Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE din data de 03.11.2015

Ca urmare a notificării adresate de CONSILIUL JUDEŢEAN COVASNA, cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, Piaţa Libertăţii, nr. 4, judeţul Covasna, privind Planul de Management ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul, judeţul Covasna, judeţul Braşov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5948/09.10.2015,

În baza:

  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa  H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;
  • Punct de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna;
  • Adresa nr. 6336/27.10.2015 a APM Covasna adresată Consiliului Judeţean Covasna pentru completarea documentaţiei, în urma şedinţei CSC din data de 22.10.2015;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 22.10.2015 la APM Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul de Management ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul, judeţul Covasna, titular Consiliul Judeţean Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul este documentul oficial care stabileşte cadrul general de desfăşurare al acţiunilor promovate pentru îndeplinirea obiectivelor ariei naturale protejate, el urmând să stea la baza activităţilor custodelui ariei şi al autorităţii administraţiei publice locale din spaţiul analizat.

Planul de management este un cadru stabil de integrare a problemelor de conservare a biodiversităţii şi de protecţie a mediului natural cu cele care vizează promovarea unor activităţi economice, în conformitate cu capacitatea de suport a teritoriului precum: turismul, agricultura, gestionarea resurselor de apă.

Scurta descriere a ariei naturale protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului reprezintă sit de importanţă comunitar şi face parte din reţeaua europeană Natura 2000. ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat şi completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

Aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se află pe teritoriul judeţelor Covasna şi Braşov, în extremitatea sudică a Munţilor Baraolt, suprapus dealurilor Ciocaş şi Viţelului, la contactul cu compartimentul nordic al Depresiunii Braşov. Se învecinează cu  localitatea Arişud şi unitatea administrativ teritorială Bod la vest, unitatea administrativ teritorială Hărman la sud-est şi Ilieni la est. Aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se suprapune cu aria de protecţie special avifaunistică ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt şi se învecinează la est cu ROSCI0329 Oltul Superior. Aria naturală protejată se dezvoltă longitudinal de la Nord la Sud, cu o suprafaţă de 917 ha.

Mediul abiotic al ariei naturale protejate este specific reliefului montan, fiind caracterizat prin altitudini de 650-700 m, temperaturi medii anuale de 7,6ºC şi printr-o distribuţie dominantă a luvisolurilor. Mediul biotic de interes conservativ este reprezentat de specii de mamifere, amfibieni, nevertebrate, plante şi habitate naturale. Principala activitate economică a comunităţilor umane din proximitate este cultura plantelor şi creşterea animalelor.

Habitatul pentru care aria naturală a fost declarată este: 40A0 * Tufărişuri subcontinentale peri-panonice.

În ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, fitocenozele acestui habitat vin în contact cu cele ale habitatelor 62C0* Stepe ponto-sarmatice şi 6510 Fânaţe de joase altitudine Alopecurus pratensis, Sanguisorba officinalis, fiind identificate şi la liziera pădurii de stejar, pe pante cu expoziţiei vestică şi înclinaţii de 30-400. Specia edificatoare şi caracteristică este Prunus spinosa var. dasyphylla. Alte specii importante: Crataegus monogyna, Cytissus albus, Teucrium chamaedrys, Salvia pratensis, Agropyron intermedium, Dictamnus albus, Verbascum lychnitis, Inula hirta, Alyssum murale, Melampyrum arvense, Asperula cynanchica, Scorzonera purpurea, Adonis vernalis, Cynanchum vincetoxicum, Geranium sanguineum, Thalictrum minus, Fragaria viridis, Nepeta pannonica, Euphorbia cyparissias, Potentilla argentea, Salvia nutans, Stipa joannis, Linaria genistifolia, Phlomis tuberosa, Ligustrum vulgare, Galium verum, Phleum hirsutum, Falcaria sioides, Festuca rupicola.

Analizând structura habitatului am observat o stratificare a vegetaţiei - stratul arbustiv de 50-60 cm, cu o acoperire de aproximativ 90% şi stratul ierbos 30-50 cm. Speciile arbustive sunt reprezentate de: Prunus spinosa var. dasyphylla, Crataegus monogyna, Ligustrum vulgare.

Au fost identificate tufărişuri scunde caducifoliate formând o vegetaţie mozaicată compusă din pajişti stepice 6210 şi elemente floristice de silvostepă sau specii de plante din pajiştile rupicole panonice 6190, de-a lungul lizierei de pădure.Include următorii cenotaxoni: Prunetum fruticosae Dziubałtowski 1926 syn.: Crataego-Prunetum fruticosae Sóo 1951, Prunetum tenellae Soó 1947 syn.: Amygdaletum nanae Soó 1951

Localizarea geografică:

Aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se află localizată în extremitatea sudică a Munţilor Baraolt, suprapus dealurilor Ciocaş şi Viţelului, la contactul cu compartimentul nordic al Depresiunii Braşov, în cadrul unităţilor administrative teritoriale Bod, Hărman din judeţul Braşov, Vâlcele şi Ilieni din judeţul Covasna. Localităţile aflate în proximitate ariei naturale protejate sunt: Arişud, Bod şi Podul Oltului. Din punct de vedere al localizării geografice, aria naturală protejată Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se află la o latitudine nordică de 45º46’23” şi o longitudine estică de 25º41’13”. Altitudinea medie este de 550 m. Accesul în aria naturală protejată Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se face prin drumul comunal 33A,  prin vestul ariei naturale protejate.

Limitele ariei naturale protejate:

Limita nordică: un afluent temporar al Râului Olt.

Limita estică: se învecinează cu Râul Olt şi urmează un parcurs spre vârful Foglan.

Limita sudică: este reprezentată de parcusul Râului Olt.

Limita vestică: este delimitată de Râul Olt şi drumul comunal 33A.

Suprapuneri cu alte arii natural protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se suprapune în proporţie de 93.98%, peste ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt, respectiv pe o suprafaţă de 861.33 ha. De asemenea, are statut de rezervaţie naturală pe o suprafaţă de 977 ha - rezervaţia VII.31 Dealul Ciocaş- Dealul Viţelului. În acest sens sunt aplicabile şi măsurile specifice din planul de management al ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt pentru protejarea speciilor de păsări pentru care aria de protecţie specială avifaunistică a fost declarată.

Obiectivele planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul vizează:

  1. garantarea şi menţinerea condiţiilor de habitat necesare conservării diversităţii biologice şi a elementelor abiotice importante pentru echilibrul ecologic, inclusiv prin intervenţie antropică;
  2. asigurarea stării de conservare favorabile pentru habitatul şi speciile de interes conservativ pentru care situl a fost constituit;
  3. stimularea activităţilor de cercetare şi supraveghere continuă a mediului paralel cu gestiunea durabilă a resurselor;
  4. delimitarea unor sectoare limitate pentru vizitare şi educarea publicului, pentru a nu perturba speciile de interes comunitar;
  5. eliminarea şi prevenirea tuturor exploatărilor sau ocupărilor incompatibile cu obiectivele ariei naturale protejate;

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Conform prevederilor Art.21 alin (5) din Ordonanţă de Urgenţă   nr. 57 din 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011 cu modificările şi completările ulterioare”Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management”.

În cazul extinderii intravilanului, schimbarea destinaţiei terenurilor prin PUZ, implementarea proiectelor cu posibil impact asupra mediului, habitatelor şi speciilor, în interiorul sitului şi în imediata vecinătate a sitului se va solicita avizului custodelui, pentru a corela şi integra dezvoltările ulterioare cu prevederile planului de management.

Totodată Planul de management în capitolul ”Măsurile de conservare” stabileşte şi descrie activităţile permise şi interzise în cadrul sitului.

Activităţi permise:

  • ştiinţifice şi educative;
  • activităţi de vizitare care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii
  • utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit pe suprafeţele, în perioadele avizate de administraţie, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună prezente; este permis păşunatul cu efectivele şi speciile aprobate de către administraţie, în baza unor studii agropastorale;
  • localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
  • intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice care constituie obiectul protecţiei, în baza propunerii administraţiei;
  • intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, la propunerea administraţiei şi aprobării de către autoritatea competente pentru protecţia mediului;
  • acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, cu acordul administraţiei ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului. În cazul în care calamităţile afectează suprafeţe de pădure, acţiunile de înlăturare a efectelor acestora se fac cu acordul administraţiei ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
  • activităţile de protecţie a pădurilor, acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure în cantităţi care depăşesc prevederile amenajamentelor, se fac cu acordul administraţiei ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
  • activităţi tradiţionale de utilizare a unor resurse regenerabile, în limita capacităţii productive şi de suport a ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, precum recoltarea de fructe de pădure, de ciuperci şi de plante medicinale, cu respectarea normativelor în vigoare. Acestea se pot desfăşura numai de persoanele fizice şi juridice care deţin/administrează terenuri în interiorul parcului sau de comunităţile locale, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate.
  • activităţi tradiţionale de cultivare a terenurilor agricole şi de creştere a animalelor, precum şi alte activităţi tradiţionale efectuate de comunităţile locale;
  • activităţi de vânătoare, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate;
  • activităţi de pescuit sportiv, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate.
  • lucrăririle silvice se vor realiza în conformitate cu legislaţia silvică, cu aprobarea prealabilă a administraţiei ariei naturale protejate.
  • activităţile de gestionare a efectivelor speciilor protejate, atunci când acestea depăşesc capacitatea de susţinere a mediului şi determină conflicte cu comunităţile locale ori generează pagube importante la nivelul infrastructurilor de apărare împotriva inundaţiilor.

Activităţi interzise:

  • orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare;
  • activităţile de construcţii-investiţii, cu excepţia celor destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul corelează şi sintetizează informaţiile cunoscute referitoare la aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul, precum aspecte ale mediului abiotic şi biotic, caracteristicile activităţilor antropice sau conflictele existente, stabileşte direcţiile majore şi obiectivele de management ale ariei protejate, planifică activitaţile şi stabileşte resursele necesare pentru îndeplinirea acestora pentru următorii 5 ani.

Scopul şi obiectivele Planului de Management:

Scopul ariei protejate naturale ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul este promovarea unui model de gestiune a capitalului natural care să permită o dezvoltare durabilă a comunităţilor umane, conservarea speciilor şi habitatelor de interes comunitar, a diversităţii biologice şi a celorlalte valori ale mediului natural din aria naturală protejată, integrând activităţi antropice care să nu depăşească capacitatea de suport a teritoriului.

Obiectivul general al planului de management vizează atingerea şi menţinerea unui statut de conservare favorabil al speciilor de plante şi a habitatelor de interes comunitar, asigurarea unei gestionări durabile a resurselor naturale şi conservarea peisajului actual prin integrarea şi încurajarea activităţilor antropice tradiţionale.

Obiectivele specifice ale planului de management sunt:

  • Atingerea sau menţinerea unui statut favorabil de conservare pentru speciile de interes comunitar - mamifere: Castor fiber, amfibieni: Bombina variegata, Triturus cristatus, nevertebrate: Colias myrmidone, Lycaena dispar, plante: Iris aphylla ssp. hungarica şi pentru habitatul de interes comunitar 40A0 * Tufărişuri subcontinentale peri-panonice;
  • Încurajarea comunităţilor locale în vederea dezvoltării unor activităţi economice care, prin utilizarea durabilă a resurselor, să le aducă beneficii si să contribuie la reducerea presiunii asupra elementelor protejate, promovând împreună cu comunităţile locale valorile culturale şi tradiţionale;
  • Stimularea cercetării ştiinţifice în scopul anticipării evoluţiilor teritoriului analizat şi promovarea activităţilor durabile de exploatare a resurselor teritoriale şi eliminarea celor susceptibile a avea un impact negativ asupra mediului, biodiversităţii şi geodiversităţii;
  • Promovarea educaţiei ecologice, a informării, conştientizării şi a consultării publicului în scopul formării unei atitudini favorabile a comunităţilor locale din vecinătate, a factorilor de decizie implicaţi în gestionarea teritoriului şi a turiştilor, faţă de valorile ariei protejate;
  • Asigurarea oportunităţilor pentru ca vizitarea şi recreerea să se desfăşoare în conformitate cu imperativele de conservare a patrimoniului natural.

Obiectivele specifice ale Planului de Management sunt transpuse în activităţi prin intermediului Planului de activităţi, după cum urmează:

  1. Activităţi pentru protejarea şi managementul biodiversităţii şi a peisajului:

A1. Realizarea planului de monitorizare a habitatelor şi speciilor de interes conservativ din ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul, cu prioritate a acelora de interes comunitar.

A2. Monitorizarea stării de conservare a populaţiilor speciilor de plante de interes comunitar din ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul pe baza unui plan de monitorizare.

A3. Monitorizarea stării de conservare a celor trei habitate de interes comunitar din ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul pe baza unui plan de monitorizare.

A4. Actualizarea inventarului de specii de floră şi faună sălbatică şi integrarea informaţiilor în baze de date geospaţiale.

A5. Continuarea activităţilor de cartare a speciilor de interes conservativ, cu privire specială asupra speciilor de interes comunitar şi naţional.

A6. Evaluarea serviciilor ecosistemice aferente ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul

A7. Promovarea de măsuri de refacere a habitatelor degradate prin diferite fenomene naturale ori intervenţii antropice.

A8. Inventarierea şi protecţia elementelor abiotice ce prezintă interes conservativ.

A9. Monitorizarea continuă a incidenţei speciilor invazive şi a bolilor asupra habitatelor şi speciilor din ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul şi intervenţia rapidă pentru limitarea efectelor negative ale acestora.

  1. Activităţi pentru managementul resurselor naturale:

B1. Menţinerea gestionării durabile a resurselor naturale, cu prioritate a solurilor, a resurselor forestiere şi a celor de apă

B2. Includerea în activităţile de întreţinere a infrastructurilor hidrotehnice a preocupării pentru menţinerea habitatelor speciilor de interes comunitar, în special cu gestionarul resurselor de apă.

B3. Monitorizarea utilizării arealului ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului pentru activităţi de creştere a animalelor şi asigurarea unui management controlat al zonelor de păşunat şi cosit funcţie de cerinţele de habitat ale speciilor de interes comunitar.

B4. Monitorizarea şi actualizare permanentă a informaţiilor cu privire la presiunile şi ameninţările asupra ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

B5. Promovarea, cu prioritate, a măsurilor de prevenire a efectelor negative asupra resurselor naturale din ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

B6. Monitorizarea respectării legislaţiei de mediu pentru toate activităţile antropice ce pot avea efecte negative asupra ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

B7. Monitorizarea recoltării resurselor naturale din interiorul şi proximitatea ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

B8. Interzicerea dezvoltării de infrastructuri antropice, cu excepţia celor impuse de situaţiile de urgenţă.

B9. Controlul evacuărilor de ape uzate din localităţile ce deversează ape uzate în sectorul superior al Oltului

B10. Managementul integrat al deşeurilor pentru limitarea efectelor negative asupra zonelor protejate.

B11. Asigurarea condiţiilor de pază pentru limitarea efectelor braconajului.

B12. Controlul practicilor silvice şi agricole ce se constituie în ameninţări pentru speciile de interes conservativ, inclusiv prin intensificarea activităţilor de pază.

  1. Activităţi pentru educaţie şi comunicare

C1. Îmbunătăţirea comunicării între custode, instituţii interesate de managementul ariei protejate şi comunităţile locale.

C2. Realizarea unei strategii pentru promovarea educaţiei ecologice.

C3. Promovarea de evenimente educaţionale pentru toate categoriile de vârstă.

C4. Realizarea de materiale de informare şi conştientizare privind elementele ocrotite în cadrul ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului

C5. Semnalizarea ariei protejate prin intermediul panourilor de informare şi avertizare.

C6. Promovarea ariei protejate prin intermediul internetului - webpage, facebook, etc.

C7. Încurajarea activităţilor de voluntariat pentru eficientizarea managementului ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

C8. Promovarea în mass-media a beneficiilor rezultate din statutul de sit Natura 2000 al ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

  1. Activităţi privind managementul vizitării şi al recreerii:

D1. Realizarea strategiei de vizitare a ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

D2. Inventarierea obiectivelor de vizitare de interes din proximitatea ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

D3. Amenajarea şi întreţinerea infrastructurilor de vizitare necesare administrării în bune condiţii a ariei naturale protejate D4. Monitorizarea activităţii de vizitare din ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

D5. Încurajarea comunităţilor locale în promovarea vizitării.

  1. Activităţi pentru promovarea cercetării:

E1. Realizarea unui plan de cercetare ştiinţifică care să contribuie la creşterea gradului de organizare al activităţilor ştiinţifice din ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

E2. Încheierea de protocoale  cu unităţile de învăţământ şi cercetare ştiinţifică interesate de susţinerea de activităţi de cercetare în arealul ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului.

E3.Avizarea activităţilor ştiinţifice promovate în ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului cu asigurarea caracterului noninvaziv şi nonagresiv al acestora în raport cu factorii de mediu.

E4. Dezvoltarea unei baze de date cu rezultate ştiinţifice obţinute în urma cercetărilor realizate. 

  1. Administrarea şi managementul efectiv al ariei naturale protejate Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul

F1. Adaptarea continuă a activităţilor de management la realităţile ecologice, sociale şi economice

F2.Îmbunătăţirea managementului ariei protejate prin creşterea ratei de absorbţie de fonduri din surse naţionale şi internaţionale, altele decât cele din bugetul custodelui

F3. Dezvoltarea de colaborări cu persoane fizice şi juridice în vederea eficientizării aplicării măsurilor din planul de management.

F4. Elaborarea planurilor de lucru anuale pentru implementarea planului de management.

F5. Evaluarea anuală a performanţei implementării planului de management.

F6. Participarea la schimburi de experienţă naţionale şi internaţionale, cursuri de perfecţionare, conferinţe, workshopuri, întâlniri de lucru pentru creşterea eficienţei procesului de management şi pentru îmbunătăţirea capacităţii de management a personalului.

F7. Revizuirea planului de management.

F8. Asigurarea logisticii necesare pentru administrarea eficientă a ariei naturale protejate

F9 Asigurarea personalului necesar desfăşurării activităţii de management.

Capitolul II. din Anexa nr. 3 la Planul de management - Regulamentul ariei naturale protejate prevede Reglementarea activităţilor în sit, de care obligatoriu vor ţine cont toţi factorii interesaţi.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Presiuni - impacturi trecute şi prezente

Situl ROSCI0056 Ciocaş-Viţelului se desfăşoară pe suprafeţe ale comunelor Bod include satul Bod şi colonia Bod, Sânpetru cu satul Sânpetru şi Hărman include satele Hărman şi Podu Oltului din judeţul Braşov, respectiv Ilieni include Ilieni, Dobolii de Jos şi Sâncraiu şi Vâlcele cu satele Araci, Ariuşd, Hetea şi Vâlcele din judeţul Covasna.

Principalele activităţi economice din comunele Bod, Hărman, Sânpetru, Ilieni şi Vâlcele sunt cele legate de agricultură şi creşterea animalelor. Fabrica de Zăhar Bod valorifică producţia de sfeclă de zahăr, obţinută în ferme din judeţele Braşov, Covasna, Sibiu, Alba. Obiectivele de conservare pot fi suficient de bine acomodate de utilizările agricole ale terenurilor, în condiţiile în care acestea nu sunt extinse excesiv în perimetrul ariei protejate, exploataţiile tradiţionale de mici dimensiuni continuă să existe şi sunt menţinute sectoare din proprietăţi în regim natural sub formă de zone de delimitare, perdele de vegetaţie etc. Conform formularului standard Natura 2000 al sitului, pe doar 4% din suprafaţă se află culturi agricole - arabil, încă 8% fiind terenuri cu potenţial arabil. Păşunile 51%, habitate de păduri 22% şi păduri de foioase 15 formează cea mai mare parte a ariei protejate.  

Exploatarea ilegală a produselor forestiere este cea mai importantă presiune în arealul analizat, cu impact direct asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar. Existenţa unor comunităţi umane în proximitatea ariei protejate, caracterizate prin probleme sociale deosebite, face ca activităţile de exploatare a produselor forestiere să fie foarte dificil de controlat fără colaborarea instituţiilor abilitate.

Practicile de întreţinere a păşunilor şi fâneţurilor cum ar fi tăierea arbuştilor de pe pajişti, incendierile.

O altă presiune actuală este considerată degradarea accentuată a pădurilor prin tăierea frauduloasă a arborilor mai dezvoltaţi.

De asemenea, este afectată succesiunea naturală a habitatelor în contextul în care o serie de specii de arbuşti fără valoare conservtivă invadează habitatele importante din punct de vedere conservativ, diminuând astfel arealul de răspândire al speciilor de interes conservativ. Sunt prezente specii invazive precum pinul sau salcâmul. O presiune actuală este şi turismul dezorganizat de week-end paracticat pe malul stâng al Râului Olt.

                Ameninţări - impacturi viitoare previzibile

Păşunatul şi recoltarea fânului pot constitui ameninţări la adresa ecosistemului protejat numai în condiţiile în care se fac în mod excesiv, ceea ce nu este cazul în prezent. Aceste activităţi au de altfel un rol important în menţinerea unor zone deschise, neîmpădurite.

Versanţii sudici şi vestici ai dealurilor Ciocaş, Beldie şi Viţelului, unde se află o serie de specii de stepă importante în cadrul sitului, dată fiind şi localizarea acestuia într-o zonă de dealuri înalte, sunt abrupţi şi dificil de utilizat agricol sau în alt mod, astfel încât ameninţările agricole sunt reduse. În schimb, exploatarea ilegală a produselor forestiere şi mai ales transportul acestora, reprezintă o importantă ameninţare pentru habitatele şi speciile de interes comunitar.

O ameninţare importantă, care trebuie considerată este cea legată de procesele de morfodinamice - alunecări de teren, eroziune fluviatilă, care pot afecta stabilitatea habitatelor.

În plus, trebuie luate în calcul următoarele categorii de ameninţări:

- intervenţiile realizate pentru gospodărirea apelor, inclusiv pentru apărarea împotriva inundaţiilor care pot contribui la degradarea habitatelor speciilor ocrotite în special ale castorului. Astfel, asigurarea secţiunii de scurgere a apelor, precum şi lucrările de menţinere a funcţionalităţii digurilor presupun uneori afectarea calităţii habitatelor castorului. Lucrările de decolmatare, incendierea vegetaţiei pe diguri, îndepărtarea vegetaţiei lemnoase din albie, distrugerea galeriilor reprezintă printre cele mai frecvente intervenţii ce pot afecta stabilitatea speciilor protejate.

- activităţile de creştere a animalelor, care se constituie într-o ameninţare importantă atât prin suprapăşunat, cât şi prin abandonarea păşunatului;

- activităţile agricole desfăşurate în proximitatea ariei protejate, care prin practicile necorespuzatoare pot deveni o ameninţare pentru speciile protejate - incendierea miriştilor, chimizare, mecanizare, etc.;

- depozitarea necontrolată a deşeurilor reprezintă o ameninţare în special în zone ce prezintă accesibilitate ridicată prin drumuri comunale ori judeţene, mai ales în proximitatea intravilanului localităţilor.

- evacuarea apelor uzate menajere neepurate sau insuficient epurate, în condiţiile în care majoritatea localităţilor rurale din amonte de aria protejată nu sunt racordate decât parţial la sisteme de canalizare ori la staţii de epurare.

- speciile invazive şi bolile, reprezintă o ameninţare importantă pentru ecosistemele acvatice, în condiţiile în care zonele umede reprezintă medii cu propagare foarte rapidă a acestora.

- activităţile de pescuit, care afectează habitatele speciilor ocrotite prin depozitarea deşeurilor şi deranjarea liniştii habitatelor.

- braconajul, inclusiv la speciile de interes conservativ.

- lucrările hidrotehnice din cadrul albiilor regulărizari, epurări, consolidarea malurilor ce întrerup conectivitatea laterală a corpurilor de apă cu luncile inundabile şi zonele de reproducere.

Pentru nevertebratele, o ameninţare importantă este legată de abandonarea unor păşuni şi fâneţe prin neefectuarea de lucrări de cosire şi îndepărtare a vegetaţiei forestiere.

  1. relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

La nivelul Uniunii Europene cadrul legal de acţiune în scopul protecţiei habitatelor şi speciilor de floră şi faună sălbatică este stabilit prin Directiva nr.92/43/EEC privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatică, numită în continuare Directiva Habitate, Directiva nr. 2009/147/ CEE a Consiliului privind conservarea păsărilor sălbatice, numită în continuare Directiva Păsări, Directiva EEC/3228/86 pentru protejarea pădurilor şi Directiva EEC/2158/92 privind protecţia pădurilor împotriva incendiilor, precum şi regulamentele EC/338/96 privind comerţul cu plante şi animale rare şi EEC/3254/91 privind utilizarea capcanelor de picior pentru vânarea animalelor.

