Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 16.12.2015

Ca urmare a notificării adresate de Composesoratul Unificat ”Szemerja és Görgő” Közbirtokosság cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Dózsa György, nr. 21, judeţul Covasna, CUI 13799202, privind Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată a Composesoratului Unificat ”Szemerja és Görgő” Közbirtokosság”, propus a fi amplasat în raza teritorială a municipiului Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3588/25.06.2015, în baza:

- HG. nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,

- H.G. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

 

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

Având în vedere următoarele:

- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 10.12.2015 desfăşurat la sediul APM Covasna;

- memoriu de prezentare intocmit conform Ordinului MMP 19/2010, înregistrat la APM Covasna cu nr. 7235/26.01.2015, elaborator Petráss István Attila;

- Avizul favorabil cu condiţii nr. 36 din 03.12.2015 emis de Consiliul Judeţean Covasna - Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii Dezvoltare Rurală şi Salvamont, custodele sitului Natura 2000 Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată a Composesoratului Unificat ”Szemerja és Görgő” Közbirtokosság”, propus a fi amplasat în raza teritorială a municipiului Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Documentaţia conţine:

- Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 3588/25.06.2015;

- Memoriul tehnic, planuri de amenajament, evidenţe de amenajament - documentaţie întocmită de SC VÂJOIU COM SRL Braşov;

- Coordonatele Stereo 70 ale amplasamentului;

- Procese verbale ale Conferinţei I şi II de amenajare a fondului forestier;

- Documente privind proprietatea; piese desenate;

- Dovada achitării tarifului etapei de încadrare;

- Convocator şedinţă CSC nr. 7359/08.12.2015;

- Proces-verbal şedinţă CSC nr. 33/10.12.2015.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectul prezentului plan îl constituie amenajamentul pădurilor proprietate privată a Composesoratului Unificat ”Szemerja és Görgő” Közbirtokosság”, judeţul Covasna, în suprafaţă de 329,9 ha. Limita pădurii este materializată pe teren prin semne amenajistice: semne verticale cu vopsea roşie. Unitatea de protecţie şi producţie I Szemerja és Görgő este alcătuită din 3 trupuri de pădure ce au următoarele vecinătăţi: Trupul 1 – Fântâna Popii, Trupul 2 – Poca Pavel, Trupul 3 – Görgő, care nu sunt foarte apropiate. Pădurile acestei unităţi sunt situate în raza teritorială a municipiului Sfântu Gheorghe, în bazinul hidrografic al râului Olt. Principalii afluenţi ai Oltului în această zonă fiind pârâul Şugaş, Simeria şi Görgő.

La actuala amenajare, vechile limite parcelare nu au fost modificate decât cu câteva excepţii, când s-a retrocedat proprietarului doar procent din parcela veche. S-au produs unele modificări şi în ceea ce priveşte subparcelarul, datorită lucrărilor efectuate în perioada expirată şi în urma unei analize mai atente privind diferenţierea arboretelor. Indicativele alfabetice s-au menţinut pentru subparcelele existente, iar cele noi au primit indicative în continuare. În prezent unitatea de protecţie şi producţie I Szemerja és Görgő este alcătuită dintr-un număr de 16 parcele şi 50 de subparcele.

Compoziţia actuală este diferită faţă de compoziţia optimă şi anume există un procent destul de mare de carpen – 16% plus diseminat mesteacăn, diverse moi, diverse tari care sunt specii provizorii aceasta în detrimentul platinului de munte, frasinului, bradului, specii mult mai valoroase. În tabelul de mai jos este redată repartizarea fondului forestier pe proprietari şi unităţi teritorial administrative.

 

Repartiţia fondului forestier pe proprietari şi unităţi teritorial administrative

Nr.

crt

Proprietar persoană juridică sau fizică

Judeţul

Unitatea teritorial administrativă

 

Denumirea

Parcele aferente

Suprafaţa

-ha-

O.S.

U.B., trup păşune împădurită sau U.P.

