Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din data de 03.11.2015

 

 

Ca urmare a notificării adresate de CONSILIUL JUDEŢEAN COVASNA, cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, Piaţa Libertăţii, nr. 4, judeţul Covasna, privind Planul de Management ROSCI0374 Râul Negru, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5497/22.09.2015,

În baza:

  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa  H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;
  • Punct de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna;
  • Adresa nr. 5932/08.10.2015 a APM Covasna, adresată Consiliului Judeţean Covasna pentru completarea documentaţiei, în urma şedinţei CSC din data de 08.10.2015;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 08.10.2015 la APM Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul de Management ROSCI0374 Râul Negru, judeţul Covasna, titular Consiliul Judeţean Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0374 Râul Negru este documentul oficial care stabileşte cadrul general de desfăşurare al acţiunilor promovate pentru îndeplinirea obiectivelor ariei naturale protejate, el urmând să stea la baza activităţilor custodelui ariei şi al autorităţii administraţiei publice locale din spaţiul analizat.

Planul de management este un cadru stabil de integrare a problemelor de conservare a biodiversităţii şi de protecţie a mediului natural cu cele care vizează promovarea unor activităţi economice, în conformitate cu capacitatea de suport a teritoriului precum: turismul, agricultura, gestionarea resurselor de apă.

Scurta descriere a ariei naturale protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru reprezintă sit de importanță comunitară și face parte din rețeaua europeană Natura 2000. ROSCI0374 Râul Negru a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat și completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

Aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru se află în județul Covasna, în depresiunea Brașov, în compartimentul estic al acesteia, respectiv Depresiunea Târgu Secuiesc.

Aria naturală protejată nu se suprapune cu altă arie naturală protejată de interes național sau comunitar. ROSCI0374 Râul Negru are o suprafață de 1001 ha.

Mediul abiotic al ariei naturale protejate este specific reliefului depresionar, cu altitudini de 500 - 600 m, temperaturi medii anuale de 6,8ºC și cu o dominanță a solurilor aluviale. Mediul biotic este reprezentat de specii de mamifere, reptile și amfibieni, conform Formularului Standard Natura 2000.

Speciile de faună pentru care aria naturală a fost declarată protejată sunt două specii de mamifere Castor fiber și Lutra lutra, o specie de amfibieni Bombina variegata și o specie de reptilă Emys orbicularis.

Distribuția speciilor de interes comunitar în cadrul tipurilor de ecosisteme: caracteristic pentru specia Bombina varigata sunt arealele umede cu ochiuri de apă din ecosistemele agricole, de pășune și în apropierea văilor râurilor - ecosisteme acvatice. Caracteristic speciilor Lutra lutra și Castor fiber este ecosistemul acvatic.

Tipul de habitate de interes comunitar: 6510 Pajiști de altitudine joasă, cu speciile protejate Alopecurus pratensis, Sanguisorba officinalis.

Alte specii de interes comunitar sunt:

  • conform Anexei 2 a Directivei Habitate: Triturus cristatus, Lissotriton - syn. Triturus vulgaris ampelensis, Aspius aspius, Barbus petenyi - syn. B. meridionalis, Rhodeus amarus - syn. R. sericeus amarus, Cobitis elongatoides - syn. C. taenia, Misgurnus fossilis (pentru protejarea acesteia, trebuie chiar extinsă suprafaţa ariei protejate), Sabanejewia aurata;
  • conform Anexei 4 a Directivei Habitate: Cricetus cricetus, Felis silvestris, Lacerta agilis, Rana arvalis, Rana dalmatina, Pelobates fuscus, Bufotes - syn. Bufo viridis, Hyla arborea;
  • conform Anexei 1 a Directivei Păsări: Ciconia ciconia, Circus cyaneus, Crex crex, Falco columbarius.

Zona a fost identificată ca arie de importanță avifaunistică - IBA și propusă ca arie de protecție specială avifaunistică - SPA.

Localizarea geografică:

Aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru se află localizată în depresiunea Brașov, în compartimentul estic al acesteia, respectiv Depresiunea Târgu Secuiesc, în cadrul unităților administrative teritoriale Sânzieni, Zăbala, Ghelnița, Ojdula, Zagon, Estelnic, Lemnia, Târgu Secuiesc, Reci, Cernat, Boroșneu Mare, Catalina, Dalnic, Brateș, Poian, și  Mereni din Județul Covasna. Localitățile din proximitatea ariei naturale protejate sunt: Lunga, Boroșneu Mare, Leț, Țufalău, Brateș, Pachia, Telechia, Catalina, Hătuica, Imeni, Mărcușa, Lemnia, Ojdula, Bita, Cașinu Mic, Valea Seacă, Păpăuți și Surcea.

