Back

PROIECTE DECIZIE A ETAPEI DE ÎNCADRARE PUZ

Proiect Decizia etapei de încadrare din 09.05.2018

 

Ca urmare a notificării adresate de MATHE ETELE, cu domiciliul/sediul în comuna Vârghiș, sat Vârghiș, nr. 131, judeţul Covasna, privind “Elaborarea Planului Urbanistic Zonal pentru introducere teren în intravilan ca zonă agroturistică”, propus a fi amplasat în comuna Vârghiș, sat Vârghiș, extravilan, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 890/15.02.2018, în baza:

- Hotărârea nr. 19/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și pentru modificarea unor acte normative;

- OUG nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative Art. 14. înființarea Ministerului Mediului;

- H.G. nr. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

Având în vedere următoarele:

- consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedinţelor Comitetului Special Constituit din data de 02.03.2018 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 8/02.03.2018);

- memoriu de prezentare întocmit conform Ordinului MMP 19/2010, transmis către APM Covasna în data de 1625/21.03.2018;

- Punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna, din data de 09.05.2018 + Lista de control pentru etapa de încadrare în procedura EA;

- Aviz favorabil cu condiţii nr. 8/11.04.2018 emis de Asociația Speo-Turistică și de Protecția Naturii ”Lumea Pierdută” Baraolt, Ocolul Silvic Privat Baraolt și Asociația Carpaterra Brașov custozi parteneri ai ariei natural protejate Situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișului, document înregistrat la APM Covasna cu nr. 2213/13.04.2018;

- Aviz de gospodărire a apelor nr. 76/12.12.2017 emis de SGA Covasna;

- Aviz de oportunitate nr. 28/13.10.2017 emis de Consiliul Județean Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

“Elaborarea Planului Urbanistic Zonal pentru introducere teren în intravilan ca zonă agroturistică”, propus a fi amplasat în comuna Vârghiș, sat Vârghiș, extravilan, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul prevede amenajarea unui complex agroturistic, pe un teren situate în extravilanul comunei Varghiș.

Terenul care face obiectul PUZ are o suprafață totală de 6000 mp, intabulat în CF nr. 23927 – Vârghiș, sub nr. cad. 23927 ca folosință fâneață și este în proprietatea solicitantului.

Suprafața zonei reglementate:

  • Suprafața construită maxim 1200 mp (20%)
  • Suprafața desfășurată maximă 1800 mp
  • Suprafața circulații în incintă 1800 mp (30%)
  • Suprafața zone verzi amenajate 2820 mp (47%)
  • Suprafața gospodărie comunală, echipare edilitară 180 mp (3%).

Complexul agroturistic prevede:

  • clădire central destinată activităților administrative și comune: nivel maxim de înălțime S+P+1(+M);
  • clădire pentru activități agricole și meșteșugărești P(+M);
  • căsuțe tip apartament pentru cazare: P;
  • construcții agrozootehnice.

Terenul are un front de 24,4 m la drumul de acces în zonă.

Circulația carosabilă în zonă este asigurată de drumul comunal asfaltat de 3,5 – 4 m lățime cu supralărgiri, ce leagă comuna Vârghiș de Cheile Vârghișului.

Vecinătăți:

  • N – fâneață în extravilan, proprietate a beneficiarilor
  • E – drum comunal asfaltat de 3,5 m lățime și teren în extravilan proprietatea beneficiarilor
  • S – pârâul Kortoves – afluent al pârâului Vârghiș
  • V – pădure.

Regimul de utilizare a terenului (parcelei):

  • POT maxim = 20%
  • CUT maxim = 0,3.

Asigurare utilităţi:

- alimentarea cu apă potabilă: se va realiza din fântână proprie;

- apele uzate menajere: vor fi colectate prin conducte de canalizare menajeră subtyerană, stocate în bazin vidanjabil impermeabilizat, de unde vor fi vidanjate periodic de către o firmă specializată;

- asigurarea agentului termic: încălzirea spațiilor se va realiza cu centrală termică proprie utilizând combustibil solid și/sau energii alternative;

- energia electrică se va asigura de la un generator electric.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea şi dezvoltarea zonei;.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul propus este situate în interiorul ariei natural protejate ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișului;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative;

b) natura cumulativă a efectelor: în prezent în zonă nu sunt alte proiecte sau planuri în curs de implementare;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus, cu o suprafaţă totală de 6000 mp, se află în proprietatea beneficiarului.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul este suprapus arie special de protecție ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișului,.

 

Evaluarea adecvată a planului urbanistic a fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar. Având în vedere că planul urbanistic propus este suprapus cu situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișului, au fost parcurse etapele de evaluare iniţială şi de încadrare astfel:

- documentaţia de solicitare de aviz de mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 890/15.02.2018;

-  memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010 transmis la APM Covasna în data de 21.03.2018;

- s-a solicitat şi obţinut punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna şi s-a întocmit lista de control conf. Anexa nr. 2 din Ord. 19/2010 pentru etapa de încadrare EA;

- Solicitarea de aviz de mediu a fost analizată în şedinţa CSC desfăşurată la APM Covasna în data de 02.03.2018 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 8/02.03.2018); în cadrul ședinței s-au solicitat Aviz/punct de vedere din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență;

- custodele sitului Natura ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișului a emis Avizul favorabil cu condiţii nr. 8/11.04.2018 înregistrat la APM Covasna cu nr. 2213/13.04.2018;

- în urma desfăşurării etapei, a modificării planului s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată, având în vedere că impactul este local şi nesemnificativ;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 187/25.04.2017, emis de primăria Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- se vor respecta condiţiile menţionate în Avizul nr. 8/11.04.2018 emis de Asociația Speo-Turistică și de Protecția Naturii ”Lumea Pierdută” Baraolt, Ocolul Silvic Privat Baraolt și Asociația Carpaterra Brașov custozi parteneri ai ariei natural protejate Situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișulu:

  • respectarea prevederile Planului de management și Regulamentului siturilor Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSCI0036 Cheile Vârghișului aprobat prin Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 996/2016, apărut în Monitorul Oficila nr. 540 bis din 19 iulie 2016;
  • planul să nu genereze poluarea sau deteriorarea habitatelor, precum și perturbări ale speciilor pentru care a fost desemnat situl;
  • reducerea la minim a impactului antropic asupra zonei;
  • este interzisă planificarea și realizarea clădirilor și amenajărilor care, prin amplasamnâent, funcțiune, volumetrie și aspect arhitectural – conformare și amplasare goluri, raport gol-prin, materiale utilizate, învelitoare, paletă cromatică, etc. depreciază valoarea peisajului;
  • asigurarea compatibilității dintre destinația construcției și funcțiunea dominantă a zonei;
  • respectarea condițiilor legate de pensiune agrituristice specificate în legislația în vigoare (nr. camere, produse locale, creșterea animalelor, cultivarea diferitelor tipuri de plante, livezi de pomi fructiferi, cosirea terenurilor, etc.)
  • numărul locurilor de parcare să fie în concordanță cu capacitatea obiectivului turistic;
  • păstrarea integrității și protecției spațiilor naturale. Nu se admite deteriorarea spațiilor verzi planificate;
  • planificarea construcțiilor la o distanță de cel puțin 50 m față de pădure;
  • POT 15%, 15% parcare, drum acces și alei pietonale;
  • menținerea unei bande de vegetație nealterată de minim 6 m de la malul pârâului Kortoves.

- respectarea prevederilor O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Szekely Hirmondo  în data de 16.02.2018 şi 19.02.2018;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                      Ing. Csáki Gabriela