Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 20.04.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de EURO CLEAN SYSTEM KFT prin administrator Duka Eniko cu sediul în Ungaria, județul Somogy, 7500 Nagyatad, str. Szarvas, nr. 2540/3, privind ”Elaborare documentație faza P.U.Z. modificator și D.T.A.C. – Zonă servicii și comerț (modificare proiect nr. 33/1997, aprobat cu HCL Valea Crișului 6/1998)”, propus a fi amplasat în comuna Valea Crișului, sat Valea Crișului, nr. FN, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2118/26.03.2021, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 15.04.2021 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 9/15.04.2021);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Adresa nr. 2696/SL/14.04.2021 (nr. înreg. APM Covasna nr. 2611/14.04.2021) din partea SGA Covasna;

- Punct de vedere din partea DSP Covasna, înregistrat cu nr. 2667/16.04.2021;

- Dovadă plată (500 lei) – MAN 00003333 din data de 29.03.2021.

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Elaborare documentație faza P.U.Z. modificator și D.T.A.C. – Zonă servicii și comerț (modificare proiect nr. 33/1997, aprobat cu HCL Valea Crișului 6/1998”, propus a fi amplasat în com. Valea Crișului, sat. Valea Crișului, FN, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Amplasamentul planului pentru care s-a solicitat PUZ modificator se situează în partea sud-estică a localității Valea Crișului, la intersecția drumurilor DN12 spre Miercurea Ciuc și DJ 121A spre Valea Crișului.

Trupul introdus in intravilanul localității numit ”Zona Kovacs ”a fost reglementat prin proiect nr.33/1997- elaborator ”Bereczk Proiect”, și aprobat cu HCL Valea Crișului 6/1998. În timp s-a schimbat oportunitatea funcțiunilor stabilite prin PUZ inițial (Complex de agrement, turism și alimentație publică); în partea estică s-a realizat restaurantul Kovacs (actual nefolosit) iar în restul amplasamentului s-a încercat o refuncționalizare în zonă agro-industrială: abator și prelucrare carne, pentru care s-a început construirea a 2 construcții – neterminate. În urma schimbării de proprietari, zona a rămas în paragină. În urma dezmembrării terenului a 4057mp din partea vestica s-a fost vândut beneficiarului, cu un front de 102m pe DJ121A.

Terenul indentificat cu nr. cad. 25779, se află în intravilanul loc. Valea Crișului și are folosința actuală de curți, construcții (extras CF nr.25779-Valea Crisului).

Scopul proprietarului actual este revitalizarea și refunctionalizarea zonei cu reamenajarea construcțiilor începute, după caz, și a incintei pentru un complex de comercializare de materiale de construcții.

Vecinătăți: la nord și vest: terenuri agricole in extravilan

  • la est: teren în intravilan cu restaurant P+M și terase, proprietar Gyongyosi Bela Z.
  • la sud: drumul judetean DJ121A

Reglementările în cadrul prezentului PUZ se referă la :

  • schimbarea destinației a terenului de 4057mp, intravilan, din zonă de agrement, turism, alimentatie publică în zonă de servicii și comerț;
  • asigurarea amplasamentelor noilor construcții și amenajări, necesare noii funcțiuni, cu păstrarea pe cât posibil a constructiilor începute, stabilirea indicilor urbanistici și reglementarea zonei conform normelor de mediu, sanitare etc.
  • nu se va extinde intravilanul, nu se impune reglementare de servituți
  • stabilirea limitelor construibile
  • rezolvarea circulatiei carosabile, pietonale:coerent și nederanjant pentru zonă
  • rezolvarea echiparii tehnico edilitare.

Zonificarea teritoriului

  • Se dorește realizarea unei singure zone funcționale: zonă de servicii și comerț (ZSC) și funcțiuni complementare: administrație, locuință de serviciu, circulații, zone verzi, utilități.
  • SZSC(zona efectiv sistematizată) - parcela beneficiarului = 4057mp
  • SPUZ = SZSC + (drumuri în vecinătatea amplasamentului) = 4600mp.

Bilanț teritorial comparativ:

ZONE FUNCTIONALE

EXISTENT

PROPUS

mp

%

mp

%

1

ZONĂ DE AGREMENT, TURISM, ALIMENTAȚIE PUBLICĂ

4057

100

-

-

2

ZONĂ DE SERVICII ȘI COMERȚ

-

-

4057

100

TOTAL ZONĂ REGLEMENTATĂ

4057

100

4057

100

ZONA REGLEMENTATĂ = 4057mp(100%) DIN CARE:

  • SUPRAFAȚĂ CONSTRUITĂ MAXIMĂ                                               2029mp           50%
  • SUPRAFAȚĂ DESFĂȘURATĂ MAXIMĂ                                           4057mp
  • SUPRAFAȚĂ CIRCULAȚII, PARCĂRI, PLATFORMA MINIMĂ          1828mp           45%
  • SUPRAFAȚĂ ZONE VERZI MINIMĂ                                                  200mp             5%

Indici urbanistici:

  • Pentru caracterizarea modului de utilizare a terenului se stabilesc valori maxime privind procentul de ocupare a terenului (POT) si coeficientul de utilizare a terenului (CUT).
  • Pentru totalul zonei studiate comparativ expus aceste valori se prezintă astfel:

 

Existent

Propus

POT = 19,3%

POT = 50%

CUT = 0,26

CUT = 1,0

Ocuparea terenurilor:

Pe terenul studiat se află următoarele construcții intabulate, nefinalizate:

  • C1 - anexa P+1 cu Sc = 265mp
  • C2 - anexa parter cu Sc =  519mp
  • S total = 784mp

            POT = 19,3%  CUT = 0,26.

Se dorește terminarea și refuncționalizarea construcțiilor existente, dacă expertiza tehnică permite, dacă nu reconstruirea acestora în locul celor existente.

Circulația:

Circulatia carosabilă în zonă este asigurată de drumul national DN12-Sf.Gheorghe- Miercurea Ciuc și drumul judetean DJ 121A- între DN12 și Valea Crișului - drumuri modernizate, cu imbrăcăminte asfaltică.

Se propune racordarea circulației carosabile din incintă la drumul existent din sudul amplasamentului DJ121A, în 2 puncte, nederanjant pentru circulația din zonă.

Având în vedere specificul activității: comercializare materiale de construcții, platformele de deservire preiau o bună parte din activitatea de parcare, fapt pentru care s-au propus 20 de locuri de parcare pentru clienți.

Circulatia in incinta se va desfasura fluent si dirijat dinspre intrare spre iesire; parcarea autoturismelor si camioanelor se va intampla numai in interiorul incintei. Circulatia pietonala nu va fi separata de carosabile si platforme, fiind de intensitate minima

Construcții și amenajări propuse:

  • magazin de prezentare și administrație prin refuncționalizarea anexei C1 existente- clădire neterminată în stare bună - dacă prin expertiza tehnică se permite.
  • depozit magazin de materiale de construcții comercializate prin amenajarea anexei C2 existente - clădire neterminată în stare bună - dacă prin expertiza tehnică se permite
  • construirea unui șopron deschis ș i acoperit pentru materiale de constructii comercializate- constructie parter
  • eventuale constructii anexă: cabină portar, casa de pompe, etc
  • bazin vidanjabil subteran
  • amenajări incintă: parcări, platforme, zone verzi, împrejmuiri, etc

Regimul de înălțime al construcțiilor: maxim P+1+M. Înălțimea maximă la streașină:7m. Înălțimea maximă a coamei:12m.

Dezvoltarea echipării edilitare

În prezent zona studiată nu dispune de utilități tehnico-edilitare, dar există posibilitatea de rezolvare a acesetora, prin:

  • alimentarea cu energie electrica a constructiilor se va realiza prin branșament la rețeaua existentă în zonă și suplimentată cu panouri foto voltaice amplasate pe acoperișul construcțiilor;
  • alimentarea cu apă rece se va realiza din puțul săpat existent în incintă;
  • canalizarea menajeră în sistem local în bazin vidanjabil impermeabilizat;
  • agentul termic va fi asigurat de panouri radiante cu energie electrică.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: planul modificator se referă la o suprafață de 4057 mp, situat în intravilanul localității Valea Crișului, pentru care se dorește schimbarea funcțiunilor stabilite în PUZ inițial, respectiv Complex de agrement, turism și alimentație publică în Zonă de servicii și comerț. Planul nu influențează alte planuri și programe. 

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Planul modificator va contribui la dezvoltarea viitoare a zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Rezolvarea echipării edilitare a terenului, rezolvarea circulației carosabile și pietonale.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA).

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative;

b) natura cumulativă a efectelor: pe amplasament există 2 construcții nefinalizate și intabulate, pentru care se dorește terminarea și refuncționalizarea acestora, sau reconstruirea lor, după caz.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul, planul nu prevede activități industriale cu risc pentru sănătatea umană și pentru mediu.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul se referă la reglementarea unei suprafețe de 4057 mp, impactul este local, nesemnificativ pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ modificator indicate în Certificatul de Urbanism nr. 488/02.11.2020, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna;

- se va depune documentația la Direcția de Sănătate Covasna în vederea emiterii punctului de vedere/asistenței de specialitate;

- conform punctului de vedere nr. 2503254/13.04.2021 din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna se vor repsecta prevederile Regulamentului General de Urbanism aprobat cu HG 525/1996 *republicată*, privind accesul autospecialelor de intervenție;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia măsuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Szekely Hirmondo din datele de 24.03.2021 şi 30.03.2021;

-Convocatorul nr. 2539/12.04.2021 transmis în vederea consultării și obținerii punctelor de vedere din partea membrilor CSC pentru ordinea de zi din data de 14.04.2021 și procesul verbal al ședinței nr. 9/15.04.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

 

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta