Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 31.03.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de ORAS COVASNA cu domiciliul/sediul în oras Covasna, str. Piliske, nr. 1,județul Covasna, privind: Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Amenajare zona turistica si sportiva, orasul Covasna, judetul Covasna, propus a fi amplasat în oras Covasna, DN 13E, KM61+650 – 61+810, nr. FN,  judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1688/08.03.2022, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 25.03.2022 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 8/25.03.2022);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei – nu este cazul;

- punct de vedere din partea GNM Covasna (nr. înreg. APM Covasna nr.2102/22.03.2022),

- punct de vedere din partea ABA Buzau-Ialomita nr. 5923/CCR/22.03.2022, (nr. înreg. APM Covasna 2179/23.03.2022);

- punct de vedere nr. 3601743/21.03.2022 emis de ISU ”Mihai Viteazaul” al jud. Covasna (înreg. la APM Covasna cu nr. 2115/22.03.2022),

 

 

 

- punct de vedere din partea CFM din cadrul APM Covasna, nr.2190/24.03.2022,

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Amenajare zona turistica si sportiva, orasul Covasna, judetul Covasna, propus a fi amplasat în oras Covasna, DN 13E, KM61+650 – 61+810, nr. FN, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Tema program definita de initiatorul P.U.Z. studiat, se refera la urmatoarele elemente :

Se va reglementa suprafata de teren aflata in proprietatea publica a orasului Covasna, in suprafata de 57.573 mp, in vederea realizarii unui ansamblu de turism, sport si agrement, in conditiile in care turistii care viziteaza orasul Covasna sunt interesati de un asemenea program, alaturi de locuitorii rezidenti ai orasului. Ansamblul va fi conceput astfel incat sa ofere cat mai multe atractii vizitatorilor si sa satisfaca pe deplin cerintelor acestora.

Utilitatile necesare pentru functionarea incintei sunt : energia electrica necesara la toate obiectivele si pentru iluminatul nocturn, alimentarea cu apa potabila din reteaua de distributie existent, canalizarea menajera prin record la sistemul cetralizat care este in curs de implementare, racord la sistem de telecomunicatii.

Terenul  propus amenajării este in prezent neamenajat, a functionat candva aici un poligon, de la care s-a pastrat o cladire administrativa. In rest, suprafata este ocupata de vegetatie spontana, perena. 

    Elemente ale cadrului natural :

Zona studiata este situata in intravilanul orasului Covasna, ca trup, pe latura estica a drumului national 13 E . 

Terenul se afla in proprietatea publica a orasului Covasna.

    Circulatia

Aspecte critice privind desfasurarea, in cadrul zonei a circulatiei rutiere, feroviare, navale, aeriene

Accesul in zona studiata este posibil de pe DN 13 E, direct.

In momentul de fata , circulatia pe tronsonul drumului de acces de pe care se poate intra direct la terenul studiat se desfasoara fluent. Nu  s-au identificat incompatibilitati intre tipurile de circulatie sau dintre acestea si alte functiuni.

     Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

Zona de amplasament vizata se intinde pe un teren in suprafata totala de 57.573 mp. In zonele invecinate exista terenuri agricole, libere de constructii si amenajari.

Relationari intre functiuni .

Nu exista functiuni antropice pe amplasament, nici in vecinatatea imediata,  nu se pune problema relationarii intre acestea.

Gradul de ocupare a zonei cu fond construit :

Gradul de ocupare al zonelor celor mai apropiate din intravilan este mediu, sunt constructii de locuit si anexe gospodaresti de tip mic – urban si de tip rural.

 

 

 

 

 

Asigurarea cu servicii a zonei, in corelare cu zonele invecinate:

Este posibila alimentarea cu energie electrica , alimentarea cu apa, canalizarea menajera in viitorul apropiat, telecomunicatii.

Asigurarea cu spatii verzi :

Terenul care compune amplasamentul este in sine un spatiu verde vast, pe care se gasesc mici arbusti si parter vegetal din vegetatie marunta perena. Nu exista spatii verzi amenajate.

Existenta unor riscuri naturale in zona studiata sau in zonele vecine :

Zona de amplasament  nu este inundabila. Riscuri tehnologice nu au fost identificate. Riscuri de alunecari de teren nu sunt vizibile, studiul geotehnic va evidentia daca aceste riscuri exista. Riscul seismic exista, dar nu este mai mare decat media judetului.

Bilant teritorial – situatia existenta

  • procent de ocupare a terenului P.O.T.                   0,17 %
  • coeficient de utilizare a terenului C.U.T.              0,003

Prevederi ale P.U.G.:

Planul Urbanistic General al orasului Covasna aprobat prevede pentru zona de intravilan destinatie speciala.

Valorificarea cadrului natural:

Orice  interventie umana in cadrul natural este datoare sa aiba in vedere prezervarea conditiilor de integritate si nealterare a factorilor de mediu. In acest sens, titularul de proiect va intreprinde toate masurile pentru asigurarea unei functionalitati nepoluante a investitiei, prin tehnologiile si materialele de constructii utilizate, prin modul de exploatare a spatiilor exterioare. Cadrul natural va fi refacut dupa terminarea lucrarilor de constructii si adus la starea initiala. Implementarea investitiei va modifica substantial peisajul, este de natura sa imbunatateasca mult calitatea acestuia.