Relieful este de tip depresionar, având o altitudine medie de 500 m. Din punct de vedere al localizării geografice, aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru se află la 45º52’15” latitudine nordică și 26º04’01” longitudine estică. Accesul în aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru se face pe următoarele drumuri: drumul comunal 9, drumul comunal 9A, drumul comunal 11, drumul comunal 7, drumul județean 114, drumul județean 121, drumul județean 121A, drumul județean 121E, drumul județean 121F, drumul național 11, drumul național 11B, drumul național 13E, drumul național 2D.

Limitele ariei naturale protejate:

Limita nordică - reprezentată de intravilanul localităților Poian, Lemnia, Brețcu și Mereni.

Limita vestică - drumul național 11B, respectiv drumul național 11, și limita intravilanului localităților: Mărcușa, Mărtineni, Hătuica, Catalina, Târgu Secuiesc, Lunga, Sânzinei, Valea Seacă și Cașinu Mic.

Limita sudică - reprezentată de pârâul Zagon și intravilanul localităților Leț și Telechia.

Limita estică - se învecinează cu cursul Râului Negru, drumul comunal ce leagă Telechia de Surcea și intravilanul localităților Chiuruș, Pachia, Păpăuți, Surcea, Tamașfalău, Brateș și Peteni.

 

Suprapuneri cu alte arii natural protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru nu se suprapune cu nici o altă arie naturală protejată.

 

Obiectivele planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0374 Râul Negru vizează:

a) Conservarea speciilor de animale sălbatice, în special a acelora care au stat la baza declarării sitului;

b) Conservarea populaţiilor de mamifere, amfibieni și reptile de interes conservativ şi a habitatelor acestora;

c) Managementul elementelor cadrului biotic şi abiotic astfel încât să se păstreze calitatea habitatelor naturale;

d) Stimularea cercetării ştiinţifice în scopul anticipării evoluţiilor teritoriului analizat;

e) Promovarea educaţiei ecologice, a informării, conştientizării şi a consultării publicului în scopul formării unei atitudini favorabile a comunităţilor locale din vecinătate, a factorilor de decizie implicaţi în gestionarea teritoriului şi a turiştilor, faţă de valorile ariei naturale protejate;

f)            Monitorizarea continuă a activităţilor cu potenţial impact semnificativ asupra mediului, precum şi a acelora care pot determina un impact cumulativ.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Conform prevederilor Art.21 alin (5) din Ordonanţă de Urgenţă nr. 57 din 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011 cu modificările şi completările ulterioare ”Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management”.

În cazul extinderii intravilanului, schimbarea destinaţiei terenurilor prin PUZ, implementarea proiectelor cu posibil impact asupra mediului, habitatelor şi speciilor, în interiorul sitului şi în imediata vecinătate a sitului se va solicita avizului custodelui, pentru a corela şi integra dezvoltările ulterioare cu prevederile planului de management.

Totodată, Planul de management, în capitolul ”Măsurile de conservare”, stabileşte şi descrie activităţile permise şi interzise în cadrul sitului.

Activităţi permise:

