Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de incadrare din 18.11.2021

Ca urmare a notificării adresate de STRATANOIU CATALIN-ALEX cu domiciliul/sediul în Comuna Catalina, satul Catalina, nr. 378, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zonă industrie prelucrarea lemnului, propus a fi amplasat în comuna Ghelinta, satul Ghelinta, nr. FN,  judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7009/27.10.2021, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 11.11.2021 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 27/11.11.2021);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei (OP nr. 7009/05.11.2021);

- punct de vedere din partea Direcției de Sănătate Publică Covasna (nr. înreg. APM Covasna nr. 7354/11.11.2021),

- punct de vedere din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 6950/10.11.2021, (nr. înreg. APM Covasna 7331/10.11.2021);

- punct de vedere nr. 2509616/10.11.2021 emis de ISU ”Mihai Viteazaul” al jud. Covasna (înreg. la APM Covasna cu nr. 7375/11.11.2021),

- punct de vedere din partea Directiei de cultura a judetului Covasna nr.1749/10.11.2021, (înreg. la APM Covasna cu nr. 7371/11.11.2021),

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Plan Urbanistic Zonal – Zonă industrie prelucrarea lemnului, propus a fi amplasat în comuna Ghelinta, satul Ghelinta, nr. FN, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Proiectul de fata propune reglementarea unei zone industriale pentru prelucrarea lemnului in satul Ghelinta, comuna Ghelinta, intr-un areal aflat in extravilanul satului, in partea de vest a acestuia, zona cuprinsa in PUG aprobat ca si zona in extravilan fara reglementari. Zona vizata de prezenta documentatie se doreste a fi reglementata in concordanta cu prevederile regulamentului general de urbanism si cu caracteristice naturale si construite ale vecinatatilor. Se intentioneaza amenajarea unei zone de industrie mica de prelucrare a lemnului prin productia de europaleti, care va cuprinde constructii si amenajari necesare productiei si alte anexe necesare.  Ansamblul se contureaza ca o micro-zona de productie, cadrul natural si construit apropiat oferind valentele necesare pentru acest obiectiv, avand distanta importanta de la zonele de locuit compacte.

 Se vor construi cladiri de mica capacitate pentru productie primara si finala europaleti si alte produse din lemn, un gater, ateliere, sopron depozit, locuinta de serviciu pentru administrator, birou cu vestiare si grupuri sanitare pentru personal, se vor amenaja spatiile exterioare.

Accesul se va realiza de pe drmul judetean 121 F existent, care face lagatura intre Ghelinta si Catalina.

Constructiile principale  vor fi astfel orientata incat sa beneficieze de iluminat natural si insorire eficiente. In interiorul parcelei se vor proiecta spatii de acces carosabil si pietonal, spatii de parcare, spatii de manevra, zone verzi amenajate.

Se vor asigura utilitatile necesare : alimentare cu energie electrica de la cea mai apropiata posibilitate de racord, apa rece se va obtine din put sapat / forat, asigurand prin procedee tehnice specifice calitatea corespunzatoare pentru a fi folosita in productie, apele uzate menajere se vor colecta in bazin vidanjabil impermeabilizat in prima faza, urmand ca in etapele viitoare toate utilitatile sa fie asigurate din retele centralizate, cand va deveni posibil.

Amplasamentul studiat se afla situat in perimetrul extravilan al comunei, al satului Ghelinta. Terenul se intinde pe un teren plan, cvasiorizontal.  In intravilanul cel mai apropiat, spre est, sunt zone industriale si de servicii, zone de locuit. Distanta fata de zonele compacte construite din Ghelinta si din Imeni  este in jur de 1 km.

Elemente ale cadrului natural :

Zona studiata este situata in extravilanul satului Ghelinta.

Suprafata totala de teren studiata este de 8.100 mp  mp, aflata in prorietatea privata a unei persoane fizice. Terenul figureaza in CF nr. 26138,  Ghelinta. Folosinta actuala a terenului este arabil. Din aceasta suprafata se supune reglementarii suprafata de 5.400 mp in vederea realizarii unei zone industriale de prelucrare a lemnului. Suprafata reglementata a fost astfel delimitata incat sa excluda zona de protectie a drumului judetean, unde nu se pot realiza constructii.

Circulatia

Comuna Ghelinta este situata in partea nord - estica a judetului Covasna. 

Satul Ghelinta , resedinta de comuna, este strabatut de drumul judetean 121 F, aflat in stare de functionare. Acesta constituie principala cale de legatura cu zonele invecinate.

    Ocuparea terenurilor :

Zona de amplasament vizata pentru reglementare se intinde pe un teren in suprafata totala de 5.400 mp. Functiunile actuale sunt de exploatatie agricola in extravilan . Pe teren nu exista constructii sau amenajari.

Echipare edilitara :

Stadiul echiparii edilitare a zonei, in corelare cu infrastructura localitatii ( debite si retele de distributie apa potabila, retele de canalizare, retele de transport energie electrica, retele de telecomunicatie, surse de alimentare cu caldura, posibilitati de alimentare cu gaze naturale )

In zona studiata exista retea de distributie a energiei electrice, nu exista utilitati centralizate de apa si canalizare  in imediata apropiere.

Principalele disfunctionalitati :

Utilitatile necesare si inexistente vor trebui asigurate in sistem local. (alimentarea cu apa, canalizarea menajera, scurgerea apelor pluviale,  incalzirea spatiilor interioare in sistem local )

Probleme de mediu :

Relatia cadrul natural – cadrul construit

Dat fiind ca amplasamentul studiat se afla  in extravilan, el nu are implicatii directe asupra cadrului urbanistic si functional al intravilanului in momentul de fata. Astfel, conturarea propunerilor urbanistice s-a realizat tinand cont de situare, de cadrul natural si cel construit existent,  urmarindu-se o compozitie coerenta, ordonata si controlata, prin aliniamente si retrageri, dar organic adaptata anturajului natural si mediului construit.

Modernizarea circulatiei:

Accesul se va realiza, prin intermediul unei legaturi carosabile noi, din DJ 121 F.

S-au propus bretele de accelerare si decelerare de-a lungul drumului judetean, pentru a asigura fluiditatea circulatiei.

Circulatia interioara a incintei este astfel rezolvata incat sa nu pricinuiasca momente sau puncte conflictuale de circulatie.

Se vor prevedea spatii de parcare pentru personal si clienti in interiorul incintei studiate, pe trasee cu suprafata impietruita sau asfaltata, configurata pentru trafic greu. Se va asigura posibilitatea de acces pentru autoutilitare speciale.

Zonificare functionala – reglementari, bilant teritorial, indici urbanistici:

Conform temei de proiectare, s-au propus constructii si amenajari  specifice unei microzone de industrie de prelucrare a lemnului.

Inaltimea constructiilor  va fi maxim parter inalt pentru constructiile industriale, iar pentru locuinta de serviciu parter + mansarda ca regim maxim de inaltime. Constructiile se vor realiza din materiale durabile, se vor utiliza cu precadere materiale locale.

 Spatiile libere vor fi amenajate ca spatii verzi. Compozitia urbanistica a tinut cont de orientare, insorire si conditiile oferite de terenul de amplasament, de protectie fata de vanturile dominante prin amplasare si orientare, dar mai cu seama de constrangerile impuse de protectia drumului judetean si a liniei electrice aeriene existente. Constructiile si toate amenajarile vor avea acces carosabil si pietonal direct.

In baza amenajarilor propuse se stabilesc urmatorii indici de ocupare si utilizare a terenului:

Bilant teritorial – situatia propusa

Specificatie

mp

%

suprafata totala studiata ( reglementata )

5.400

100,00

suprafata ocupata de constructii ( estimativ )

900

16,67

Suprafata ocupata de rigola

38

0,70

suprafata ocupata de circulatii carosabile trafic greu, platforme

2.057

38,09

suprafata ocupata de echipare edilitara

200

3,70

suprafata ocupata de destinatii speciale

0,00

0,00

suprafata ocupata de edificabil ( din total )

2.363

43,76

suprafata ocupata de spatii verzi

2.205

40,84

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

Suprafata totala ocupata                                                          5.400        100,00

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  = 40,00%

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,50

Alimentare cu apa :          

Alimentarea cu apa se va realiza din sursa locala, put sapat / forat. Apa va fi condusa la punctele de consum prin bransamente la conducta de alimentare.

Canalizare menajera

Apele uzate menajere se vor conduce prin retea de canalizare menajera subterana spre un bazin vidanjabil impermeabilizat. Pana la realizarea conductei de colectare a apelor uzate menajere a satului Ghelinta, canalizarea menajera se va rezolva local prin acest sistem, urmand ca dupa asigurarea posibilitatilor de racordare la o retea centralizata, canalizarea sa se racordeze imediat la aceasta. Apele uzate rezultate de la spatiile de productie vor fi trecute prin separatoare de hidrocarburi.

Canalizare pluviala

Apele pluviale vor fi indeparate de fronturile construite prin lucrari de sistematizare verticala si amenajari exterioare corespunzatoare si se vor dirija catre spatiile verzi si catre rigolele drumurilor publice.

Incalzire

Spatiile interioare vor fi incalzite cu centrala termica proprie, cu combustibil solid sau cu curent electric. Utilajele si echipamentele de productie vor functiona cu energie electrica

Alimentare cu energie electrica :

Pentru asigurarea alimentarii cu energie electrica necesara circuitelor de iluminat si prize, se va realiza racordul la reteaua existenta cea mai apropiata.

Telecomunicatii :

   Racordurile telefonice posibile pot fi realizate din instalatiile de telecomunicatii existente in zona intravilanului localitatii Ghelinta, pe baza avizelor solicitate de benefiari de la detinatorii retelelor  Tc  existente.

 Gospodărie comunală:

Se va realiza în mod corespunzător colectarea și depozitarea temporară a deșeurilor menajere. Acestea se vor colecta containerizat și se vor depozita în depozitele agremenatate din zonă. Materialele refolosibile (PET-uri, sticlă, textile, metale) se vor colecta separate și se vor preda la unități specializate de colectare.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafața totală a terenului este de 8100 mp din care se solicita reglementarea si introducerea in intravilan a suprafetei de 5400 mp.

Conform certificatului de urbanism nr. 5/26.01.2021, terenul identificat cu nr. cad. 26138, se afla in extravilanul localitatii Ghelinta.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 5/26.01.2021 emis de Primăria Comunei Ghelinta, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Mesagerul de Covasna în data de 19.10.2021 şi 25.10.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței nr. 27/11.11.2021;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Bote Daniela