Modernizarea circulatiei:

Accesul la terenul reglementat se va face de drumul national 13 E. Drumul este domeniu public al statului roman,  in administrarea C.N.A.I.R.  Accesul implica modificari in zona de acces, in sensul in care pe relatia dreapta accesul va fi posibil printr-o bretea dedicata, iar accesul stanga se va realiza printr-o banda de stocare.

In acest fel, fluenta circulatiei pe tronsonul deumului national nu va fi perturbata. Drumul public va fi bordat de trotuare.

In interiorul incintei s-a prevazut oe retea de circulatie simpla, perimetrala, care sa deserveasca toate obiectivele preconizate, avand latimea de 7 m, cu circulatie in sens dublu, bordata de trotuare cu latimea minima de 1,50 m.

Zonificare functionala – reglementari, bilant teritorial, indici urbanistici:

Conform temei de proiectare, s-au propus constructii si amenajari  specifice programului de turism si sport.

Se va asigura accesul autoutilitarelor, salvarii, politiei si pompierilor in zonele ansamblului.

Se vor construi, fara ca lista sa fie limitativa :

  • Sala de sport cu tribuna 180 locuri
  • Spatii de cazare si alimentatie publica pentru tabara
  • Sala de reuniuni, evenimente
  • Scena in aer liber
  • Teren de fotbal cu tribuna pentru spectatori
  • Teren multisport ( volei , baschet, altele )
  • Vestiare si grupuri sanitare
  • Popicarie
  • Platforma comerciala pentru comert marunt
  • Subunitate de pompieri
  • Cladire administrativa
  • Pista role
  • Spatii de parcare pentru vizitatoru, personal

Se va avea in vedere ca persoanele cu dizabilitati locomotorii sa aiba acces la toare obiectivele publice, sa aiba spatii de parcare destinate.

 

Bilant teritorial – situatia propusa

 

Specificatie

ha

%

suprafata totala reglementata, din care :

5,76

100,00

suprafata ocupata de constructii ( estimativ )

1,00

17,36

suprafata ocupata de cai de circulatie carosabila

1,18

20,49

suprafata ocupata de echipare tehnico - edilitara

0,06

1,04

suprafata ocupata de alei, trotuare

0,92

15,97

suprafata ocupata de zone verzi amenajate

1,68

29,17

Suprafata ocupata de spatii de terenuri de sport

0,92

15,97

Suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

suprafata totala ocupata

5,76

100,00

procent maxim de ocupare a terenului P.O.T. in suprafata reglementata

35,00 %

Coeficient maxim de utilizare a terenului C.U.T. in suprafata reglementata

0,50

 

Dezvoltarea echiparii edilitare

  • Alimentare cu apa :           se va realiza prin racord la reteaua existenta de-a lungul drumului national
  • Canalizare menajera : se va realiza prin racord la reteaua care este in curs de extindere in zona adiacenta.
  • Canalizare pluviala :

Prin lucrarile de sistematizare verticala si amenajari exterioare se vor indeparta apele de fronturile construite si de pe suprafetele asfaltate, dalate catre spatiile verzi.

  • Alimentare cu energie electrica : Pentru alimentarea cu energie electrica necesara circuitelor de iluminat si prize se va realiza racordul subteran la reteaua de distributie a energiei electrice existenta in zona amplasamentului . Se va asigura iluminatul nocturn general al ansamblului, cu lampadare electrice si / sau lampi solare pe traseele de circulatie majora. Terenurile de sport, pista de role, vor fi iluminate suplimentar.
  • Telecomunicatii : se va realiza racord la un detinator de retele de telecomunicatii si furnizor de servicii specifice.
  • Gospodarie comunala : Se  va rezolva in mod corespunzator colectarea deseurilor stradale cu cosuri de gunoi stradal. Acestea se vor gestiona de serviciile de gospodarie comunala. Deseurile rezultate de la obiectivele functionale se vor colecrta conteinerizat si selectiv pe 5 sorturi si se vor gestiona mai departe de serviciile de gospodarie comunala. Din activitatea ansamblului nu vor rezulta deseuri periculoase. Platformele carosabile vor fi dotate cu sisteme de filtrare a apelor de suprafata pentru indepartarea namolului si hidrocarburilor.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

 

 

 

 

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să

nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Proiectul se refera la un teren in suprafata totala de 57.573 mp. In zonele invecinate exista terenuri agricole, libere de constructii si amenajari.

Conform certificatului de urbanism nr. 2/10.01.2022, zona este reglementată în faza PUZ/PUG/PUD aprobat prin Hotararea Consiliului Local nr. 111/2010, proprietarul imobilului este  Orasul Covasna, conform extras CF 30276 Covasna. Categoria de folosinta actuala a terenurilor este curti constructii.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 2/10.01.2022 emis de Primaria Orasului Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 18.03.2022 şi 24.03.2022;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței nr. 8/25.03.2022;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Bote Daniela