Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE din data de 03.11.2015

 

Ca urmare a notificării adresate de CONSILIUL JUDEŢEAN COVASNA, cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, Piaţa Libertăţii, nr. 4, judeţul Covasna, privind Planul de Management ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5495/22.09.2015,

În baza:

  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa  H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;
  • Punct de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna;
  • Adresa nr. 5495/26.10.2015 a APM Covasna adresată Consiliului Judeţean Covasna pentru completarea documentaţiei, în urma şedinţei CSC din data de 22.10.2015;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 22.10.2015 la APM Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul de Management ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, judeţul Covasna, titular Consiliul Judeţean Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci este documentul oficial care stabileşte cadrul general de desfăşurare al acţiunilor promovate pentru îndeplinirea obiectivelor ariei naturale protejate, el urmând să stea la baza activităţilor custodelui ariei şi al autorităţii administraţiei publice locale din spaţiul analizat.

Planul de management este un cadru stabil de integrare a problemelor de conservare a biodiversităţii şi de protecţie a mediului natural cu cele care vizează promovarea unor activităţi economice, în conformitate cu capacitatea de suport a teritoriului precum: turismul, agricultura, gestionarea resurselor de apă.

Scurta descriere a ariei naturale protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci reprezintă sit de interes comunitar și face parte din rețeaua europeană Natura 2000. ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat și completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

În conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, modificată și completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 20/2014 și Legea nr. 73/2015 situl de interes comunitar este relevant pentru protecția speciilor de interes comunitar reprezentative în regiunile biogeografice în care există.

Scopul ariei protejate naturale ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci este de a proteja și conserva speciile de amfibieni 1193 Bombina variegata, 1166 Triturus cristatus, 1220 Emys orbicularis, mamifere 1337 Castor fiber, nevertebrate 4030 Colias myrmidone,  1060 Lycaena dispar, 1059 Maculinea teleius și plante 1516 Aldrovanda vesiculosa, 1381 Dicranum viride, 1477 Pulsatilla patens de interes conservativ şi a habitatelor naturale 6430 Comunităţi de lizieră cu ierburi înalte higrofile de la nivelul câmpiilor, până la cel montan şI alpin, 6440 Pajişti aluviale din Cnidion dubii, 3150 Lacuri eutrofe naturale cu vegetaţie tip Magnopotamion sau Hydrocharition, 91E0 Păduri aluviale cu Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae, 91D0 Turbării cu vegetaţie forestieră, 3260 Cursuri de apă din zonele de câmpie, până la cele montane, cu vegetaţie din Ranunculion fluitantis şi Callitricho-Batrachion pentru care situl a fost instituit.

ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci are o suprafață de 2104 ha iar pe o suprafaţă de 2.020 ha a fost declarat rezervaţie naturală prin Hotărârea Guvernului nr. 2151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone

Mediul abiotic al ariei naturale protejate este specific reliefului depresionar, altitudini de până la 600 m, temperaturi medii anuale de 8,5ºC și cu o distribuție majoritară a luvisolurilor. Mediul biotic de interes conservativ este reprezentat de specii de mamifere, amfibieni, nevertebrate, plante și habitate naturale. Principala activitate economică din proximitate este agricultura.

Localizarea geografică:

ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci este un sit de importanță comunitară situat în estul Transilvaniei, pe teritoriul județului Covasna, regiunea administrativa Centru, în partea central nord-estică a Depresiunii Brașovului, regiunea biogeografica Continentala.

Aria naturală se află în partea sud-vestică a județului Covasna, pe teritoriile administrative ale comunelor Ozun și Reci, în imediata apropiere de drumul național DN11, care leagă municipiul Brașov de Târgu Secuiesc.

ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci se află pe teritoriul comunelor Ozun din care fac parte satele Ozun, Bicfalău, Lisnău, Lisnău-Vale, Lunca Ozunului, Măgheruș și Sântionlunca și Reci incluzând satele Reci, Aninoasa, Bita și Saciova. Este de remarcat situarea sitului într-o zonă dens acoperită de așezări umane, practic în mijlocul unui areal care intră în contact cu intravilanul localităților Ozun și Sântonlunca spre vest, Reci spre nord sau este foarte apropiat de intravilanul localităților Aninoasa și Bita spre est și Lisnău spre sud.

Mestecanișul de la Reci este un depozit nisipos de vârstă pleistocenă, care pe alocuri are bălți și mici lacuri parțial colmatate, cu o floră și faună diversă, rare pentru România. În prezent situl este puternic antropizat, cenozele de mesteacăn au fost aproape total defrișate și în locul lor s-a plantat Pinus silvestris. Cenozele ierboase de pajiști au fost puternic modificate prin pășunat. În sit sunt prezente mici bălți și lacuri cu o vegetație higrofilă cu specii rare.

Cele mai importante căi de acces în sit sunt: Drumul național DN11, pe ruta: Brașov - Lunca Câlnicului - Chichiș – Ozun, Drumul național DN 13E Sfântu Gheorghe-Covasna, Drumul comunal DC16 dintre localităţile Ozun şi Aninoasa străbate situl în extremitatea sudică, delimitându-l apoi pe latura sud-estică.

Altitudinal  ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci este situat între 513 m altitudine minimă și 563 m altitudine maximă. Coordonate : Longitudine 25°54’8”; Latitudine 45°48’54”.

Limitele ariei naturale protejate:

Limita nordică: intravilanul localitătii Reci și de drumul național DN 13E Sfântu Gheorghe-Covasna, fiind întretăiată de cursul Râului Negru.

Limita vestică: intravilanul localitătii Sântionlunca și de drumul national DN 11 Ozun - Moacșa, pe alocuri fiind reprezentată de cursul Râului Negru.

Limita sudică: pornește din apropierea localității Ozun, urmează drumul comunal DC16 până la un anumit punct, făcând apoi legatura cu drumul comunal ce leagă DC27 si DC 16, fiind aproape de limita intravilanului localității Lisnău.

Limita estică: este delimitată de drumul comunal DC16, ajungând în partea de NE foarte aproape de limita intravilanului localității Aninoasa. De asemenea se suprapune cu limita unităților de producție 57B și 57C.

Suprapuneri cu alte arii natural protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci se suprapune partial peste Rezervația naturală Mestecanișul Reci Bălțile de la Ozun – Sîntionlunca în proporție de 99.29%. Datorita specificitatii sale teritoriale și întrucât teritoriul sit-ului ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci se suprapune peste Rezervația naturală Mestecanișul Reci Bălțile de la Ozun – Sîntionlunca în proporție de 99.29%, acesta va fi administrat astfel:

- suprafața de protecție integrală: în toate perimetrele din sit identificate și delimitate prin prezentul plan de management ca habitate existente și/sau favorabile/potențiale, importante pentru speciile protejate la nivel național și internațional.

- suprafața de management durabil: terenurile agricole și forestiere neidentificate ca habitate existente și/sau favorabile/potențiale pentru dezvoltarea speciilor protejate;

-suprafața de dezvoltare durabilă:  perimetrele construite aparținând intravilanului localității Sântionlunca, cu obligativitatea interzicerii extinderii intravilanului în rezervația naturală;

 Obiectivele planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci vizează:

  1. garantarea şi menţinerea condiţiilor de habitat necesare conservării diversităţii biologice şi a elementelor abiotice importante pentru echilibrul ecologic, inclusiv prin intervenţie antropică;
  2. asigurarea stării de conservare favorabile pentru habitatul şi speciile de interes conservativ pentru care situl a fost constituit;
  3. stimularea activităţilor de cercetare şi supraveghere continuă a mediului paralel cu gestiunea durabilă a resurselor;
  4. delimitarea unor sectoare limitate pentru vizitare şi educarea publicului, pentru a nu perturba speciile de interes comunitar;
  5. eliminarea şi prevenirea tuturor exploatărilor sau ocupărilor incompatibile cu obiectivele ariei naturale protejate;

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Conform prevederilor Art.21 alin (5) din Ordonanţă de Urgenţă   nr. 57 din 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011 cu modificările şi completările ulterioare”Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management”.

În cazul extinderii intravilanului, schimbarea destinaţiei terenurilor prin PUZ, implementarea proiectelor cu posibil impact asupra mediului, habitatelor şi speciilor, în interiorul sitului şi în imediata vecinătate a sitului se va solicita avizului custodelui, pentru a corela şi integra dezvoltările ulterioare cu prevederile planului de management.

Totodată Planul de management în capitolul ”Măsurile de conservare” stabileşte şi descrie activităţile permise şi interzise în cadrul sitului.

Activități permise pe suprafața de protecție integrală:

  • ştiinţifice şi educative;
  • activităţi de ecoturism care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii numai pe traseele marcate și delimitate în acest scop;
  • utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit şi/sau păşunat numai cu animale domestice, proprietatea membrilor comunităţilor care deţin păşuni sau care deţin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin legislaţia naţională în vigoare, pe suprafeţele, în perioadele şi cu speciile şi efectivele avizate de custode, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună prezente;
  • localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
  • intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice care constituie obiectul protecţiei;
  • intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate;
  • acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, la propunerea custodelui;
  • acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care nu necesită extrageri de arbori, şi acţiunile de monitorizare a acestora;
  • acţiunile de combatere a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure, în cazul în care apar focare de înmulţire, la propunerea factorului interesat în administrarea fondului forestier.

Activități permise pe suprafața de management durabil:

  • ştiinţifice şi educative;
  • activităţi de ecoturism care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii
  • activităţile de construcţii-investiţii destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale
  • utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit pe suprafeţele, în perioadele avizate de administrație, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună prezente; este permis păşunatul cu efectivele și speciile aprobate de către custode, în baza unor studii agropastorale;
  • localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
  • intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice care constituie obiectul protecţiei, în baza propunerii custodelui;
  • intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, la propunerea custodelui şi aprobării de către autoritatea competente pentru protecţia mediului;
  • acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, cu acordul custodelui ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului. În cazul în care calamităţile afectează suprafeţe de pădure, acţiunile de înlăturare a efectelor acestora se fac cu acordul custodelui ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
  • activităţile de protecţie a pădurilor, acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure în cantităţi care depăşesc prevederile amenajamentelor, se fac cu acordul custodelui ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
  • activităţi tradiţionale de utilizare a unor resurse regenerabile, în limita capacităţii productive şi de suport a ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, precum recoltarea de fructe de pădure, de ciuperci şi de plante medicinale, cu respectarea normativelor în vigoare. Acestea se pot desfăşura numai de persoanele fizice şi juridice care deţin/administrează terenuri în interiorul ariei naturale protejate sau de comunităţile locale, cu aprobarea custodelui ariei naturale protejate.
  • activităţi tradiţionale de cultivare a terenurilor agricole şi de creştere a animalelor, precum şi alte activităţi tradiţionale efectuate de comunităţile locale;
  • activităţi de vânătoare, cu aprobarea custodelui ariei naturale protejate;
  • activităţi de pescuit sportiv, cu aprobarea custodelui ariei naturale protejate.
  • lucrăririle silvice se vor realiza în conformitate cu legislația silvică, cu aprobarea prealabilă a custodelui ariei naturale protejate.
  • activitățile de gestionare a efectivelor speciilor protejate, atunci când acestea depășesc capacitatea de susținere a mediului și determină conflicte cu comunitățile locale ori generează pagube importante la nivelul infrastructurilor de apărare împotriva inundațiilor.

Pe suprafața de dezvoltare durabilă se pot desfăşura următoarele activităţi:

  • activităţi tradiţionale de cultivare a terenurilor agricole şi de creştere a animalelor;
  • activităţi de pescuit sportiv, industrial şi piscicultură;
  • activităţi specifice modului de producţie ecologic de cultivare a terenului agricol şi creşterea animalelor, în conformitate cu legislaţia specifică din sistemul de agricultură ecologică;
  • activități de întreținere a construcțiilor existente, cu respectarea legisației în vigoare, fără posibilitatea extinderii intravilanului;
  • activităţile de construcţii-investiţii destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale;
  • alte activităţi tradiţionale efectuate de comunităţile locale.

Activități interzise pe suprafața de protecție integrală:

  • a) orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare;
  • b) activităţile de construcţii-investiţii, cu excepţia celor destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul corelează şi sintetizează informaţiile cunoscute referitoare la aria naturală protejată ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, precum aspecte ale mediului abiotic şi biotic, caracteristicile activităţilor antropice sau conflictele existente, stabileşte direcţiile majore şi obiectivele de management ale ariei protejate, planifică activitaţile şi stabileşte resursele necesare pentru îndeplinirea acestora pentru următorii 5 ani.