1

Compos. Unificat ”Szemerja és Görgő”

Covasna

Municipiul Sfântu Gheorghe

Şugaş

U.P. I Vâlcele

234P, 243Ad, %22

14,2

 U.P. II Sfantu Gheorghe

25, 26, 29, 40, 73-77

215,5

U.P. III

Valea Crişului

 

20, 21, %22

56,4

U.P. IV

Malnaş

217A, 222A, 222B

43,8

TOTAL

329,9

Avându-se în vedere funcţiile atribuite pădurilor din această unitate, structura corespunzătoare atingerii acestor funcţii este cea cu arborete de amestec, de productivitate superioară sau mijlocie, în raport cu bonitatea staţiunilor naturale sau de tip natural, capabile să îndeplinească funcţii multiple. Tratamentele propuse urmăresc cu precădere evitarea intervenţiilor prin care se dezgoleşte terenul sau prin care nu se asigură permanenţa pădurii şi executarea de către aceasta a funcţiilor atribuite. Alegerea tratamentelor s-a făcut în conformitate cu normele în vigoare prin care sunt indicate cele mai adecvate lucrări pe formaţii sau grupe de formaţii forestiere. Se va aplica tratamentul tăierilor progresive în gorunete, goruneto-făgete, goruneto-stejărete, făgete şi tratamentul tăierilor rase pe parchete mici în pinete, molidişuri şi arborete total derivate pe bază de carpen. În arboretele care nu fac obiectul recoltării de masă lemnoasă s-au prevăzut numai tăieri de conservare şi tăieri de igienă, prin care se va urmări menţinerea vegetaţiei forestiere. În cazul rezervaţiilor de seminţe se vor executa doar tăieri de igienă. Arboretele cu funcţii speciale de protecţie excluse de la reglementarea procesului de producţie prin tăieri obişnuite de regenerare vor fi conduse în regim natural prin lucrări de conservare şi tăieri de igienă.

Conform bazelor de amenajare, tehnologia de exploatare este colectarea arborilor secţionaţi în trunchiuri şi catarge. Coroana arborilor, fracţionată în bucăţi se colectează separat sub formă de lemn rotund iar resturile de exploatare ( Ø 2 cm) adunate în grămezi formate în porţiuni fără seminţiş (pe cioate).

La exploatare se vor respecta restricţiile prevăzute în instrucţiunile privind termenele, modalităţile şi epocile de recoltare şi transport a materialului lemnos.

În procesul de exploatare se va acorda atenţie deosebită următoarelor aspecte:

  • protejarea regenerării naturale instalate;
  • protejarea arborilor pe picior contra vătămărilor de exploatare;
  • acces redus al utilajelor de scos apropiat în perioadele cu precipitaţii;
  • acces numai pe trasee dinainte stabilite;
  • curăţirea suprafeţelor în lucru concomitent cu exploatarea.

            Din totalul lucrărilor cu tăieri de produse principale de 47,2 ha, pe 24,6 ha se vor executa tăieri progresive de punere în lumină, pe 17,4 ha se vor executa tăieri progresive de racordare iar pe 5,2 ha se vor aplica tăieri rase în parchete mici.

            În u.a. 20F, 35G şi 39A pe 24,6 ha se va executa o tăiere progresivă de punere în lumină în făgete şi gorunete, având consistenţe cuprinse între 0,6-0,7, vârste între 110 ani – 160 ani, iar seminţiş natural instalat pe 0,2 – 0,5S. Prin această intervenţie se urmăreşte crearea condiţiilor favorabile de dezvoltare a seminţişului instalat deja şi crearea condiţiilor favorabile de instalare în continuare a seminţişului natural.

            În u.a. 20A şi 21A, pe 17,4 ha va fi executată o tăiere progresivă de racordare în acest domeniu în făgete şi goruneto – făgete, având vârsta de 150 ani, consistenţe de 0,4 şi seminţiş utilizabil instalat pe 0,4S. Prin această intervenţie se va lichida arboretul bătrân creându-se condiţii favorabile de dezvoltare a seminţişului natural existent deja şi instalarea în continuare a seminţişului natural.

Prin aceste intervenţii şi anume prin tăierile progresive se va extrage un volum de 6331 m3, respectiv 70% din totalul masei lemnoase de extras pe deceniu.

Tăierile rase vor fi executate pe 5,2 ha în u.a. 17A şi 76A, unde avem arborete compuse din molidişuri şi arborete total derivate cu carpen, având consistenţe cuprinse între 0,7 – 0,8, vârste cuprinse între 50 -85 ani, fără a exista seminţiş natural instalat. Prin tăieri rase se va extrage un volum de 2659 m3 pe deceniu, respectiv 30% din totalul masei lemnoase de extras.

