Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 31.05.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de CONSILIUL JUDEȚEAN COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Libertății, nr. 4, județul Covasna, privind ELABORARE DOCUMENTAȚIE DE URBANISM ”PUZ – CONSTRUIRE CLĂDIRI DESTINATE SĂNĂȚĂȚII - SFÂNTU GHEORGHE, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Țigaretei, nr. 44, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3478/13.05.2022, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 30.05.2022 (proces-verbal ședință nr. 15/31.05.2022);

- Avizul de oportunitate nr. 2/21.03.2022 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe; HCL nr. 125/2022 privind aprobarea Avizului de oportunitate;

- Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 3816/3425/27.05.2022 emisă de DSP Covasna;

- Punctul de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna (nr. înregistrare APM Covasna 3898/27.05.2022) conform căruia proiectul nu necesită aviz din partea DJC Covasna;

- Memoriul general de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

ELABORARE DOCUMENTAȚIE DE URBANISM ”PUZ – CONSTRUIRE CLĂDIRI DESTINATE SĂNĂȚĂȚII - SFÂNTU GHEORGHE, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Țigaretei, nr. 44, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Terenul aflat în proprietatea titularului cu suprafata de 30.256 mp este situat în intravilanul Municipiului Sfantu Gheorghe, pe str. Tigaretei, nr. 44, fiind ocupat in prezent de sediul și punctul de lucru functional a S.C. DRUMURI ŞI PODURI S.A., functionalitatea actuală fiind de ZONA PENTRU INSTITUTII PUBLICE SI SERVICII.  

Obiectul prezentului plan constă in analizarea si modificarea partiala a Regulamentului Local de Urbanism aprobat prin HCL nr. 367/2018. Destinatia propusă pe baza reconversiei functionale va fi de ZONA CLADIRI DESTINATE SANATATII, respectand sistemul actual de circulatii carosabile de acces din str. Tigaretei.

Terenul este de formă relativ regulata, dreptunghiulara, cu o alungire spre str. Tigaretei, pe unde se asigura si accesul auto si pietonal. Se invecineaza in partea de vest si Sud cu proprietati particulare , spre Est cu SC TROCOMSERV si TEGA S.A, iar în nord cu str. Tigaretei. Terenul este ocupat de cladiri si amenajari cu regim mic de inaltime P,cu functionalitate specific industriala si de depozitare, aflate in stare de exploatare, care se vor demola. Pe teren, chiar la intrarea in incinta, se afla si o cladire P+1 cu functiunea de cladire administrativa, in stare buna, care se va pastra si se va refunctionaliza. Zona aferenta circulatiei rutiere necesita modernizare, precum si realizarea de noi trasee de circulatie rutiera care sa deserveasca zonele functionale care vor fi realizate.

Prin acest PUZ se va reglementa suprafata de teren de 30.256 mp astfel incat sa se poata realiza urmatoarele:

-Dezafectarea si mutarea pe utilajelor functionale de pe amplasament: staţie de preparare mixturi asfaltice, concasor sortator, rezervoare combustibil etc,  

-Demolarea cladirilor si amenajarilor existente, cu exceptia unei cladiri aflate in stare buna, care poate fi refunctionalizată (cladirea de birouri de la intrare),

-Asanarea si curatarea/dezinfectarea terenului ptr. a crea spatiu pentru noile cladiri propuse,

-Spatiile construite se vor orienta astfel incat sa beneficieze de insorire optima, se vor realiza plantatii astfel incat sa asigure protectie impotriva curentilor aer si a vanturilor dominante.

Functiunea dominanta a zonei sistematizate va fi constructii pentru sanatate, constructii cu regim de inaltime max. S+D+P+6 într-o singura Unitate Teritoriala de Referinta (U.T.R-1.).

