Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

din 13.06.2019

 

Ca urmare a notificării adresate de KISGYŐRGY LAJOS GÁBOR cu domiciliul în comuna Arcuș, sat Arcuș str. Kriza János, nr. 14, județul Covasna, privind Planul Urbanistic Zonal „ELABORARE P.U.Z. ZONĂ DE LOCUIT”, amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, str. Arkosi Bihari Mozes, nr. FN, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3717/24.05.2019,

În baza:

- Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;

- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;

- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;

- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

- Ord. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;

- decizia luată în urma ședinței CSC din data de 13.06.2019;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităților participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 13.06.2019 la APM Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

 

D e c i d e:

 

Planul Urbanistic Zonal, „ELABORARE P.U.Z. ZONĂ DE LOCUIT”, amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, str. Arkosi Bihari Mozes, nr. FN, jud. Covasna titular, KISGYŐRGY LAJOS GÁBOR, nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Descrierea planului:

Obiectul lucrării este reglementarea amplasamentului din punct de vedere urbanistic prin  P.U.Z., în temeiul legii L350/2001 cu modificările si completările ulterioare si al Legii 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata cu modificările si completările ulterioare .

In conformitate cu  P.U.G nr.25/2005., aprobat prin HCL 12/2008, Arcus si prelungit cu HCL nr.13/2018 , terenul se află in intravilanul localitatii, UTR2.

Terenul care a generat P.U.Z. este în proprietatea beneficiarului Kisgyorgy Lajos-Gabor, conform extras C.F.nr. 27829, nr. cad. 27829, comuna Arcus, jud. Covasna; suprafata este de 2500 mp.

 Imobilul (teren) studiat este situat în intravilanul localitatii Arcus, conform PUG aprobat, zona vestică in tarlaua 47, A307/1, A307/2, zona numita „Gelyemezeje”.

Forma terenului este poligon cu patru laturi si este liber de constructii.

Conform extras CF nr. 27829, nr. cad. 27829, zona are destinatia de teren arabil in intravilan.

Terenul ce face obiectul prezentei documentaţii are următoarele vecinătăţi conform ridicare topografica

- la Nord  : Veress Szabolcs  nr. cad. 27828 ;

- la Est    : strada Arkosi Bihari Mozes;

- la vest  : rezerva teren pentru Parohia Romano Catolica (A311/7)

- la Sud   : rezerva ( F308/2)

Se poate considera că din punct de vedere al conformării formelor de relief, terenul are o declivitate de la nord la sud de cca. 3 %, în consecintă terenul se poate considera că este în pantă.

Din punct de vedere al reţelei  hidrografice, terenul se află la cca. 500m si la o diferenta de nivel de aproximativ 6m de pârâul satului. Zona studiată nu prezintă riscuri naturale conform studiului geotehnic.

S-a efectuat studiu geotehnic.

Accesibilitatea la căile de comunicatie

Accesul la amplasament se realizează din partea de est de pe drumul Arkosi Bihari Mozes, care in momentul de fata este drum de pamant

Legatura zonei studiate cu centrul comunei si vecinatati se face prin strada Dr. Gelei Jozsef având clasa tehnică a IV-a, categoria de folosintă străzi de categoria a IV-a - de folosință locală, conform Normă tehnică privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor din 27/01/1998.

Analiza fondului construit existent

Categoria de folosinta actuala a terenului este arabil; destinatia conform P.U.G.şi RLU aferent, aprobat prin H.C.L. 12/2008, Arcus si prelungit cu HCL nr.13/2018, terenul se află în zonă rezidentiala cu functiuni complementare, UTR2

Terenul este liber de constructii. POT exist.=0%; CUT exist.=0,0       

Bilant teritorial existent

ZONE FUNCŢIONALE:

     ha              

        %

Total teren arabil in intravilan cf. extras CF27829

    0.25

     100.00

Suprafata studiata

    0.25

     100.00

 

 

Echiparea edilitară

  • Alimentarea cu apă. În localitatea Arcus exista reţea de alimentare cu apă in sistem centralizat
  • Canalizare. Comuna Arcus dispune de canalizare menajeră in sistem centralizat.
  • Alimentare cu energie electrică. Există linia electrică (LEA) in str. Dr. Gelei Jozsef.
  • Alimentarea cu gaz metan. Nu exista retea de gaz metan in zona.
  • Telecomunicatii. Există posibilitatea racordarii obiectivului la reteaua de telecomuniatii (telefonie, internet, tv) a localitatii.

 Disfunctionalităti

Analizând situatia existentă se observă urmatoarele disfunctionalităti care trebuie remediate:

- aspectul arhitectual-urbanistic este relativ monoton datorat potentialului de dezvoltare scazut 

- echiparea technico-edilitară este insuficientă fată de necesitătile din prezent si viitor

- reteaua de drumuri este slab dezvoltata.

