direcţi ai lacurilor de acumulare (T III)

144.71

2

1.1.C

Arboretele situate pe versanţii râurilor şi pâraielor din zona montană, care alimentează lacuri de acumulare şi naturale (T IV)

4001.76

43

Total subgrupa 1

4268.15

46

Subgrupa 2. Păduri cu funcţii de protecţie a terenurilor şi solurilor, funcţii predominant pedologice

1.2.A

Arboretele situate pe stâncării, pe grohotişuri şi pe terenuri cu înclinare mai mare de 35g (T II)

921.50

10

1.2.I

Arboretele situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă (T II)

23.48

*

Total subgrupa 2

944.98

10

Subgrupa 3. Păduri cu funcţii de protecţie contra factorilor climatici naturali sau antropici, funcţii predominantclimatice

1.3.H

Arboretele situate în condiţii foarte grele de regenerare (T II)

25.50

*

Total subgrupa 3

25.50

*

Subgrupa 5. Păduri de interes ştiinţific, de ocrotire a genofondului şi ecofondului forestier şi a altor ecosisteme cu elemente naturale de valoare deosebită

1.5.C

Arboretele cuprinse în rezervaţia naturală „Turbăria Ruginosu” (T  I)

32.43

1

1.5.G

Arboretele în care sunt amplasate suprafeţe experimentale pentru cercetări forestiere de durată, neconstituite ca rezervaţii ştinţifice (T II)

 

2.19

*

1.5.H

Arboretele constituite ca rezervaţii seminologice (T II)

165.63

2

1.5.L

Arboretele din păduri destinate conservarii resurselor genetice (T II)

2.52

*

1.5.N

Arboretele constituite ca zonă tampon pentru resurse genetice forestiere (T III)

115.73

1

1.5.Q

Păduri situate în perimetrul siturilor „Natura 2000” - ROSCI 0190 Penteleu şi ROSCI 0256 Turbăria Ruginosu Zagon (T IV)

1292.24

14

1.5.U

Arboretele din ecosisteme rare, ameninţate sau periclitate (aninişuri) (T II)

110.73

1

Total subgrupa 5

1721.47

19

TOTAL GRUPA I

6960.10

76

GRUPA a II-a – PĂDURI CU FUNŢII DE PRODUCŢIE ŞI PROTECŢIE

2.1.C

Arborete destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea (TVI)

2248.51

24

TOTAL GRUPA a II-a

2248.51

24

T  O  T  A  L    O.S.

9208.61

100

 

Repartiţia suprafeţelor pe unităti de gospodărire:

U.P.

Număr

I

III

VI

VII

VIII

Denumire

CIREȘU

BÂSCA MARE

GHIURCA

CIUCIURU

DEALU NEGRU

Suprafaţa

ha

1318.99

1052.16

2999.96

1613.06

2417.95

Total O.S.

ha

9402.12

               

În vederea gospodăririi durabile a pădurilor, s-au constituit următoarele subunități de gospodărire:

SUP

Denumire SUP

Ţelul de gospodărire

U.P.

Suprafaţa (ha)

A

Codru regulat, sortimente obişnuite

protecţie şi producţie

I

1022.10

III

790.78

VI

2802.76

VII

870.44

VIII

2249.01

Total

7735.09

E

Rezervaţii pentru ocrotirea integrală a naturii

protecţie integrală

III

32.43

Total

32.43

K

Rezervaţii de seminţe

protecţie

I

2.52

VI

75.49

VII

14.56

VIII

76.33

Total

168.90

M

Păduri supuse regimului de conservare deosebită

protecţie

I

257.24

III

175.85

VI

66.89

VII

690.62

VIII

13.73

Total

1204.33

O.S. Comandău

I

1281.86

III

999.06

VI

2945.14

VII

1575.62

VIII

2339.07

Total

9140.75

 

Bazele de amenajare sunt:

- regim: codru regulat;

- compoziția țel: corespunzătoare tipurilor natural fundamentale de pădure;

- tratamentul:

Alegerea tratamentelor s-a făcut pe tipuri de categorii funcţionale în funcţie de structura verticală şi productivitatea actuală a arboretelor. Au fost evitate intervenţiile prin care se dezgoleşte solul pe suprafeţe mari şi care nu asigură permanenţa pădurii şi exercitarea de către aceasta a funcţiilor de protecţie atribuite.

            * S.U.P. „A” (T III, T IV, T VI):

- Tăieri progresive: - pentru toate tipurile natural fundamentale, mai mult sau mai putin degradate, cu capacitate de regenerare naturală din sămânţă;

- Tăieri succesive în margine de masiv: - molidişuri;

- Tăieri rase în parchete mici (max. 3.00 ha): - molidişuri;

- Tăieri rase în benzi alăturate: - molidişuri;

            * S.U.P. „E” (T I):

- Regim natural;

            * S.U.P. „K” (T II):

- Tăieri de igienă şi tăieri speciale de formare a coroanei şi stimulare a fructificaţiei;

            * S.U.P. „M” (T II);

- Tăieri de conservare;

Se face menţiunea, că în cazul doborâturilor integrale, produse în perioada 05.02.2020 - 24.02.2020, care au afectat un volum estimat de 75606 mc (din care 52296 mc doborâturi în masă şi 23310 mc doborâturi izolate), urmează să se extragă integral masa lemnoasă.

Exploatabilitatea s-a stabilit diferenţiat pentru cele cinci subunităţi de gospodărire:

            * S.U.P. „A” (T III, T IV, T VI):

- arborete grupa I: - exploatabilitatea (vârsta exploatabilităţii) de protecţie;

- arborete grupa a II-a: - exploatabilitatea (vârsta exploatabilităţii) de producţie (tehnică);

- vârstele medii ale exploatabilităţii sunt: 108 ani (U.P. I); 103 ani (U.P. III); 110 ani (U.P. VI); 107 ani (U.P. VII); 102 ani (U.P. VIII);

            * S.U.P. „E” (T I):

- regim natural;

            * S.U.P. „K” (T II):

- de protecţie;

- arboretele vor fi conduse până când efectul ecoprotectiv atinge valoarea maximă.