Bilantul teritorial propus:

- suprafata teren studiat = 50.000 mp

- suprafata teren efectiv sistematizat = 30.256 mp

- Arie construita maxima = 6.050 mp,

- Arie desfasurata maxima = 48.400 mp,

- Arie sistem carosabil si trotuare in incinta = 5.450 mp.= 18%

- Arie spatii verzi in incinta = 17.756 mp = 58,7%

- Platforme tehnice = 1000 mp.= 3,3%

- Coeficientul de Utilizare a Terenului (CUT) - MAXIM = 1,6

- Procentul de Ocupare a Terenului (POT) - MAXIM = 20 %

- Numar de paturi de spital estimate = 200

Se propune și realizarea unei platforme de aterizare helicoptere peste ultimul nivel al cladirilor. Din analiza preliminara este posibila utilizarea acestei platforme cu acces de zbor pe directia Sud-Est.

Zona amplasamentului beneficiaza de toate utilitatile edilitare, in stare functională, retele care se vor dezvolta si vor servi la functionarea constructiilor noi propuse.

Complexul de clădiri va fi alimentat cu apa potabilă din reteaua publica din str. Tigaretei, prin doua bransamente care vor fi realizate din conductă PEID 160. Pentru asigurarea continua a necesarului de apa, spitalul va fi dotat cu un rezervor de acumulare dimensionat astfel incat sa asigure o rezerva de consum de 1-3 zile si rezerva de apa de incendiu.

Apele uzate menajere vor fi evacuate din cladiri in sistem gravitational prin conducte PVC 160mm si vor fi conduse intr-o statie de tratare ape uzate. Din statia de tratare apele uzate menajere se evacueaza in reteaua de canalizare menajera stradala str. Tigaretei.

Apele meteorice provenite din zonele carosabile si parcari vor fi conduse spre un separator de hidrocarburi și deversate in reteaua de canalizare pluviala esistenta pe str. Tigaretei.

Instalatia de incalzire se va realiza cu pompa de caldura apa- apa.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Prevederile planului vor fi corelate cu Planul Urbanistic General al Municipiului Sfântu Gheorghe aprobat. Având in vedere politica de dezvoltare urbană a Municipiului Sf. Gheorghe, prin intermediul administratiei locale, in vederea realizarii concrete a investiilor preconizate, beneficiarul de investitie a considerat ca un asemenea program (constructii pentru sanatate) are rolul de a aduce beneficii Municipiului Sfantu Gheorghe si judetului Covasna, prin crearea de locuri noi de munca, dar mai cu seama este menit sa sporeasca ramura serviciilor medicale generale care este deficitară.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: în interiorul incintei se vor realiza spatii verzi amenajate cu rol de protectie si de agrement;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

- amplasamentul se suprapune parțial cu zona de protectie sanitară a stației de epurare ape uzate menajare (300 m);

- la încetarea definitivă a activității de preparare a mixturilor asfaltice pe amplasament de către SC DRUMURI ȘI PODURI COVASNA SA, a demontării capacitățiilor de producție și a anexelor aferente, va fi necesară stabilirea obligaţiilor de mediu în conformitate cu prevederile Art. 10 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare și a Autorizației de mediu nr. Nr. 164 din 04.10.2011 revizuită cu nr. 33 din 01.10.2014 emisă de APM Covasna;

- amplasarea helioportului, impactul va fi analizat în faza DTAC;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale; apele uzate menajere evacuate în reţeaua de canalizare a municipiului Sfântu Gheorghe se vor încadra în limitele prevăzute de HG 188/02 cu completarile si modificarile ulterioare prin HG352/2005 (NTPA002/02);

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): prin propunerile făcute si implicit prin dezvoltarea zonei nu sunt prevăzute unități industriale poluatoare care sa afecteze sănătatea umană și mediul înconjurător;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): teren intravilan cu suprafața de 30.256 mp, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 148/13.04.2022 emis de Primăria Municipiului Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, autoturisme, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului;

- mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Regulamentului General de Urbanism (H.G. nr. 525/1996 actualizată);

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului; Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Observatorul de Covasna din datele de 16.05.2022 și 19.05.2022;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 31.05.2022;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2022.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiilor privind lucrările propuse în prezentul PUZ se vor depune la APM Covasna documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                        Ing. Farkas János