Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 25.05.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de VERESS GABOR cu sediul în județul Covasna, com. Arcuș, satul Arcuș, str. Orban Balazs, nr. 20, privind ”Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zonă locuințe”, propus a fi amplasat în comuna Arcuș, satul Arcuș, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3116/05.05.2021, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 18.05.2021 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 12/18.05.2021);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Aviz de oportunitate nr. 3 din 14.01.2021 din partea Consiliului Județena Covasna;

- Dovadă plată (500 lei) – OP din data de 16.05.2021.

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zonă locuințe”, propus a fi amplasat în comuna Arcuș, satul Arcuș FN, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Prezentul plan s-a elaborate în vederea introducerii terenului în intravilan și lotizarea acestuia pentru a construe case de locuit individuale.

Amplasamentul în suprafață de 9700 mp, se situează în zona de intrare în loc. Arcuș dinspre Sfântu Gheorghe, la nord-est de drumul județean, un teren relativ plan, liber de construcții, identificat în Extras CF cu nr. 28067.

Vecintătăți: Nord: teren agricol în extravilan; Sud: DJ 121B; Est: drum de exploatare; Vest: teren agricol în extravilan.

Accesul se asigură de pe drumul de exploatare agricolă care face legătura cu drumul județean.

Lotizare: se propune realizarea a 8 case de locuit și anexe gospodărești. Loturile vor avea un front la stradă de min 15 m.

Se propun 7 loturi cu o suprafață de 868 mp, cu o formă dreptunghiulară. Un lot - lotul de pe colt are o formă neregulată și are zone restricționate pentru construire. Acesta va avea o suprafață mai mare, o parte urmând să rămână teren agricol – grădină.

Loturile se pot comasa, cu respectarea reglementărilor propuse (POT, CUT, regim de înălțime și retrageri).

 

Bilanțul teritorial comparativ:

 

existent

 

propus

 

 

mp

%

mp

%

zonă teren arabil în extravilan

9700

100.00

-

-

zonă locuințe

-

-

9444

97.36

zonă circulații publice

-

-

256

12.64

total

9700

-

9700

100.00

 

Bilanț teritorial zonă case de locuit

 

mp

%

suprafața construită

max

2833

30

POT max 30

suprafața desfășurată

max

5666

 

CUT max 0.6

circulații

estimat

3778

40

 

spații verzi amenajate

min

2833

30

 

total

 

9444

100

 

Funcțiuni propuse: case de locuit individuale.

Funcțiuni complementare: anexe gospodărești, spații de depozitare utilaje și produse agricole, garaje, foișoare, parcaje acoperite, rețele edilitare.

Funcțiuni admise cu condiții: spații de cazare turistică, spații comerciale cu condiția ca amprenta la sol să nu depășească 120 mp.

Regimul de înălțime: regimul maxim de înălțime al clădirilor: P+1, cu sau fără subsol pentru locuințe; P pentru anexe.

Înălțimi admise: Hmax la cornișă: 6m. Hmax la coamă: 12 m.

 

 

 

 

 

Echiparea edilitară:

Alimentare cu apă: se propune racordarea clădirilor din zona studiată la sistemul de alimentare cu apă al localității Arcuș, prin prelungirea rețelei de distribuție existente cu o conductă PE 75 mm.

Necesarul total de apă pentru zona studiată va fi: Qzi med = 6,72 mc/zi; Q zi max = 8,73 mc/zi; Q h max = 0,72 mc/h = 0.21 l/s.

Canalizarea menajeră: având în vedere că în zonă nu există rețea de canalizare se propune ca apele uzate să fie colectate și evacute la câte un bazin vidanjabil cu un volum de V=10 mc (aferent fiecărei clădiri). Aceste bazine (izolate corespunzător) vor fi evacuate prin vidanjare ori de câte ori este cazul.

În perspectivă se va realiza canalizarea menajeră în zonă cu record la rețeaua comunală de canalizare menajeră.

Totalul de apă uzată menajeră aferent zonei studiate va fi: Q zi med = 6,72 mc/zi; Q uz zi max = 8,73 mc/zi; Q uz h max = 0,72 mc/h = 0.21 l/s.

Apele meteorice: colectate de pe acoperișuri sunt ape conventional curate, colectate prin jgheaburi și burlane și evacuate spre zonele verzi, respective spre rigolele stradale deschise.

Alimentarea cu energie electrică: se asigură din rețeaua de distribuție existent în zonă.

Încălzirea se va realiza cu centrale termice proprii cu combustibil lemnos sau energie electrică.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Terenul se află în extravilan, la intrarea în loc. Arcuș. Planul prevede înființarea unei zone de locuit, astfel contribuind la extinderea zonelor rezidențiale a loc. Arcuș.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Planul va contribui la dezvoltarea urbanistică a zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Rezolvarea echipării edilitare a terenului, rezolvarea circulației carosabile și pietonale.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA).

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative;

b) natura cumulativă a efectelor: terenul este liber de construcții, având ca folosință actuală - arabil, în zonă nu sunt alte planuri și proiecte în curs de implementare.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul, planul nu prevede activități industriale cu risc pentru sănătatea umană și pentru mediu.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul se referă la reglementarea unei suprafețe de 9700 mp, impactul este local, nesemnificativ pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 142/25.03.2020, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna;

- se va depune documentația la Direcția de Sănătate Covasna în vederea emiterii punctului de vedere/asistenței de specialitate;

- conform punctului de vedere nr. 2504205/17.05.2021 din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna se vor repsecta prevederile Regulamentului General de Urbanism aprobat cu HG 525/1996 *republicată*, privind accesul autospecialelor de intervenție și asigurarea practicabilității pe tot parcursul anului;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia măsuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 14.04.2021 şi 16.04.2021;

-Convocatorul nr. 3282/12.05.2021 transmis în vederea consultării și obținerii punctelor de vedere din partea membrilor CSC pentru ordinea de zi din data de 17.05.2021 și procesul verbal al ședinței nr. 12/18.05.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

 

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta