Back

PROIECTE DECIZIE A ETAPEI DE ÎNCADRARE PUG

Proiect Decizia etapei de încadrare din 26.03.2018

 

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA DOBÂRLĂU prin primar, cu domiciliul/sediul în comuna Dobârlău, sat Dobârlău, str. Principală, nr. 233, judeţul Covasna, privind “Elaborare Plan Urbanistic General și Regulament Local de Urbanism”, al comunei Dobârlău, satul Dobârlău, Mărcuș, Lunca Mărcușului, Valea Dobârlăului, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1206/01.03.2017, în baza:

  • Hotărârea nr. 19/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și pentru modificarea unor acte normative;
  • OUG nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative Art. 14. înființarea Ministerului Mediului;
  • H.G. nr. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

  • ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 09.03.2017, respectiv din data de 16.03.2018 la sediul APM Covasna;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 1442/13.03.2018;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 36/03.08.2017 privind ”Plan Urbanistic General și Regulament Local de Urbanism al comunei Dobârlău, jud. Covasna” emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • Aviz prealabil nr. 290921/15.11.2017 emis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
  • Acord nr. 15657/06.12.2016 emis de Consiliul Județean Covasna – Serviciul de Administrare a Drumurilor Județene;
  • Punct de vedere nr. 1627603/09.12.2016 emis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al județului Covasna;
  • Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 6468/6130/19.12.2016 emis de Direcția de Sănătate Publică Covasna;
  • Punct de vedere nr. 7669/3/08.09.2017 emis de Garda Forestieră Brașov;
  • Aviz de principiu nr. 4078063/04.01.2017 emis de Ministerul Afacerilor Interne Direcția Generală Logistică;
  • Aviz de amplasament favorabil nr. 70601605694/19.01.2017 emis de Electrica Distribuție Transilvania Sud SA Sucursala Covasna.
  • APM Covasna a întocmit Lista de control etapei de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe.

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

PLANUL “Plan Urbanistic General şi Regulament Local de Urbanism”, al comunei Dobârlău, satul Dobârlău, Mărcuș, Lunca Mărcușului, Valea Dobârlăului, intravilan și extravilan, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectul prezentului plan îl constituie actualizarea Planului Urbanistic General și Regulamentul Local de Urbanism al comunei Dobârlău.

Suprafața teritoriului administrativ al comunei Dobârlău este de 4.819 ha, din care intravilan existent conform PUG (elaborat anterior anul 1999) este de 317.52 ha.

Localizarea obiectivului: comuna Dobârlău este amplasată în partea centrală a județului Covasna, la 42 km sud de municipiul Târgu Secuiesc, la 29 km est de muncipiul Brașov și la 20 km de municipiul Sfântu Gheorghe, reședință de județ. Se învecinează cu comunele Ozun (nord, nord-vest), Barcani (est), orașul Întorsura Buzăului (sud - est), județul Brașov (sud – sud-vest), comuna Chichiș (vest).

Din punct de vedere administrativ, comuna se compune din 4 sate: Dobârlău - reședință de comună, Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului.

DJ 103B asigură accesul dinspre comuna Ozun. DJ103B, DC15, DC27A, DC15A leagă localitățile Dobârlău, Valea Dobârlăului, Mărcuș și Lunca Mărcușului.

Comuna nu dispune de linii proprii de transport. Transportul de persoane fiind deservit de cele existente din centrul microregional Sfântu Gheorghe.

Comuna nu dispune de magistrală de cale ferată, cea mai apropiată fiind situată la 11 km, respectiv magistrala de cale ferată 400 Brașov-Ciceu, comuna neavând stație CFR, cea mai apropiată stație CFR fiind stația din localitatea Ozun la o distanță de cca. 10 km.

Regimul economic. Economia acestei localităție este bazată în principal pe agricultură (cultivarea suprafețelor de teren cu porumb, ovăz, cartofi), creșterea animalelor (bovine, ovine, suine, caprine, păsări) și în mică parte pe activități comerciale (unități de prelucrare a lemnului, unități ale industriei ușoare, unitate de morărit și panificație, prelucrarea tradițională a laptelui, unități meșteșugărești și artizanale), etc.

Regimul juridic al terenurilor: terenul situat în intravilanul și extravilanul comunei Dobârlău, este domeniu public și domeniu privat al satului și proprietate privată a persoanelor fizice și juridice conform Cerificatului de Urbanism nr. 334/19.07.2016, emis de Consiliul Județean Covasna.

Planul Urbanistic General are menirea de a reglementa modul de folosire a terenului localităților, într-o elaborare unitară și completă conformată actelor legislative și normativelor în vigoare.

Prezentul PUG este elaborat pe suportul topografic actualizat, elaborat de SC TOBOGIS SRL.

Intravilan existent. Zone funcţionale. Bilanţ teritorial

Teritoriul intravilanului existent cuprinde suprafețele de teren ocupate de construcții și amenajări pentru funcțiunile existente și suprafețe de teren liber.

Suprafața totală a intravilanului comunei conform PUG existent, luând în considerare PUZ-uri aprobate din 2000 până în prezent este de 343,45 ha și anume:

  • loc. Dobârlău: intravilan existent 131,15 ha + PUZ aprobat 10,63 ha, total 141,78 ha;
  • loc. Valea Dobârlăului: intravilan existent 53,69 ha + PUZ aprobat 11,86 ha, total 65,55 ha;
  • loc. Mărcuș: intravilan existent 41,95 ha + PUZ aprobat 2,64 ha, total 44,59 ha;
  • loc. Lunca Mărcușului: intravilan existent 90,73 ha + PUZ aprobat 0,80 ha, total 91,53 ha.

În cadrul localităţilor din comuna Dobârlău se regăsesc următoarele zone funcţionale:

  • Zona de locuit: Cuprinde suprafețele ocupate exclusiv de gospodăriile locuitorilor comunei. Gospodăriile se dezvoltă pe parcele de suprafețe relativ mari și fronturi generoase la stradă, ceea ce permite mobilarea acestora atât cu imobilul de locuit cu 1-2 nivele cât și cu anexe gospodărești de dimensiuni relativ mari.
  • Zona de producție agricolă: Este amplasată în zona perimetrală a intravilanului pe amplasamentul fostelor unități de exploatare agricolă de stat și cooperatiste. În aceste zone aflate astăzi în proprietate privată s-au dezvoltat ferme zootehnice, depozite de cartofi, mori, stații de întreținere utilaje agricole, puncte de vânzare a utilajelor agricole.
  • Zona de producție, depozitare industrial: Este reprezentată de trupuri aferente puținelor activități neagricole: stația de îmbuteliere, ateliere de prelucrare a lemnului.
  • Zona de dotări și servicii: Obiectivele de utilitate publică, dotările și serviciile sunt relativ disipate și suprapuse peste zone de locuit pe teritoriul localităților. Sunt cuprinse în aceste zone clădirile Primăriei, cămine culturale, școli, grădinițe, cabinete medicale umane și veterinare, magazine, puncte de vânzare utilaj agricol.
  • Zona  spațiilor  verzi: Constă în terenuri de sport și plantații neamenajate rezultate de obicei în intersecțiile nesistematizate ale drumurilor locale sau la limita intravilanului localităților.
  • Zone de protecție a monumentelor istorice:
    • Localitatea Dobârlău: CV-II-m-B-13239 - Biserica ortodoxa "Adormirea Maicii Domnului" datează din 1795, din satul Dobârlău, restaurată în 1883, 1920, 1964 şi pictată în 1965.
    • Localitatea Marcuș: CV-II-m-B-20303 - Biserica din secolul al XV-lea din satul Mărcuş.