            * S.U.P. „M” (T II):

- de protecţie;

- arboretele vor fi conduse până când efectul ecoprotectiv atinge valoarea maximă.

Instalaţiile de transport care deservesc pădurile din O.S. Comandău sunt formate din:

- drumuri publice: 4.70 km;

- drumuri aparţinând altor sectoare: 33.26 km;

- drumuri forestiere: 139.67 km.

Accesibilitatea fondului forestier este asigurată în proporție de 82 %.

În fondul forestier al O.S. Comandău, sunt proiectate două drumuri forestiere, care nu se află în ariile naturale protejate.

1 - Denumirea obiectivului de investiţii - “Drum forestier Pârâul Giurgiu Prelungire”, Indicativul drumului forestier: FN009. Suprafața totală deservită de drumul forestier propus este de 404.72 ha.

Scenariile identificate posibile sunt realizarea unui drum forestier de vale sau de coastă dezvoltându-se în lungul văii pârâului Giurgiu, pe malul drept – cu diferite trasee fezabile într-o lungime de 1,7 km. Drumul propus va face parte din rețeaua de drumuri tehnologice, drumuri forestiere, va fi un drum forestier secundar care asigură acces în bazinet în care nu există altă cale, și are legătură cu DF executat Bâsca Mică și Olveș.

2 - Denumirea obiectivului de investiţii - “Drum forestier Pârâul Valea Stânii”, Indicativul drumului forestier: FN006. Suprafața totală deservită de drumul forestier propus este de 147.61 ha. Scenariile identificate posibile sunt realizarea unui drum forestier de vale sau de coastă dezvoltându-se în lungul văii pârâului Îngust, pe ambele maluri ale acestuia – astfel asigurând acces pe ambii versanți – cu diferite trasee fezabile într-o lungime de 1,6km. Drumul propus va face parte din rețeaua de drumuri tehnologice, drumuri forestiere,a fi un drum forestier secundar care asigură acces în bazinet în care nu există altă cale,i are legătură cu DF executat Bâsca Mare și Ghiurca

Prezentarea impactului lucrărilor silvice asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar şi naţional şi obiectivelor specifice de conservare, însoţită de distribuţia acestora;

Asupra habitatelor de forestiere de interes comunitar identificate pe suprafaţa de aplicare a amenajamentelor silvice din cadrul Ocolului Silvic Comandăul, prin lucrările silvice propuse se va exercita preponderent un impact direct, iar asupra habitatelor neforestiere și a speciilor de interes comunitar un impact preponderent indirect și de intensitate redusă.

Majoritatea lucrărilor silvice propuse prin amenajament (cum ar fi: lucrările de îngrijire și conducere și lucrările de regenerare) au efect pozitiv sau nul asupra habitatelor și speciilor de interes comunitar.

Impactul negativ direct se va manifesta în timpul executării lucrărilor de exploatare a masei lemnoase și va afecta habitatele forestiere, ale căror caracteristici funcționale și structurale se vor modifica temporar, dar reversibil. De asemenea, impact negativ direct se va putea produce uneori, pe o scurtă perioadă de timp, și asupra unor habitate neforestiere și specii.

 

Ameninţarea/Presiunea identificată

Valoarea la care se face referire

Explicaţii

Nivel impact estimat:

P

A

4. Coridoare de transport şi servicii

4.1. Şosele şi căi ferate

Construcţii de noi drumuri forestiere sau modernizarea lor

Vegetaţia ripariană, Carnivorele mari

peştii

Cauza: accesibilizarea fondului forestier
Impact: pierderi de teren cu habitate, distrugeri şi remodelări albii minore, deranj şi migrare carnivore mari

3

2

5. Utilizarea resurselor biologice şi afectarea acestora

5.1. Vânătoarea

Vânarea ungulatelor
- speciilor pradă pt carnivore

Urs, lup, râs

Cauza: pentru trofee, agrement, sursă de hrană
Impact: reducerea speciilor de pradă şi afectarea populaţiei de carnivore mari

1

2

Vânarea carnivorelor mari

Urs şi lup

Cauza: pentru trofee, agrement, eventuale pagube economice create

Impact: Aplicarea greşită a derogărilor determină schimbarea structurii populaţionale la urşi, eliminarea autoreglării populaţionale exercitate de masculii mari, bătrâni, ducând la creşterea exagerată a proporţiei tineretului şi creşterea pagubelor in agricultură.

2

3

5.2. Colectarea plantelor terestre şi a produselor din plante - altele decât lemnul

Colectarea fructelor de pădure

Urs, lup, râs

Cauza: asigurarea de venituri alternative pentru populaţie. Lipsa unei zonări.
Impact: reducerea fondului de hrană. Deranj provocat speciilor. La carnivore, se mai adaugă perturbarea continuă pe o rază semnificativă în perioada sensibilă pentru creşterea puilor de lup în special - mai- septembrie

2

2

Colectarea plantelor utilizate în scop medicinal, comercial sau ornamental

Plantele medicinale - Lycopodium clavatum, Lycopodium annotinum, Lycopodium complanatum
Plantele cu caracter comercial sau ornamental - Galanthus nivalis
Habitatul 8220

Cauza: utilizare în scop medicinal sau ornamental
Impact: reducerea populaţiilor de plante, până la dispariţie, modificarea structurii habitatelor

2

2

5.3. Exploatarea forestieră şi extragerea lemnului

Colectarea materialului lemnos prin bălţi temporare

Bombina variegata Triturus montandonii

Cauza: Colectarea lemnului pe sol îmbibat cu apă
Impact: Pe moment are impact negativ prin distrugerea parţială a populaţiei din baltă. Pe termen lung impactul este pozitiv prin menţinerea bălţii necolmatate

0

0

Întreţinerea şanţurilor drumurilor auto-forestiere.

Bombina variegata Triturus montandonii

Cauza: evitarea degradării drumurilor forestiere
Impact: Pe moment are impact negativ prin distrugerea parţială a populaţiei din baltă. Pe termen lung impactul este pozitiv prin menţinerea şanţului necolmatat

0

0

Neîntreţinerea drumurilor forestiere

Bombina variegata Triturus montandonii

Cauza: Lipsa fondurilor. Accesul pe sol îmbibat cu apă.
Impact: Crearea de habitate capcană. La trecerea repetata a utilajelor de transport se distruge parţial populaţia din aceste habitate.

1

1

Extragerea lemnului mort

Rosalia alpina,

Cucujus cinnaberinus

Cauza: toate tăierile silvice, în special cele de igienă, lucrări de conservare
Impact: reducerea sau chiar dispariţia habitatului pe suprafaţa parchetelor

2

1

Evacuarea indivizilor speciilor de insecte din pădure

Rosalia alpina

Cucujus cinnaberinus

Cauza: Neevacuarea materialului lemnos din platforma primară la finalizarea exploatărilor şi evacuarea lor ulterioară
Impact: crearea de habitate capcană

1

1

Depozitarea masei lemnoase în habitatul speciilor

Euphydryas maturna Lycaena dispar Callimorpha quadripunctaria

Cauza: Nerespectarea mărimii platformei primare. Amplasarea necorespunzătoare a platformei primare.
Impact: distrugerea completă a habitatului pe porţiuni de zeci de metri

2

2

Colectarea materialului lemnos prin albia râurilor şi pâraielor.

Lycaena dispar
Habitat 6430
Peştii

Cauza: amplasarea necorespunzătoare a căilor de scos apropiat. Nerespectarea căilor de scos apropiat.
Impact: La nivel local, degradarea foarte puternica a habitatului pe perioada exploatării, turbiditate

2

1

Colectarea materialului lemnos pe versanţi abrupţi

Habitatele forestiere de interes comunitar

Cauza: neutilizarea funiculalelor în loc de tractoare pe terenurile forestiere cu pante peste 25 grade
Impact: degradarea, chiar spălarea solului cu afectarea habitatului

2

2

Tăierea arborilor de pe malurile râurilor

Eudontomyzon danfordi Cottus gobio
Lutra lutra
Habitat 91 EO*

Cauza: exploatarea în scop economic, sustragerea ilegală pentru încălzirea locuinţelor, lucrari de intreţinere a amenajărilor hidrotehnice

Impact: turbiditate crescută şi distrugerea condiţiilor optime pt aceste
specii de peşti, care au nevoie de peste 80% umbrire a malului. Reducerea arinişurilor
Modificarea microclimatului umed necesar acestor specii de plante. La vidră, impactul este indirect, prin efectele asupra speciilor pradă -
peşti şi amfibieni. De asemenea, deranjul provocat influenţează negativ prezenţa vidrei în zonă.

2

3

5.2. Pescuitul, uciderea şi recoltarea resurselor acvatice

Pescuitul

Peştii

Cauza: consum propriu sau comerţ
Impact: reducerea fondului piscicol

3

3

Lutra lutra

Cauza: consum propriu sau comerţ cu peşti
Impact: reducerea fondului piscicol, resursă importantă de hrană pt vidră, dar şi deranj prin prezenţa omului

1

1

9. Poluarea - provenită din surse din afara ariei sau generată în interiorul ariei protejate

9.4. Efluenţi din agricultură şi silvicultură

Poluarea cu uleiuri şi combustibili în punctele de alimentare

Habitat 6430

Cauza: nerespectarea/necunoaşterea prevederilor legale privind amenajarea punctelor de alimentare.
Impact: schimbarea caracteristicilor chimice ale solului şi apelor subterane

1

1

9.5. Gunoi şi deşeuri solide

Depozitarea neconformă de deşeuri

Peşti şi vidră
Specii de plante,

habitate neforestiere

Cauza: management deficitar al deşeurilor, lipsa conştientizării
Impact: modificarea calităţilor fizico-chimice ale apei şi solului cu efecte asupra habitatelor, plantelor şi animalelor acvatice

1

2

 

Referitor la activitățile care sunt estimate prin Planul de management ca având impact de nivel mediu sau major, se pot afirma următoarele:

  • vânătoarea este strict reglementată. În ultimii ani nu au existat cote aprobate și nici nu s-a vânat urs, lup și râs, iar cotele aprobate pentru ungulate nu au fost realizate. Pentru suportul populațiilor de ungulate se asigură anual hrană suplimentară (leguminoase, porumb, fân și concentrate – aproximativ 18 t / an) și sare;
  • în ultimii ani colectarea fructelor de pădure și a plantelor medicinale sau ornamentale s-au realizat doar sporadic și în cantități foarte reduse;
  • restricțiile impuse de Planul de management referitoare la lucrările de exploatare, colectare și depozitare a masei lemnoase au fost incluse în amenajamentul silvic;
  • aninișurile au fost protejate și excluse de la tăieri de produse principale sau de conservare;
  • pescuitul este strict reglementat, iar în amenajament sunt preluate toate restricțiile impuse de Planul de management.
  • depozitarea deșeurilor în fondul forestier al O.S. Comandău se face respectând toate reglementările legale.

Prezentarea măsurilor necesare care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea conservării favorabile a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

În cazul în care, pe parcursul perioadei de valabilitate a amenajamentului, se vor produce calamități din cauza unor factori biotici sau abiotici neprevăzuți (gen doborâturi de vânt, rupturi de zăpadă, uscări anormale, atacuri de insecte, incendii, alunecări de teren, inundații, rezinaj, răni provocate de faună etc.) se va proceda conform Ordinului M.A.P. nr. 766 / 2018 (pentru aprobarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora și schimbarea categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier și a Metodologiei privind aprobarea depășirii posibilității / posibilității anuale în vederea recoltării produselor accidentale I), modificat și completat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 933 / 2020, fără a fi necesară reluarea procedurii de evaluare de mediu. În principiu se va proceda astfel:

a) se vor modifica prevederile amenajamentului silvic, inclusiv în situația în care acesta încă nu este aprobat, numai în cazul în care:

- volumul arborilor afectați de factori destabilizatori biotici și / sau abiotici dintr-un arboret însumează peste 20% din volumul arboretului existent la data apariției fenomenului, determinat prin diminuarea volumului prevăzut în partea „Descrierea parcelară” din amenajamentul silvic, cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a acestuia; fac excepție arboretele pentru care volumul însumat al arborilor afectați este mai mic sau egal cu volumul care poate fi extras prin lucrările silvotehnice curente prevăzute de amenajamentul silvic în vigoare;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, cu excepția arborilor afectați de doborâturi / rupturi de vânt / zăpadă și de incendii, dintr-un arboret sunt concentrați pe o suprafață compactă mai mare de 0.5 ha sau în situația în care extragerea arborilor afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, prevăzuți la paragraful anterior, determină încadrarea arboretelor în urgența 1 de regenerare. Pentru suprafețele de peste 0.5 ha necesare realizării instalațiilor de scos – apropiat nu este necesară modificarea prevederilor amenajamentului silvic;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, fac parte din arborete încadrate în tipul I funcțional;

b) pentru situațiile menționate la a), ocolul silvic va elabora o documentație, elaborată în baza unei analize în teren realizată împreună cu specialiștii legal abilitați, pe care o va trimite mai întâi spre avizare Gărzii Forestiere Covasna și ulterior spre aprobare autorității publice centrale care răspunde de silvicultură;

c) în situația în care volumul produselor principale recoltate și / sau cele autorizate și / sau contractate în anul respectiv, cumulat cu volumul produselor accidentale I, va fi mai mare decât posibilitatea anuală stabilită pentru S.U.P. A, volumul produselor accidentale I cu care se va depăși posibilitatea anuală se va precompta în anul / anii următori de aplicare a amenajamentului silvic, în funcție de volumul cu care se depășește posibilitatea, prin reținerea de la exploatare a unui volum echivalent provenit din arborete cuprinse în planurile decenale de recoltare a produselor principale. Precomptarea la nivel de arboret se va realiza, de regulă, în ordinea descrescătoare a urgențelor de regenerare, evitându-se pe cât posibil arboretele încadrate în urgența 1 de regenerare;

d) masa lemnoasă afectată de factori destabilizatori, biotici și / sau abiotici, care se va recolta din arboretele încadrate în subunitățile de gospodărire de tip K și M, pentru care nu se reglementează procesul de producție lemnoasă, nu se va precompta.

Conform Legii nr. 292 / 2018 (privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului), pentru amenajamentele silvice nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului, decât dacă prevăd împădurirea unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetație forestieră sau defrișare în scopul schimbării destinației terenului.

Prezentarea măsurilor necesar a fi luate pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar şi naţional;

Efectele pierderilor de habitat vor fi atenuate prin aplicarea treptată şi dispersată a lucrărilor silvotehnice, evitarea lucrărilor în timpul perioadei de cuibărit şi printr-o bună gospodărire a zonelor de conservare.

Una dintre cele mai importante măsuri de diminuare a impactului o constituie efectuarea lucrărilor, pe cât posibil, în perioada toamnă-iarnă, când numărul de specii de păsări este redus cu 60-70%, iar cele rezidente se retrag în alte zone.

Se vor evita poluările accidentale cu substanţe petroliere prin limitarea vitezei în perimetrul proiectului evitându-se astfel accidentele, se va evita mânuirea necorespunzătoare a maşinilor şi utilajelor.

Măsuri propuse pentru gospodărirea durabilă a habitatelor și speciilor de interes comunitar din perimetrul amenajamentului:

  • pentru specii – menținerea de arbori seculari, preexistenți, în toate arboretele, cu asigurarea a 5 arbori bătrâni sau scorburoși / ha. Se mențin arbori din speciile de bază și de amestec caracteristice tipului fundamental de pădure. Arborii se mențin, pe cât posibil, grupați în pâlcuri mici dispersate pe toată suprafața ariei protejate, dar pot fi și arbori individuali dispersați. Se vor selecta în acest sens cu prioritate arborii fără valoare economică;
  • pentru nevertebrate – lăsarea în parchete a 5 arbori / ha uscați sau în curs de uscare; interzicerea depozitării pe timpul verii, în rampa primară, a arborilor de fag exploatați, după expirarea termenelor din autorizația de exploatare;
  • pentru pești, amfibieni și vidră – menținerea aninișurilor și a zăvoaielor de luncă existente;
  • pentru habitatul 6430 – nu se permite reducerea suprafeței; amplasarea drumurilor și căilor de scos apropiat se vor face în afara habitatului; se vor respecta căile de scos apropiat la recoltarea masei lemnoase; se vor respecta amplasarea și mărimea platformelor primare la recoltarea masei lemnoase;
  • suprafețelor pe clase de vârstă, la nivel de U.P.;
  • pentru habitatul 91E0* Păduri aluviale cu Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior (Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae) – menținerea tipului natural de pădure; amplasarea viitoarelor drumuri doar în afara habitatului;
  • pentru habitatul 9410 – menținerea tipului natural de pădure;
  • pentru Canis lupus și Lynx lynx – asigurarea efectivelor speciilor pradă (3 cerbi / km2, 4-5 mistreți / km2, 7-10 căpriori / km2);
  • pentru Ursus arctos – la sfârșitul exploatării în fiecare parcelă se vor păstra minim 3 arbori morți / ha; asigurarea efectivelor speciilor pradă (3 cerbi / km2, 4-5 mistreți / km2, 7-10 căpriori / km2); interzicerea hrănirii artificiale; selectarea pentru vânătoare exclusiv a exemplarelor mici și mijlocii;
  • pentru Lutra lutra – în parchete, după terminarea lucrărilor de exploatare, habitatul din jurul cursurilor de apă trebuie readus la starea inițială până la data reprimirii; păstrarea vegetației existente de-a lungul cursurilor de apă;
  • pentru Bombina variegata – ocolirea bălților de la marginea drumurilor de către utilajele cu care se fac exploatări forestiere; repararea periodică a drumurilor forestiere;
  • pentru Triturus montandoni – ocolirea bălților de la marginea drumurilor de către utilajele cu care se fac exploatări forestiere; repararea periodică a drumurilor forestiere; la amenajarea șanțurilor de la drumuri, de pe văile cu populații existente, să se ocolească porțiunile de șanț unde există bălți;
  • pentru Rosalia alpina – egalizarea în timp a suprafețelor pe clase de vârstă, la nivel de U.P.; la sfârșitul lucrărilor de exploatare în fiecare parcelă se vor păstra minim 3 (15) arbori morți / ha;

Măsurile din planurile de management aprobate;

Măsurile din Planul de Management al Sitului Natura 2000 ROSCI0190 Penteleu, aprobat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 215/2016:

Presiunea/

ameninţarea

Habitate şi specii

afectate

Măsuri

140-Păşunatul

9410, 9110, 91V0, 4060,

Campanula serrata

- păşunatul se efectuează cu maxim 1,0 UVM - Unitate Vită Mare – maxim o bovină la hectar;

- interzicerea păşunatului în pădure, conform prevederilor legale în vigoare.

160 – Managementul silvic

9410, 9110, 91V0, 3230, 6430,

Campanula serrata,

Ursus arctos,

Canis lupus,

Lynx lynx,

Carabus variolosus,

Rosalia alpina,

Callimorpha

quadripunctaria

- interzicerea utilizării pesticidelor în păduri

162 - Plantarea

artificială

9110, 9130, 91V0

- promovarea tratamentelor cu regenerare naturală;

- asigurarea succesului regenerării naturale,

- completarea regenerărilor naturale cu specii corespunzătoare staţiunii

166 - Eliminarea

arborilor morţi

9110, 91V0, 9410

- menţinerea unei cantităţi minime de lemn mort în

pădure de cca. 5 m3/ha, sau minim 5 arbori morţi/ha.

167 –Despădurirea fără plantare

9110, 91V0, 9410

- conform Legii nr. 46/2008 - Codul Silvic (*actualizată*) exploatarea pădurilor trebuie să fie urmată de regenerarea acesteia în maxim 2 ani.

- stoparea fenomenului tăierilor ilegale.

900 - Eroziunea

9110, 9180, 91E0,

91V0, 9410, 4060,

6430,

- realizarea unor structuri a arboretelor adecvate funcţiei de protecţie a solului împotriva eroziunii arborete cu consistenţă plină, relativ pluriene - pluriene;

- aplicarea tratamentelor cu tăieri continui sau periodice şi regenerare naturală sub masiv

943 – Surpări,

alunecări de teren

9110, 91E0, 91V0, 9410, 4060, 6430,

- realizarea unor structuri a arboretelor adecvate funcţiei de protecţie a solului şi a apelor: arboreta cu consistenţă plină, relative pluriene-pluriene;

- aplicarea tratamentelor cu tăieri continui sau periodice şi regenerare naturală sub masiv.

- consolidarea versanţilor a căror stabilitate a fost afectată de lacul de acumulare şi de construcţia unor drumuri de acces.

850 – Modificarea funcţionării hidrografice

91E0*

- supunerea planurilor/proiectelor procedurii de evaluare adecvată

609 - Alte

Complexe pentru sport şi petrecerea

timpului liber

Campanula serrata,

Dicranum viride,

Drepanocladus

vernicosus

- dezvoltarea unei infrastructuri turistice care să aibă un efect redus

230 - Vânătoarea

Canis lupus, Ursus

arctos, Lynx lynx

- participarea custodelui la evaluarea speciilor strict protejate;

- măsuri pentru eliminarea braconajului;

- monitorizarea continuă a speciilor.

790 - Alte tipuri

de poluare sau

impact ale activităţii

Barbus meridionalis,

Cottus gobio

- obligativitatea legală de participare a custodelui în procedura de reglementare a planurilor/proiectelor cu posibil impact semnificativ asupra cursurilor de apă

Prezenţa zonelor de păduri virgine şi cvasivirgine, precum şi a zonelor de pădure cu o valoare ridicată a biodiversităţii şi lucrările silvice permise în cadrul acestor zone;

Nu au fost identificate arborete care să îndeplinească, simultan, criteriile de identificare şi includere în Catalogul naţional al pădurilor virgine şi cvasivirgine conform O.M. 3397 / 2012. În OS Comandău nu au fost identificate jnepenișuri.

În cadrul O.S. Comandău prin procesul de certificare a pădurilor și implicit de identificare a pădurilor cu valoare ridicată de conservare au fost evidențiate arborete din următoarele categorii și subcategorii: PVRC 3 - suprafețe cu ecosisteme rare, amenințate sau periclitate (care include arborete de anin alb) și PVRC 4 (PVRC 4.2 – păduri importante pentru controlul procesului de eroziune, o parte din arboretele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35g).

Repartiția categoriilor și subcategoriilor de păduri cu valoare ridicată de conservare, pe unități de producție, până la data intrării în vigoare a acestui amenajament, este prezentată în tabelul următor:

Categorie PVRC

Sub-

categorie PVRC

U.P.: (ha)

I

III

VI

VII

Total

3

-

-

13.03

11.68

-

24.71

4

4.2

51.29

-

-

87.97

139.26

Total

51.29

13.03

11.68

87.97

163.97

  n) modul în care au fost realizate informarea şi consultarea publicului, precum şi modul în care au fost avute în vedere observaţiile publicului;

  o) motivele care stau la baza emiterii avizului, în conformitate cu art. 24 din Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004, cu modificările ulterioare;

  p) măsurile decise în ceea ce priveşte monitorizarea efectelor asupra mediului, în conformitate cu art. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004, cu modificările ulterioare, inclusiv măsuri suplimentare de monitorizare, după caz, inclusiv monitorizarea măsurilor de conservare impuse;

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontaliere;

Nu este cazul;

Evidenţa lucrărilor propuse şi principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervenţiilor, suprafeţele şi cantităţile de masă lemnoasă propuse a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă şi lucrări speciale de conservare) şi operaţiuni culturale.

Posibilitatea de produse principale este de 32790 m3/an, iar cea de produse secundare de 12366 m3/an. În deceniul de aplicare s-au propus următoarele lucrări de îngrijire și conducere:

            - degajări: 20.85 ha/an;

            - curățiri: 40.13 ha/an, cu 259 m3/an;

            - rărituri: 354.70 ha/an, cu 12106 m3/an;

            - tăieri de igienă: 2148.55 ha/an, cu 1839 m3/an.

Cu tăieri de conservare se vor parcurge anual 69.61 ha și se vor extrage 4269 m3/an.

Lucrările de împădurire se vor executa pe o suprafață totală de 774.19 ha.

Suprafețele și volumele de extras prin lucrări silvice

Specificări

Tipul

func-

ţional

Suprafaţa (ha)

Volumul (m3)

Posibilitatea anuală pe specii (m3)

Totală

Anuală

Total

Anual

MO

FA

BR

LA

AN

SR

PAM

DR

DT

DM

Produse principale

III-VI,VI

1338.22

133.83

327900

32790

24870

6723

1197

 

 

 

 

 

 

 

Tăieri de conservare

II

696.13

69.61

42686

4269

2193

1647

423

 

6

 

 

 

 

 

Produse secundare

II

282.45

28.22

8913

891

633

206

44

 

5

 

 

 

 

3

III-VI,VI

3705.14

370.52

114740

11475

9196

1665

518

51

 

5

9

14

7

10

Total

3987.59

398.74

123653

12366

9829

1871

562

51

5

5

9

14

7

13

Tăieri de igienă

II

390.84

390.84

3156

316

225

48

16

3

17

 

 

 

 

7

III-VI,VI

1757.71

1757.71

15233

1523

1082

414

25

2

 

 

 

 

 

 

Total

2148.55

2148.55

18389

1839

1307

462

41

5

17

 

 

 

 

7

 

Din analiza celor mai sus menţionate se constată că, atât la nivel de ocol, cât şi la nivel de unităţi de producţie, indicele de recoltare este mai mic decât indicele de creştere curentă. Se apreciază că atât pentru deceniul în curs, cât si pentru următoarele două decenii situaţia va rămâne aproximativ neschimbată. Acest fapt implică o creştere a volumului total pentru urmatoarele trei decenii.

Alternative analizate:

Alternativa zero – varianta în care nu s-ar aplica prevederile Amenajamentului Silvic;

Alternativa unu – varianta în care s-ar aplica prevederile Amenajamentului Silvic ținându-se cont de recomandările acestui raport de mediu.

Alternativa zero – varianta în care nu s-ar aplica prevederile Amenajamentului Silvic

În această situație nu se propune nici un fel de lucrare, în niciunul dintre cele cinci planuri: U.P. I, U.P. III, U.P. VI - U.P. VIII, pădurile fiind gospodărite în regim natural. Neimplementarea planului poate cauza următoarele efecte negative:

  • dezechilibre ale structurii pe clase de vârstă care afectează continuitatea pădurii; degradarea stării fitosanitare a acestor arborete precum si a celor învecinate prin mărirea probabilității apariției  de specii invazive și alohtone;     
  • menţinerea unei structuri simplificate, monotone, de tip continuu;
  • scăderea calitativa a lemnului si a resurselor genetice a viitoarelor generații de pădure, datorita neefectuării lucrărilor silvice;
  • anularea competiţiei interspecifice;
  • forţarea regenerărilor artificiale în dauna celor naturale cu repercursiuni negative în ceea ce priveşte caracterul natural al arboretului;
  • dificultatea accesului în zonă şi presiunea antropica asupra arboretelor accesibile din punctul de vedere al posibilităţilor de exploatare în condiţiile inexistenţei unor surse alternative;
  • pierderi economice importante
  • economice având în vedere că suprafața considerabilă de pădure, de 9402,12 ha constituie o sursă importantă de venit, acoperind, printre altele, și cheltuielile cu asigurarea integrității fondului forestier (paza pădurii, serviciile silvice, etc.)
  • sociale: limitarea ofertei de lemn (de lucru, de foc) pentru populația din zonă;
  • legale: Legea nr. 46 din 2008 - Codul silvic, modificată și republicată, prevede obligația proprietarului să asigure întocmirea de amenajamente silvice pentru pădurile din posesie, amenajamente care trebuie să respecte o serie de norme și normative, cu privire la lucrările propuse a se executa în aceste păduri:

Alternativa unu – varianta în care se aplica prevederile Amenajamentului Silvic ținându-se cont de concluziile raportului de mediu și studiului de evaluare adecvată

Motivarea alegerii acestei alternative:

  • prevederile amenajamentului indică pe termen lung păstrarea caracteristicilor actuale ale habitatelor sau îmbunătăţirea lor. Astfel se estimează menținerea diversităţi structurale - atât pe verticală (structuri relativ pluriene) cât şi pe orizontală (structură mozaicată - existenţa de arborete în faze de dezvoltare diferită), menținerea compoziţiei conform specificului ecologic al zonei;
  • obiectivele amenajamentului silvic coincid cu obiectivele generale ale reţelei Natura 2000, respectiv cu obiectivele de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar. Obiectivele asumate de amenajamentul silvic pentru păduriile studiate sunt conforme şi susţin integritatea reţelei Natura 2000 şi conservarea pe termen lung a habitatelor forestiere identificate în zona studiată;
  • prevederile amenajamentului silvic nu conduc la pierderi de suprafață din habitatele de interes comunitar;
  • anumite lucrări precum completările, curățirile, răriturile au un caracter ajutător în menținerea sau îmbunătățirea după caz a stării de conservare;
  • pe termen scurt măsurile de management alese contribuie la modificarea microclimatului local, respectiv al condițiilor de biotop, datorită, modificărilor structurilor orizontale și verticale (retenție diferită a apei pluviale, regim de lumină diferenţiat, circulaţia diferită a aerului);
  • având în vedere habitatele, etologia speciilor și regimul trofic specific nu se poate afirma că gospodărirea fondului forestier poate cauza schimbări fundamentale în ceea ce privește starea de conservare a populațiilor de mamifere;
  • la lucrările silvice prevăzute de amenajament nu se folosesc substanțe chimice iar noxele emanate de utilajele folosite sunt nesemnificative;
  • poluarea fonică este nesemnificativă;
  • se vor lua măsuri preventive pentru a nu se polua apele cu carburanți, lubrefianți, resturi de exploatare;
  • managementul forestier adecvat, propus în amenajament, este în măsură să conserve suprafețele ocupate la ora actuală de pădure și pășune, ca tipuri majore de ecosisteme, precum și păstrarea conectivității în cadrul habitatelor vor putea asigura perpetuarea în timp a biocenozelor naturale, inclusiv a comunităților de amfibieni;
  • aplicarea planului de amenajare al pădurilor analizate nu va avea un impact semnificativ asupra populației de nevertebrate, întrucât intervențiile sunt limitate ca perioadă de timp, pe suprafețele relativ reduse comparativ cu suprafața totală a siturilor comunitare studiate, fără a fi toate efectuate simultan (sunt eșalonate în cei 10 ani de aplicare a amenajamentului) și în plus au  și un rol de conservare ori refacere a habitatelor naturale;

 

Decizia de emitere a Avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Prezentul aviz de mediu se emite cu următoarele condiţii:

- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- Toate etapele planului se vor realiza în conformitate cu documentația tehnică prezentată;

- Este interzisă recoltarea/comercializarea oricărei specii de faună sau floră indiferent de stadiul de dezvoltare pentru speciile aflate sub incidența protecției biodiversității;

- Menținerea a 5 arbori de biodiversitate pe fiecare hectar de pădure în care se execută lucrări silvice;

- Protecția integrală a arborilor în care sunt cuiburi de păsări și a celor care au scorburi sau adăposturi de animale;

- Menținerea unor zone tampon în jurul bârloagelor de urs identificate;

- Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;

- Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;

- Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;

- Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;

- Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;

- O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;

- Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de întreținere, reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;

- Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;

- Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;

- Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;

- Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;

- În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;

- Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;

- Colectarea deseurilor se va efecua separat pe categorii de deșeuri, uleiurile uzate în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;

- Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

- La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;

- Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;

- Nu se va exploata arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adânsime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 300 pe substrate de fliș (facies marnos, marnos-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cel situat pe terenuri cu înclinare mai mare de 350 pe late substrate litologice;

- Pentru exploatarea arboretelor din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau amenajarae a bazinelor hidrografice, trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor conform Legii apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), art. 48 și 50, dacă lucrările de exploatare se încadrează la:

”d) construcţii de apărare împotriva acţiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii, rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi, desecări şi asanări, alte lucrări de apărare;”

 h) plantari şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac parte din fondul forestier;

În conformitate cu prevederile art. 31 din Legea apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), pentru ”pădurile cu funcţii speciale de protecţie din bazinele de recepţie ale lacurilor de acumulare, cele din bazinele cu grad mare de torenţialitate şi predispuse eroziunii, din albiile majore ale râurilor, din zonele dig-mal, precum şi benzile de pădure situate de-a lungul râurilor neîndiguite aparţin grupei de păduri cu funcţii speciale de protecţie a apelor şi sunt gospodărite ca atare prin tratamente intensive, interzicându-se tăierile rase sau tratamentele cu perioada scurta de regenerare. Pădurile din zonele de munte şi de deal trebuie astfel gospodărite încât să nu contribuie la formarea inundaţiilor şi la producerea eroziunii solului.”

- În conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr. 15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, titularul proiectului este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și ANANP Serviciul Teritorial Covasna administratorul sitului Natura 2000 ROSCI0329;

- În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • Planul de Management al Sitului Natura 2000 ROSCI0190 Penteleu, aprobat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 215/2016;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Monitorizarea implementării planului:

Monitorizarea Amenajamentului silvic se va efectua obligatoriu de titularul planului.

Monitorizarea va avea ca scop:

- monitorizarea permanentă a măsurilor propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar, în vederea aplicării lor corecte şi la timp;

- monitorizarea modului în care se respectă prevederile amenajamentului;

- monitorizarea modului în care se pun în practică prevederile amenajamentului;

- monitorizarea respectării legislaţiei de mediu.

Pentru asigurarea monitorizării efectelor asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar se stabilesc un set de indicatori de mediu (în corelare cu indicatori naţionali de monitorizare a mediului), iar prin criteriul de evaluare propus se cuantifică eficienţa măsurilor de implementare a amenajamentului:

Obiective relevante de mediu (OR)

Indicatori propuşi

Ţinte

Frecvenţa de monitorizare/ Competenţa

OR. 1. Protecţia fondului forestier

Indicatori de calitate fond forestier

-Tăieri de masă lemnoasă (mc/an, inclus tăieri principale, secundare, inclusiv igienă, tăieri speciale de conservare)

-Regenerări, împăduriri (ha/an)

Respectarea legislaţiei silvice care servesc şi Natura 2000

-Prevenirea ilegalităţilor din fondul forestier (transport materiale lemnoase, circulaţie vehicule cu motor fără permis pe drumurile forestiere)

 

- Respectarea prevederilor amenajamentului silvic referitoare la cantităţile de masa lemnoasă de exploatat din pădure

- Respectarea prevederilor amenajamentului silvic referitoare la regenerarea pădurilor

- Respectarea legislaţiei privind circulaţia pe drumurile forestiere, reducerea deranjului ecosistemului de pădure cu specii de interes comunitar

 

ANUAL / Ocolul silvic Comandău - DS Covasna

 

 

OR.2 Menţinerea stării favorabile/refacerea stării favorabile de conservare specii şi habitate de interes comunitar

-Număr şi enumerare măsuri respectate din planul de management arie naturală protejată inclusă la capitolul biodiversitate din amenjamentul silvic.

- Modul de implementare păstrare 5 arbori de biodiversitate* (raportare număr arbori rămaşi în picioare în parchete după finalizare tratamente de regenerare – cu vârstă şi diametre)

- Specii şi habitate de interes comunitar în stare favorabilă de conservare

-asigurarea arborilor pentru biodiversitate  - asigurarea structurii naturale a pădurilor

- asigurarea structurilor echilibrate pe clase de vârstă a arboretelor, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, cu nivel ridicat al biodiversităţii.