 Starea factorilor de mediu

- Calitatea aerului - nu este poluare a aerului în această zona - se încadreaza în limitele legii;

- Calitatea apei - sursa de apă potabilă este protejată conform prevederilor legale, având în vedere că alimentarea cu apă si canalizarea menajera, se va face de la reteaua centralizata a localităţii.

- Calitatea solului - nu există pericol de alunecare si prăbusire a solului.

La nivelul zonei studiate, în decursul timpului, nu s-au înregistrat riscuri naturale, respectiv alunecări de teren, inundaţii şi nici riscuri antropice.

Necesităti si optiuni ale populatiei

Cererile pentru construirea de case de locuit sunt foarte mari în această parte a localitatii.

Prin urmare se solicită reglementarea terenului ca zona de locuit cu functiuni complementare.

DESCRIEREA SOLUTIEI DE ORGANIZARE ARHITECTURAL URBANISTICĂ

S-a organizat o singura zonă functională: zona de locuit cu functini compementare. Suprafata de teren studiata de 2500 mp se propune a fi impartita in cinci loturi cu case de locuit si dotari complementare locuirii, astfel: lot 1 = 498mp, lot 2 = 498mp, lot 3 = 498mp, lot 4= 498mp si lot 5 =508mp.

Ca dotari aferente locuintelor vor fi anexe gospodaresti: magazii, garaje, ateliere mici cu regim de inaltime parter,

Construcţiile de locuit din această zonă pot avea un regim de înălţime maxim P+M, cu sau fara subsol (12 m de la cota +/-0.00); POT maxim propus = 45 %; CUT maxim propus = 1.0;

Completarea echipamentelor technico-edilitare în conformitate cu necesitatiile functionale ale zonei propuse :

Alimentarea cu apa : se va asigura din reteaua publica a localitatii Arcus.

Canalizarea menajera: se va face racordare la sistemul centralizat al localitatii.

Alimentarea cu energie electrică: se va realiza de la reteaua LEA existenta in zona.

Toate aceste echipamente edilitare vor fi protejate si amplasate la distante corespunzătoare în conformitate cu legile sanitare în vigoare

Organizarea circulatiei carosabile si pietonale, astfel încât acestea să deservească în mod optim zonele realizate, având trasee fluente ce respecta topografia amplasamentului. Modernizarea drumului de acces consta in redimensionare si asfaltare : se propun doua benzi carosabile, trotuare si rigole, astfel se va asigura accesul independent la fiecare parcelă.

Realizarea de spatii verzi cu roluri diferentiate în functie de zonele deservite:

plantatii de protectie si aliniament la frontul stradal si plantatii ornamentale în incinte.

Locuri de parcare, vor fi asigurate in interiorul incintelor

Principii de compozitie pentru realizarea obiectivului:

Suprafata de teren analizata in PUZ, de 2500 mp se propune a fi impartita in cinci loturi cu case de locuit si dotari complementare locuirii, astfel: lot 1 = 498mp, lot 2 = 498mp, lot 3 = 498mp, lot 4= 498mp si lot 5 =508mp.

Aliniere si retrageri fata de limitele parcelei: se vor amplasa constructii a caror inaltime sa nu depaseasca distanta masurata orizontal intre aliniamentele opuse, se va respecta prevederile art.19 din Ordonanta nr.43/1997 privind regimul drumurilor.

Retrageri ale edificabilului:

-fata de aliniamentul la drum: min. 4,0m;

-fata de limitele laterale si posterioare ale propietatii: min. 2.0m,  in cazul cand sunt calcane la cladiri,

-se vor respecta prevederile aferente Codului Civil privind vecinatatile si distantele minime necesare interventiilor in caz de incendiu, precum si din punctul de vedere al insoririi. Se recomanda amplasarea decalata a cladirilor.

Regimul maxim de înălţime pentru construcţiile propuse va fi de : P+M, cu sau fără spaţii la subsol, cu H max. la cornişă de 8,00 m; H. max. la coama nu mai mare de 12,00 m de la cota +/-0,00

POT maxim: 45%; CUT maxim 1,00

BILANŢUL TERITORIAL

 

     ZONE FUNCȚIONALE

              EXISTENT

             PROPUS

Suprafată (mp)

Procent (%)

Suprafată (mp)

Procent (%)

Teren arabil cf. extras C.F.27829

    2500

     100

      -

     -

Zonă de locuit propusa din care:

      -

       -

       2500

    100

                           circulatii

      -

       -

         500

      20

                           zona verde

      -

       -

         500

      20

TOTAL SUPRAFATĂ STUDIATA SI REGLEMENTATĂ

    2500

     100

       2500

    100

           

Zona analizată în P.U.Z. nu este dotata cu utilitati. Echiparea edilitara se va face prin prelungirea retelelor din strada   Dr Gelei Jozsef.