Scopul şi obiectivele Planului de Management:

Scopul ariei protejate naturale ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci este promovarea unui model de gestiune a capitalului natural care să permită o dezvoltare durabilă a comunităţilor umane, conservarea speciilor şi habitatelor de interes comunitar, a diversităţii biologice şi a celorlalte valori ale mediului natural din aria naturală protejată, integrând activităţi antropice care să nu depăşească capacitatea de suport a teritoriului.

Obiectivul general al planului de management vizează atingerea şi menţinerea unui statut de conservare favorabil al speciilor de plante şi a habitatelor de interes comunitar, asigurarea unei gestionări durabile a resurselor naturale şi conservarea peisajului actual prin integrarea şi încurajarea activităţilor antropice tradiţionale.

Obiectivele specifice ale planului de management sunt:

  • Atingerea sau menținerea unui statut favorabil de conservare pentru speciile de interes comunitar mamifere: Castor fiber, amfibieni: Bombina variegata, reptile: Triturus cristatus, Emys orbicularis, nevertebrate: Colias myrmidone, Lycaena dispar, Maculinea teleius, plante: Aldrovanda vesiculosa, Dicranum viride, Pulsatilla patens și pentru habitatele de interes comunitar: 3150 Lacuri eutrofe naturale cu vegetație tip Magnopotamion sau Hydrocharition, 3260 Cursuri de apă din zonele de câmpie, până la cele montane, cu vegetație din Ranunculion fluitantis și Callitricho-Batrachion, 6120*Pajiști xerice pe substrat calcaros, 6430 Comunități de lizieră cu ierburi înalte higrofile de la nivelul câmpiilor, până la cel montan și alpin, 6440 Pajiști aluviale din Cnidion dubii, 91E0 *Păduri aluviale cu Alnus glutinosa și Fraxinus excelsior Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae, 91D0*Turbării cu vegetație forestieră;
  • Încurajarea comunităţilor locale în vederea dezvoltării unor activităţi economice care, prin utilizarea durabilă a resurselor, să le aducă beneficii si să contribuie la reducerea presiunii asupra elementelor protejate, promovând împreună cu comunităţile locale valorile culturale și tradiţionale;
  • Stimularea cercetării ştiinţifice în scopul anticipării evoluţiilor teritoriului analizat şi promovarea activităţilor durabile de exploatare a resurselor teritoriale şi eliminarea celor susceptibile a avea un impact negativ asupra mediului, biodiversităţii şi geodiversităţii;
  • Promovarea educaţiei ecologice, a informării, conştientizării şi a consultării publicului în scopul formării unei atitudini favorabile a comunităţilor locale din vecinătate, a factorilor de decizie implicaţi în gestionarea teritoriului şi a turiştilor, faţă de valorile ariei protejate;
  • Asigurarea oportunităţilor pentru ca vizitarea şi recreerea să se desfăşoare în conformitate cu imperativele de conservare a patrimoniului natural.

Obiectivele specifice ale Planului de Management sunt transpuse în activităţi prin intermediului Planului de activităţi, după cum urmează:

  1. Activităţi pentru protejarea şi managementul biodiversităţii şi a peisajului:

A1. Realizarea planului de monitorizare a populațiilor speciilor și habitatelor de interes conservativ din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, cu prioritate a acelora de interes comunitar

A2. Monitorizarea stării de conservare a populațiilor speciilor de mamifere, amfibieni/reptile, nevertebrate, plante și a habitatelor naturale de interes comunitar din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci pe baza unui plan de monitorizare.

A3. Actualizarea inventarului de specii de floră și faună sălbatică și integrarea informațiilor în baze de date geospațiale.

A4. Continuarea activităților de cartare a speciilor de interes conservativ, cu privire specială asupra speciilor de interes comunitar și național.

A5. Evaluarea serviciilor ecosistemice aferente ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

A6. Promovarea de măsuri de reconstrucție ecologică a habitatelor degradate din cauza intervenții antropice.

A7. Inventarierea și protecția elementelor abiotice ce prezintă interes conservativ.

A8. Asigurarea integrării și implementării măsurilor de protecție și conservare în amenajamentele silvice, schemele de gestionare a bazinelor hidrografice, planurile urbanistice generale și în toate planurile, proiectele și activitățile promovate pe teritoriul ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

A9. Monitorizarea continuă a incidenței speciilor invazive și a bolilor asupra habitatelor și speciilor din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și intervenția rapidă pentru limitarea efectelor negative ale acestora.

A10. Inventarierea și delimitarea unor zone de liniște pentru speciile de mamifere castor în arealele în care acestea nu intră în conflict cu măsurile de apărare împotriva inundațiilor.

A11. Monitorizarea continuă a populațiilor speciilor de interes conservativ și promovarea de soluții fundamentate pentru prevenirea și /sau limitarea conflictelor cu gestionarii de resurse naturale și proprietarii de terenuri.

A12. Evaluarea continuă a pagubelor generate de către speciile de interes conservativ infrastructurilor existente, precum și diferitelor tipuri de utilizări ale terenurilor.

  1. Activităţi pentru managementul resurselor naturale:

B1. Menținerea gestionării durabile a resurselor naturale, cu prioritate a solurilor, a resurselor forestiere și a celor de apă

B2. Includerea în activitățile de întreținere a infrastructurilor hidrotehnice a preocupării pentru menținerea habitatelor speciilor de interes comunitar, în special cu gestionarul resurselor de apă.

B3. Monitorizarea utilizării arealului ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci  pentru activități de creștere a animalelor și asigurarea unui management controlat al zonelor de pășunat și cosit funcție de cerințele de habitat ale speciilor de interes comunitar.

B4. Monitorizarea și actualizare permanentă a informațiilor cu privire la presiunile și amenințările viitoare asupra ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

B5. Promovarea, cu prioritate, a măsurilor de prevenire a efectelor negative asupra resurselor naturale din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci.

B6. Monitorizarea respectării legislației de mediu pentru toate activitățile antropice ce pot avea efecte negative asupra ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

B7. Monitorizarea recoltării resurselor naturale din interiorul și proximitatea ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

B8. Interzicerea dezvoltării de infrastructuri antropice, inclusiv suprafețe construite, cu excepția celor impuse de situațiile de urgență.

B9. Controlul evacuărilor de ape uzate din localitățile ce deversează ape uzate în sectorul superior al Oltului

B10. Managementul integrat al deșeurilor pentru limitarea efectelor negative asupra zonelor protejate.

B11. Controlul practicilor silvice și agricole ce se constituie în amenințări pentru speciile de interes conservativ.

B12. Analiza potențialului de promovare a unui management care să asigure refacerea relațiilor hidrologice inițiale specifice în ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, inclusiv prin refacerea luciilor de apă.

B13. Reconstruții ecologice de restabilire a nivelului freatic din Mestecănișul de la Reci

B14. Activități de retrângere a răspândirii pinului și salciei

B15. Realizarea de studii asupra posibilității schimbării compoziției pădurii de pin în foioase

  1. Activităţi pentru educaţie şi comunicare

C1. Îmbunătăţirea comunicării între custode, instituții interesate de managementul ariei protejate și comunităţile locale.

C2. Realizarea unei strategii pentru promovarea educației ecologice.

C3. Promovarea de evenimente educaționale pentru toate categoriile de vârstă.

C4. Realizarea de materiale de informare și conștientizare privind elementele ocrotite în cadrul ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci

C5. Semnalizarea ariei protejate prin intermediul panourilor de informare și avertizare.

C6. Promovarea ariei protejate prin intermediul internetului webpage, facebook, etc..

C7. Încurajarea activităților de voluntariat pentru eficientizarea managementului ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

C8. Promovarea în mass-media a beneficiilor rezultate din statutul de sit Natura 2000 al ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

  1. Activităţi privind managementul vizitării şi al recreerii:

D1. Realizarea strategiei de vizitare a ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

D2. Inventarierea obiectivelor turistice de interes din proximitatea ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

D3. Amenajarea infrastructurii de vizitare pentru accesul în zona ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci (centru de informare, puncte de belvedere, trasee tematice, trasee marcate, locuri de fotografiere, etc).

D4. Colaborare cu factorii interesaţi pentru asigurarea salubrității zonelor turistice identificate.

D5. Monitorizarea activităţilor turistice și de vizitare din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci.

D6. Încurajarea comunităţilor locale în promovarea turismului în vecinătatea ariei potejate.

  1. Activităţi pentru promovarea cercetării:

E1. Realizarea unui plan de cercetare științifică care să contribuie la creșterea gradului de organizare al activităților științifice din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

E2. Încheierea de protocoale cu unităţile de învățământ și cercetare științifică interesate de susținerea de activități de cercetare în arealul ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci .

E3.Avizarea activităților științifice promovate în ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci  cu asigurarea caracterului noninvaziv și nonagresiv al acestora în raport cu factorii de mediu.

E4. Dezvoltarea unei baze de date cu rezultate ştiinţifice obținute în urma cercetărilor realizate. 

  1. Administrarea şi managementul efectiv al ariei naturale protejate Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul

F1. Eficientizarea activităților de management

F2. Evaluarea necesității corectării limitelor ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci  în scopul creșterii eficienței activităților de conservare a speciilor de interes comunitar, inclusiv promovarea demersurilor administrative pentru implementarea acesteia.

F3.Îmbunătăţirea managementului ariei protejate prin creșterea ratei de absorbție de fonduri din surse naționale și internaționale, altele decât cele din bugetul custodelui

F4. Dezvoltarea de colaborări cu persoane fizice și juridice în vederea eficientizării aplicării măsurilor din planul de management.

F5. Elaborarea planurilor de lucru anuale pentru implementarea planului de management.

F6. Evaluarea anuală a performanței implementării planului de management.

F7. Participarea la schimburi de experiență naționale și internaționale, cursuri de perfecționare, conferințe, workshopuri, întâlniri de lucru pentru creșterea eficienței procesului de management și pentru îmbunătățirea capacității de management a personalului.

F8. Revizuirea planului de management

F9. Asigurarea logisticii necesare pentru administrarea eficientă a ariei naturale protejate

F10 Asigurarea personalului necesar desfășurării activității de management

Capitolul II. din Anexa nr. 3 la Planul de management - Regulamentul ariei naturale protejate prevede Reglementarea activităţilor în sit, de care obligatoriu vor ţine cont toţi factorii interesaţi.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Presiuni - impacturi trecute şi prezente

            ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci se află pe teritoriul comunelor Ozun și Reci. Este de remarcat situarea sitului într-o zonă cu densitate ridicata a asezarilor umane, practic în mijlocul unui areal unde intră în contact cu intravilanul localităților Ozun și Sântonlunca spre vest, Reci spre nord sau este foarte apropiat de intravilanul localităților Aninoasa și Bita spre est și Lisnău spre sud.

            Principala activitate economică cu impact asupra mediului din comunele cu teritorii în situl Natura 2000 ROSCI0111 este agricultura, respectiv cultura plantelor - cartof, sfeclă de zahăr, cereale și creșterea animalelor. Alaturi de aceasta, păşunatul intensiv în proximitatea intravilanului localităților Ozun, Sântonlunca și Reci, lucrările de desecare - pentru a extinde zonele utilizabile agricol inclusiv în perimetrele supraumectate din vecinătatea localităților, introducerea pinului și a salcâmului, ce au înlocuit asociaţiile autohtone, braconajul reprezintă amenințări materializate deja, dar de asemenea actuale și potențiale, cu impact negativ asupra sitului.

Pășunatul reprezintă o altă activitate cu impact semnificativ asupra stratului ierbaceu. În areal se pășunează în sezonul de vegetație, în sistem extensiv, însă neorganizat, cu ovine, caprine și bovine. Astfel că este necesară interzicerea pășunatului cu caprine, limitarea numărului de ovine și stabilirea, prin studii de fundamentare, numărului optim de bovine.

Un impact semnificativ asupra stabilității ecosistemelor îl au construcțiile de vacanță realizate în exteriorul sitului, care nu beneficiază de acces la rețeaua de alimentare cu apă și canalizare. Inexistența sistemelor de canalizare, coroborată cu poziția sitului, înconjurat de localități, poate pune problema scurgerilor accidentale și contaminării unor sectoare ale ariei protejate.

Alimentarea cu apă potabilă în sistem centralizat este în curs de execuţie, canalizarea nefiind în totalitate definitivată, iar încălzirea locuinţelor se face în sistem individual, cu lemne.

Un impact deosebit îl au lucrările de drenare din interiorul cât și în exteriorul ariei naturale protejate, inclusiv prin adâncirea cursurilor de apă, realizate de către gestionarul resurselor de apă sau de către instituții de ameliorare al fondului funciar. Acestea au contribuit la scăderea nivelului piezometric, ce a dus la dispariția multor lacuri din situl și rezervația naturală Mestecănișul de la Reci. În acest sens se poate propune stabilirea perimietrului mărginit de cursurile Râului Negru, pârâul Beldii, Saciova și Covasna ca zonă de protecție prin evitarea exploatării apei din fântâni, atât pentru uz menajer cât și agricol. Fântânile pot fi utilizate doar în scop științific prin verificarea nivelului freatic.

Situația acestui sit Natura 2000 este una dificilă, antropizarea fiind extrem de puternică în cazul tututor tipurilor de habitate pe care le include pădurile dominate de mesteacăn înlocuite treptat de plantații de pin și salcâm, pajiștile modificate prin pășunat intens, habitatele cu umiditate ridicată desecate etc. Astfel, conservarea trebuie să se bazeze pe măsuri active, incluzive, clare, eficiente și hotărâte.

                Ameninţări - impacturi viitoare previzibile

Principalele amenințări semnalate în arealul analizat se referă la:

- sistemele de drenare realizate inclusiv prin adâncirea cursurilor de apă, care contribuie la degradarea habitatelor, prin afectarea bilanțului hidrologic.

- activitățile de creștere a animalelor, care se constituie într-o amenințare importantă, mai ales din cauza caracterului lor dezorganizat;

- creșterea suprafețelor ocupate de salcâm și de pin;

-activitățile agricole desfășurate în proximitatea ariei protejate, care prin practicile necorespuzătoare pot deveni o amenințare pentru speciile protejate - incendierea miriștilor, chimizare și mecanizare intensive, etc.;

- depozitarea deșeurilor reprezintă o amenințare în special în zone ce prezintă accesibilitate ridicată prin drumuri comunale ori judetene.

- poluarea apelor subterane și de suprafață cu ape uzate menajere, în condițiile în care majoritatea localităților nu sunt racordate decât parțial la sisteme de canalizare.

- apariția unității industriale de prelucrare a lemnului, ce poate să crească presiunea pe resursele forestiere;

- prezența drumurilor, care contribuie la apariția efectului de margine.

- extinderea suprafețelor construite, inclusiv în interiorul ariei protejate.

- activitatea directă a Fabicii de prelucrre a lemnului Holzindustie Sweighofer, prcum și impactul indirect al acestuia prin creșterea traficului, afectarea atmosferei, zgomot, lumină etc.

- speciile invazive și bolile.

  1. relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

La nivelul Uniunii Europene cadrul legal de acţiune în scopul protecţiei habitatelor şi speciilor de floră şi faună sălbatică este stabilit prin Directiva nr.92/43/EEC privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatică, numită în continuare Directiva Habitate, Directiva nr. 2009/147/ CEE a Consiliului privind conservarea păsărilor sălbatice, numită în continuare Directiva Păsări, Directiva EEC/3228/86 pentru protejarea pădurilor şi Directiva EEC/2158/92 privind protecţia pădurilor împotriva incendiilor, precum şi regulamentele EC/338/96 privind comerţul cu plante şi animale rare şi EEC/3254/91 privind utilizarea capcanelor de picior pentru vânarea animalelor.

Situl Natura 2000 (ROSCI0056), a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat şi completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

Aria naturală protejată este desemnată prin custodie Consiliului Judeţean Covasna - Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont, responsabilitatea administrării căzând în competenţa acestuia.

Elaborarea planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci s-a realizat în cadrul proiectului „Managementul adecvat al ariilor naturale protejate Munţii Bodoc-Baraolt, Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul, Tinovul Apa Lină-Honcsok, Oltul Superior, Râul Negru, Ciomad-Balvanyoş şi Mestecănişul de la Reci”, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Mediu, Axa Prioritară 4 - Implementarea Sistemelor Adecvate de Management pentru Protecţia Naturii, coordonat de Consiliul Judeţean Covasna şi realizat de S.C. MULTIDIMENSION S.R.L.

Procedura de evaluare de mediu a fost derulată şi incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA), în conformitate cu prevederile HG. nr.1076/2004 (*actualizată*).

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: scopul ariei protejate naturale ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci este de a proteja şi conserva speciile de plante şi habitatele de interes conservativ pentru care situl a fost instituit.

Implementarea planului de management se realizează prin acţiuni programate în planurile de lucru anuale (următorii 5 ani). În elaborarea acestor planuri echipa de implementare va lua în considerare condiţiile actuale, obiectivele şi acţiunile planului de management şi resursele de management disponibile.

Pentru atingerea obiectivelor planului de management, Consiliul Judeţean Covasna va lua în considerare acolo unde este necesar completarea bugetului prin cereri de obţinere a finanţărilor externe pentru proiecte şi prin susţinerea din partea comunităţilor locale în pregătirea ofertelor de finanţare.

Se vor monitoriza activităţile desfăşurate de persoanele fizice şi juridice în interiorul ariei naturale protejate şi activităţile efectuate sub responsabilitatea celorlalte instituţii/organizaţii, pentru a se asigura că acestea corespund cerinţelor planului de management şi nu încalcă obiectivele acestuia. În astfel de cazuri custodele joacă un rol important în menţinerea parteneriatelor cu acele instituţii/organizaţii şi în definirea modului în care îşi desfăşoară aceştia activităţile cu impact direct sau indirect asupra ariei naturale protejate ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci.

b) natura cumulativă a efectelor: aria naturală protejată ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci se suprapune partial peste Rezervația naturală Mestecanișul Reci Bălțile de la Ozun – Sîntionlunca în proporție de 99.29%.. Măsurile de management propuse pentru conservarea speciilor şi habitatelor şi menţinerea unei stări favorabile de conservare pentru ariile naturale protejate sunt corelate cu categoriile de arii naturale protejate, cu respectarea categoriei celei mai restrictive de management.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): măsurile şi acţiunile prevăzute prin Planul de Management se referă la întreaga suprafaţă a ariei naturale protejate, respectiv la toate speciile şi habitatele inventariate.  

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Habitatele de interes conservativ european din interiorul ariei naturale protejate  ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci:

3150 Lacuri eutrofe naturale cu vegetaţie de tip Magnopotamion sau Hydrocharition

3260 Cursuri de apă din zonele de câmpie, până la cele montane, cuvegetaţie din Ranunculion fluitantis şi Callitricho-Batrachion

6430 Comunităţi de lizieră cu ierburi înalte higrofile de la nivelul câmpiilor, până la cel montan şi alpin

6440 Pajişti aluviale cu Cnidion dubii

91D0* Turbării cu vegetaţie forestieră

91E0* Păduri aluviale cu Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior - Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae.

Speciile de plante pentru care a fost declarată aria naturală protejată sunt:

Cod

Specie

Situație populație

Conservare

Izolare

Global

1381

Dicranum viride

D

 

 

 

1477

Pulsatilla patens

B

C

C

C

1516

Aldrovanda vesiculosa

 

 

 

 

 

Speciile de faună pentru care a fost declarată aria naturală protejată sunt:

Cod

Specie

Situație populație

Conservare

Izolare

Global

1337

Castor fiber

C

C

C

C

1193

Bombina variegata

C

B

C

B

1166

Triturus cristatus

C

B

C

B

1220

Emys orbicularis

C

B

C

B

4030

Colias myrmidone

C

B

C

B

1060

Lycaena dispar

C

C

C

C

1059

Maculinea teleius

C

C

C

C

 

Alte specii relevante

Flora: Utricularia vulgaris, Lysymachia thyrsiflora, Menyanthes trifoliata, Drosera rotundifolia, Comarum palustre, Nuphar luteum, Nymphaea alba, Fritillaria meleagris

Fauna: Rana arvalis

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul, principala activitate economică economic din proximitatea sitului sunt cultura plantelor şi creşterea animalelor.

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul.

g)efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Luând în considerare scopul şi obiectivele pentru care s-a elaborat Planul de management aceasta va avea efecte pozitive asupra sitului Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reciui.

 

Obligaţiile titularului:

  • Titularul are obligaţia de a menţine şi de a nu periclita starea de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor naturale precum şi de a asigura integritatea Reţelei Ecologice Europene Natura 2000/ariilor naturale protejate.
  • Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.
  • Respectarea prevederilor O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Respectarea prevederilor O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
  • Respectarea prevederilor Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea documentației au fost publicate în ziarul Observatorul de Covasna;

- Convocatorul transmis către membriilor CSC privind participarea la şedinţa din data de 22.10.2015;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 28/22.10.2015;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                              Întocmit,

Ing. Bălălău Ileana Luminiţa                                                                                              ecol. Balázsi Beáta