Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Din  17.03.2022

 

 

Ca urmare a notificării adresate de BIRÓ SZABOLCS, cu domiciliul în comuna Arcuș, satul Arcuș, str. Szentkereszthy Bela, nr. 73, județul Covasna, în scopul „ELABORARE PUZ-ZONĂ MIXTĂ AGROZOOTEHNICĂ ȘI REZIDENȚIALĂ”, amplasat în comuna Bodoc, satul Zălan, str. Extravilan, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1492/02.03.2022,

În baza:

- OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;

- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;

- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;

- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

- Ord. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;

- Ord. nr. 1.822 din 6 octombrie 2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna ca urmare a:

- punctelor de vedere transmise de către membrii CSC. Punctele de vedere emise de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, SGA Covasna, CJ GNM Covasna, DSP Covasna;

- Proces verbal nr. 7 din data de 14.03.2022 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CSC;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Planul „ELABORARE PUZ-ZONĂ MIXTĂ AGROZOOTEHNICĂ ȘI REZIDENȚIALĂ”, amplasat în comuna Bodoc, satul Zălan, str. Extravilan, titular BIRÓ SZABOLCS, cu domiciliul în comuna Arcuș, satul Arcuș, str. Szentkereszthy Bela, nr. 73, județul Covasna nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Descrierea planului:

Obiectul lucrării:

Proiectul de investitii are ca scop infiintarea unei mixte agro-zootehnice si rezidentiala,  asigurarea utilitatilor necesare functionarii complexului.

Proprietarul doreste amenajarea terenului pentru zona mixta agro-zootehnice si rezidentiala, asigurarea utilitatilor necesare functionarii complexului, pentru introducerea in intravilan a suprafetei de 4500 mp din totalul de 10000 mp , restul de 5500 mp ramane in extravilan, livada.

 

STADIUL ACTUAL AL DEZVOLTĂRII

Date despre teren

Conform PUG aprobat terenul este  în extravilan, intr-o zona agricola, livezi. Terenul este situat  pe teritoriul administrativ al comunei Bodoc la nord de sat Zalan, pe drumul de exploatare DC 147 cu acces pe partea nordica  a drumului DC 48 (Valea Zalanului ce duce spre Bodoc). În zona nu se afla alte ferme. Cele mai apropiate case sunt situate la aproximativ  190  m, la sud. Incinta este mărginita de livezi în extravilan. Terenul, cu forma poligonala, cu latura scurta orientata spre nord. In cadrul zonei are așezare si orientare favorabile, accesul auto în incintă realizându-se dinspre latura nordica, vestica si sudica.Accesul se va crea pe partea sudica. Pe teren se afla o constructie autorizata cu AC nr 117/21.07.2017, pentru anexe gospodaresti ale exploatatiilor agricole cu caracter provizoriu pe 10 ani.

Terenul studiat este bordat la:

– nord – 46,17 m  drumul de exploatare - DE147

– sud  - 54,98 m  partial drum,  rezerva Primariei,  partial limita de proprietate

– vest – 182,92 m limita de proprietate privata spre Nagy Janos

– est – 204,19- limita de proprietate private spre  Ordog Dezso

Gradul de ocupare al zonei cu fond construit

Pe teren se afla o constructie autorizata cu AC nr 117/21,07,2017, pentru anexe gospodaresti ale exploatatiilor agricole cu caracter provizoriu pe 10 ani. In adancime, teritoriul este neocupat, el avand in prezent caracter de arabil, livada. Pe o latura exista imprejmuire specific rurala, din tarusi de lemn batuti in pamant cu sarma ghimpata intre ei si scanduri de lemn.

Bilant teritorial existent

Destinatia terenului

ha

%

Teren  arabil in extravilan

0,15

15

Teren  livada in extravilan

0,85

85

TOTAL

1,00

100

POT= 1,17%, CUT= 0.01

Echipare edilitară:

Stadiul echipării edilitare a zonei, în corelare cu infrastructura localității

Alimentare cu apă şi canalizare – situaţia existentă -nu exista retea pe teren.

Imobilul  este racordat la  rețea de curent electric.

 

PROPUNERI DE DEZVOLTARE URBANISTICĂ

S-a efectuat ridicarea topografică a terenului pentru a determina declivitatea existentă precum şi pentru a avea un plan de actualitate al lotului in vederea intocmirii planului urbanistic zonal. Terenul agricol (livadă), studiat, cu suprafaţa de 10000 mp, din extravilan, afectat de CONSTRUIRE ANEXE GOSPODĂREŞTI PENTRU EXPLOATAŢII AGRICOLE SI ÎMPREJMUIRE TEREN+ CU CARACTER PROVIZORIU, înscris in CF nr. 24454 Bodoc, nr. cad. 9099, teritoriul comunei Bodoc, judeţul Covasna, este de clasa a IV-a de calitate pentru livada.

Modernizarea Circulaţiei Se vor asigura în interiorul lotului  spații de parcare  pentru vizitator si personal după cum urmează:

Activități desfășurate pe o suprafață mai mare de 1.000 mp, un loc de parcare la o suprafață de 100 mp.

La acestea se vor adauga spațiile de parcare sau garare a vehiculelor proprii, care pot fi amplasate independent de parcajele clienților.

Nu se admite stationarea vehiculelor în spațiul public.

Drumul va fi mentinut pe traseul existent.

Zonificare Funcţională - Reglementări,

Proiectul de investitii are ca scop infiintarea unei mixte agro-zootehnice si rezidentiala,  asigurarea utilitatilor necesare functionarii complexului

Funcțiune principală:  Zona agrozootehnica ( 4000 mp) (cu spatiu productie),  cu spațiu de depozitare (furaje, unelte, etc.) și cu   spatii  administrative (hol acces, vestiar tip filtru, grup sanitar, spatiu tehnic, etc.). si rezidentiala (500 mp) cu locuinte pentru ingrijitori si proprietar .

Funcțiuni complementare:

  1. Se permit construcţii cu rol de depozitare cu condiţia ca acestea să fie complementare funcțiunilor dominante zonei agrozootehnice.

-Se permit amenajări peisagere, spaţii plantate cu condiția ca acestea să fie utilizate pentru reducerea  diminuarea  vizibilităţii  dinspre  căile  principale  de  circulaţie,  zonele de parcaje care deservesc unitățile africole si le separa de zona rezidentiala.

-Functiuni compatibile cu locuirea.

  1. Asigurarea prin proiectare a strategiei de rezolvare a utilităţilor  pentru intreaga incintă:

alimentare cu energie electrică racord la rețeaua localitatii,  apa  racord la reteua localitatii, canalizare racord la rețeaua localitatii, cand va fi cazul. conform propunerilor şi avizelor.Pana la rezolvarea lor se vor utiliza surse de energie regenerabila.

          Funcțiuni interzise:

-orice utilizări care nu sunt compatibile  cu primele două articole;

          Împrejmuiri și porți de acces

Împrejmuirile către spațiile publice (domeniul public) vor fi transparente sau translucide

Împrejmuirile către restul spațiilor pot fi opace. Înălțimea împrejmuirilor nu va depăși 2,20 m înălțime

          Bilanţul teritorial

 

Existent

Propus

 

mp

%

mp

%

Arabil in extravilan

1500

15,00

0

0

Livada in extravilan

8500

85,00

5500

55,00

Zona Agroozootehnica

 

 

4000

40,00

Zona Rezidentiala

 

 

500

5,00

Total

10000

100

10000

100

Indicatori urbanistici pentru zona studiată

Zona agrozootehnica si rezidentiala:

Indici urbanistici:

P.O.T. =max.35%

C.U.T.= max.0.7

Echiparea edilitara

Asigurarea cu apa

Se va realiza dintr-un put forat existent  pe amplasament. Dacă în viitor se va face rețea de alimentare cu apa  în zona obiectivul va fi racordat la aceasta pe cheltuiala beneficiarului.      

Canalizarea menajera

Colectarea apelor uzate menajerere de la grupurile sanitare se va face într-o fosa septica ecologica. Când se va realiza rețea publica de canalizare, constructiile vor fi în mod obligatoriu racordate la aceasta

 

 

Dejectiile solide și lichide

Dejectiile solide  se vor colecta și se vor stoca pe o platforma gospodareasca  și vor fi livrate la femieri care utilizeaza ingrasaminte de gunoi de grajd.

Pentru depozitarea dejectiilor solide va fi amenajata o platforma de depozitare betonata si acoperita tip Sopron .

Pentru colectarea levigatului, platforma va fi prevazuta cu o basa de colectare

Canalizarea pluviala

Apele meteorice  de  pe  amplasament  vor fi colectate prin  rigole si santuri  si evacuate  la  rigola stradala a drumului de acces la teren.

Apele meteorice colectate de pe clădirile obiectivului şi din incinta amenajată a acestuia, se vor scurge gravitaţional, prin rigole pluviale, si vor fi directionate catre spatiile verzi.

Incalzirea

Spaţiile interioare vor fi încălzite de la centrala electrică proprie sau cu energie electrică, eventual se pot utiliza şi panouri solare - fotovoltaice.

Va fi asigurata prin centrale termice proprii cu peleti, climatizare splituri si ventilatie

tehnologica cu energie electrica.

Alimentarea cu energie electrica

Energia electrică necesară este asigurata  prin racordare la reţeaua existentă, aflată pe drumul de acces. 

Alimentarea cu gaze naturale

În zonă nu există reţele de alimentare cu gaze naturale.

Gospodaria comunala

      Se va rezolva în mod corespunzător colectarea şi depozitarea temporară a deşeurilor menajere, precum şi deşeurile tehnice.  Acestea se vor colecta containerizat şi se vor depozita în depozitele agrementate din zonă.  Materialele refolosibile, PET-uri, hâtrie şi carton, textile, metal, sticlă, se vor colecta separat şi se vor preda la unităţi specializate de colectare, prin grija beneficiarului.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr. 173 din 01.04.2021, eliberat de Consiliul Județean Covasna.

Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:

REGIMUL JURIDIC:

Terenul se află în extravilanul comunei Bodoc sat Zalan  conform PUG aprobat

Imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

REGIMUL ECONOMIC:

Folosința actuală a terenului: arabil 1500 mp si livada 8500 mp

suprafața terenului s10 000  mp.

Functiunea zonei cf. PUG aprobat: teren arabil în extravilan

REGIMUL TEHNIC:

In vederea realizarii investitiei  se impune realizarea unui Plan Urbanistic Zonal-Zona mixta-Agrozootehnica si rezidentiala.

 

POT=35%(maxim), CUT=0,7 (maxim)

 c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Functiune principala propusa:

Zona agrozootehnica ( 4000 mp) (cu spatiu productie),  cu spațiu de depozitare (furaje, unelte, etc.) și cu spatii  administrative (hol acces, vestiar tip filtru, grup sanitar, spatiu tehnic, etc.) si rezidentiala (500 mp) cu locuinte pentru ingrijitori si proprietar.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului. Aspectele de protectia mediului se rezuma la rezolvarea utilitatilor de asa maniera incat sa nu impieteze asupra integritatii factorilor de mediu, folosind instalatii, echipamente si utilaje ale caror caracteristici sunt compatibile cu normele de protectia mediului, si, evident, o utilizare, o explotare corespunzatoare a tuturor constructiilor, amenajarilor si dotarilor.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Nu este cazul.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Efecte nesemnificative.

După terminarea lucrărilor este obligatorie refacerea cadrului natural afectat de lucrări.

b) natura cumulativă a efectelor: Nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: Nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Terenul studiat are o suprafata de 10000  mp, se afla in proprietatea privata a unei  persoane fizice. Forma de proprietate asupra terenului nu se modifică, circulaţia terenului fiind nulă.

Indici de ocupare a terenului propuși:

Procent de ocupare a terenului POT propus  = 35,00  % (maxim)

Coeficient de ocupare a terenului CUT propus = 0,7 (maxim)

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: distanţa faţă de obiectivele de interes cultural sunt mari, nu pot fi afectate.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Prin grija beneficiarilor se va asigura o bună gospodărire și folosire a incintei.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul în sine nu are un efect asupra acestor zone.

Obligațiile titularului:

  • Solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 173 din 01.04.2021, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
  • Conform procesului-verbal nr. 7 din data 14.03.2022, încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CSC s-a stabilit:

- SGA Covasna a comunicat că este necesară obținerea Avizului de Gospodărire a Apelor;

- necesită Asistență de Specialitate de Sănătate Publică de la Direcția de Sănătate Publică Covasna.

- Direcția Județeană pentru Cultură Covasna informează că a fost depusă documentația pentru avizare;

  • Respectarea legislației de mediu în vigoare.
  • Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
    • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
    • O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
    • Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
    • Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
    • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
    • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
    • se vor respecta prevederile HG nr. 188 / 2002, modificată prin HG 352 / 2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
    • Legea nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007, privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  • În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii; Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase și nocive;

Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de  03.03.2022 și 07.03.2022;

- Convocatorul transmis către membrii CSC;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 7/14.03.2022;

- Anunț public privind decizia etapei de încadrare și proiectul deciziei afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 17.03.2022;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                 Întocmit,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                Ing. FARKAS Berta