  • ştiinţifice şi educative;
  • activităţi de vizitare care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii
  • utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit pe suprafeţele, în perioadele avizate de administraţie, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună prezente; este permis păşunatul cu efectivele şi speciile aprobate de către administraţie, în baza unor studii agropastorale;
  • localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
  • intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice care constituie obiectul protecţiei, în baza propunerii administraţiei;
  • intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, la propunerea administraţiei şi aprobării de către autoritatea competente pentru protecţia mediului;
  • acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, cu acordul administraţiei ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului. În cazul în care calamităţile afectează suprafeţe de pădure, acţiunile de înlăturare a efectelor acestora se fac cu acordul administraţiei ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
  • activităţile de protecţie a pădurilor, acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure în cantităţi care depăşesc prevederile amenajamentelor, se fac cu acordul administraţiei ariei naturale protejate, emis în baza aprobării autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
  • activităţi tradiţionale de utilizare a unor resurse regenerabile, în limita capacităţii productive şi de suport a ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, precum recoltarea de fructe de pădure, de ciuperci şi de plante medicinale, cu respectarea normativelor în vigoare. Acestea se pot desfăşura numai de persoanele fizice şi juridice care deţin/administrează terenuri în interiorul parcului sau de comunităţile locale, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate.
  • activităţi tradiţionale de cultivare a terenurilor agricole şi de creştere a animalelor, precum şi alte activităţi tradiţionale efectuate de comunităţile locale;
  • activităţi de vânătoare, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate;
  • activităţi de pescuit sportiv, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate.
  • lucrăririle silvice se vor realiza în conformitate cu legislaţia silvică, cu aprobarea prealabilă a administraţiei ariei naturale protejate.
  • activităţile de gestionare a efectivelor speciilor protejate, atunci când acestea depăşesc capacitatea de susţinere a mediului şi determină conflicte cu comunităţile locale ori generează pagube importante la nivelul infrastructurilor de apărare împotriva inundaţiilor.

Activităţi interzise:

  • orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare;
  • activităţile de construcţii-investiţii, cu excepţia celor destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale.

 

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Scopul planului de management este promovarea unui model de gestiune a capitalului natural care să permită o dezvoltare durabilă a comunităților umane, conservarea speciilor de interes comunitar, a diversităţii biologice și a celorlalte valori ale mediului natural din aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru, integrând activităţi antropice care să nu depăşească capacitatea de suport a teritoriului.

Obiectivele specifice ale planului de management sunt:

a) Atingerea sau menținerea unui statut favorabil de conservare pentru speciile de interes comunitar - mamifere: Lutra lutra, Castor fiber, amfibieni și reptile: Bombina variegata, Emys orbicularis;

b) Încurajarea comunităţilor locale în vederea dezvoltării unor activităţi economice care, prin utilizarea durabilă a resurselor, să le aducă beneficii si să contribuie la reducerea presiunii asupra elementelor protejate, promovând împreună cu comunităţile locale valorile culturale și tradiţionale;

c) Stimularea cercetării ştiinţifice în scopul anticipării evoluţiilor teritoriului analizat şi promovarea activităţilor durabile de exploatare a resurselor teritoriale şi eliminarea celor susceptibile a avea un impact negativ asupra mediului, biodiversităţii şi geodiversităţii;

d) Promovarea educaţiei ecologice, a informării, conştientizării şi a consultării publicului în scopul formării unei atitudini favorabile a comunităţilor locale din vecinătate, a factorilor de decizie implicaţi în gestionarea teritoriului şi a turiştilor, faţă de valorile ariei protejate;

e) Asigurarea oportunităţilor pentru ca turismul şi recreerea să se desfăşoare în conformitate cu imperativele de conservare a patrimoniului natural.

Activități propuse

Obiectivele specifice ale Planului de Management sunt transpuse în activități prin intermediului Planului de activități:

Tema Protejarea și managementul biodiversității și a peisajului

A1. Realizarea planului de monitorizare a populațiilor speciilor de interes conservativ (inclusiv din Anexa nr.4 a Directivei Habitate) din ROSCI0374 Râul Negru, cu prioritate a acelora de interes comunitar.

A2. Monitorizarea stării de conservare a populațiilor speciilor de mamifere, amfibieni și reptile de interes comunitar din ROSCI0374 Râul Negru pe baza planului de monitorizare.

A3. Evaluarea necesității modificării limitelor ROSCI0374 Râul Negru în vederea creșterii eficienței managementului ariei protejate, inclusiv realizarea corecțiilor identificate ca fiind necesare.

A4. Actualizarea inventarului de specii de floră și faună sălbatică și integrarea informațiilor în baze de date geospațiale.

A5. Continuarea activităților de cartare a speciilor de interes conservativ, cu privire specială asupra speciilor de interes comunitar și național.

A6. Evaluarea serviciilor ecosistemice aferente ROSCI0374 Râul Negru.

A7. Promovarea de măsuri de refacere a habitatelor degradate din cauza a diferite hazarde naturale ori intervenții antropice.

A8. Inventarierea și protecția elementelor abiotice ce prezintă interes conservativ.