Amenajamentul nu propune viitoare proiecte, construirea de drumuri forestiere noi. Reţeaua de transport este constituită din drumuri publice, densitatea instalaţiilor de transport existente este 3,94 m/ha.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier. Amenajamentul se suprapune parţial cu situl de importanţă comunitară Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082. Planul de management al sitului a fost elaborat in cadrul proiectului SINCRON şi se află in curs de aprobare la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Planul de management conţine măsuri stricte referitoare la gestionarea fondului forestier de pe teritoriul sitului, în vederea protecţiei speciilor de păsări enumerate in formularul standard al sitului. Planul de Management va avea efecte după aprobarea lui de către MMAP şi publicarea în Monitorul oficial al României.

Amenajamentele silvice ale unităţilor de producţie/proprietăţilor ce intră în componenţa ariilor naturale protejate trebuiesc revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

În cazul nerealizării planului („alternativa 0”) fondul forestier din zona studiată se va degrada atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ. Varianta de plan supusă aprobării propune măsuri silvotehnice în acord cu Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic şi „Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor” care presupun o gospodărire a pădurilor în conformitate cu cerinţele ecologice, economice şi sociale ale acesteia.

Obiectivul principal al planului constă în stabilirea modului de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular în vederea dezvoltării durabile şi în concordanţă cu obiectivele ecologice şi social-economice ale acestuia. Acesta presupune conducerea pădurii prin amenajament spre starea normală (optimă), planificarea recoltelor, conservarea biodiversităţii şi menţinerea integrităţii ariilor naturale protejate incluse în amenajament.

Conform OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice în zonele de dezvoltare durabilă ale ariilor protejate, se pot desfăşura următoarele activităţi, cu respectarea prevederilor din planurile de management: lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor şi lucrări de conservare şi aplicarea de tratamente silvice care promovează regenerarea pe cale naturală a arboretelor: tratamentul tăierilor de transformare spre grădinărit, tratamentul tăierilor grădinărite şi cvasigrădinărite, tratamentul tăierilor progresive clasice sau în margine de masiv, tratamentul tăierilor succesive clasice ori în margine de masiv, tratamentul tăierilor în crâng în salcâmete şi zăvoaie de plop şi salcie.

Avantajele pe care le prezintă realizarea amenajamentului sunt:

  • creşterea eficacităţii funcţionale a arboretelor;
  • creşterea producţiei de lemn;
  • creşterea gradului de stabilitate şi rezistenţă a arboretelor la acţiunea agresivă a factorilor externi şi interni destabilizatori;
  • păstrarea şi ameliorarea stării de sănătate a arboretelor şi pădurii în ansamblul său;
  • asigurarea calităţii factorilor de mediu (apei, aerului, solului);
  • creşterea productivităţii arboretelor şi a pădurii;
  • îmbunătăţirea calităţii producţiei de lemn;
  • mărirea capacităţii de fructificare a arborilor şi ameliorarea condiţiilor de regenerare;
  • recoltarea biomasei lemnoase în vederea valorificării ei, care altfel prin eliminarea naturală s-ar recicla în cadrul ecosistemelor forestiere respective.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

În zonele de suprapunere a siturilor de importanţă comunitară cu unităţile de producţie, măsurile impuse prin planul de management al sitului Natura 2000 trebuie transpuse în amenajament.

Neexistând emisii poluatoare agresive în condiţii normale de exploatare, nu se pot anticipa emisii de poluanţi care să dauneze vegetaţiei, faunei şi florei.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

- amenajamentul silvic implementează prevederile O.U.G. 195/2005 privind protecţia mediului, a O.U.G. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: măsurile de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular au fost adoptate pornind de la necesitatea menţinerii continuităţii pădurii, condiţie esenţială pentru exercitarea funcţiilor atribuite. În amenajament sunt prevăzute măsuri de protecţie a fondului forestier: protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor de vânt şi zăpadă, protecţia împotriva incendiilor, protecţia împotriva bolilor şi a altor dăunători, măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): efectuarea  lucrărilor propuse prin amenjamanet are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra  sănătăţii umane;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus reglementează o suprafaţă de păduri proprietate privată de 329,9 ha, amplasat în raza teritorială a municipiului Sfântu Gheorghe;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: prezentul plan prevede măsuri de conservare a biodiversităţii şi menţinerea integrităţii ariilor naturale protejate incluse în amenajament;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: amenajamentul silvic prevede măsuri pentru protejarea integrităţii sitului de interes comunitar Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082.