Bilanţul teritorial al suprafeţelor cuprinse în intravilanul existent, pe localităţile componente şi pe zone funcţionale, se prezintă astfel:

Bilanț teritorial - DOBÂRLĂU

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni complementare

104,75

79,87

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

3,45

2,63

Instituții și servicii de interes public

4,85

3,70

Căi de comunicație și transport rutier

9,65

7,36

Spații verzi, sport, agrement, protecție

2,65

2,02

Construcții tehnico-edilitare

0,95

0,72

Gospodărire comunală, cimitire

1,50

1,14

Ape

3,35

2,55

Total teritoriu intravilan

131,15

100

Bilanț teritorial – VALEA DOBÂRLĂULUI

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

41,12

76,59

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,50

0,93

Instituții și servicii de interes public

2,75

5,12

Căi de comunicație și transport rutier

6,25

11,64

Spații verzi, sport, agrement, protecție

1,50

2,79

Construcții tehnico-edilitare

0,00

0,00

Gospodărire comunală, cimitire

0,75

1,40

Ape

0,82

1,53

Total teritoriu intravilan

53,69

100

 

Bilanț teritorial – MĂRCUȘ

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

34,94

83,29

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,20

0,48

Instituții și servicii de interes public

3,05

7,27

Căi de comunicație și transport rutier

2,64

6,29

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,00

0,00

Construcții tehnico-edilitare

0,45

1,07

Gospodărire comunală, cimitire

0,35

0,83

Ape

0,32

0,76

Total teritoriu intravilan

41,95

100

 

Bilanț teritorial – LUNCA MĂRCUȘULUI

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

78,41

86,42

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

1,35

1,49

Instituții și servicii de interes public

3,30

3,64

Căi de comunicație și transport rutier

6,25

6,89

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,35

0,39

Construcții tehnico-edilitare

0,00

0,00

Gospodărire comunală, cimitire

0,75

0,83

Ape

0,32

0,35

Total teritoriu intravilan

90,73

100

 

Intravilan propus. Zone funcţionale. Bilanţ teritorial

Ca urmare a necesităților de dezvoltare, zonele funcționale existente pot suferi modificări în structura și mărimea lor. De asemenea se pot avea în vedere noi suprafețe de teren, ce pot modifica intravilanul existent.

Limita intravilanului localităților se poate modifica, incluzând toate suprafețele de teren ocupate de construcții și amenajări, precum și suprafețele necesare dezvoltării pe o perioadă determinată.

În tema de proiectare s-au solicitat modificări locale ale intravilanului cu scopul unei mai bune gestionări a terenurilor în zona de locuințe. Există parcele ocupate de imobile de locuit care sunt situate parțial în intravilan, parțial în extravilan.

S-au operat modificările de introducere în intravilan a obiectivelor economice care s-au edificat în extravilan pe baza unor Planuri Urbanistice Zonale elaborate anterior prezentului studiu.

S-au exclus din intravilan suprafețe de teren arabil adiacente parcelelor din zona de locuit situată la limita intravilanului.

Zonele funcţionale propuse sunt următoarele:

  • Zona centrală cu funcțiuni complexe de interes public: Se dezvoltă adiacent căilor principale de circulație rutieră din comună. Zona cuprinde teritoriul ocupat de instituțiile și dotările publice existente, construcțiile cu valoare arhitecturală declarată (monumente clasa A și B ) sau ambientală cu potențial de valorificare în sine și pentru localitate, dar și parcele ocupate de locuințe și funcțiuni complementare acestora cuprinse între obiectivele de utilitate publică.
    • Disfuncțiile identificate la nivelul acestei zone sunt:
      • Fărâmițarea și împrăștierea obiectivelor de utilitate publică pe distanțe mari împiedică coagularea unor centre ale localităților capabil să atragă populația spre manifestari interactive și contacte sociale.
      • din punct de vedere arhitectural și constructiv nu se identifică un nucleu dominant, polarizator de activități și interes social.
    • Recomandările propuse:
      • amplasarea dotărilor de interes public strict în perimetrul delimitat al zonei centrale;
      • deschiderea de trasee pietonale care să asigure legături facile între toate zonele localității și zona centrală;
      • valorificarea terenurilor publice neocupate din zona centrală pe baza unor studii cuprinse în Planuri Urbanistice de Detaliu întocmite la scara 1:500; Scopul studiilor ar fi gruparea obiectivelor de utilitate publică într-un sistem articulat prin trasee pietonale astfel încât să se genereze “nuclee animate” în localitățile comunei;
      • ordonarea spațial-geometrică a circulațiilor rutiere și pietonale;
      • echiparea zonei centrale cu spații verzi și spații de staționare auto.
  • Zona locuințelor și funcțiunilor complementare: zona cuprinde cea mai mare parte a intravilanului, respectiv clădirile de locuit P – P+2 și parcelele aferente acestora pe care sunt edificate și anexele gospodărești corespunzătoare modului de viață rural.
    • Disfuncțiile identificate constau în supradimensionarea anexelor gospodărești (hambare, garaje pentru utilaj agricol și vehicule de transport de mari dimensiuni) dăunează calității locuirii, imaginii arhitectural-urbanistice a localității, întreținerii corespunzatoare a drumurilor publice (gabaritele vehiculelor prea mari pentru profilul transversal al drumurilor și greutate prea mare pentru infrastructura drumurilor) chiar și în condițiile modului de viață rural care presupune activități agricole și agrozootehnice în proximitatea imobilului de locuit.
    • Se recomandă:
      • limitarea volumului anexelor gospodărești
      • interzicerea construcțiilor cu aspect industrial (hale metalice) în zona de locuit
      • mutarea funcțiunilor de depozitare, întreținere, parcare utilaj agricol și vehicule transport de mari dimensiuni în afara zonei de locuit, la limita intravilanului, unde pe baza asocierii producătorilor s-ar putea construi centre de servicii agricole care să asigure spații de mari dimensiuni individuale sau comune pentru toți producătorii în condiții de securitate și echipare corespunzatoare
      • instituirea de alinieri care să asigure rezerva necesară în vederea asigurării condițiilor de supralărgire a arterelor de circulație în timp
      • valorificarea tradiției locale prin folosirea limbajului arhitectural tradițional la elaborarea proiectelor pentru imobile de locuit, anexe gospodărești, porti.
  • Zona unităților agro-zootehnice și de depozitare: Zona cuprinde teritoriul ocupat de ferme de vaci, cai sau depozite de cartofi amplasate în general la limita intravilanului.
    • Se recomandă extinderea acestor zone în vecinatatea limitei intravilanului, respectiv edificarea în aceste perimetre a centrelor de servicii agricole cuprinzând:
      • depozite pentru producția agricolă
      • stații de întreținere auto și pentru utilaj agricol
      • platforme parcare și garaje pentru camioane și utilaje agricole
      • centre colectare produse agricole primare: lapte, cereale, cartofi, fructe, etc.
      • centre prelucrare primară a producției agricole: mori, distilerii, lăptării.
  • Zona unităților industriale și de depozitare: Nu s-au înregistrat disfuncții majore. Pentru viitor se propune rezervarea de amplasamente la limita intravilanului pentru posibili investitori.
  • Zona spațiilor verzi, pentru sport, agrement și perdele de protecție: Zona cuprinde terenuri de sport slab amenajate și spații verzi relativ dezorganizate localizate în cele 4 localități ale comunei.
    • Se propune extinderea zonei prin valorificarea ca spații verzi a rezervelor de teren neamenajat rezultate la intersecțiile neregularizate ale drumurilor comunale.
    • De asemenea se propun plantații de protecție în calea vântului și a zăpezii aduse iarna de acesta.

 

Bilanţul teritorial al suprafeţelor propuse a fi introduse în intravilan, pe localităţile componente şi pe zone funcţionale, se prezintă astfel:

Bilanț teritorial - DOBÂRLĂU

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

188,16

88,94

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

3,45

1,63

Instituții și servicii de interes public

4,40

2,08

Căi de comunicație și transport rutier

6,53

3,09

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,73

0,35

Construcții tehnico-edilitare

5,11

2,42

Gospodărire comunală, cimitire

1,65

0,78

Ape

1,53

0,72

Total teritoriu intravilan

211,56

100

 

Bilanț teritorial – VALEA DOBÂRLĂULUI

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

110,79

91,71

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,50

0,41

Instituții și servicii de interes public

1,21

1,00

Căi de comunicație și transport rutier

6,39

5,29

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,00

0,00

Construcții tehnico-edilitare

0,00

0,00

Gospodărire comunală, cimitire

1,10

0,91

Ape

0,82

0,68

Total teritoriu intravilan

120,81

100

 

Bilanț teritorial – MĂRCUȘ

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

119,33

90,84

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,20

0,15

Instituții și servicii de interes public

1,08

0,82

Căi de comunicație și transport rutier

3,60

2,74

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,00

0,00

Construcții tehnico-edilitare

3,19

2,43

Gospodărire comunală, cimitire

3,53

2,69

Ape

0,44

0,33

Total teritoriu intravilan

131,37

100

 

Bilanț teritorial – LUNCA MĂRCUȘULUI

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

124,76

92.35

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

1,35

1.00

Instituții și servicii de interes public

1,90

1.41

Căi de comunicație și transport rutier

5,10

3.77

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,35

0.26

Construcții tehnico-edilitare

0.47

0.35

Gospodărire comunală, cimitire

0.85

0.63

Ape

0.32

0.24

Total teritoriu intravilan

135.10

100

 

Reglementari Urbanistice

Prin Planul Urbanistic General se instituie un sistem de reglementări care stabilește regimul juridic al tuturor terenurilor din localitate.

Astfel, prin zonificarea funcțională se reglementează destinația tuturor terenurilor din localitate. Pentru zonele care necesită studii și cercetări ulterioare (planuri urbanistice zonale sau de detaliu privind parcelări, renovări sau restructurări urbane) se constituie interdicția temporară de construire.

 

Zone cu riscuri naturale

Există zone cu risc de inundații pe pârâurile Tarlung și Dobârlău.

Apropierea de munții Vrancei generează risc seismic ușor controlabil la scară. Comuna este amplasată în macrozona seismica de calcul 8, caracterizat prin mișcări seismice cu intensitatea redusă, cu valoarea de vârf a acceleratiei ag= 0.20 (pentru Valea Dobârlău valoarea de vârf a acceleratiei ag= 0.25) și perioada de colț Tc= 0.7s.

Riscul geotehnic a fost evaluat conform normativului privind principiile, exigențele și metodele cercetării geotehnice, indicativ NP 074-2014.

Terenul de fundare: Pe teritoriul comunei Dobarlau sunt identificate următoarele categorii de pământuri ce pot constitui strat de fundare:

  • nisip cu pietriș cu intercalații prăfos nisipoase (0.40 - 3.50/6 m) p conv 250-300 kPa. Terenuri medii de fundare.
  • argilă nisipoasă/argilă nisipos-prăfos (0.70/1.10 - 2.50/4.90m) p conv 225-250kPa. Terenuri medii de fundare.
  • nisip argilos (0.40 - 2.10m) p conv 225kPa. Terenuri medii de fundare.

Apa subterană: nivelul apei este situat la diferite adâncimi variabile (între 1.70 m și 3.50 m) în funcție de zonă și de volumul precipitațiilor.

Măsuri în zonele cu riscuri naturale

Risc seismic: Pentru preîntâmpinarea riscului de prabușire a construcțiilor produse de cutremure, se vor emite autorizații de construire pentru construcții noi, pe baza proiectelor întocmite de proiectanți autorizați și verificate conform legislației în vigoare, conform Legii nr. 50/1991 republicată cu modificările și completările ulterioare.

Se va urmări consolidarea construcțiilor existente ce prezintă risc de prăbușire datorată cutremurelor.

Riscul de inundații: Conform avizului de gospodărire a apelor nr. 36 din 03.08.2017, sunt prezentate măsurile privind apărarea împotriva inundațiilor:

  • Se vor executa lucrări de îndiguiri, stabilizare și plantare a malurilor. Se va acționa împotriva blocării cursurilor de apă cu gunoaie, trunchiuri de arbori prin curățarea permanentă a albiei apelor curgătoare. Malurile apelor curgătoare se vor trata ca zone neconstruibile pentru a nu exista construcții în pericol de inundabilitate și pentru a permite accesul liber la cursul apelor pentru intervenție în caz de pericol de inundații.
  • Se interzice amplasarea construcțiilor în zonele inundabile delimitate din albia majoră a cursurilor de apă și este obigatoriu obținerii avizului de amplasament de la Administrația Bazinală de Apă Olt pentru obiective social – economice și de locuit, excepție sunt execuția anticipată a lucrăriilor de apărare împotriva inundațiilor. În RLU sunt menționate condițiile de amplasare a clădirilor (echiparea hidroedilitară, condiții privind corelarea fațadei principale cu cursurile de apă, în scopul asigurării salubrității acestuia, zonarea amplasamentului în funcție de gradul de inundabilitate a teritoriului).

Efectele vântului: Se vor organiza perdele de protecție, plantații de aliniament adiacente drumurilor cu ocazia modernizării acestora și plantări pe malurile apelor curgătoare.

 

Dezvoltarea echipării edilitare

Alimentare cu apă:

Localitatea Dobârlău dispune de sistem de alimentare cu apă centralizată (în curs de autorizare). Sistemul de alimentare cu apă în localitatea Dobârlău este formată din:

  • captare izvor
  • conductă aducţiune
  • gospodărie de apă, formată din rezervor de apă cu capacitatea de 300 mc, staţie de pompare şi staţie de clorinare
  • reţele de distribuţie, în lungime de cca. 6,00 km, pe care sunt montate cămine de vane, cismele stradale si hidranti de incendiu.

În localitățile Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului nu există rețeaua de alimentare cu apă potabilă, locuitorii folosesc apă din puțuri săpate sau din stratul de medie adâncime, din fântâni individuale forate, echipate cu pompe.

Apa din subteran extrasă prin foraje de adâncime și captare din izvoare ar fii soluția pentru realizarea unui sistem centralizat de alimentare cu apă pentru satele Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului.

Pentru alimentarea cu apă a tuturor locuitorilor din satele Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului se propune extinderea rețelelor de apă existente pe toate gospodăriile. Pe conductele de distribuție se vor monta cămine de vane, hidranți de incendiu și cismele stradale. Alimentarea cu apă a locuintorilor, se va face prin branșamente individuale.

Pentru alimentarea cu apă în sistem centralizat a localității Mărcuș, s-a elaborat un studiu de fezabilitate, format din: 4 puțuri forate, cu adâncimi de 100 – 110m, conductă de aducțiune, gospodărie de apă (rezervor de apă cu capacitate de 300 mc), rețele de distribuție.

Gospodăria de apă se va împrejmui, pentru asigurarea zonei de protecție sanitară cu regim sever prevăzute în Hotărârea nr. 930/2005.

Canalizarea menajeră și pluvial:

Comuna Dobârlău nu dispune de un sistem centralizat de colectare și epurare a apelor uzate menajere. Apele uzate se deversează în microstații individuale de epurare, puțuri absorbante și în fose septice individuale amplasate pe proprietățile individuale a locatarilor, care nefiind ecologic construite poluarea pânzei freatice.

Pentru colectarea și epurarea apelor menajere, este necesară proiectarea și construirea rețelei de canalizare și a unei stații de epurare a apelor menjere.

Colectarea apelor pluviale se propune a fi realizată printr-o rețea separată de canalizare pluvială.

Alimentarea cu energie electric:

Toate localitățile comunei dispun de alimentare cu energie electrică de la rețeaua de distribuție de joasă teniune (0,4kV) destinată alimentării cu energie electrică a consumatorilor locali.

Această rețea este alimentată de la liniile electrice aeriene de medie tensiune 20 kV amplasate în general tangențial localităților comunei. În toate localitățile există posturi de transformare care asigură alimentarea rețelei publice de curent electric, din posturile de transformare aferente fiecărui sat se desprind liniile electrice aeriene de joasa tensiune LEA 0,4kV ce străbat toate străzile localităților.

Linii electrice de medie tensiune (20kV) de tip aerian (LEA) necesită culoare de protecţie specifice, se impun restricții de construire în apropierea lor (conform NTE-003/04/00). Pentru pozarea liniilor de medie tensiune s-au utilizat stâlpi de beton.

Iluminatul public este asigurat din rețeaua de joasă tensiune a comunei. În prezent este funcțională, însa se dorește reabilitarea rețelelor și implementarea unui sistem economic prin amplasarea becurilor/corpurilor de iluminat tip halogen sau LED, în funcție de posibilități se vor avea în vedere și includerea panourilor fotovoltaice pentru generarea curentului electric utilizat pentru iluminatul stradal și nu numai.

Telecomunicațiile

În prezent se utilizează în paralel atât rețeaua ROMTELECOM cât și celalalte furnizori de telefonie mobilă. Rețeaua telefonică este realizată din fibră optica pozată pe stâlpi și îngropat în unele locuri.

Alimentare cu gaz natural

Comuna nu dispune de alimentare cu gaz. Pentru încălzirea și prepararea apei calde la se utilizează combustibil solid.

Gospodărirea comunală

Deșeurile menajere sunt colectate de operatori de salubrizare care operează pe tot teritoriul județului. Deșeurile sunt transportate la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor – Boroşneu Mare, judeţul Covasna „Depozit de deşeuri nepericuloase încadrat la categoria depozitelor de deşeuri nepericuloase – Clasa B”, din comuna Boroşneu Mare, sat Leţ, FN, judeţul Covasna.

 

Obiectivele de utilitate publică prevăzute în PUG sunt:

Nr. crt.

Tipul proprietății publice

Obiectivul de utilitate publică

1

Domeniul public județean

- Modernizarea DJ 103B

2

Domeniul public local

- Modernizarea drumurilor comunale

- Modernizarea școliilor și grădinițelor

- Modernizarea terenurilor de sport și a altor dotări sportive

- Amenajarea spațiilor verzi pe terenurile situate la intersecțiiile neregularizate ale drumurilor comunale

- Amenajarea spațiilor publice din vecinatatea monumentelor și construcțiilor cu valoare ambientală pentru punerea în valoare a acestora

3

Domeniu public al statului

- Modernizare sediu postului de poliție comunală

 

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Plan Urbanistic General reprezintă un instrument de control în materializarea strategiei de dezvoltare a comunei Dobârlău. Prin implementarea prevederilor planului, administraţia locală poate aduce la îndeplinire cerinţele prioritare în dezvoltare, determinate însă şi de fondurile disponibile.

Principalele priorităţi de dezvoltare a comunei în etapa următoare sunt:

  • Modernizarea drumurilor judetene, comunale, locale și echiparea acestora cu trotuare;
  • Echiparea tuturor localităților cu rețele edilitare caracteristice locuirii civilizate: alimentare cu apă, canalizare în sistem centralizat;
  • Demersuri necesare creării de locuri de muncă;
  • Diversificarea serviciilor pentru creșterea calității vieții;
  • Dezvoltarea turismului rural în cadrul comunei, având în vedere mediul natural și antropic de atracție majoră din punt de vedere turistic;
  • Înființarea unei zone agro-industriale în localitatea Marcuș, având profilul industriei ușoara și de prelucrare a materiilor prime din agricultură și silvicultură;
  • Înființarea unor noi unități de prestări servicii și comert (la Mărcus, Valea Dobârlăului și Dobârlău);
  • Înființarea unor centre pentru recreere și sport în cele patru localități.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea şi dezvoltarea zonei;

Se propune extinderea zonei prin valorificarea ca spații verzi a rezervelor de teren neamenajate rezultate la intersecțiile neregularizate ale drumurilor comunale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localității se încadrează în normele cerute de 26 mp/cap/locuitor.

De asemenea se propun plantații de protecție în calea vântului și a zăpezii aduse iarna de acesta.

Se propune zonă special amenajată pentru activitățile de picnic, conform art. 5, alin c) din Legea nr. 54/2012 privind desfășurarea activităților de picnic. Suprafața terenului aferent zonei picnic este de 29885 mp (CF nr. 2188, nr. top 4169-4170).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Pentru supravegherea calității factorilor de mediu s-au făcut următoarele propuneri de interventie urbanistică ce privesc:

  • educarea populației în sensul obligațiilor ce îi revin pentru protectia mediului;
  • eliminarea eventualelor surse de poluare;
  • controlul utilizării fertilizatorilor și a substanțelor fitosanitare în vederea evitării poluării solului;
  • gospodărirea adecvată a platformelor de depozitare a dejecțiilor animale la ferme și în gospodării;
  • epurarea apelor uzate menajere sau folosirea microstațiilor de epurare cu deversarea apelor epurate în ape curgătoare cu respectarea NTPA001 din HG nr. 188/2002 cu modificările și completările ulterioare;
  • respectarea distantelor minime de protectia sanitara fața de puțurile de alimentare cu apă potabilă, stațiile de pompare, stații de epurare, cursuri de apă, cimitire;
  • buna gestionare a colectării și transportului deșeurilor menajere;
  • controlul asupra relației între amplasamentele surselor de alimentare cu apă (puturi, fântâni) și depozitele de dejecții animale, microstațiile de epurare, fosele septice, conductele de canalizare;
  • organizarea terenurilor publice neamenajate ca spații verzi;
  • plantarea de perdele de protecție în calea vântului;
  • plantarea malurilor cursurilor de apă în vederea stabilizării acestora;
  • canalizarea apelor pluviale pentru eliminarea zonelor mlăștinoase;
  • protejarea patrimoniului și a mediului construit: delimitarea, instituirea și respectarea zonelor de protecție a monumentelor arhitecturale;
  • respectarea reglementarilor privind modul de construire, regimuri de construcții (POT, CUT, etc).

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative; planul nu prevede unități industriale sau agro-zootehnice de dimensiuni mari.

Planul propune îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu prin realizarea/extinderea reţelelor tehnico-edilitare, rezolvarea depozitării/evacuării controlate a deşeurilor, exploatarea judicioasă a resurselor naturale (sol, subsol, ape, păduri), protejarea corespunzătoare a valorilor naturale şi construite.

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din amplasarea diverselor unităţi de producţie/servicii în zonele cu funcţiuni specifice se va analiza individual, la reglementarea activităţilor;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan; Se va urmări ca avizarea şi autorizarea unităţilor productive (agricole, industriale, zootehnice) să se facă exclusiv în baza avizelor de mediu, normelor de protecţie sanitară eliberate de organe abilitate.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): terenul curpins în UAT a comunei Dobârlău este în suprafață totală de 4.819 ha, din care în intravilan cca. 317,52 ha, la care se mai adaugă cca. 25,93 ha suprafață aferentă PUZ-urilor aprobate până în prezent.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural:

Zonele protejate ale monumentelor istorice şi de arhitectură se suprapun şi ele peste alte zone funcţionale.

Se recomandă integrarea armonioasă, nedisonată a noilor construcții sau extinderi în arhitectura tradițională.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

În perimetrul administrativ al comunei Dobârlău nu sunt arii natural protejate, situri Natura 200 sau alte obiective de interes conservativ.

Cea mai apropiată zonă protejată aparținând Natura 200 se allă la o distanță de cca. 15 km numită Mestecănișul Reci ROSCI0111.

 

Obligaţiile titularului:

Pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii:

a) să îmbunătăţească microclimatul localităţilor, prin amenajarea şi întreţinerea izvoarelor şi a luciilor de apă din interiorul şi din zonele limitrofe acestora, să înfrumuseţeze şi să protejeze peisajul, să menţină curăţenia stradală;

b) să prevadă, la elaborarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului, măsuri de menţinere şi ameliorare a fondului peisagistic natural şi antropic al fiecărei zone şi localităţi, condiţii de refacere peisagistică şi ecologică a zonelor deteriorate, măsuri de protecţie sanitară a captărilor de apă potabilă şi lucrări de apărare împotriva inundaţiilor;

c) amplasarea obiectivelor industriale, a căilor şi mijloacelor de transport, a reţelelor de canalizare, a staţiilor de epurare, a depozitelor de deşeuri menajere, stradale şi industriale şi a altor obiective şi activităţi, se va face fără a prejudicia ambientul, spaţiile de odihnă, tratament şi recreere, starea de sănătate şi de confort a populaţiei;

d) respectarea regimului de protecţie specială a zonelor de interes turistic şi de agrement, a monumentelor istorice, a ariilor protejate şi a monumentelor naturii. Sunt interzise amplasarea de obiective şi desfăşurarea unor activităţi cu efecte dăunătoare în perimetrul şi în zonele de protecţie a acestora;

e) adoptarea de elemente arhitecturale adecvate, optimizarea densitatatii de locuire, concomitent cu menţinerea, întreţinerea şi dezvoltarea spaţiilor verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori şi a perdelelor de protecţie stradală, a amenajamentelor peisagistice cu funcţie ecologică, estetică şi recreativă;

f) reglementarea, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului;

i) adoptarea de măsuri obligatorii, pentru persoanele fizice şi juridice, cu privire la întreţinerea şi înfrumuseţarea, după caz, a clădirilor, curţilor şi împrejurimilor acestora, a spaţiilor verzi din curţi şi dintre clădiri, a arborilor şi arbuştilor decorativi;

- schimbarea destinaţiei terenurilor amenajate ca spaţii verzi şi/sau prevăzute ca atare în documentaţiile de urbanism, reducerea suprafeţelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora.

- la extinderea suprafeţei intravilanului localităţilor, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure o cotă de 5% pentru amenajarea de spaţii verzi publice.

- se interzice schimbarea destinaţiei funcţionale a unor zone, dacă prin aceasta se creează premisa apariţiei de riscuri pentru sănătatea populaţiei din zona locuită.

- Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • Legea 107/1996 (*actualizată*) – legea apelor;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea 101/2006 (*actualizată*) privind serviciul de salubrizare a localităţilor;
  • se vor respecta prevederile H.G. 188/2002, modificată prin H.G. 352/2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • Legea 47/2012 pentru modificarea şi completarea Legii 24/2007, privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor;
  • Legea 54/2012 (*actualizată*) privind desfăşurarea activităţilor de picnic;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Legea 132/2010 (*actualizată*), privind colectarea selectivă a deşeurilor în instituţiile publice;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea condiţiilor din Avizul de gospodărire a apelor nr. 36/03.08.2017 emis de Sistemul de gospodărire a apelor Covasna;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, în ziarele Observatorul de Covasna în data de 03.02.2016 și 08.02.2016;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Csáki Gabriela

Proiect Decizia etapei de încadrare din 26.03.2018

 

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA DOBÂRLĂU prin primar, cu domiciliul/sediul în comuna Dobârlău, sat Dobârlău, str. Principală, nr. 233, judeţul Covasna, privind “Elaborare Plan Urbanistic General și Regulament Local de Urbanism”, al comunei Dobârlău, satul Dobârlău, Mărcuș, Lunca Mărcușului, Valea Dobârlăului, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1206/01.03.2017, în baza:

  • Hotărârea nr. 19/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și pentru modificarea unor acte normative;
  • OUG nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative Art. 14. înființarea Ministerului Mediului;
  • H.G. nr. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

  • ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 09.03.2017, respectiv din data de 16.03.2018 la sediul APM Covasna;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 1442/13.03.2018;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 36/03.08.2017 privind ”Plan Urbanistic General și Regulament Local de Urbanism al comunei Dobârlău, jud. Covasna” emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • Aviz prealabil nr. 290921/15.11.2017 emis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
  • Acord nr. 15657/06.12.2016 emis de Consiliul Județean Covasna – Serviciul de Administrare a Drumurilor Județene;
  • Punct de vedere nr. 1627603/09.12.2016 emis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al județului Covasna;
  • Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 6468/6130/19.12.2016 emis de Direcția de Sănătate Publică Covasna;
  • Punct de vedere nr. 7669/3/08.09.2017 emis de Garda Forestieră Brașov;
  • Aviz de principiu nr. 4078063/04.01.2017 emis de Ministerul Afacerilor Interne Direcția Generală Logistică;
  • Aviz de amplasament favorabil nr. 70601605694/19.01.2017 emis de Electrica Distribuție Transilvania Sud SA Sucursala Covasna.
  • APM Covasna a întocmit Lista de control etapei de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe.

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

PLANUL “Plan Urbanistic General şi Regulament Local de Urbanism”, al comunei Dobârlău, satul Dobârlău, Mărcuș, Lunca Mărcușului, Valea Dobârlăului, intravilan și extravilan, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectul prezentului plan îl constituie actualizarea Planului Urbanistic General și Regulamentul Local de Urbanism al comunei Dobârlău.

Suprafața teritoriului administrativ al comunei Dobârlău este de 4.819 ha, din care intravilan existent conform PUG (elaborat anterior anul 1999) este de 317.52 ha.

Localizarea obiectivului: comuna Dobârlău este amplasată în partea centrală a județului Covasna, la 42 km sud de municipiul Târgu Secuiesc, la 29 km est de muncipiul Brașov și la 20 km de municipiul Sfântu Gheorghe, reședință de județ. Se învecinează cu comunele Ozun (nord, nord-vest), Barcani (est), orașul Întorsura Buzăului (sud - est), județul Brașov (sud – sud-vest), comuna Chichiș (vest).

Din punct de vedere administrativ, comuna se compune din 4 sate: Dobârlău - reședință de comună, Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului.

DJ 103B asigură accesul dinspre comuna Ozun. DJ103B, DC15, DC27A, DC15A leagă localitățile Dobârlău, Valea Dobârlăului, Mărcuș și Lunca Mărcușului.

Comuna nu dispune de linii proprii de transport. Transportul de persoane fiind deservit de cele existente din centrul microregional Sfântu Gheorghe.

Comuna nu dispune de magistrală de cale ferată, cea mai apropiată fiind situată la 11 km, respectiv magistrala de cale ferată 400 Brașov-Ciceu, comuna neavând stație CFR, cea mai apropiată stație CFR fiind stația din localitatea Ozun la o distanță de cca. 10 km.

Regimul economic. Economia acestei localităție este bazată în principal pe agricultură (cultivarea suprafețelor de teren cu porumb, ovăz, cartofi), creșterea animalelor (bovine, ovine, suine, caprine, păsări) și în mică parte pe activități comerciale (unități de prelucrare a lemnului, unități ale industriei ușoare, unitate de morărit și panificație, prelucrarea tradițională a laptelui, unități meșteșugărești și artizanale), etc.

Regimul juridic al terenurilor: terenul situat în intravilanul și extravilanul comunei Dobârlău, este domeniu public și domeniu privat al satului și proprietate privată a persoanelor fizice și juridice conform Cerificatului de Urbanism nr. 334/19.07.2016, emis de Consiliul Județean Covasna.

Planul Urbanistic General are menirea de a reglementa modul de folosire a terenului localităților, într-o elaborare unitară și completă conformată actelor legislative și normativelor în vigoare.

Prezentul PUG este elaborat pe suportul topografic actualizat, elaborat de SC TOBOGIS SRL.

Intravilan existent. Zone funcţionale. Bilanţ teritorial

Teritoriul intravilanului existent cuprinde suprafețele de teren ocupate de construcții și amenajări pentru funcțiunile existente și suprafețe de teren liber.

Suprafața totală a intravilanului comunei conform PUG existent, luând în considerare PUZ-uri aprobate din 2000 până în prezent este de 343,45 ha și anume:

  • loc. Dobârlău: intravilan existent 131,15 ha + PUZ aprobat 10,63 ha, total 141,78 ha;
  • loc. Valea Dobârlăului: intravilan existent 53,69 ha + PUZ aprobat 11,86 ha, total 65,55 ha;
  • loc. Mărcuș: intravilan existent 41,95 ha + PUZ aprobat 2,64 ha, total 44,59 ha;
  • loc. Lunca Mărcușului: intravilan existent 90,73 ha + PUZ aprobat 0,80 ha, total 91,53 ha.

În cadrul localităţilor din comuna Dobârlău se regăsesc următoarele zone funcţionale:

  • Zona de locuit: Cuprinde suprafețele ocupate exclusiv de gospodăriile locuitorilor comunei. Gospodăriile se dezvoltă pe parcele de suprafețe relativ mari și fronturi generoase la stradă, ceea ce permite mobilarea acestora atât cu imobilul de locuit cu 1-2 nivele cât și cu anexe gospodărești de dimensiuni relativ mari.
  • Zona de producție agricolă: Este amplasată în zona perimetrală a intravilanului pe amplasamentul fostelor unități de exploatare agricolă de stat și cooperatiste. În aceste zone aflate astăzi în proprietate privată s-au dezvoltat ferme zootehnice, depozite de cartofi, mori, stații de întreținere utilaje agricole, puncte de vânzare a utilajelor agricole.
  • Zona de producție, depozitare industrial: Este reprezentată de trupuri aferente puținelor activități neagricole: stația de îmbuteliere, ateliere de prelucrare a lemnului.
  • Zona de dotări și servicii: Obiectivele de utilitate publică, dotările și serviciile sunt relativ disipate și suprapuse peste zone de locuit pe teritoriul localităților. Sunt cuprinse în aceste zone clădirile Primăriei, cămine culturale, școli, grădinițe, cabinete medicale umane și veterinare, magazine, puncte de vânzare utilaj agricol.
  • Zona  spațiilor  verzi: Constă în terenuri de sport și plantații neamenajate rezultate de obicei în intersecțiile nesistematizate ale drumurilor locale sau la limita intravilanului localităților.
  • Zone de protecție a monumentelor istorice:
    • Localitatea Dobârlău: CV-II-m-B-13239 - Biserica ortodoxa "Adormirea Maicii Domnului" datează din 1795, din satul Dobârlău, restaurată în 1883, 1920, 1964 şi pictată în 1965.
    • Localitatea Marcuș: CV-II-m-B-20303 - Biserica din secolul al XV-lea din satul Mărcuş.

Bilanţul teritorial al suprafeţelor cuprinse în intravilanul existent, pe localităţile componente şi pe zone funcţionale, se prezintă astfel:

Bilanț teritorial - DOBÂRLĂU

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni complementare

104,75

79,87

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

3,45

2,63

Instituții și servicii de interes public

4,85

3,70

Căi de comunicație și transport rutier

9,65

7,36

Spații verzi, sport, agrement, protecție

2,65

2,02

Construcții tehnico-edilitare

0,95

0,72

Gospodărire comunală, cimitire

1,50

1,14

Ape

3,35

2,55

Total teritoriu intravilan

131,15

100

Bilanț teritorial – VALEA DOBÂRLĂULUI

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

41,12

76,59

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,50

0,93

Instituții și servicii de interes public

2,75

5,12

Căi de comunicație și transport rutier

6,25

11,64

Spații verzi, sport, agrement, protecție

1,50

2,79

Construcții tehnico-edilitare

0,00

0,00

Gospodărire comunală, cimitire

0,75

1,40

Ape

0,82

1,53

Total teritoriu intravilan

53,69

100

 

Bilanț teritorial – MĂRCUȘ

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

34,94

83,29

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,20

0,48

Instituții și servicii de interes public

3,05

7,27

Căi de comunicație și transport rutier

2,64

6,29

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,00

0,00

Construcții tehnico-edilitare

0,45

1,07

Gospodărire comunală, cimitire

0,35

0,83

Ape

0,32

0,76

Total teritoriu intravilan

41,95

100

 

Bilanț teritorial – LUNCA MĂRCUȘULUI

Zone funcționale

Existent

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

78,41

86,42

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

1,35

1,49

Instituții și servicii de interes public

3,30

3,64

Căi de comunicație și transport rutier

6,25

6,89

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,35

0,39

Construcții tehnico-edilitare

0,00

0,00

Gospodărire comunală, cimitire

0,75

0,83

Ape

0,32

0,35

Total teritoriu intravilan

90,73

100

 

Intravilan propus. Zone funcţionale. Bilanţ teritorial

Ca urmare a necesităților de dezvoltare, zonele funcționale existente pot suferi modificări în structura și mărimea lor. De asemenea se pot avea în vedere noi suprafețe de teren, ce pot modifica intravilanul existent.

Limita intravilanului localităților se poate modifica, incluzând toate suprafețele de teren ocupate de construcții și amenajări, precum și suprafețele necesare dezvoltării pe o perioadă determinată.

În tema de proiectare s-au solicitat modificări locale ale intravilanului cu scopul unei mai bune gestionări a terenurilor în zona de locuințe. Există parcele ocupate de imobile de locuit care sunt situate parțial în intravilan, parțial în extravilan.

S-au operat modificările de introducere în intravilan a obiectivelor economice care s-au edificat în extravilan pe baza unor Planuri Urbanistice Zonale elaborate anterior prezentului studiu.

S-au exclus din intravilan suprafețe de teren arabil adiacente parcelelor din zona de locuit situată la limita intravilanului.

Zonele funcţionale propuse sunt următoarele:

  • Zona centrală cu funcțiuni complexe de interes public: Se dezvoltă adiacent căilor principale de circulație rutieră din comună. Zona cuprinde teritoriul ocupat de instituțiile și dotările publice existente, construcțiile cu valoare arhitecturală declarată (monumente clasa A și B ) sau ambientală cu potențial de valorificare în sine și pentru localitate, dar și parcele ocupate de locuințe și funcțiuni complementare acestora cuprinse între obiectivele de utilitate publică.
    • Disfuncțiile identificate la nivelul acestei zone sunt:
      • Fărâmițarea și împrăștierea obiectivelor de utilitate publică pe distanțe mari împiedică coagularea unor centre ale localităților capabil să atragă populația spre manifestari interactive și contacte sociale.
      • din punct de vedere arhitectural și constructiv nu se identifică un nucleu dominant, polarizator de activități și interes social.
    • Recomandările propuse:
      • amplasarea dotărilor de interes public strict în perimetrul delimitat al zonei centrale;
      • deschiderea de trasee pietonale care să asigure legături facile între toate zonele localității și zona centrală;
      • valorificarea terenurilor publice neocupate din zona centrală pe baza unor studii cuprinse în Planuri Urbanistice de Detaliu întocmite la scara 1:500; Scopul studiilor ar fi gruparea obiectivelor de utilitate publică într-un sistem articulat prin trasee pietonale astfel încât să se genereze “nuclee animate” în localitățile comunei;
      • ordonarea spațial-geometrică a circulațiilor rutiere și pietonale;
      • echiparea zonei centrale cu spații verzi și spații de staționare auto.
  • Zona locuințelor și funcțiunilor complementare: zona cuprinde cea mai mare parte a intravilanului, respectiv clădirile de locuit P – P+2 și parcelele aferente acestora pe care sunt edificate și anexele gospodărești corespunzătoare modului de viață rural.
    • Disfuncțiile identificate constau în supradimensionarea anexelor gospodărești (hambare, garaje pentru utilaj agricol și vehicule de transport de mari dimensiuni) dăunează calității locuirii, imaginii arhitectural-urbanistice a localității, întreținerii corespunzatoare a drumurilor publice (gabaritele vehiculelor prea mari pentru profilul transversal al drumurilor și greutate prea mare pentru infrastructura drumurilor) chiar și în condițiile modului de viață rural care presupune activități agricole și agrozootehnice în proximitatea imobilului de locuit.
    • Se recomandă:
      • limitarea volumului anexelor gospodărești
      • interzicerea construcțiilor cu aspect industrial (hale metalice) în zona de locuit
      • mutarea funcțiunilor de depozitare, întreținere, parcare utilaj agricol și vehicule transport de mari dimensiuni în afara zonei de locuit, la limita intravilanului, unde pe baza asocierii producătorilor s-ar putea construi centre de servicii agricole care să asigure spații de mari dimensiuni individuale sau comune pentru toți producătorii în condiții de securitate și echipare corespunzatoare
      • instituirea de alinieri care să asigure rezerva necesară în vederea asigurării condițiilor de supralărgire a arterelor de circulație în timp
      • valorificarea tradiției locale prin folosirea limbajului arhitectural tradițional la elaborarea proiectelor pentru imobile de locuit, anexe gospodărești, porti.
  • Zona unităților agro-zootehnice și de depozitare: Zona cuprinde teritoriul ocupat de ferme de vaci, cai sau depozite de cartofi amplasate în general la limita intravilanului.
    • Se recomandă extinderea acestor zone în vecinatatea limitei intravilanului, respectiv edificarea în aceste perimetre a centrelor de servicii agricole cuprinzând:
      • depozite pentru producția agricolă
      • stații de întreținere auto și pentru utilaj agricol
      • platforme parcare și garaje pentru camioane și utilaje agricole
      • centre colectare produse agricole primare: lapte, cereale, cartofi, fructe, etc.
      • centre prelucrare primară a producției agricole: mori, distilerii, lăptării.
  • Zona unităților industriale și de depozitare: Nu s-au înregistrat disfuncții majore. Pentru viitor se propune rezervarea de amplasamente la limita intravilanului pentru posibili investitori.
  • Zona spațiilor verzi, pentru sport, agrement și perdele de protecție: Zona cuprinde terenuri de sport slab amenajate și spații verzi relativ dezorganizate localizate în cele 4 localități ale comunei.
    • Se propune extinderea zonei prin valorificarea ca spații verzi a rezervelor de teren neamenajat rezultate la intersecțiile neregularizate ale drumurilor comunale.
    • De asemenea se propun plantații de protecție în calea vântului și a zăpezii aduse iarna de acesta.

 

Bilanţul teritorial al suprafeţelor propuse a fi introduse în intravilan, pe localităţile componente şi pe zone funcţionale, se prezintă astfel:

Bilanț teritorial - DOBÂRLĂU

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

188,16

88,94

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

3,45

1,63

Instituții și servicii de interes public

4,40

2,08

Căi de comunicație și transport rutier

6,53

3,09

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,73

0,35

Construcții tehnico-edilitare

5,11

2,42

Gospodărire comunală, cimitire

1,65

0,78

Ape

1,53

0,72

Total teritoriu intravilan

211,56

100

 

Bilanț teritorial – VALEA DOBÂRLĂULUI

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

110,79

91,71

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,50

0,41

Instituții și servicii de interes public

1,21

1,00

Căi de comunicație și transport rutier

6,39

5,29

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,00

0,00

Construcții tehnico-edilitare

0,00

0,00

Gospodărire comunală, cimitire

1,10

0,91

Ape

0,82

0,68

Total teritoriu intravilan

120,81

100

 

Bilanț teritorial – MĂRCUȘ

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

119,33

90,84

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

0,20

0,15

Instituții și servicii de interes public

1,08

0,82

Căi de comunicație și transport rutier

3,60

2,74

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,00

0,00

Construcții tehnico-edilitare

3,19

2,43

Gospodărire comunală, cimitire

3,53

2,69

Ape

0,44

0,33

Total teritoriu intravilan

131,37

100

 

Bilanț teritorial – LUNCA MĂRCUȘULUI

Zone funcționale

PROPUS

Suprafața (ha)

Procent % din total intravilan

Locuințe și funcțiuni  complementare

124,76

92.35

Unități industriale, agro-zootehnice și depozitare

1,35

1.00

Instituții și servicii de interes public

1,90

1.41

Căi de comunicație și transport rutier

5,10

3.77

Spații verzi, sport, agrement, protecție

0,35

0.26

Construcții tehnico-edilitare

0.47

0.35

Gospodărire comunală, cimitire

0.85

0.63

Ape

0.32

0.24

Total teritoriu intravilan

135.10

100

 

Reglementari Urbanistice

Prin Planul Urbanistic General se instituie un sistem de reglementări care stabilește regimul juridic al tuturor terenurilor din localitate.

Astfel, prin zonificarea funcțională se reglementează destinația tuturor terenurilor din localitate. Pentru zonele care necesită studii și cercetări ulterioare (planuri urbanistice zonale sau de detaliu privind parcelări, renovări sau restructurări urbane) se constituie interdicția temporară de construire.

 

Zone cu riscuri naturale

Există zone cu risc de inundații pe pârâurile Tarlung și Dobârlău.

Apropierea de munții Vrancei generează risc seismic ușor controlabil la scară. Comuna este amplasată în macrozona seismica de calcul 8, caracterizat prin mișcări seismice cu intensitatea redusă, cu valoarea de vârf a acceleratiei ag= 0.20 (pentru Valea Dobârlău valoarea de vârf a acceleratiei ag= 0.25) și perioada de colț Tc= 0.7s.

Riscul geotehnic a fost evaluat conform normativului privind principiile, exigențele și metodele cercetării geotehnice, indicativ NP 074-2014.

Terenul de fundare: Pe teritoriul comunei Dobarlau sunt identificate următoarele categorii de pământuri ce pot constitui strat de fundare:

  • nisip cu pietriș cu intercalații prăfos nisipoase (0.40 - 3.50/6 m) p conv 250-300 kPa. Terenuri medii de fundare.
  • argilă nisipoasă/argilă nisipos-prăfos (0.70/1.10 - 2.50/4.90m) p conv 225-250kPa. Terenuri medii de fundare.
  • nisip argilos (0.40 - 2.10m) p conv 225kPa. Terenuri medii de fundare.

Apa subterană: nivelul apei este situat la diferite adâncimi variabile (între 1.70 m și 3.50 m) în funcție de zonă și de volumul precipitațiilor.

Măsuri în zonele cu riscuri naturale

Risc seismic: Pentru preîntâmpinarea riscului de prabușire a construcțiilor produse de cutremure, se vor emite autorizații de construire pentru construcții noi, pe baza proiectelor întocmite de proiectanți autorizați și verificate conform legislației în vigoare, conform Legii nr. 50/1991 republicată cu modificările și completările ulterioare.

Se va urmări consolidarea construcțiilor existente ce prezintă risc de prăbușire datorată cutremurelor.

Riscul de inundații: Conform avizului de gospodărire a apelor nr. 36 din 03.08.2017, sunt prezentate măsurile privind apărarea împotriva inundațiilor:

  • Se vor executa lucrări de îndiguiri, stabilizare și plantare a malurilor. Se va acționa împotriva blocării cursurilor de apă cu gunoaie, trunchiuri de arbori prin curățarea permanentă a albiei apelor curgătoare. Malurile apelor curgătoare se vor trata ca zone neconstruibile pentru a nu exista construcții în pericol de inundabilitate și pentru a permite accesul liber la cursul apelor pentru intervenție în caz de pericol de inundații.
  • Se interzice amplasarea construcțiilor în zonele inundabile delimitate din albia majoră a cursurilor de apă și este obigatoriu obținerii avizului de amplasament de la Administrația Bazinală de Apă Olt pentru obiective social – economice și de locuit, excepție sunt execuția anticipată a lucrăriilor de apărare împotriva inundațiilor. În RLU sunt menționate condițiile de amplasare a clădirilor (echiparea hidroedilitară, condiții privind corelarea fațadei principale cu cursurile de apă, în scopul asigurării salubrității acestuia, zonarea amplasamentului în funcție de gradul de inundabilitate a teritoriului).

Efectele vântului: Se vor organiza perdele de protecție, plantații de aliniament adiacente drumurilor cu ocazia modernizării acestora și plantări pe malurile apelor curgătoare.

 

Dezvoltarea echipării edilitare

Alimentare cu apă:

Localitatea Dobârlău dispune de sistem de alimentare cu apă centralizată (în curs de autorizare). Sistemul de alimentare cu apă în localitatea Dobârlău este formată din:

  • captare izvor
  • conductă aducţiune
  • gospodărie de apă, formată din rezervor de apă cu capacitatea de 300 mc, staţie de pompare şi staţie de clorinare
  • reţele de distribuţie, în lungime de cca. 6,00 km, pe care sunt montate cămine de vane, cismele stradale si hidranti de incendiu.

În localitățile Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului nu există rețeaua de alimentare cu apă potabilă, locuitorii folosesc apă din puțuri săpate sau din stratul de medie adâncime, din fântâni individuale forate, echipate cu pompe.

Apa din subteran extrasă prin foraje de adâncime și captare din izvoare ar fii soluția pentru realizarea unui sistem centralizat de alimentare cu apă pentru satele Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului.

Pentru alimentarea cu apă a tuturor locuitorilor din satele Valea Dobârlăului, Mărcuș, Lunca Mărcușului se propune extinderea rețelelor de apă existente pe toate gospodăriile. Pe conductele de distribuție se vor monta cămine de vane, hidranți de incendiu și cismele stradale. Alimentarea cu apă a locuintorilor, se va face prin branșamente individuale.

Pentru alimentarea cu apă în sistem centralizat a localității Mărcuș, s-a elaborat un studiu de fezabilitate, format din: 4 puțuri forate, cu adâncimi de 100 – 110m, conductă de aducțiune, gospodărie de apă (rezervor de apă cu capacitate de 300 mc), rețele de distribuție.

Gospodăria de apă se va împrejmui, pentru asigurarea zonei de protecție sanitară cu regim sever prevăzute în Hotărârea nr. 930/2005.

Canalizarea menajeră și pluvial:

Comuna Dobârlău nu dispune de un sistem centralizat de colectare și epurare a apelor uzate menajere. Apele uzate se deversează în microstații individuale de epurare, puțuri absorbante și în fose septice individuale amplasate pe proprietățile individuale a locatarilor, care nefiind ecologic construite poluarea pânzei freatice.

Pentru colectarea și epurarea apelor menajere, este necesară proiectarea și construirea rețelei de canalizare și a unei stații de epurare a apelor menjere.

Colectarea apelor pluviale se propune a fi realizată printr-o rețea separată de canalizare pluvială.

Alimentarea cu energie electric:

Toate localitățile comunei dispun de alimentare cu energie electrică de la rețeaua de distribuție de joasă teniune (0,4kV) destinată alimentării cu energie electrică a consumatorilor locali.

Această rețea este alimentată de la liniile electrice aeriene de medie tensiune 20 kV amplasate în general tangențial localităților comunei. În toate localitățile există posturi de transformare care asigură alimentarea rețelei publice de curent electric, din posturile de transformare aferente fiecărui sat se desprind liniile electrice aeriene de joasa tensiune LEA 0,4kV ce străbat toate străzile localităților.

Linii electrice de medie tensiune (20kV) de tip aerian (LEA) necesită culoare de protecţie specifice, se impun restricții de construire în apropierea lor (conform NTE-003/04/00). Pentru pozarea liniilor de medie tensiune s-au utilizat stâlpi de beton.

Iluminatul public este asigurat din rețeaua de joasă tensiune a comunei. În prezent este funcțională, însa se dorește reabilitarea rețelelor și implementarea unui sistem economic prin amplasarea becurilor/corpurilor de iluminat tip halogen sau LED, în funcție de posibilități se vor avea în vedere și includerea panourilor fotovoltaice pentru generarea curentului electric utilizat pentru iluminatul stradal și nu numai.

Telecomunicațiile

În prezent se utilizează în paralel atât rețeaua ROMTELECOM cât și celalalte furnizori de telefonie mobilă. Rețeaua telefonică este realizată din fibră optica pozată pe stâlpi și îngropat în unele locuri.

Alimentare cu gaz natural

Comuna nu dispune de alimentare cu gaz. Pentru încălzirea și prepararea apei calde la se utilizează combustibil solid.

Gospodărirea comunală

Deșeurile menajere sunt colectate de operatori de salubrizare care operează pe tot teritoriul județului. Deșeurile sunt transportate la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor – Boroşneu Mare, judeţul Covasna „Depozit de deşeuri nepericuloase încadrat la categoria depozitelor de deşeuri nepericuloase – Clasa B”, din comuna Boroşneu Mare, sat Leţ, FN, judeţul Covasna.

 

Obiectivele de utilitate publică prevăzute în PUG sunt:

Nr. crt.