A9. Monitorizarea continuă a incidenței speciilor invazive și a bolilor asupra habitatelor și speciilor din ROSCI0374 Râul Negru și intervenția rapidă pentru limitarea efectelor negative ale acestora.

A10. Inventarierea și delimitarea unor zone de liniște pentru speciile de interes conservativ.

A11. Monitorizarea continuă a populațiilor speciilor de interes conservativ și promovarea de soluții fundamentate pentru prevenirea și /sau limitarea conflictelor cu gestionarii de resurse naturale și proprietarii de terenuri.

A12. Evaluarea continuă a pagubelor generate de către speciile de interes conservativ infrastructurilor existente, precum și diferitelor tipuri de utilizări ale terenurilor.

Tema Controlul amenințărilor antropice asupra resurselor și serviciilor ecosistemice

B1. Menținerea gestionării durabile a resurselor naturale, cu prioritate a solurilor, a resurselor forestiere și a celor de apă prin monitorizarea implementării corespunzătoare a planurilor, politicilor și strategiilor sectoriale aprobate.

B2. Includerea în activitățile de asigurare a secțiunii de scurgere și de gestionare a infrastructurilor hidrotehnice a preocupării pentru menținerea habitatelor speciilor de interes comunitar, în special de către gestionarul resurselor de apă.

B3. Monitorizarea utilizării arealului ROSCI0374 Râul Negru pentru activități de creștere a animalelor și asigurarea unui management controlat al pășunilor, funcție de cerințele de habitat ale speciilor de interes comunitar.

B4. Promovarea, cu prioritate, a măsurilor de prevenire a efectelor negative asupra resurselor naturale prin monitorizarea respectării legislației de mediu pentru toate activitățile antropice ce pot avea efecte negative asupra ROSCI0374 Râul Negru.

B5. Monitorizarea recoltării resurselor naturale din interiorul și proximitatea ROSCI0374 Râul Negru.

B6. Promovarea de măsuri pentru limitarea cantității de ape uzate menajere neepurate deversate în cursurile de apă de către comunitățile umane din proximitatea ROSCI0374 Râul Negru.

B7. Monitorizarea zonelor cu vulnerabilitate la depozitarea necontrolată a deșeurilor și aplicarea de sancțiuni în scopul eliminării acestor practicii în interiorul ROSCI0374 Râul Negru.

B8. Evaluarea oportunității promovării unor măsuri de reconstrucție ecologică care să vizeze refacerea relațiilor hidrologice inițiale din ROSCI0374 Râul Negru.

B9. Asigurarea integrării și implementării măsurilor de protecție și conservare în amenajamentele silvice, schemele de gestionare a bazinelor hidrografice, planurile urbanistice generale și în toate planurile, proiectele și activitățile promovate pe teritoriul ROSCI0374 Râul Negru.

B10. Monitorizarea și actualizarea permanentă a informațiilor cu privire la presiunile și amenințările viitoare asupra ROSCI0374 Râul Negru.

Tema Educație și comunicare

C1. Îmbunătăţirea comunicării între custode, instituții interesate de managementul ariei protejate și comunităţile locale.

C2. Realizarea unei strategii pentru promovarea educației ecologice.

C3. Promovarea de evenimente educaționale pentru toate categoriile de vârstă în comunitățile umane din ROSCI0374 Râul Negru.

C4. Realizarea de materiale de informare și conștientizare privind elementele ocrotite în cadrul ROSCI0374 Râul Negru

C5. Semnalizarea ariei protejate prin intermediul panourilor de informare și avertizare.

C6. Promovarea ariei protejate prin intermediul internetului, webpage, facebook, etc.

C7. Încurajarea activităților de voluntariat pentru eficientizarea managementului ROSCI0374 Râul Negru.

C8. Promovarea în mass-media a beneficiilor rezultate din statutul de sit Natura 2000 al ROSCI0374 Râul Negru.

Tema Managementul turismului și al recreerii

D1. Realizarea strategiei turistice a ROSCI0374 Râul Negru.

D2. Inventarierea obiectivelor turistice de interes din proximitatea ROSCI0374 Râul Negru.

D3. Amenajarea infrastructurilor turistice pentru accesul în zona ROSCI0374 Râul Negru - puncte de belvedere.

D4. Colaborare cu factorii interesaţi pentru asigurarea salubrității zonelor turistice identificate.

D5. Monitorizarea activităţilor turistice din ROSCI0374 Râul Negru.

D6. Încurajarea comunităţilor locale în promovarea turismului, inclusiv prin dezvoltarea de facilități de cazare utilizând construcțiile existente.

Tema Promovarea cercetării

E1. Realizarea unui plan de cercetare științifică care să contribuie la creșterea gradului de organizare al activităților științifice din ROSCI0374 Râul Negru.

E2. Încheierea de protocoale  cu unităţile de învățământ și cercetare științifică interesate de susținerea de activități de cercetare în arealul ROSCI0374 Râul Negru.

E3. Avizarea tuturor activităților științifice promovate în ROSCI0374 Râul Negru cu asigurarea caracterului noninvaziv și nonagresiv al acestora în raport cu factorii de mediu.

E4. Dezvoltarea unei baze de date cu rezultate ştiinţifice obținute în urma cercetărilor realizate. 

Tema Administrarea și managementul efectiv al ariei naturale protejate ROSCI0374 Râul Negru

F1. Eficientizarea activităților de management

F2. Evaluarea necesității corectării limitelor ROSCI0374 Râul Negru în scopul creșterii eficienței activităților de conservare a speciilor de interes comunitar, inclusiv promovarea demersurilor administrative pentru implementarea acesteia.

F3. Îmbunătăţirea managementului ariei protejate prin creșterea ratei de absorbție de fonduri din surse naționale și internaționale, altele decât cele din bugetul custodelui

F4. Dezvoltarea de colaborări cu persoane fizice și juridice în vederea eficientizării aplicării măsurilor din planul de management.

F5. Elaborarea planurilor de lucru anuale pentru implementarea planului de management.

F6. Evaluarea anuală a performanței implementării planului de management.

F7. Participarea la schimburi de experiență naționale și internaționale, cursuri de perfecționare, conferințe, workshopuri, întâlniri de lucru pentru creșterea eficienței procesului de management și pentru îmbunătățirea capacității de management a personalului.

F8. Dezvoltarea de centre de vizitare și informare și a altor infrastructuri care să promoveze imaginea ariei protejate.

F9. Revizuirea planului de management.

F10. Asigurarea logisticii necesare pentru administrarea eficientă a ariei naturale protejate

F11. Asigurarea personalului necesar desfășurării activității de management

În Capitolul II din Anexa nr. 3 la Planul de management se află Regulamentul ariei naturale protejate, care prevede Reglementarea activităţilor în sit, de care, obligatoriu, vor ţine cont toţi factorii interesaţi.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Presiuni - impacturi trecute şi prezente

ROSCI 0374 Râul Negru se extinde în lungul Râului Negru și al unor afluenți ai săi, între care mai importanți sunt Cașin, Zăbala, Covasna, Târlung. Dată fiind declivitatea generală redusă a zonei în care se află ROSCI 0374, cursurile de apă sunt puternic meandrate formând numeroase sectoare inundabile sau mlăștinoase. În scopul diminuării potențialului de producere a inundațiilor și pentru a reduce extinderea suprafețelor de teren supraumectate, în zonă au fost realizate importante lucrări hidrotehnice - îndeosebi diguri de pământ. Mentenanța acestor infrastructuri presupune îndepărtarea periodică a vegetației, refacerea integrității și a etanșeității digurilor, amplasarea de elemente de protecție, reprofilarea digurilor etc. Toate acestea implică distrugerea adăposturilor de castor și a habitatului acestuia. Din această perspectivă, trebuie avută în vedere ideea că administratorii resurselor de apă și comunitățile umane pot considera castorul ca o specie dăunătoare.

Decolmatarea anumitor sectoare ale cursurilor de apă, inclusiv prin lărgirea albiei, reprezintă o altă modalitate de combatere a inundațiilor având efecte negative asupra adăposturilor și habitatului castorului, și asupra mai multor specii de pești, unele de importanță comunitară. Administrația bazinală de apă Olt trebuie să procedeze la realizarea lucrărilor de tipul celor menționate numai în condițiile menționate de avizele emise de APM Covasna și custodele sitului ROSCI0374, cu respectarea strictă a cerințelor de conservare ale habitatelor și speciilor de interes comunitar.

