Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 22.12.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de UAT ORAȘ COVASNA cu sediul în județul Covasna, oraș Covasna, str. Piliske, nr. 1, privind ”Plan de Mobilitate Urbană Durabilă Orașul Covasna – PMUD Covasna 2021-2027”, propus a fi amplasat în UAT Covasna, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7831/06.12.2021, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 14.12.2021 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 31/14.12.2021);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Adresa nr. 24624/CCR/13.12.2021 din partea SGA Buzău, prin care se comunică că nu este necesară avizul de gospodărire a apelor;

- Adresa nr. 1933/13.12.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7025/13.12.2021 din partea Direcției Județeane pentru Cultură Covasna, prin care se comunică necesitatea depunerii documentației la DJC Covasna

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Orașul Covasna – PMUD Covasna 2021-2027”, propus a fi amplasat în UAT Covasna, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul de mobilitate urbană durabilă – PMUD este un plan strategic conceput pentru a satisface nevoia de mobilitate a oamenilor și companiilor în orașe și în împrejurimile acestora, pentru a avea o mai bună calitate a vieții. Acesta se bazează pe practicile existente de planificare și ia în considerare principiile de integrare, participare şi evaluare.

Conform comunicării Comisiei Europene (COM(2013) 913) un plan de mobilitate urbană durabilă are ca țintă principală îmbunătățirea accesibilității zonelor urbane și furnizarea de servicii de mobilitate și transport durabile către, prin și în zona urbană respectivă.

PMUD Covasna a fost elaborată în perioada iulie – noiembrie 2021 cu scopul de a identifica măsuri de îmbunătățire a desfășurării circulației motorizate și nemotorizate pe rețeaua stradală urbană, în concordanță cu obiectivele programelor operaționale dar și în conformitate cu obiectivele strategice la nivel european cu privire la mobilitatea urbană a pasagerilor și mărfurilor.

Prezentul plan de mobilitate urbană durabilă acoperă în primul rând zona urbana formată din orașul Covasna, dar conține și propuneri care depășesc limitele administrative ale orașului și necesită un parteneriat și o cooperare la nivel microregional. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este un document strategic, nivelul de detaliere a propunerilor (masuri și proiecte) fiind adaptat in consecință. Astfel, in faza de implementare a PMUD vor fi necesare studii de fezabilitate și proiecte privind investitiile propuse, conform legislatiei in vigoare.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al orașului vizează crearea unui sistem de transport urban durabil prin:

• Facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii

• Îmbunătățirea siguranţei şi securității circulației;

• Creșterea atractivității orașului în rândul cetățenilor, turiștilor și investitorilor, creșterea calității mediului urban

• Reducerea poluării sonore şi a aerului, emisiile de gaze de seră şi consumul de energie;

• Creşterea eficienţei şi a eficacității costurilor ale transportului de persoane şi mărfuri;

• Îmbunătățirea relațiilor în teritoriu, consolidarea rolului central al orașului și consolidarea conexiuniilor la nivelul microregiunii.

Scopul PMUD Covasna este de a permite dezvoltarea sustenabilă a mobilității în aria de studiu, și pentru pregătirea și implementarea proiectelor și măsurilor finanțate prin programele operaționale din perioada de programare 2021-2027 și alte surse asociate bugetelor locale, dar și pentru susținerea implementării unor proiecte de interes regional/național care influențează mobilitatea în orașul Covasna.

Prioritățile și măsurile relevante pentru PMUD a Strategiei de dezvoltare a orașului Covasna sunt următoarele:

  • 1.2. Programe de dezvoltare pentru serviciile publice și pentru circulație
  • 1.2.1. Reabilitarea și dezvoltarea rețelei de drumuri
  • 1.2.2. Program pentru reabilitarea suprafețelor de trafic pietonal și/sau auto
  • 1.2.5. Dezvoltarea iluminatului stradal
  • 1.2.7. Dezvoltarea infrastructurii localității Chiuruș
  • 1.2.8. Dezvoltarea drumurilor forestiere și agricole
  • 1.2.9. Piste pentru biciclete în oraș și în jurul orașului
  • 1.3.3. Formarea sistemului de parcare
  • 1.3.7. Indicatoare cu denumirea străzilor
  • 1.3.9. Ștradă pietonală

Analiza situației existente:

Orașul Covasna este un oraș mic, cu o populație aproximativă de 10.000 de persoane, conform ultimului recensământ oficial (2011), fiind una dintre cele mai importante stațiuni balneoclimaterice ale României, dispune de 10 hoteluri, de baze de tratament și de numeroase pensiuni private, precum și de un camping. Economia orașului se bazează mai ales pe industria alimentară, forestieră, pe turism și pe agricultură.

Teritoriul administrativ al orașului este de 15.800 ha, din care aproape 800 ha poate fi considerat teren intravilan. Orașul se compune din două părți care pot fi distinse parțial: Covasna propriu-zisă și cartierul Voinești (fostul sat Voinești) aflat pe partea estică a orașului.

Localitatea rurală componentă, satul Chiuruș, are o istorie semnificativă. Șe situează la o distanță de 2,5 km spre sud de orașul Covasna, aflându-se în componența administrativă a orașului.

Conform bilanțului teritorial (pe baza datelor oficiale ale INȘ, 2014) al folosinței terenurilor în cadrul UAT Covasna drumurile și căi ferate ocupă 1,3% din teritoriul total al orașului Covasna cu o suprafață totală de 206 hectare.

Orașul Covasna este accesibil de pe drum național 13E. Zona este deservită de o stație de cale ferată aflată pe linia 404, ramificație a magistralei 400 care vine din Brașov și trece prin Șfântu Gheorghe.

În cazul orașului Covasna circulația rutieră de persoane și de transport mărfuri se concentrează în principal pe axele care au un rol important în asigurarea relațiilor în teritoriu:

- DN 13E, care asigură legătura dinspre/spre municipiul Șfântu Gheorghe și satul Chiuruș;

- DJ 121, care face legătura cu municipiul Târgu Șecuiesc;

- DC 14, ce se bifurcă din DJ 121, care asigură legătura cu Valea Zânelor (spre Șpitalul de Cardiologie) și comuna Comandău.

Rețeaua locală de transport este alcătuită de 130 drumuri de diferite categorii (drum national și județean, străzi, drum agricol etc.) toate aflate în proprietate publică și având o lungime reală totală de 489.778 m (489,7 km).

Disfuncționalitățile mobilității urbane:

Cele mai importante disfuncționalități constatate privind sistemul rutier sunt:

- Lipsa managementului în trafic: intersecții principale neconforme din punct de vedere al managementului traficului (pericol de accidente)

- Pericol de accidente: desființarea sensului giratoriu din fața magazinului Penny a determinat apariția unui trafic haotic.

- Probleme cauzate de lipsa locurilor de parcare: numărul și calitatea locurilor de parcare lasă de dorit atât în zona centrală cât și în cartiere;

- Aglomerația din zona centrală: trafic aglomerat în zona centrală, lipsa zonelor pietonale în centru;

- Lipsa totuarelor dealungul DC13, DN13E și DJ121;

- Ștare tehnică precară a multe străzi periferice, lipsă acostament în cazul unor străzi, lipsa șanț/rigolă,

- Construcții situate la limite de proprietate, lățimi reduse ale străzilor;

- Vizibilitate redusă în unele intersecții;

- Parcări neregulamentare pe străzi secundare care îngreaunează traficul;

- Poduri și podețe înguste și lipsa acestora pe Râul Covasna, ceea ce îngreunează circulația între diferitele zone ale orașului;

Cele mai importante disfuncționalități constatate la nivelul transportului public:

- starea mijloacelor de transport și a gradului de igienizare al acestora;

- necesitatea reabilitării clădirii Gării CFR și a stației de autobuz intercomunitare; stații de autobuze neacoperite, lipsă informații și facilități la stațiile de autobuze;

- neconcordanță între mersul trenurilor și curselor de autobus;

- lipsa transportului în comun la nivel microregional (nu există curse înspre satele din apropiere);

- viteză de circulație redusă în cazul trenurilor și neadaptarea mersului trenurilor la nevoile locale;

Cele mai importante disfuncționalități constatate la nivelul transportului de mărfuri:

- trafic intens de vehicule grele pe strada Ștefan cel Mare;

- probleme de aprovizionare a unităților/spațiilor comerciale, descărcare mărfuri pe trotuare;

- aprovizionarea pieței agroalimentare cauzează decalaje în trafic;

- calitatea drumurilor de tranzit (ocolire) nu este corespunzătoare (poluarea factorilor de mediu: zgomot, praf, etc)

- calitatea necorespunzătoare a drumului de tranzit folosit pentru transportul masei lemnoase;

- transportul de marfă tranzit nu este asigurat în toate direcțiile;

Disfuncționalitățile mijloacelor alternative de mobilitate:

Facilități pietonale:

- lipsa unor porțiuni de trotuar în zonele extracentrale (inclusiv pe marginea drumului național în direcția Chiuruș și pe strada Gării înspre stația de autobuz (Transbus Codreanu));

- distanțe mari între trecerile de pietoni pe drumul national;

- obstacole pe trotuare, inclusive autoturisme parcate;

- în anumite locuri, lipsa rampelor care asigură circulația fără obstacole pe trecerile de pietoni și trotuare;

- lipsă dispozitive de calmare a traficului (insule de calmare a traficului) la punctele de trecere, în apropierea instituțiilor.

Facilități pentru deplasări cu bicicleta

- lipsă de piste/benzi pentru biciclete pe principalele artere;

- lipsa planificării rețelei de velorute pe ansamblul Covasna și a localităților din vecinătatea orașului (Chiuruș, Zagon, Zăbala, Pachia/Brateș);

- lipsa indicatoarelor de orientare pentru bicicliști;

- starea/lipsa facilităților pentru biciclete (parcări biciclete la gară, stații de transport public regional, magazine, scoli, instituții, parcuri, terenuri de sport, sala de sport etc.);

- nu există servicii speciale destinate cicliștilor;

- ciclismul din lipsa infrastructurii nu este utilizat în turism și în dezvoltarea relațiilor în teritoriu.

Facilități pentru persoane cu mobilitate redusă

- număr redus de locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități;

- locuri de parcare speciale care nu asigură acces la spațiul pietonal;

- folosirea mijloacelor de transport în comun nu este accesibilă persoanelor cu handicap;

- în zonele extracentrale lipsesc trotuarele dealungul arterelor principale de trafic.

Disfuncționalități privind parcările:

- Lipsa locurilor de parcare în cartiere datorită creșterii continue a numărului de autoturisme;

- Lipsa locurilor de parcare în apropierea unităților școlare (Liceul Kőrösi Csoma Sándor);

- Locuri de parcare neasfaltate, nefolosite în mod optim în zona centrală (supercoop, podul Puskás, primărie);

- Cerință din ce în ce mai mare pentru locuri de parcare în zona centrală și probleme de parcare periodice cu ocazia târgurilor săptămânale;

- Lipsa locurilor de parcare special amenajate pentru persoane cu handicap;

Disfuncționalități privind siguranța traficului:

- număr crescut de evenimente/accidente rutiere pe DN 13E (intersecția DC13-DJ121) în lipsa unui sens giratoriu;

- lipsă amenajări, şi dispozitive pentru calmarea traficului la intrarea în oraș.

 

Viziunea de dezvoltare a mobilității urbane în orașul Covasna

PMUD Covasna în raport cu nevoile și prioritățile de dezvoltare spațială propune modelarea mobilității și urmărește următoarele obiective:

- Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii rețelei de a transport (drumuri, trotuare, piste pentru cicliști, stații de autobuz, autogară, etc.)

- Promovarea transportului în comun ca urmare a modernizării acestui sistem (autobuze moderne, cu accesibilitate pentru toți, mersul autobuzelor adaptat la nevoi și care poate fi urmărit în timp real în stații, etc.).

- Creșterea gradului de folosire a formelor de trafic nemotorizate (trafic pietonal, ciclism, etc.), reducerea necesităților de transport motorizat, reducerea impactului asupra mediului și reducerea consumului de energie pentru activitățile de transport;

- Dezvoltarea legăturilor de transport spre localitățile din împrejurimi (transport în comun, ciclism, piste, alternative de transport, etc.);

- Asigurarea accesibilității tuturor categoriilor de persoane, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități.

Pe termen scurt - se pot realiza marcările, amenajările, lucrările, reabilitările și corecțiile care au fost semnalate de locuitori, și mulțumită cărora se îmbunătățește siguranța și gradul de confort a persoanelor care participă la trafic.

În viziunea pe termen mediu se poate include scăderea efectelor negative ale traficului (poluare, accidente, etc.), crearea infrastructurii și îmbunătățirea condițiilor circulației pietonale și cicliste pe lângă reglementarea circulației autovehiculelor. Pe termen mediu se propune menținerea echilibrului între diferitele forme de deplasare și încurajarea diferitelor forme de mobilitate nemotorizate.

Viziunea dezvoltării mobilității în orașul Covasna pentru cele 3 nivele teritoriale (periurban microregional, oraș, zone cu nivel ridicat de complexitate) cu perspectiva până în anul 2027 (după 2027 se propune revizuirea acesteia) se poate definii după cum urmează:

Viziunea de dezvoltare la nivel periurban/microregional:

Un sistem de transport integrat, care răspunde nevoilor de transport ale orașului și ale localităților din împrejurimi, printr-un mod complex și dinamic, în vederea asigurării conexiunilor cu spațiul rural înconjurător pentru a întări rolul de centru urban al orașului și pentru a crea un sistem urban funcțional în zonă.

Viziunea de dezvoltare la nivelul orașului:

Un sistem de transport care nu afectează în mare măsură mediul înconjurător, și care nu pune obstacole în calea dezvoltării orașului, corespunzând nevoilor locale de mobilitate, fiind eficient, sigur și accesibil pentru toată lumea și promovează formele de mobilitate durabile prin asigurarea unei infrastructuri adecvate și prin asigurarea unor servicii de calitate în scopul creșterii calității vieții.

Viziunea de dezvoltare la nivelul zonelor cu nivel ridicat de complexitate:

Zona 1: Zona traficului de tranzit/marfa pe DN 13E-DJ121

Această axă de trasport va constitui principala arteră de tranport a orașului, cu un trafic redus,cu siguranță în trafic și un management transparent în cazul intersecțiilor în vederea reducerii pericolului de accidente. Extinderea posibilităților în privința traficului pietonal, ciclism și transportului în comun în zonă prin asigurarea accesării legăturilor sigure (stații de autobuz și autogară, stația feroviară, trotuare și treceri pentru pietoni).

Zona 2: Zona de Intersecția Str. Pava de Jos – Str. Stefan cel Mare – Str. Școlii

Diminuarea traficului în intersecție, prin găsirea unor soluții alternative, managementul traficului, amenajarea sensului giratoriu și dezvoltarea posibilităților de transport nemotorizate (treceri pentru pietoni și cicliști, infrastructură de transport), în urma căreia va fi asigurată un trafic fluent și mult mai sigur în zonă.

Zona 3: Zona de centru

Această parte a orașului este o zonă destinată în primul rând oamenilor și nu autovehiculelor, caracterul de centru al zonei este accentuat de suprafețe de calitate amenajate pentru pietoni și cicliști și unde sunt puncte de întâlnire pentru localnici care funcționează ca spații comunitare.

Instituțiile și alte puncte de interes sunt accesibile pentru toată lumea, iar problema parcărilor este rezolvată prin noi parcări amenajate și printr-un sistem de management al parcărilor eficient.

 

Direcții de acțiune și proiecte de dezvoltare a mobilității urbane

Pe baza disfuncțiilor și nevoilor identificate și în concordanță cu setul de obiective și viziuni formulate s-au identificat un set de proiecte care se înscriu în direcțiile de acțiune stabilite în toate domeniile mobilității.

DA1 : Dezvoltarea infrastructurii de transport: Modernizarea rețelei stradale

DA2: Încurajarea mobilității nemotorizate: Asigurarea unor condiții atrăgătoare pentru mersul cu bicicletă și mersul pe jos

DA3: Managementul sistemului de parcare: modernizare, reglementare, dezvoltare.

DA4: Creșterea siguranței și eficiența energetica în trafic

DA5: Promovarea transportului în comun

DA6: Gestionarea problemei cauzate de traficul de tranzit: dezvoltarea unor soluții alternative, amenajarea acestora

DA7: Asigurarea structurii organizaționale pentru managementul traficului

DA8: Asigurarea unui flux turistic durabil

 

Proiectele prioritare la nivelul PMUD Covasna ce ar putea fi implementate în perioada imediat următoare vizează trei din domeniile cheie ale mobilității și anume:

• Rețeaua Rutieră/Ștradală - Îmbunătățirea siguranței intersecții aglomerate (Semnalizarea corespunzătoare a direcții: bordură, semnalizare, semne de atenționare, insule de siguranță, sens giratoriu etc.)

• Repartizarea spațiul ‐ Utilizarea eficientă a spațiului public, reorganizarea circulației, restructurarea sistemul de parcare (echilibru pietonal, velo și motorizat).

• Îmbunătățire condiți pentru mobilitate nemotorizate - Investiții in infrastructură (construcția/reabilitarea trotuarelor, pistelor de biciclete, construirea/evidențierea trecerilor de pietoni etc.)

Planul de acțiune

Planul de acțiune prezintă lista de proiecte și identifică termenul de realizare a proiectelor, sursele de finanțare utilizabile, respectiv parteneri strategici pentru implementarea cu succes ale acestora.

Conform tabelelor anexate la următoarele capitole: 2.1. Intervenții majore asupra rețelei stradale 2.2. Transport public, 2.3. Transport de marfă, 2.4. Mijloace alternative de mobilitate (deplasări cu bicicleta, mersul pe jos și persoane cu mobilitate redusă), 2.5. Managementul traficului (sțaionarea, siguranța în trafic, sisteme inteligente de transport, signalistică, protecția împotriva zgomotului/sonoră), 2.6. Zone cu nivel ridicat de complexitate, 2.8. Aspecte instituționale.

Monitorizarea PMUD

În vederea monitorizării Planului de Mobilitate, conform ghidului european – implementare și a asigurării unei coordonări coerente se propune constituirea unui comitet de monitorizare. Constituirea acesteia trebuie să fie făcută printr-un act administrative.

Activitățile principale și responsabilități:

- Șă monitorizeze punerea în aplicare a proiectelor de investiții legate de infrastructura de transport: introducerea in programele de investiții anuale/multianuale a proiectelor din PMUD, monitorizarea pregătirii și inițierii achizițiilor, monitorizarea progresului implementării proiectelor, monitorizarea efortului financiar pentru PMUD, solicitarea de măsuri pentru încadrarea în planificare, etc.

- Verificarea evoluției atingerii țintelor și obiectivelor stabilite prin PMUD in bază indicatorilor de progres

- Colectarea datelor și informațiilor necesare monitorizării procesului

- Identificarea oportunităților/ surselor de finanțare pentru implementarea investițiilor

- Șă asigure interfața pentru discuții și să fie un partener activ pentru locuitorii în ceea ce privește dezvoltarea și gestionarea transportului

- Actualizarea Programelor de investiții și acțiuni pe termen scurt, mediu și lung

aferente PMUD (finanțări disponibile, schimbări conjuncturale, etc)

- Cooperare cu instituții la nivel regional și national.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Planul de Mobilitate Urbană a orașului Covasna – PMUD, pe perioada 2021-2027 a fost conceput în consens cu documentele de planificare spațială relevante la nivel național, regional și local.

La nivel national: Strategia de dezvoltare teritoriala a României și Planul de Amenajare a Teritoriului Național ‐ PATN.

La nivel regional: Planului de Dezvoltare Regională Centru 2021-2027 și Programul Operațional Regional 2021-2027 pentru regiunea Centru

Pentru dezvoltarea armonioasă a județului a fost elaborată Planul Potsa – Planul strategic de dezvoltare al județului Covasna 2015-2020. Planul județean conține o serie de concepte privind dezvoltarea rețelei de transport (dezvoltarea/înființarea rețelelor județene și interjudețene, asigurarea accesibilității obiectivelor turistice. În momentul de față orașul Covasna dispune de un Plan Urbanistic General, care a fost realizat în anul 2010 și extins până în anul 2023.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Măsurile și proiectele propuse prin PMUD vor contribui la îmbunătățirea și menținerea calității factorilor de mediu prin reducerea zgomotului, emisiilor în atmosferă, reducerea circulației și a consumului de combustibili.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Efectele negative ale transportului asupra mediului se referă la calitatea aerului, la poluarea fonică, la consumul de resurse neregenerabile și la schimbări climatice. Conform tendințelor actuale numărul mijloacelor de transport se află în creștere continua și în orașul Covasna care pe lângă traficul de tranzit intens reprezintă o presiune asupra mediului înconjurător prin poluarea aerului și creșterea nivelului de zgomot. PMUD

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA) și contribuie la implementarea legislației europene și naționale în domeniul dezvoltării urbane.

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: PMUD va avea efecte pe termen scurt, mediu și lung;

b) natura cumulativă a efectelor: PMUD cuprinde mai multe proiecte care vizează îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului de transport în oraș.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): PMUD va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul vizează unitatea administrative teritorială a orașului Covasna, dar cuprinde măsuri și pentru zonele (localitățile) învecinate.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: pe raza UAT oraș Covasna sunt consemnate monumente istorice și zone construite protejate, în acest sens s-a solicitat înaintarea documentației spre analiză la Direcția Județeană de Cultură prin Adresa nr. 1933/13.12.2021;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

 

Obligaţiile titularului:

- - se va depune documentația spre analiză la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, conform Adresei nr. 1933/13.12.2021;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 06.12.2021 şi 09.12.2021;

-Convocatorul nr. 7893/07.12.2021 transmis în vederea consultării și obținerii punctelor de vedere din partea membrilor CSC pentru ordinea de zi din data de 13.12.2021 și procesul verbal al ședinței nr. 31/14.12.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta