Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 03.10.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de HOSSZÚ ÁRPÁD ȘI COPROPRIETARII cu domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. László Ferenc, nr. 2, bl. 3, sc. A, et. 1, ap. 6,  județul Covasna, privind ELABORARE PUZ ”ZONĂ REZIDENȚIALĂ” ZONA LIVEZII, SFÂNTU GHEORGHE, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, extravilan – zona Livezii, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2821/19.04.2022, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- Memoriul general de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ înregistrat la APM Covasna cu nr. 2821/19.04.2022;

- Consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintelor Comitetului Special Constituit din datele: 12.05.2022 (proces-verbal ședință nr. 13/12.05.2022) și 05.09.2022 (proces-verbal ședință nr. 23/05.09.2022);

- HCL Municipiul Sfântu Gheorghe nr. 184/2021 privind aprobarea Avizului de oportunitate nr. 3/07.05.2021 pentru întocmirea palnului;

- Studiul de evaluare a impactului asupra sănătății și confortului populației nr. 181/26.07.2022, elaborator SC IMPACT SĂNĂTATE SRL IAȘI;

- Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 5775/04.08.2022, emisă de DSP Covasna;

- Punctul de vedere nr. 1397/05.09.2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;

- Varianta finală a planului cu includerea perdelei vegetale de protecție (Memoriul de prezentare și Regulamentul de urbanism aferent), înregistrată la APM Covasna cu nr. 6704/29.09.2022;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

ELABORARE PUZ ”ZONĂ REZIDENȚIALĂ” ZONA LIVEZII, SFÂNTU GHEORGHE, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, extravilan – zona Livezii, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

              Planul propune reglementarea unei zone rezidențială alipita extravilanului reglementat al Municipiului Sfantu Gheorghe, la partea vestica a localitatii. Terenul cu suprafața totală de 24.000 mp este compus din mai multe loturi  aflate in proprietatea unor persoane fizice, respectiv: Hosszu Arpad - CF nr. 39584, 6.800 mp, Gyarfas Ludovic, Gyarfas Eva, Halasz Janos, Halasz Ildiko - CF 37867, 8.600 mp, Kuk Eva Erzsebet - CF 37814, 4.300 mp si Csakany Laszlo Jozsef  - CF 37866, 4.300 mp. Zona este delimitata la nord de strada Fermei, la vest de cartierul de locuinte Evergreen, zona livezii, la est si la sud teren livada in extravilan, cartierul Simeria Veche.

              În vecinatate, la o distanță de aproximativ 505.80 m, pe direcția sud – vest, se află o fermă de păsări – SC AVICOD S.A. – Ferma nr. 3 punct de lucru Sfântu Gheorghe, care determină o zonă de protecție sanitară care afectează și terenul studiat.

Proprietarii doresc să delimiteze zona edificabila în scopul construirii unor locuinte individuale. În acest scop se propune reglementarea zonei cu suprafața de 24.000 mp, prin crearea unor strazi conform PUG Sf. Gheorghe aflat in faza de avizare si prin lotizarea terenului in parcele, cu suprafete intre 400-1.500 mp.

Terenul are o accesibilitate bună,  direct de pe strada Fermei, prin doua căi de acces  propuse de 9,00 m latimea profiluilui si una de 12 m din strada Nucului,  preluate din PUG aflat in faza de avizare Acestea vor asigura o fluență bună a traficului în  zona. În prezent accesul auto și pietonal pe amplasament se realizează  pe strada Nucului si pe strada Fermei, latime, care necesita largire.

În prezent terenul studiat este liber de construcţii. In adancime, teritoriul este neocupat, el avand in prezent caracter de livada si arabil.  Pe o latura exista imprejmuire specific rurala, din tarusi de lemn batuti in pamant cu sarma ghimpata intre ei si scanduri de lemn.

 

Existent

mp

%

Livada in extravilan

6.800

28,33

Arabil in intravilan

12.900

53,75

Altele inintravilan

4.300

17,92

Total

24.000

100

POT= 0.00%, CUT= 0.00

Bilant teritorial propus:

ZONIFICARE FUNCTIONALA

suprafața (mp)

%

 

ZONA CU FUNCTIUNE REZIDENTIALA

Construcții propuse-maxim

3.451

35

Spațiu verde - minim

2.958

30

Circulatii auto si pietonale propuse-estimativ

3.451

35

TOTAL suprafata reglementataă

24.000

100

 

Indici urbanistici: P.O.T. = max. 35%, C.U.T. = max. 1,05

Regimul maxim de inaltime: P+1, cu sau fără subsol pentru constructiile principale, P pentru anexe.

Conform propunerii studiului de impact asupra sanatatii, la partea sudică a limitei amplasamentului, in directia Fermei de Pasari, pe o lungime de circa 208 m, se prevede o perdea vegetală de protectie, compusa din două zone astfel:

  • Zona 1 : un rand de arbori amplasati la o distanta de 2 m unul de altul, fasie de 0,80 m din specii par, prun, cires,visin, alun, corn, salcam, tei, artar, ce vor fi toaletati la inaltimi de maxim 5 m.
  • Zona 2 : arbusti in completarea zonei 1, pe mai multe randuri, pe o latime de 3,00 m, ce pot fii intrerupti pentru crearea accesului carosabil si pietonal in curte, alcatuiti din specii precum: coacaz negru, rosu, alb, agris, zmeur, mur, de gradina, soc, catina, trandariri, maces, scorus negru, sau alte plante ornamentale, cu inaltimi pana la 3,00 m.

•           Funcțiune principală:

Zonă rezidentială

•           Funcțiuni complementare:

a)         Se permit construcţii cu rol de depozitare cu condiţia ca acestea să fie complementare funcțiunilor dominante zonei rezidentiale.

