Back

Proiect Decizia etapei de încadrare

Proiect Decizia etapei de încadrare din 31.01.2019

Ca urmare a notificării adresate de SC MAKEDON SRL prin RANCZ ADRIENN cu sediul în comuna Mereni, satul Mereni, nr. 83, judeţul Covasna, privind ”Plan Urbanistic Zonal – Zonă agroindustrială, servicii și comerț”, propus a fi amplasat în comuna Lemnia, satul Lemnia, nr. FN, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6930/06.12.2018, în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 14.12.2018 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 38/14.12.2018);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Plan Urbanistic Zonal – Zonă agroindustrială, servicii și comerț”, propus a fi amplasat în comuna Lemnia, satul Lemnia, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

 

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Terenul identificat cu nr. cadastral 24263 și 24264, aflată în proprietatea privată a unor personae fizice, cu drept de superficie în favoarea SC Makedon SRL, este în suprafață de 7700 m și are categoria de folosință arabil.

Amplasamentul studiat se află în extravilanul satului Lemnia, în partea de vest a intravilanului existent. Terenul se întinde pe o geometrie uniform, fără denivelări importante ale terenului, cu o cădere ușoară de la vest spre est.

Accesul în zonă se propune a se realiza de pe un drum derivat din DJ 114, drum care deservește loturile din partea de est a intravilanului existent a localității. Ampriza drumului necesită corecturi de geometrie în vederea asigurării unui acces corespunzător la amplasament.

Planul prevede realizarea de construcții și amenajări specifice unei microzone agroindustriale, de servicii și comerț. Se vor amplasa construcții necesare abatorizării și prelucrării cărnii de vită, spații pentru creșterea vacilor de lapte și a taurinelor de carne, anexele necesare acestor funcțiuni (șoproane, grajduri, remize utilaje, platformă pentru dejecții solide, rezervor pentru dejecții lichide, circulații interioare, platforme, împrejmuire incintă).

Obiectivele principale propuse sunt:

-grajduri – zona de creștere a bovinelor va cuprinde grajduri cu stabulație liberă, în sistem închis cu așternut permanent, atât vara cât și iarna. Se vor realiza zone separate pentru tineret până la înțărcare și creșterea de după. Capacitatea unității va fi între 150-200 capete animale (vaci de lapte, tineret taurin)

-clădire abator și carmangerie

-rezervor apă

-șopron furaje, șopron utilaje

-platforme de manevră

-spații verzi amenajate

-împrejmuire.

Bilanț teritorial – situația propusă:

Suprafața totală a terenului studiat                             0,77 ha

din care:

  • Suprafața ocupată de construcții                    0,33 ha
  • Suprafața ocupată de circulații carosabile      0,12 ha
  • Suprafața ocupată de platforme                     0,06 ha
  • Suprafața ocupată de echipare edilitară         0,10 ha
  • Suprafața ocupată de spații verzi                   0,16 ha
  • Suprafața ocupată de edificabil (din total)      0,70 ha

Indici de ocupare a terenului:

Procentul de ocupare a terenului (POT) maxim = 65,00 %

Coeficientul de utilizare a terenului (CUT) maxim = 0,75.

Echiparea edilitara:

Alimentarea cu apă se va realiza din puț/puțuri forate pe amplasament. Poziția lor se va stabili în etapele următoare de proiectare pe baza unui studio de specialitate. Se va realiza o casă de pompe, stație de tartare, dacă va fi cazul, rezervor de apă. Apa va fi condusă la punctele de consum prin branșament la conducta de alimentare.

Canalizare menajeră

Apele uzate menajere se vor conduce prin rețea de canalizare menajeră subterană spre bazin/bazine vidanjabile impermeabilizate.

Canalizare pluvială:

Apele meteorice și de suprafață se vor colecta prin rigole deschise și se vor conduce spre spațiile verzi și spre un bazin de rezervă pentru incendiu. Ele vor fi trecute prin separatoare de hidrocarburi.

Managementul dejecțiilor

Așternutul provenit din curățarea grajdurilor se va depozita temporar pe platformă betonată, prevăzută cu parapet din beton și cu în bazin vidanjabil impermeabilizat pentru colectarea părții lichide.

Încălzirea - spațiile interioare vor fi încălzite cu centrale termice proprii, pe bază de combustibil solid sau curent electric. După caz se pot utiliza și alte sisteme ex. panouri fotovoltaice, sisteme geotermale.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Terenul se află în extravilan, în partea de vest a perimetrului intravilan al satului Lemnia. Titularii planului propun realizarea unei microzone de agroindustrie, servicii și comerț. Planul va contribui extinderea intravilanului și implicit la dezvoltarea comunei Lemnia.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Elaborarea prezentului plan urbanistic zonal va contribui la dezvoltarea viitoare a zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: rezolvarea echipării edilitare a terenului;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA).

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: obiectivul propus prin prezentul plan va constitui un ansamblu omogen de amenajări și construcții funcționale al căror specific de activitate nu este neagresiv față de factorii de mediu apă, aer, sol, subsol și așezări umane, în limitele utilizării corecte, cu respectarea prevederilor legale în vigoareși prin implementarea unor tehnologii corcete în exploatare ;

b) natura cumulativă a efectelor: terenul este liber de construcții, având ca folosință actuală - arabil, în zonă nu sunt alte planuri și proiecte în curs de implementare;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): amplasamentul planului se află lo o distanță considerabilă (~500 m) față de limita intravilanului loc. Lemnia;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul se referă la reglementarea unei suprafețe de 7700 mp, impactul va fi local, cu probabilitate redusă.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 21/30.08.2018, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- solicitarea și obținerea avizului la faza PUZ din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Române – SGA Covasna și din partea Direcției de Sănătate Publică Covasna (conform Procesului verbal nr. 38/13.12.2018).

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia măsuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- se va respecta Codul de bune practici agricole pentru protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi din surse agricole, prevăzut în Ordinul comun MMGA 1182/2005 şi MAPDR nr 1270/2005 (*actualizat*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 03.12.2018 şi 06.12.2018;

-Convocatorul nr.7045/11.12.2018 transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 13.12.2018 și procesul verbal al ședinței nr. 38/13.12.2018;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul privind decizia de incadrare va fi publicat de către titular într-un ziar local sau județean.

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta