Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de incadrare din 18.11.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA VALEA MARE cu domiciliul/sediul în Comuna Valea Mare, nr. 319, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zona mixta servicii si agrement, propus a fi amplasat în Comuna Valea Mare, judetul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6941/25.10.2021, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 11.11.2021 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 27/11.11.2021);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- punct de vedere din partea Direcției de Sănătate Publică Covasna (nr. înreg. APM Covasna nr. 7354/11.11.2021),

- punct de vedere din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 6950/10.11.2021, (nr. înreg. APM Covasna 7331/10.11.2021);

- punct de vedere nr. 2509616/10.11.2021 emis de ISU ”Mihai Viteazaul” al jud. Covasna (înreg. la APM Covasna cu nr. 7375/11.11.2021),

- punct de vedere din partea Directiei de cultura a judetului Covasna nr.1749/10.11.2021, (înreg. la APM Covasna cu nr. 7371/11.11.2021),

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Plan Urbanistic Zonal – Zona mixta servicii si agrement, propus a fi amplasat în Comuna Valea Mare, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

     Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.2 din 28.05.2021, eliberat de Primaria Valea Mare.si a avizului de oportunitate nr. 37 din 07.10.2021 eliberat de Consiliul Judetean Covasna.

Planul urbanistic se elaboreaza în vederea introducerii terenului în intravilan și reglementarea acestuia ca zona de servicii si agrement,

Terenul in proprietatea Comunei Valea Mare (cele doua parcele sunt in domeniul privat, drumurile sunt domeniul public). Obiectivul principal urmarit a fost cel de a crea conditii pentru realizarea  unor investitii publice.

Obiectul P.U.Z.-ului constă în analizarea si rezolvarea problemelor functionale si tehnice din teren în acord cu strategia de dezvoltare a admnistratiei locale.

La elaborarea lucrării s-a tinut cont de Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul,  OUG 7/2011 cu modificări si completări la Legea 350/2001 precum si de Ghidul privind metodologia de elaborare si continutul cadru al Planul Urbanistic Zonal aprobat de M.L.P.A.T cu indicativ GM – 010 – 2000.

Conform Planului Urbanistic General (PUG) aprobat al comuneii terenul este  partial in intravilan, partial in extravilan.

Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:

  • regimul juridic

Conform PUG aprobat terenul este in extravilan / intravilan.

Acesta este in proprietatea comunei Valea Mare și nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii.

  • regimul economic

Folosinta actuala a terenului (conform extras CF) este livada si faneata

  • regimul tehnic

Pentru realizarea investitiei se solicita elaborare PUZ , indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ.

Terenul – in proprietatea comunei - este situat la vest de intravilanul aprobat al localitatii.

Prin amplasament se preteaza la construirea unor dotari care sa deserveasca locuitorii comunei. Intr-o prima etapa se propune realizarea unui teren de sport acoperit.

Terenul ce face obiectul solicitarii este compus din doua parcele despartite de un drum. Terenul este in proprietatea Comunei Valea Mare  in domeniul privat, conform extraselor de carte funciara  nr. 23312 si nr.23313, cu o suprafata de 25575 mp .

Pe teren nu exista constructii si acesta nu este imprejmuit.

Pe terenurile invecinate sunt case de locuit individuale. In stare buna.

Circulatii

Terenurile sunt accesibile de pe drumul de exploatare agricola care este în continuarea unei străzi existente.

Echiparea edilitara

Pe amplasamentul reglementat  nu exista retele edilitare

Alimentarea cu apa si canalizare

Nu exista retele centralizate de alimentare cu apa si canalizare. Este in curs de proiectare sistemul centralizat de alimentare cu apa si canalizare menajera a localitatii Valea Mare.

 Alimentarea cu energie electrica.

In zona exista retea de distributie a energiei electrice la care este sunt racordate constructiile exietente pe loturile invecinate.

Alimentare cu gaz

In  zona nu existea retele de alimentare cu gaz.

Spatii verzi

Se va urmări pastrarea zonei de livada existente.

Spatiile verzi realizate in incinte reprezenta min. 30% din totalul fiecarui lot.

Modernizarea circulatiei

Accesul în zona este asigurat de pe drumul de exploatare.

Se menține traseul drumului actual, acesta va fi modernizat conform profilului transversal propus. În interiorul incintelor se vor realiza alei carosabile, locuri de parcare. Se propune o strada cu doua sensuri de circulatie, cu un carosabil de 6m, trotuare de1m pe ambele parti si rigola de ape pluviale pe o parte. Se vor asigura spatii de parcare pentru angajati și vizitatori în fiecare zona functionala. Parcarile vor fi dimensionate în concordanta cu functiunile propuse, cf. Regulamentului general de urbanism.