O distincție netă trebuie făcută între lucrările de decolmatare absolut necesare și cele care de fapt sunt un paravan pentru activități de exploatarea a balastului în zone altfel restricționate sau între lucrări de consolidare a malurilor și cele care sunt de fapt întreprinse pentru a obține beneficii economice.

Terenurile cultivate au ponderea cea mai importantă în cadrul ariei protejate, respectiv 63%, astfel încât utilizarea fertilizatorilor și a pesticidelor constituie o amenințare importantă la nivelul întregii arii protejate, inclusiv pentru cursurile de apă în care aceste substanțe până la urmă se descarcă. Suprafața arabilă cultivată este de 97% din suprafața totală a terenurilor arabile, predominând cultura cerealelor, a furajelor, a cartofului, sfeclei de zahăr și legumelor. În județul Covasna, agricultura este una puternic mecanizată. Toate aceste caracteristici indică o agricultură intensivă, comparativ cu alte zone din România, implicând o presiune mai ridicată asupra resurselor mediului din aria protejată.

Un alt factor negativ îl constituie creșterea animalelor. Deși zona nu prezintă un risc major din partea prădătorilor - carnivore mari, numărul de câini arondați stânelor este în unele cazuri excesiv, determinând o presiune crescută asupra faunei sălbatice.

            ROSCI 0374 Râul Negru este localizat pe teritoriul UAT: Tîrgu Secuiesc incluzând și satul Lunga, Sânzieni cu satele Sânzieni, Cașinu Mic, Petriceni, Valea Seacă, Lemnia include satul omonim, Ojdula cu satele Hilib și Ojdula, Catalina cu localitățile Catalina, Hătuica, Imeni, Mărcușa și Mărtineni, Zăbala din care fac parte Zăbala, Peteni, Surcea și Tamașfalău, Brateș include Brateș, Pachia, Telechia, Boroșneu Mare Boroșneu Mare, Boroșneu Mic, Dobolii de Sus, Leț, Țufalău, Valea Mică, Zagon cu satele Zagon și Păpăuți, Reci incluzând satele Reci, Aninoasa, Bita și Saciova, Poian Poian și Belanic. Prezența unui număr important de localități, majoritatea rurale, cu teritoriu în aria protejată înseamnă pe de o parte un consum important de resurse naturale terenuri utilizate agricol, resurse de apă, lemn, balast, iar pe de altă parte o serie de probleme legate de traficul rutier, depozitarea deșeurilor, eliminarea apelor uzate etc.

Industria este o activitate economică în declin după 1989, activitățile agricole asigurând în mare măsură existența locuitorilor. Există însă și un număr redus de agenți economici activi din sfera industriei, între care fabrica de prelucrare a lemnului Holzindustrie Schweighofer din Reci, care utilizează lemn exploatat într-o zonă mult mai extinsă decât perimetrul ROSCI 0374 Râul Negru, dar care prin amploarea activității sale acoperă 70 ha, debitează 800.000 m³/an, 650 de angajați presupune un impact semnificativ asupra mediului.

Defrișarea ilegală a vegetației arbustive de către populația locală de ex. pe raza localităților Hătuica, Surcea, Leț, Țufalău, contribuie la diminuarea adăposturilor vidrei și castorului, hranei celui din urmă, și în plus, reprezintă o perturbare continuă a habitatului, mai ales în perioada de iarnă.

Utilizarea canalelor în scopuri de irigații reprezintă o presiune importantă la adresa speciilor de pești și amfibieni cât și țestoasei de apă, prin scoaterea unui volum ridicat de apă din aceste habitate importante. Adâncirea canalelor și regularizarea cursurilor de apă este o presiune mult prea comună în sit.

                Ameninţări - impacturi viitoare previzibile

Principalele amenințări semnalate în arealul analizat se referă la:

- fragmentarea ariei protejate, lipsa continuității spațiale fiind foarte dificilă implementarea unor măsuri de management eficiente și coerente;

- intervențiile realizate pentru gospodărirea apelor, inclusiv pentru apărarea împotriva inundațiilor care pot contribui la degradarea habitatelor speciilor ocrotite în special ale castorului. Astfel, asigurarea secțiunii de scurgere a apelor, precum și lucrările de menținere a funcționalității digurilor presupun uneori afectarea calității habitatelor castorului. Lucrările de decolmatare, incendierea vegetației pe diguri, îndepărtarea vegetației lemnoase din albie, distrugerea galeriilor reprezintă printre cele mai frecvente intervenții ce pot afecta stabilitatea speciilor protejate.

- activitățile de creștere a animalelor, care se constituie într-o amenințare importantă în special din cauza numărului ridicat de câini, ce pot deveni un prădător important pentru castor, dar și din cauza creșterii riscului de apariție a incendiilor de vegetație;

- activitățile agricole desfășurate în proximitatea ariei protejate, care prin practicile necorespuzatoare pot deveni o amenințare pentru speciile protejate - incendierea miriștilor, chimizare, mecanizare, etc.;

- depozitarea necontrolată a deșeurilor reprezintă o amenințare în special în zone ce prezintă accesibilitate ridicată prin drumuri comunale ori județene, mai ales în proximitatea intravilanului localităților.

- evacuarea apelor uzate menajere neepurate sau insuficient epurate, în condițiile în care majoritatea localităților nu sunt racordate decât parțial la sisteme de canalizare ori la stații de epurare.

- speciile invazive și bolile, reprezintă o amenințare importantă pentru ecosistemele acvatice, în condițiile în care zonele umede reprezintă medii cu propagare foarte rapidă a acestora.

- activitățile de pescuit, care afectează habitatele speciilor ocrotite prin depozitarea deșeurilor și deranjarea liniștii habitatelor.

- traficul rutier, are influență indirectă asupra arealului, având un rol de fragmentare a habitatelor, iar influența directă se manifestă mai ales prin călcarea de către vehicule a unor amfibieni, îndeosebi în perioada de migrație spre locurile de reproducere.

 

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

La nivelul Uniunii Europene cadrul legal de acţiune în scopul protecţiei habitatelor şi speciilor de floră şi faună sălbatică este stabilit prin Directiva nr.92/43/EEC privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatică, numită în continuare Directiva Habitate, Directiva nr. 2009/147/ CEE a Consiliului privind conservarea păsărilor sălbatice, numită în continuare Directiva Păsări, Directiva EEC/3228/86 pentru protejarea pădurilor şi Directiva EEC/2158/92 privind protecţia pădurilor împotriva incendiilor, precum şi regulamentele EC/338/96 privind comerţul cu plante şi animale rare şi EEC/3254/91 privind utilizarea capcanelor de picior pentru vânarea animalelor.

Situl Natura 2000 (ROSCI0374), a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat şi completat prin Ordinul Ministrului Mediului şi Pădurilor nr. 2387/2011.

 

Aria naturală protejată este preluată în custodie de către Asociatia pentru dezvoltare comunitară durabilă ALUTUS.

Elaborarea planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0374 Râul Negru s-a realizat în cadrul proiectului „Managementul adecvat al ariilor naturale protejate Munţii Bodoc-Baraolt, Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, Tinovul Apa Roşie, Tinovul Apa Lină-Honcsok, Oltul Superior, Râul Negru, Ciomad-Balvanyoş şi Mestecănișul de la Reci”, finanțat prin Programul Operațional Sectorial Mediu, Axa Prioritară 4 - Implementarea Sistemelor Adecvate de Management pentru Protecția Naturii, coordonat de Consiliul Județean Covasna și realizat de S.C. MULTIDIMENSION S.R.L.

Etapele parcurse în scopul elaborării Planului de Management au fost: realizarea studiilor științifice de inventariere, evaluare și cartare a speciilor de mamifere și amfibieni, evaluarea stării de conservare, a presiunilor și amenințărilor și propunerea de măsuri de conservare. De asemenea, s-a evaluat impactul antropic asupra ariei naturale protejate și s-au organizat întâlniri de consultare publică a factorilor interesați și a comunităților locale cu privire la planul de management. S-au respectat toate cerințele prevăzute de legislația în vigoare cu privire la procedura de evaluare de mediu, s-au obținut avizele favorabile de la custodele ariei naturale protejate, de la autoritatea competentă pentru protecția mediului, s-au elaborat anunțurile publice pentru diseminare în mass media înainte de evaluarea finală realizată de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.

Elaborarea Planului de management se realizează în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare și se aprobă prin ordin al autorității publice centrale pentru protecţia mediului, cu avizul autorităţilor publice centrale interesate.

Procedura de evaluare de mediu a fost derulată şi încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA), în conformitate cu prevederile HG. nr.1076/2004 (*actualizată*).

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: scopul ariei protejate naturale ROSCI0374 Râul Negru este de a proteja şi conserva speciile de plante şi habitatele de interes conservativ pentru care situl a fost instituit.

Implementarea planului de management se realizează prin acţiuni programate în planurile de lucru anuale (următorii 5 ani). În elaborarea acestor planuri echipa de implementare va lua în considerare condiţiile actuale, obiectivele şi acţiunile planului de management şi resursele de management disponibile.

Pentru atingerea obiectivelor planului de management, Asociatia pentru dezvoltare comunitară durabilă ALUTUS va lua în considerare, acolo unde este necesar, completarea bugetului prin cereri de obţinere a finanţărilor externe pentru proiecte şi prin susţinerea din partea comunităţilor locale în pregătirea ofertelor de finanţare.

Se vor monitoriza activităţile desfăşurate de persoanele fizice şi juridice în interiorul ariei naturale protejate şi activităţile efectuate sub responsabilitatea celorlalte instituţii/organizaţii, pentru a se asigura că acestea corespund cerinţelor planului de management şi nu încalcă obiectivele acestuia. În astfel de cazuri custodele joacă un rol important în menţinerea parteneriatelor cu acele instituţii/organizaţii şi în definirea modului în care îşi desfăşoară aceştia activităţile cu impact direct sau indirect asupra ariei naturale protejate ROSCI0374 Râul Negru.

Modificarea şi actualizarea planului se va face conform reglementărilor legale în domeniu şi au scopul de a completa gradul de cunoaștere al ariei naturale protejate. Planul de management se actualizează o dată la 5 ani. Situaţiile care ar putea impune adaptarea planului sunt următoarele:

a) Identificarea unor noi nişe funcţionale ecologice.

b) Fenomene naturale imprevizibile care ar putea aduce schimbări ce impun adoptarea de măsuri cum ar fi refacerea ecologică.

c) Modificări semnificative în impactul activităților antropice asupra elementelor de interes conservativ.

d) Vulnerabilizarea unor resurse și servicii naturale cheie în aria protejată din cauza exploatării necontrolate ori diversificării factorilor ce accentuează epuizarea ori degradarea lor.

e) Implementarea/efectuarea anumitor activităţi care pot duce la efecte nedorite.

f)            Noi ameninţări care pot interveni în atingerea anumitor obiective.

Acolo unde se impun modificări ale planului, se vor aplica următoarele proceduri:

a) Autoritatea Competentă pentru Protecția Mediului trebuie să aprobe orice schimbare a obiectivelor principale de management. În astfel de cazuri, propunerile de revizuire înaintate vor fi supuse consultării publice.

b) Custodele ariei protejate poate aproba schimbările de prioritate şi acţiunile legate de conservarea speciilor şi habitatelor.

 

b) natura cumulativă a efectelor: aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru nu se suprapune cu nici o altă arie naturală protejată.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): măsurile şi acţiunile prevăzute prin Planul de Management se referă la întreaga suprafaţă a ariei naturale protejate, respectiv la toate speciile şi habitatele inventariate.  

 

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Habitatele specifice din cadrul acestei zone protejate sunt arealele umede cu ochiuri de apă din ecosistemele agricole, de pășune, în apropierea văilor râurilor, caracteristice pentru specia Bombina varigata. Caracteristice speciilor Lutra lutra și Castor fiber sunt ecosistemele acvatice.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul, principalele activităţi economicedin proximitatea sitului sunt cultura plantelor şi creşterea animalelor.

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul.

 

g)efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Luând în considerare scopul şi obiectivele pentru care s-a elaborat Planul de management aceasta va avea efecte pozitive asupra sitului Natura 2000 ROSCI0374 Râul Negru.

 

Obligaţiile titularului:

  • Titularul are obligaţia de a menţine şi de a nu periclita starea de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor naturale precum şi de a asigura integritatea Reţelei Ecologice Europene Natura 2000/ariilor naturale protejate.
  • Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.
  • Respectarea prevederilor O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Respectarea prevederilor O.U.G. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
  • Respectarea prevederilor Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea documentației au fost publicate în ziarul Observatorul de Covasna;

- Convocatorul transmis către membriilor CSC privind participarea la şedinţa din data de 08.10.2015;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 27/08.10.2015;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Bălălău Ileana Luminiţa                                                                      ecol. Balázsi Beáta