  • Alimentarea cu apă

Se va face de la reteaua centralizata de apă a localitatii Arcus. Se va avea in vedere dimensionarea, realizarea si echiparea corespunzatoare cu hidranti exteriori, pentru asigurarea interventiei de stingere a incendiilor

  • Canalizarea

1. CANALIZAREA MENAJERĂ: se propune racordarea la canalizarea menajeră în sistemul centralizat al localitatii.

2. CANALIZAREA PLUVIALĂ: apele meteorice sunt absorbite de terenurile agricole învecinate, iar excedentul va fi colectat prin drenaje, de şanţurile de gardă ale drumurilor şi se vor scurge gravitaţional spre punctele de minim, iar cand va fi posibil se va racorda la canalizarea pluviala a localitatii.

  • Alimentarea cu căldură: se va realiza local de la centrale termice propii ce va functiona cu energii alternative  
  • Alimentarea cu energie electrică: se va realiza cu LES de la reteaua LEA din str Dr Gelei Jozsef.
  • Telecomunicaţiile vor fi rezolvate prin racordare la retelele existente si propuse in zona (telefon, internet, TV), în funcţie de numărul de solicitări.

Deşeurile menajere sunt preluate şi transportate la rampe de deşeuri prin operatorul care are in concesiune serviciul de salubritate din comuna cu care beneficiarul va incheia un contract.

Gunoiul se va colecta diferenţiat, în pubele acoperite şi asezate pe o platformă din beton pentru gunoi (PG), într-un spaţiu special destinat pe amplasament, respectându-se distanţa minimă legală conform Norme de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţa al populaţiei cu modificările şi completările ulterioare Ord. 119/2014.   

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Folosința actuală a terenului: arabil în intravilan; destinația conform PUG și RLU aferent aprobat este zonă rezidențială, cu funcțiuni complementare, UTR 2. Planul propus nu influențează alte planuri și programe.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul propune reglementarea terenului astfel încât să se poată construi locuințe individuale. Spațiile neocupate cu construcții și amenajări vor fi configurate ca spații verzi. Se va asigura acces carosabil corespunzător pentru utilitare în condițiile impuse de reglementările în vigoare(poliție, salvări, pompieri, autoutilitarele gospodărești ).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

În zona studiată nu s-au înregistrat de-a lungul timpului terenuri degradate. La noile construcţii pe amplasament se va urmări ca mişcările de terasamente să fie reduse la minim şi ca umpluturile de pamant să fie compensate de săpături. Plantaţii de spaţii verzi se vor realiza în interiorul incintei. Sistemele de spaţii verzi de pe amplasamentul studiat vor fi astfel conformate încât  să asigure necesarul impus de functiunile existente si propuse, diminuând până la limite normate consecinţele noxelor şi a traficului rutier asigurând un mediu de viaţă sănătos. Pe terenul considerat se vor realiza următoarele tipuri de spaţii verzi: spatii verzi de protectie, aliniament; acestea vor fi : gazon, plante floricole şi arbuşti ornamentali pitici în apropierea clădirilor.

Suprafaţa totală a spaţiilor verzi se încadrează în prevederile Legii 24/2007 privind reglementarea şi administrarea  spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor, se prevad spatii verzi publice, min 2mp/rezident

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Nu este cazul.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Efecte nesemnificative.

După terminarea lucrărilor este obligatorie refacerea cadrului natural afectat de lucrări.

b) natura cumulativă a efectelor: Nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: Nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus se referă la o zonă aflată în intravilanul localităţii zona de locuit cu functini compementare. Suprafata de teren studiata de 2500 mp se propune a fi impartita in cinci loturi cu case de locuit si dotari complementare locuirii, astfel: lot 1 = 498mp, lot 2 = 498mp, lot 3 = 498mp, lot 4= 498mp si lot 5 =508mp.

Ca dotari aferente locuintelor vor fi anexe gospodaresti: magazii, garaje, ateliere mici cu regim de inaltime parter,

Construcţiile de locuit din această zonă pot avea un regim de înălţime maxim P+M, cu sau fara subsol (12 m de la cota +/-0.00); POT maxim propus = 45 %; CUT maxim propus = 1.0;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: distanţa faţă de obiectivele de interes cultural sunt mari, nu pot fi afectate.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Prin grija beneficiarilor se va asigura o bună gospodărire și folosire a incintei.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul în sine nu are un efect asupra acestor zone.

Obligațiile titularului:

  • Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 93 din 14.03.2019, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • Respectarea legislației de mediu în vigoare.
  • Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
    • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
    • O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
    • Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
    • Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
    • Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor
    • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
    • se vor respecta prevederile HG nr. 188 / 2002, modificată prin HG 352 / 2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
    • Legea nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007, privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  • În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii; Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase și nocive;
  • În cadrul ședinței CAT din data de 13.06.2019 s-a stabilit:

- necesitatea depunerii documentației la DSP Covasna.

- necesitatea depunerii documentației la DJC Covasna

Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de 15.05.2019 şi 20.05.2019;

- Convocatorul transmis către membrii CSC privind participarea la ședința din data de 13.06.2019;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 16/13.06.2019;

- Anunț public privind decizia etapei de încadrare și proiectul deciziei afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 13.06.2019;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                 Întocmit,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                Ing. FARKAS Berta