Sistematizarea verticala

Nu sunt probleme deosebite de sistematizare verticala pe cea mai mare pate a terenului. În zona de est este o panta mai accentuata pe care se va evita construire de clădiri.

Se vor crea pante adecvate pentru scurgea apelor meteorice

Zonificarea teritoriului – reglementari, bilant teritorial

În cadrul teritoriului reglementat s-au delimitat doua zone functionale: 

1. zona institutii publice și servicii Zis

2. zona sport și agrement Za

Functiuni propuse Zis :

  • Utilizari admise
  • Functiune dominanta: institutii publice si servicii
  • Functiuni complementare: anexe,  garaje, foisoare, retele tehnico-edilitare si construcții aferente acestora,
  • Utilizari admise cu conditionari: locuinte de serviciu, maximum 10 apartamente, construcții provizorii pentru diverse evenimente, cu durata limitata pe perioada evenimentului respectiv

Utilizari interzise: functiuni poluante

Functiuni propuse Za :

  • Utilizari admise

Functiune dominanta: spatii sport si agrement

Functiuni complementare: anexe,  garaje, foisoare, retele tehnico-edilitare si construcții aferente acestora,

  • Utilizari admise cu conditionari: construcții provizorii pentru diverse evenimente, cu durata limitata pe perioada evenimentului respectiv
  • Utilizari interzise: functiuni poluante

Regimul de înaltime

Regimul maxim de inaltime  al cladirilor:  

P.+1, pentru zona e sport și agremnet, D+P+1 pentru zona de institutii publice și servicii

P pentru anexe

Inaltimi maxime admise fate de cota +/-0.00 a cladirilor

Hmax la cornisa: 6m

Hmax la coama: 12m

Modul de utilizare al terenului

În vederea folosirii în mod eficient a suprafetei de teren existente în zona s-au stabilit valori maxime ale coeficientului de utilizare a terenului (CUT) si a procentului de ocupare a terenului (POT) in zona studiata si care sunt indicate în fisa de reglementari existente în cadrul Regulamentului urbanistic zonal.

•           Zis                               POT max. 30 %                   CUTmax=0.9

 

•           Za                               POT max. 30 %                   CUTmax=0.4

Echiparea edilitara

        Alimentarea cu apa

         Alimentarea cu apa se propune se va rezolva in sistem local prin intemediul unui put forat ,respectiv a unui  rezervor de inmagazinare cuplat cu o statie de hidrofor.

In momentul in care se va pune in functiune sistemul centralizat de alimentare cu apa a localitatii Valea Mare urmeaza  ca si obiectivele cuprinse in prezentul PUZ sa fie racordate la aceasta.

Conform breviarului de calcul necesarul de apa al zonei studiate este urmatorul :

Qmed.zi    = 6,0 mc/zi

Qmax.zi     = 7,8 mc/zi

Qmax.orar = 1,07 mc/h = 0,29 l/s

Se stabileste o zona de protectie a zonei edilitare – aceasta va avea o dimensiune de 12m x12m si va fi imprejmuita.

      Canalizarea menajera

      Canalizarea menajera se va rezolva cu  bazine vidanjabile impermeabilizate,din care apa uzata menajera va fi transportata la o statie de epurare autorizata .

 In momentul in care se va realiza sistemul centralizat de canalizare menajera din localitatea Valea Mare  obiectivele din prezentul PZ vor fi racordate la aceasta.

Conform breviarului de calcul debitul de apa uzata menajera este urmatorul :

Quzat max.zi     = 7,8 mc/zi

Q uzat max.orar = 1,07 mc/h = 0,29 l/s

Alimentarea cu energie electrica

Aceasta se va face din reteaua de distributie existenta in zona pe baza unei documentatii intocmite de o firma abilitata in acest sens.

Incalzirea: Se va realiza cu centrale temice proprii .

Lista obiectivelor de utilitate publica

  • retele edilitare
  • drumuri/strazi

     -    functiuni de sport si agrement, servicii si instituii publice

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafața totală a terenului este de 25575 mp si este in proprietatea comunei conform CF 23312 si CF 23313. Conform certificatului de urbanism nr. 2/28.05.2021, zona este reglementată în faza PUG aprobat, terenul se afla in extravilanul localitatii,

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: zona studiata nu se afla in zona de protectie a monumentelor istorice.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 2/28.05.2021 emis de Primăria Comunei Valea Mare, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- In cadrul sedintei CSC desfasurata in data de 11.11.2021, SGA Covasna a solicitat  depunerea documentatiei pentru avizare.

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 11.10.2021 şi 13.10.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței nr. 27/11.11.2021;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Bote Daniela