 

Evaluarea adecvată a amenajamentului silvic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar. Au fost parcurse etapele de evaluare iniţială şi de încadrare astfel:

- având în vedere ca Amenajamentul se suprapune parţial cu situl de importanţă comunitară Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082 la nivelul trupului Görgő, pe o suprafaţă de 100,2 ha, reprezentând 0,18 % din suprafaţa totală a sitului, la evaluarea iniţială a documentaţiei s-a stabilit că planul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

- ca urmare APM Covasna a transmis Adresa nr. 3701/30.06.2015 în care s-au solicitat: memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010;

- titularul planului a depus la APM Covasna memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010 în data de 03.12.2015, elaborator Petrass István Attila;

- APM Covasna a convocat membrii Comitetului Special Constituit şi titularul planului în vederea prezentării memoriului în şedinţa CSC (Convocator nr. 7359/08.12.2015);

- Amenajamentul silvic şi Memoriul de prezentare au fost prezentate de către elaborator în şedinţa desfăşurată la APM Covasna în data de 08.12.2015 (proces-verbal şedinţă nr. 33/10.12.2015); autorităţile prezente au fost de acord cu propunerile de măsuri prezentate în memoriu pentru reducerea impactului prognozat asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar;

- s-a definitivat lista de control EA a etapei de încadrare (Anexa 1 la Ghidul Metologic Otd. MMP 19/2010);

- în urma desfăşurării etapei de incadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

 

Obligaţiile titularului:

Măsuri pentru protejarea integrităţii sitului de interes comunitar:

  • Se va notifica custodele ariei naturale protejate ROSPA0082 cu zece zile înainte de începerea lucrărilor;
  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare;
  • Trecerea buştenilor peste apele curgătoare se va face peste podeţe;
  • Se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi);
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului;
  • În perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel;
  • Traversarea pâraielor cu buşteni se va face obligatoriu pe podeţe de lemn iar platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor;
  • Se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei;
  • Este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în aria protejată şi în apropierea cursurilor de apă;
  • Nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în aria protejată;
  • Se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Este interzisă stocarea/depozitarea temporară a deşeurilor în aria protejată;
  • Se vor proteja arborii cu cuiburi de păsări răpitoare şi barză neagră; obligativitatea comunicăriidescoperirii unor astfel de cuiburi către administraţi asitului; pentru protejarea speciilor de păsări răpitoare şi barză neagră, pe o rază de 100 m în jurul cuiburilor nu se vor executa lucrări de exploatare a masei lemnoase (principale, rărituri şi igienă) în perioada 15 martie – 15 august, celelalte lucrări nu vor fi realizate în perioada 15 martie – 30 iunie;
  • Menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • O.U.G. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
  • Legea 107/1996 (*actualizată*) – legea apelor;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea condiţiilor din Avizul favorabil cu condiţii nr. 36 din 03.12.2015 emis de Consiliul Judeţean Covasna - Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii Dezvoltare Rurală şi Salvamont, custodele sitului Natura 2000 Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute in OM 1540/2011.

- în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;

- completarea regenerărilor naturale cu specii conforme tipului de pădure;

- alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;

- se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier;

- proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea  măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri;

- este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturile vegetale;

- se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;

- în vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;

- colectarea deseurilor se va efecua in recipienti special amplasati pentru acest scop, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp;

- se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

- se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane. În acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale;

În vederea combaterii eroziunii precum şi a reducerii prejudiciilor  asupra arboretelor în timpul exploatării şi a altor lucrări aferente acestei activităţicu impact asupra factorilor de mediu şi pentru protejarea surselor de apă se impune:

        -folosirea drumurilor de exploatare existente;

        -interzicerea amplasării drumurilor pe suprafeţe sensibile din punct de vedere ecologic;

        -atunci când solul este îmbibat cu apă se vor sista lucrările de exploatare;

        -se vor lua măsuri pentru evitarea deprecierii seminţişului şi a arborilor rămaşi pe picior; 

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Haromszek în datele de 11.05.2015 şi 15.05.2015;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Înaintea demarării lucrărilor de exploatare forestieră unitatea care execută lucrările va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii/revizuirii autorizaţiei de mediu, după caz

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                 Întocmit,

              Ing. Bălălău Ileana Luminita                                                                        Ing. Farkas János