Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE PUZ

Proiect Decizia etapei de încadrare din 05.09.2016

Ca urmare a notificării adresate de BOTE CORINA cu domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 31, judeţul Covasna, privind ”ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL PENTRU CASĂ DE LOCUIT”, propus a fi amplasat în comuna Ilieni, satul Sâncraiu, extravilan, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4188/25.07.2016 în baza:

- HG. nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,

- H.G. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

Având în vedere următoarele:

- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de  12.08.2016 la sediul APM Covasna;

- memoriu de prezentare intocmit conform Ordinului MMP 19/2010;

- Punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna, din data de 02.08.2016;

- Aviz favorabil cu condiţii nr. 24/12.08.2016 emis de custodele sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont (CJPNDRS), înregistrat la APM Covasna cu nr. 5077/02.09.2016;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Planul urbanistic ”ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL PENTRU CASĂ DE LOCUIT”, propus a fi amplasat în comuna Ilieni, satul Sâncraiu, extravilan, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi necesită evaluare adecvată.

Decizia APM Covasna se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Documentaţia conţine:

- Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 4188/25.07.2016, însoţită de prima versiune a planului urbanistic, regulamentul de urbanism aferent, planşe anexe;

- Dovada achitării tarifului etapei de încadrare – chitanţă nr. 0648/25.07.2016;

- Convocator şedinţă CAT, CSC nr. 4599/10.08.2016;

- Proces-verbal şedinţă CAT, CSC nr. 21 / 12.08.2016;

- completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 4396/02.08.2016 şi 5077/02.09.2016;

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul urbanistic propune realizarea unei zone de locuit pentru o singură gospodărie într-un areal aflat în extravilanul satului Sâncraiu, în partea de nord-vest a acestuia. Terenul se află în proprietatea titularului planului, categoria de folosinţă actuală este arabil. Obiective propuse de planul urbanistic: casă de locuit, anexe gospodăreşti, drum de incintă, spaţii verzi amenajate, grădină.

Indicatori urbanistici propuşi: suprafaţă reglementată 0,59 ha, POT maxim 16,95% CUT maxim 0,34.Mod de asigurare utilităţi:

  • alimentarea cu apă în scop potabilă se va realiza de la un puţ săpat;
  • apele uzate menajere vor fi colectate într-un bazin vidanjabil impermebalizat;
  • alimentarea cu energie electrică de la reţeaua existentă în zonă.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Planul urbanistic se încadrează în zonă, constituind o extindere a zonei rezidenţiale Benedekmező, aflată în vecinătate;

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul urbanistic zonal nu implică activităţi industriale poluante, utilizarea sau producerea de substanţe periculoase pentru mediu.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Suprafaţa reglementată se află parţial în interiorul Sitului Natura Natura 2000 Munţii Bodoc – Baraolt ROSPA0082.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

- nu este cazul;

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect nesemnificativ, nu sunt propuse unităţi industriale sau agro-zootehnice mari; planul propune îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu prin realizarea/extinderea reţelelor tehnico-edilitare, rezolvarea depozitării/evacuării controlate a deşeurilor, exploatarea judicioasă a resurselor naturale (sol, subsol, ape, păduri), protejarea corespunzătoare a valorilor naturale şi construite;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din amplasarea diverselor unităţi de producţie/servicii în zonele cu funcţiuni specifice se va analiza individual, la reglementarea activităţilor;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul urbanistic este propus a fi implementat în extravilanul localităţii Sâncraiu pe un teren cu dimensiunile reduse, în apropiere de zona rezidenţială Benedekmező.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Planul urbanistic zonal nu implică activităţi industriale poluante;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Evaluarea adecvată a planului urbanistic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar. Având în vedere că planul urbanistic propus se suprapune parţial peste situl Natura 2000 Munţii Bodoc – Baraolt ROSPA0082, au fost parcurse etapele de evaluare iniţială şi de încadrare astfel:

- documentaţia de solicitare de aviz de mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 4188/25.07.2016 a cuprins şi memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010;

- s-a solicitat şi obţinut punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna;

- în baza Ordinului MMSC nr. 1052/2014 APM Covasna a solicitat avizul custodelui sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont prin adresa nr. 4399/02.08.2016;

- Solicitarea de aviz de mediu a fost analizată în şedinţa desfăşurată la APM Covasna în data de 12.08.2016 (Convocator nr. 4599/10.08.2016, proces-verbal şedinţă nr. 21/12.08.2016);

- s-a efectuat verificarea amplasamentului împreună cu reprezentantul custodelui sitului Natura 2000 (CJPNDRS) în data de 22.08.2016;

- custodele sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont a emis Avizul favorabil cu condiţii nr. 24/12.08.2016, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5077/02.09.2016;

- s-a definitivat lista de control pentru etapa de încadrare EA;

- în urma desfăşurării etapei s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată, având în vedere că impactul este local şi nesemnificativ (conform planului ponderea ocupată de construcţii va fi de 8,47% din suprafaţa reglementată);

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 165/18.04.2016, emis de Consiliul Judeţean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- conform Procesului-verbal nr. 21/2016 al şedinţei CSC desfăşurate la sediul APM Covasna în data de 12.08.2016, SGA Covasna a solicitat depunerea documentaţiei PUZ pentru obţinerea a unui punct de vedere/acte de reglementare pe linie de gospodărire a apelor;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- terenul din spatele construcţiilor propuse, conform bilanţului teritorial PUZ cu funcţiunea de grădină având suprafaţa de 0,43 ha, înierbată în prezent, va fi menţinut ca fâneaţă pentru a servi ca potenţial habitat pentru Cristelul de câmp (Crex crex).

- se vor respecta condiţiile menţionate în Avizul nr. 24/12.08.2016 emis de custodele sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 20.07.2016 şi 25.07.2016;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 05.09.2016 ;

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

 

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                  Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                 Ing. Farkas János