Tipul proprietății publice

Obiectivul de utilitate publică

1

Domeniul public județean

- Modernizarea DJ 103B

2

Domeniul public local

- Modernizarea drumurilor comunale

- Modernizarea școliilor și grădinițelor

- Modernizarea terenurilor de sport și a altor dotări sportive

- Amenajarea spațiilor verzi pe terenurile situate la intersecțiiile neregularizate ale drumurilor comunale

- Amenajarea spațiilor publice din vecinatatea monumentelor și construcțiilor cu valoare ambientală pentru punerea în valoare a acestora

3

Domeniu public al statului

- Modernizare sediu postului de poliție comunală

 

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Plan Urbanistic General reprezintă un instrument de control în materializarea strategiei de dezvoltare a comunei Dobârlău. Prin implementarea prevederilor planului, administraţia locală poate aduce la îndeplinire cerinţele prioritare în dezvoltare, determinate însă şi de fondurile disponibile.

Principalele priorităţi de dezvoltare a comunei în etapa următoare sunt:

  • Modernizarea drumurilor judetene, comunale, locale și echiparea acestora cu trotuare;
  • Echiparea tuturor localităților cu rețele edilitare caracteristice locuirii civilizate: alimentare cu apă, canalizare în sistem centralizat;
  • Demersuri necesare creării de locuri de muncă;
  • Diversificarea serviciilor pentru creșterea calității vieții;
  • Dezvoltarea turismului rural în cadrul comunei, având în vedere mediul natural și antropic de atracție majoră din punt de vedere turistic;
  • Înființarea unei zone agro-industriale în localitatea Marcuș, având profilul industriei ușoara și de prelucrare a materiilor prime din agricultură și silvicultură;
  • Înființarea unor noi unități de prestări servicii și comert (la Mărcus, Valea Dobârlăului și Dobârlău);
  • Înființarea unor centre pentru recreere și sport în cele patru localități.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea şi dezvoltarea zonei;

Se propune extinderea zonei prin valorificarea ca spații verzi a rezervelor de teren neamenajate rezultate la intersecțiile neregularizate ale drumurilor comunale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localității se încadrează în normele cerute de 26 mp/cap/locuitor.

De asemenea se propun plantații de protecție în calea vântului și a zăpezii aduse iarna de acesta.

Se propune zonă special amenajată pentru activitățile de picnic, conform art. 5, alin c) din Legea nr. 54/2012 privind desfășurarea activităților de picnic. Suprafața terenului aferent zonei picnic este de 29885 mp (CF nr. 2188, nr. top 4169-4170).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Pentru supravegherea calității factorilor de mediu s-au făcut următoarele propuneri de interventie urbanistică ce privesc:

  • educarea populației în sensul obligațiilor ce îi revin pentru protectia mediului;
  • eliminarea eventualelor surse de poluare;
  • controlul utilizării fertilizatorilor și a substanțelor fitosanitare în vederea evitării poluării solului;
  • gospodărirea adecvată a platformelor de depozitare a dejecțiilor animale la ferme și în gospodării;
  • epurarea apelor uzate menajere sau folosirea microstațiilor de epurare cu deversarea apelor epurate în ape curgătoare cu respectarea NTPA001 din HG nr. 188/2002 cu modificările și completările ulterioare;
  • respectarea distantelor minime de protectia sanitara fața de puțurile de alimentare cu apă potabilă, stațiile de pompare, stații de epurare, cursuri de apă, cimitire;
  • buna gestionare a colectării și transportului deșeurilor menajere;
  • controlul asupra relației între amplasamentele surselor de alimentare cu apă (puturi, fântâni) și depozitele de dejecții animale, microstațiile de epurare, fosele septice, conductele de canalizare;
  • organizarea terenurilor publice neamenajate ca spații verzi;
  • plantarea de perdele de protecție în calea vântului;
  • plantarea malurilor cursurilor de apă în vederea stabilizării acestora;
  • canalizarea apelor pluviale pentru eliminarea zonelor mlăștinoase;
  • protejarea patrimoniului și a mediului construit: delimitarea, instituirea și respectarea zonelor de protecție a monumentelor arhitecturale;
  • respectarea reglementarilor privind modul de construire, regimuri de construcții (POT, CUT, etc).

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative; planul nu prevede unități industriale sau agro-zootehnice de dimensiuni mari.

Planul propune îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu prin realizarea/extinderea reţelelor tehnico-edilitare, rezolvarea depozitării/evacuării controlate a deşeurilor, exploatarea judicioasă a resurselor naturale (sol, subsol, ape, păduri), protejarea corespunzătoare a valorilor naturale şi construite.

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din amplasarea diverselor unităţi de producţie/servicii în zonele cu funcţiuni specifice se va analiza individual, la reglementarea activităţilor;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan; Se va urmări ca avizarea şi autorizarea unităţilor productive (agricole, industriale, zootehnice) să se facă exclusiv în baza avizelor de mediu, normelor de protecţie sanitară eliberate de organe abilitate.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): terenul curpins în UAT a comunei Dobârlău este în suprafață totală de 4.819 ha, din care în intravilan cca. 317,52 ha, la care se mai adaugă cca. 25,93 ha suprafață aferentă PUZ-urilor aprobate până în prezent.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural:

Zonele protejate ale monumentelor istorice şi de arhitectură se suprapun şi ele peste alte zone funcţionale.

Se recomandă integrarea armonioasă, nedisonată a noilor construcții sau extinderi în arhitectura tradițională.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

În perimetrul administrativ al comunei Dobârlău nu sunt arii natural protejate, situri Natura 200 sau alte obiective de interes conservativ.

Cea mai apropiată zonă protejată aparținând Natura 200 se allă la o distanță de cca. 15 km numită Mestecănișul Reci ROSCI0111.

 

Obligaţiile titularului:

Pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii:

a) să îmbunătăţească microclimatul localităţilor, prin amenajarea şi întreţinerea izvoarelor şi a luciilor de apă din interiorul şi din zonele limitrofe acestora, să înfrumuseţeze şi să protejeze peisajul, să menţină curăţenia stradală;

b) să prevadă, la elaborarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului, măsuri de menţinere şi ameliorare a fondului peisagistic natural şi antropic al fiecărei zone şi localităţi, condiţii de refacere peisagistică şi ecologică a zonelor deteriorate, măsuri de protecţie sanitară a captărilor de apă potabilă şi lucrări de apărare împotriva inundaţiilor;

c) amplasarea obiectivelor industriale, a căilor şi mijloacelor de transport, a reţelelor de canalizare, a staţiilor de epurare, a depozitelor de deşeuri menajere, stradale şi industriale şi a altor obiective şi activităţi, se va face fără a prejudicia ambientul, spaţiile de odihnă, tratament şi recreere, starea de sănătate şi de confort a populaţiei;

d) respectarea regimului de protecţie specială a zonelor de interes turistic şi de agrement, a monumentelor istorice, a ariilor protejate şi a monumentelor naturii. Sunt interzise amplasarea de obiective şi desfăşurarea unor activităţi cu efecte dăunătoare în perimetrul şi în zonele de protecţie a acestora;

e) adoptarea de elemente arhitecturale adecvate, optimizarea densitatatii de locuire, concomitent cu menţinerea, întreţinerea şi dezvoltarea spaţiilor verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori şi a perdelelor de protecţie stradală, a amenajamentelor peisagistice cu funcţie ecologică, estetică şi recreativă;

f) reglementarea, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului;

i) adoptarea de măsuri obligatorii, pentru persoanele fizice şi juridice, cu privire la întreţinerea şi înfrumuseţarea, după caz, a clădirilor, curţilor şi împrejurimilor acestora, a spaţiilor verzi din curţi şi dintre clădiri, a arborilor şi arbuştilor decorativi;

- schimbarea destinaţiei terenurilor amenajate ca spaţii verzi şi/sau prevăzute ca atare în documentaţiile de urbanism, reducerea suprafeţelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora.

- la extinderea suprafeţei intravilanului localităţilor, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure o cotă de 5% pentru amenajarea de spaţii verzi publice.

- se interzice schimbarea destinaţiei funcţionale a unor zone, dacă prin aceasta se creează premisa apariţiei de riscuri pentru sănătatea populaţiei din zona locuită.

- Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • Legea 107/1996 (*actualizată*) – legea apelor;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea 101/2006 (*actualizată*) privind serviciul de salubrizare a localităţilor;
  • se vor respecta prevederile H.G. 188/2002, modificată prin H.G. 352/2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • Legea 47/2012 pentru modificarea şi completarea Legii 24/2007, privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor;
  • Legea 54/2012 (*actualizată*) privind desfăşurarea activităţilor de picnic;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Legea 132/2010 (*actualizată*), privind colectarea selectivă a deşeurilor în instituţiile publice;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea condiţiilor din Avizul de gospodărire a apelor nr. 36/03.08.2017 emis de Sistemul de gospodărire a apelor Covasna;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, în ziarele Observatorul de Covasna în data de 03.02.2016 și 08.02.2016;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Csáki Gabriela