-anexe,  garaje, depozite de mici dimensiuni

-zone verzi amenajate,

-spaţii libere pietonale, pasaje pietonale acoperite;

-spaţii plantate

-pergole, foisoare

-piscine

-retele tehnico edilitare si constructii aferente acestora.

-retele tehnico edilitare si constructii aferente acestora.

b)         Asigurarea prin proiectare a strategiei de rezolvare a utilităţilor  pentru intreaga incintă:

alimentare cu energie electrică racord la rețeaua localitatii,  apa  racord la reteua localitatii, canalizare racord la rețeaua localitatii, conform propunerilor şi avizelor.

•           Funcțiuni admise cu conditii:

-sedii administrative nepoluante de birouri sau firme, locuinte de serviciu cu max 100 mp amprenta la sol.

•           Funcțiuni interzise:

a)         funcțiuni cu caracter nociv pentru mediu

b)         altele decat cele premise.

Alimentarea cu apă:

La limita amplasamentului există o infrastructură edilitară bine conturată. Pe strada Nucului  exista retea de alimentare cu apă. Constructiile propuse vor fi racordate la acestea.

Canalizarea menajeră:

Evacuarea apelor uzate se va realiza prin extinderea retelei de canalizare centralizate de pe strada Jókai Mór. Până la realizarea extinderii retelei se vor folosi fose septice vidanjabile impermeabile individuale.

Canalizarea pluvială:

Apele meteorice  de  pe  amplasament  vor fi colectate prin  rigole si santuri și evacuate  la  rigola stradala a drumului de acces la teren.
 Apele meteorice colectate de pe clădirile obiectivului şi din incinta amenajată a acestuia, se vor scurge gravitaţional, prin rigole pluviale, la rigola stradală a drumului de acces la teren.   

Încălzirea:

Spaţiile interioare vor fi încălzite de la centrale electrice/ termice proprie sau alte instalații de încălzire adecvate, eventual se pot utiliza şi panouri solare - fotovoltaice.

Toate costurile referitoare la implementarea investitiei, inclusiv extinderile de retele de utilitati și bransamentele la retele existente vor fi suportate de către beneficiarii investitiei.

Alimentarea cu energie electrică:

Energia electrică necesară se va asigura prin racordare la reţeaua existentă, aflată pe strada Nucului si strada Fermei cu avizul furnizorului, pe baza unui proiect de specialitate, in urma studiului de coexistenta solicitat de SC Electrica SA.

Alimentarea cu gaze naturale:

În zonă nu există reţele de alimentare cu gaze naturale doar pe strada Jozsf Attila.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Conform Planului Urbanistic General (PUG) aprobat al localitatii terenul este in extravilan, intr-o zona cu functiunea dominanta de locuinte individuale cu maxim P+1 niveluri, in imediata vecinatate a cartierului de locuinte Evergreen, zona livada. Prin funcţiunile sale, planul propus se integrează în zona preponderent rezidențială din vecinătăți.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul prevede realizarea de spații verzi în suprafață de min. 2.958 mp.;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul propus se află în zona de protecție sanitară de 1000 m a Fermei de creștere pui de carne nr. 3 Sfântu Gheorghe – instalație IPPC cu capacitatea de 302.400 (în 18 hale cu câte 16800 locuri) buc. pui carne/serie, reglementată de APM Covasna cu Autorizația Integrată de Mediu nr. 01/16.03.2018, fiind situată la o distanță de cca 506 m de aceasta; lipsa sistemului centralizat de canalizare în zonă; conform propunerii studiului de impact asupra sanatatii, la partea sudică a limitei amplasamentului, in directia Fermei de Pasari, pe o lungime de circa 208 m, planul prevede o perdea vegetală de protecție cu rol în diminuarea evenetualelor poluanți în aer. La extinderea rețelei de canalizare în zonă, locuințele se vor racorda obligatoriu la aceasta.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): prin propunerile făcute si implicit prin dezvoltarea zonei nu sunt prevăzute unități industriale poluatoare care sa afecteze sănătatea umană și mediul înconjurător; potențial impact negativ asupra sănătății populației cauzat de apropierea fermei;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața reglementată de plan 24.000 mp, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 305/09.06.2021 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- Să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- Beneficiarii actualului PUZ vor informa la faza de construire viitorii proprietari ai parcelelor rezultate după dezmembrare cu privire la vecinătatea fermei de păsări (Fermei nr. 3) și faptul că acesta poate deveni sursă de disconfort. Acest lucru va fi menționat în declarațiile autentificate notarial ale solicitanțiilor de autorizații de construire sau în contractele de vânzare-cumpărare pentru a elimina reclamațiile ulterioare.

- Crearea infrastructurii necesare: sistem de alimentare cu apă, sistem de canalizare menajeră, căi de circulație carosabile și pietonale, care intră în sarcina titularilor prezentului plan; se recomandă realizarea prealabilă a infrastructurii inainte de edificarea construcțiilor rezidențiale;

- Realizarea perdelei vegetale de protecţie în lungime 208 m conform caracteristicilor menționate în Regulamentul de urbanism aferent planului, la partea sudică a limitei amplasamentului, in directia Fermei de Pasari nr. 3, care intră în sarcina titularilor prezentului plan;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, autoturisme, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului;

- mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Regulamentului General de Urbanism (H.G. nr. 525/1996 actualizată);

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului; Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Observatorul de Covasna din datele de 21.04.2022 și 27.04.2022;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 03.102.022;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în Observatorul de Covasna din data de ....2022.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiilor privind lucrările propuse în prezentul PUZ se vor depune la APM Covasna documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                        Ing. Farkas János