Situl Natura 2000 (ROSCI0056), a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat şi completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

Aria naturală protejată este desemnată prin custodie Consiliului Judeţean Covasna - Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont, responsabilitatea administrării căzând în competenţa acestuia.

Elaborarea planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul s-a realizat în cadrul proiectului „Managementul adecvat al ariilor naturale protejate Munţii Bodoc-Baraolt, Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul, Tinovul Apa Lină-Honcsok, Oltul Superior, Râul Negru, Ciomad-Balvanyoş şi Mestecănişul de la Reci”, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Mediu, Axa Prioritară 4 - Implementarea Sistemelor Adecvate de Management pentru Protecţia Naturii, coordonat de Consiliul Judeţean Covasna şi realizat de S.C. MULTIDIMENSION S.R.L.

Procedura de evaluare de mediu a fost derulată şi incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA), în conformitate cu prevederile HG. nr.1076/2004 (*actualizată*).

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: scopul ariei protejate naturale ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul este de a proteja şi conserva speciile de plante şi habitatele de interes conservativ pentru care situl a fost instituit.

Implementarea planului de management se realizează prin acţiuni programate în planurile de lucru anuale (următorii 5 ani). În elaborarea acestor planuri echipa de implementare va lua în considerare condiţiile actuale, obiectivele şi acţiunile planului de management şi resursele de management disponibile.

Pentru atingerea obiectivelor planului de management, Consiliul Judeţean Covasna va lua în considerare acolo unde este necesar completarea bugetului prin cereri de obţinere a finanţărilor externe pentru proiecte şi prin susţinerea din partea comunităţilor locale în pregătirea ofertelor de finanţare.

Se vor monitoriza activităţile desfăşurate de persoanele fizice şi juridice în interiorul ariei naturale protejate şi activităţile efectuate sub responsabilitatea celorlalte instituţii/organizaţii, pentru a se asigura că acestea corespund cerinţelor planului de management şi nu încalcă obiectivele acestuia. În astfel de cazuri custodele joacă un rol important în menţinerea parteneriatelor cu acele instituţii/organizaţii şi în definirea modului în care îşi desfăşoară aceştia activităţile cu impact direct sau indirect asupra ariei naturale protejate ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul.

b) natura cumulativă a efectelor: aria naturală protejată ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului se suprapune în proporţie de 93.98%, peste ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt, respectiv pe o suprafaţă de 861.33 ha. Măsurile de management propuse pentru conservarea speciilor şi habitatelor şi menţinerea unei stări favorabile de conservare pentru ariile naturale protejate sunt corelate cu categoriile de arii naturale protejate, cu respectarea categoriei celei mai restrictive de management.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): măsurile şi acţiunile prevăzute prin Planul de Management se referă la întreaga suprafaţă a ariei naturale protejate, respectiv la toate speciile şi habitatele inventariate.  

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: caracteristic pentru sit este habitatul de Tufărişuri subcontinentale peri-panonice, specia de plantă de interes comunitar Iris aphylla ssp. Hungarica, speciile de faună Castor fiber, Bombina variegata, Triturus cristatus, Colias myrmidone şi Lycaena dispar.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul, principalele activități economice din proximitatea sitului sunt cultura plantelor şi creşterea animalelor.

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul.

g)efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Luând în considerare scopul şi obiectivele pentru care s-a elaborat Planul de management aceasta va avea efecte pozitive asupra sitului Natura 2000 ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului.

 

Obligaţiile titularului:

  • Titularul are obligaţia de a menţine şi de a nu periclita starea de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor naturale precum şi de a asigura integritatea Reţelei Ecologice Europene Natura 2000/ariilor naturale protejate.
  • Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.
  • Respectarea prevederilor O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Respectarea prevederilor O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
  • Respectarea prevederilor Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea documentației au fost publicate în ziarul Observatorul de Covasna;

- Convocatorul transmis către membriilor CSC privind participarea la şedinţa din data de 22.10.2015;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 28/22.10.2015;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                              Întocmit,

Ing. Bălălău Ileana Luminiţa                                                                                              ecol. Balázsi Be