ANUAL / Ocolul silvic Comandău - DS Covasna

 

Administratorul ariei naturale protejate

OR 3. Deșeuri generate

Cantități de deșeuri generate, mod de eliminare/valorificare

Minimizarea cantităților de deșeuri rezultate, mărirea gradului de valorificare a acestora, colectare exclusiv selectivă și minimizarea impactului acestora asupra calității mediului

ANUAL / Ocolul silvic Comandău - DS Covasna

 

* Arborii păstraţi pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbenă cu inițialele B (biodiversitate), vor fi cartaţi prin înregistrarea locaţiilor geografice, iar lista cu aceste locaţii se va înainta anual la autoritatea competentă de mediu și administratorul ariei naturale protejate. 

 

Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta.

- Conform art. 27 (3) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*), titularul planului este obligat să depună anual, până la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior realizării monitorizării, rezultatele programului de monitorizare la autoritatea competentă pentru protecția mediului.

 

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere:

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere modul în care consideraţiile de mediu au fost integrate în plan şi ţinând seama de opiniile exprimate de public şi de alte autorităţi.

 

Autorităţi şi instituţii publice implicate în procedură: Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna, Agenţia pentru Protecţia Mediului Buzău, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea, A.N.A.N.P. Serviciul Teritorial Covasna, A.N.A.N.P. Serviciul Teritorial Buzău, A.N.A.N.P. Serviciul Teritorial Vrancea, RNP Romsilva Administrația Parcului Natural Putna Vrancea R.A., Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Administraţia Bazinală de Apă Olt - SGA Buzău, Administraţia Bazinală de Apă Siret - SGA Vrancea, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Buzău, Direcţia de Sănătate Publică Vrancea, Garda Forestieră Județeană Covasna, Garda Forestieră Județeană Buzău, Garda Forestieră Județeană Vrancea.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Titularul proiectului și Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea decizilor în procedura de evaluare de mediu conform prevederilor HG 1076/2004. În ziarele locale, pe pagina de internet a agenţiei http://apmcv.anpm.ro şi a titularului http://www.rosilva.ro/unitati_silvice/covasna__l_14.htm la afişierul de la sediul din municipiul Sfântu Gheorghe, str. Grigore Bălan, nr. 10, județul Covasna au fost publicate/afişate doumentații, informări asupra procedurii. Toată documentaţia a fost accesibilă publicului pe durata derulării procedurii, putând fi consultată şi la sediul APM Covasna.

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 26.11.2020 şi 02.12.2020;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 27.04.2021;

- Anunţul titularului planului privind luarea deciziei etapei de încadrare, publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 28.04.2021.

- Anunţul titularului planului privind decizia finală a etapei de încadrare, publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 11.05.2021.

- Anunțurile titularului planului privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 06.01.2022 și 10.01.2022;

- Anunţul APM Covasna privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 29.12.2021;

- Raportul de Mediu și a Studiul de Evaluare Adecvată au fost publicate pe pagina de internet al titularului planului http://www.rosilva.ro/unitati_silvice/covasna__l_14.htm;

Pentru consultarea publicului a fost organizată o dezbatere publică în data de 28.02.2022 în sistem videoconferință pe platforma zoom.

 

Motivarea alegerii uneia dintre alternativele de plan/program prezentate

Stabilirea variantei finale s-a realizat în cadrul grupului de lucru cu consultarea autorităților si instituțiilor publice interesate. Având în vedere că amplasamentul amenajamentului silvic se suprapune peste ariile naturale protejate: ROSCI0256 Turbăria Ruginosu Zagon (42,43 ha) care include și Rezervația Naturală RONPA0941 Turbăria Ruginosu, ROSCI0190 Penteleu (1.312,20 ha), ROSCI0208 Putna-Vrancea, ROSPA 0088 Munții Vrancei și Parcul Natural Putna-Vrancea (1,38 ha), elaborarea raportului de mediu și a studiul de evaluare adecvată s-a realizat simultan.

În cuprinsul Raportului de mediu varianta finală și din concluziile studiului de evaluare adecvată, varianta finală, s-a concluzionat:

- măsurile de gospodărire a pădurilor, prescrise de amenajamentul silvic propus, coroborate cu măsurile de reducere a impactului propuse de prezentul studiu de evaluare adecvată, sunt în spiritul administrării durabile a acestor resurse, fiind acoperitoare pentru asigurarea unei stări favorabile de conservare atât a habitatelor forestiere luate în studiu, cât și a speciilor de interes comunitar ce se regăsesc în suprafața cuprinsă de el.

- Administratorii ariilor natural protejate şi instituţiile cu atribuţii de control reprezintă garanţia respectării măsurilor de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar, incluse şi în amenajamentul silvic al Ocolului Silvic Comandău.

 

Documentația care a stat la baza emiterii avizului de mediu conține:

- Notificarea Direcției Silvice Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 6313/26.11.2020, însoțită de Memoriul de prezentare al amenjamanetului silvic, Procesul verbal de revizuire a Conferinței a II-a de amenajare, hărți amenajistice, anexe;

- Raportul de mediu (RM) și Studiul de evaluare adecvată (EA) elaborate de către INSTITUTUL NAȚIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE ÎN SILVICULTURĂ ”MARIN DRĂCEA” – Stațiunea Brașov, înregistrate la APM Covasna cu nr. 8280/23.12.2021;

- Completările la RM și Studiul EA înregistrate la APM Covasna cu nr. 2641/11.04.2022;

 

Titularul planului are obligația de a notifica autoritatea competentă pentru protecția mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului de mediu, precum și asupra oricăror modificări ale condițiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificări.

Titularul planului are obligația de a supune procedurii de adoptare planul, precum și orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecția mediului.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorității competente de mediu şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentul aviz de mediu poate fi contestat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/5004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                       Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                            Ing Farkas János