Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE PUZ

Proiect Decizia etapei de încadrare nr. 44 din 30.12.2015

 

Ca urmare a notificării adresate de PÉTER GERGELY şi PÉTER ERIKA cu domiciliul în comuna Brateş, satul Pachia, nr. 36, judeţul Covasna, privind ELABORARE PUZ “FERMĂ DE VACI – 35 CAPETE, propus a fi amplasat în extravilanul comunei Brateş, satul Pachia, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6211/22.10.2015, în baza:

-  HG nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,

- HG nr. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare

- HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ord.MMGA nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 30.10.2015 la sediul APM Covasna

- având în vedere că planul propus intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-  Notificării de Asistenţă de specialitate de sănătate publica nr. 5911/5884 din 23.12.2015, emisa de DSP Covasna

- Avizului de gospodărire a apelor nr. 41/03.12.2015 privind P.U.Z. Fermă de vaci lapte, sat Pachia, comuna Brateş jud. Covasna, emis de SGA Covasna;

- în urma completărilor solicitate de către APM Covasna, înregistrate  cu nr. 7756/28.12.2015

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

- listei de control si pdvd Biodiversitate

 

D e c i d e:

 

Elaborare PUZ “Fermă de vaci – 35 capete”, propus a fi amplasat în extravilanul comunei Brateş, satul Pachia, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

- terenul studiat se află în extravilanul comunei Brateş, satul Pachia, conform PUG aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al comunei Brateş.

Folosinţa actuala: teren agricol, având o suprafaţă de 11700 mp, pe care este amplasata o constructie provizorie, înscrisa în CF nr. 23353 al comunei Brateş, în proprietatea solicitanţilor.

-   vecinătăţi: NE, SV: drumuri de exploatare agricolă

           NV, SE: terenuri agricole, proprietari: Ördög Ferenc, Torró Imre.

-  situatia existenta: Pe teren se afla o constructie provizorie (grajd cu cameră de muls, şi depozitare lapte, vestiar cu grup sanitar, spatiu de odihna pentru angajati - cu regim de înălţime parter şi mansardă), un put forat si o fosa septica vidanjabila pentru apele uzate menajere de 12 mc; platforma betonata cu bazin colectare must (dejectii lichide de origine animala) de 3,7 mc pentru depozitarea temporara (max. 1 saptamana – breviar de calcul efectuat de proiectant)

    Deoarece ferma se afla la o distanta de cca. 350 m de la ultima casa de locuit din satul Pachia, iar Ord.MS 119/2014 prevede o distanta minima  de 500 m pentru  platforme de depozitare a dejecţiilor animaliere, la ferma dejectiile solide se incarca direct intr-o remorca, parcat pe platforma betonata mai sus amintita.

Indici de ocupare existent a terenului - POT: 29,72%, CUT: 0,13

-  constructii propuse: grajd 35 capete vaci de lapte, fanar, remiză utilaje agricole, siloz furaje, garaj, locuinta administrativa, accese carosabile si pietonale, dotari tehnico edilitare.

Totodata se propune amenajarea unei platforme de depozitare a dejecţiilor solide si lichide (bazin de colectare pentru must) pe un teren care apartine proprietarilor fermei, la o distanta de cca. 510 m de la ultima casa de locuit din satul Pachia.

Indici de ocupare propus a terenului: POTmax. = 50%, CUT = 0,7.

Asigurare utilităţi:

- alimentarea cu apă potabilă se va asigura dintr-un puţ forat existent cu adancimea de 10 m, ce urmeaza a fi dotat cu hidrofor, amplasat în cabina  puţului;

- apele uzate menajere şi apele uzate provenite de la camera de muls vor fi colectate într-un bazin vidanjabil (fosa septica) impermeabilizat cu o capacitate de 12 mc;

-  dejectiile lichide se vor colecta temporar intr-un bazin adiacent grajdurilor

-  dejectiile solide se vor colecta direct intr-o remorca, pentru a fi transportata la platforma situata la distanta mai mare de 500 m de casele de locuit  din localitatea Pachia

- asigurarea agentului termic: sobe si centrala termica cu combustibil solid (lemne);

- energia electrică se va realiza prin branşament la reţeaua de distribuţie existentă în imediata apropiere.

- apele meterorice conventional curate vor fi dirijate prin rigole şi conducte în şanţul existent în vecinătatea zonei de unde vor ajunge în Râul Negru

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Funcţiunea dominantă a zonei va fi cea de creşterea animalelor şi nu influenţează alte planuri şi programe - nu sunt alte planuri şi programe care sa derive din acesta.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul prevede construirea unui grajd de vaci de lapte cu 35 locuri, pe langa cel cel temporar existent; Prin amenajarea platformei pentru depozitarea dejectiilor si a bazinului de colectare purin se va evita poluarea solului si apei subterane cu nitrati, conform cerintelor Codului de bune practici în fermă aprobat prin Ord. 1234/2006 si Codulului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Ferma se afla la o distant de cca. 1,1 km fata de Aria naturala protejata ROSCI0374 Raul Negru (aria castorului). De mentionat ca localitatea Pachia se afla la o distant de cca. 400 m de aceasta arie protejata.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Se vor respecta cerintele Codului de bune practici în fermă aprobat prin Ord. 1234/2006 si Codulului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005 precum si a Directivei 91/676/CEE privind protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se va respecta Codul de bune practici agricole, aprobat prin Ord. 1234/2006;

b) natura cumulativă a efectelor: În zonă nu sunt alte planuri sau proiecte în curs de implementare;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  construcţiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafaţa reglementată prin plan este de 17500 mp. Zonele de locuit se situează la o distanţă de cca. 350m faţă de amplasament, iar ca populaţia sa nu fie afectată, platforma de dejectii de origine animala (cu o suprafata de 205,54 mp, inaltimea max. de stocare de 1,35 mp) va fi amplasata pe un alt teren (proprietatea solicitantilor), la o distanta de cca. 510 m de la ultima locuinta din localitatea Pachia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Efect nesemnificativ

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 44/16.02.2015, emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea Avizului de gospodărire a apelor nr. 41/03.12.2015, emis de SGA Covasna;

- respectarea Notificării de Asistenţă de specialitate de sănătate publica nr.5911/5884 din 23.12.2015, emisa de DSP Covasna

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- respectarea OUG nr. 57 din 20 iunie 2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- se va respecta Codul de bune practici în fermă aprobat prin Ord. 1234/2006;

- fertilizarea terenurilor cu gunoi de grajd se va face respectând prevederile Codului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în datele de 02.09.2015 şi 07.09.2015

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna :   http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 


DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize,  

Acorduri, Autorizaţii                                                                                       Întocmit,

Ing. BĂLĂLĂU Ileana Luminiţa                                                                         Ing. BORBÁTH József