Back

Proiect revizuire decizie incadrare

Decizia etapei de încadrare (Notificare tip B) nr. 16/25.02.2010

Proiect revizuire din data de 07.06.2018

 

Ca urmare a solicitării de revizuire a acordului de mediu adresate de JUDEȚUL COVASNA, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Libertății, nr. 4, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2894/17.05.2018,  în baza:

  1. Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  2. Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  3. Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  4. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  5. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 25.05.2018 că proiectul “Centru de vizitare în ”Mestecănișul de la Reci propus a fi amplasat în comuna Reci, satul Reci, CF nr. 23904 Reci, judeţul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10. litera b);

- Proces-verbal ședință CAT nr. 18/25.05.2018;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Obiectivul proiectului este realizarea unui Centru de vizitare modern, pentru următoarele arii naturale protejate din Județul Covasna: Munții Bodoc-Baraolt, Mestecănișul de la Reci, Tinovul Apa Roșie, Dealul Ciocaș-Dealul Vițelului, pentru a crește atractivitatea zonei. Se dorește realizarea unui complex reprezentativ, modern, care să respecte caracterul zonei, să intre în armonie cu natura înconjurătoare. Infrastructura de vizitare şi informare are un rol important în promovarea obiectivelor de management ale ariei naturale protejate şi pentru conştientizarea de către publicul larg a măsurilor de conservare a speciilor/habitatelor naturale în contextul gestionării durabile a resurselor naturale.

            Terenul are forma unui patrulater alungit în direcția E-V, cu lungimea de circa 340 m, și lățimea de circa 68 de m. Suprafața terenului fiind de 2,32 ha. Parcela este înscrisă în C.F. nr. 23904, Reci intravilan, cu nr. cadastral 23904 are 23 200 mp şi are proprietar pe beneficiarul lucrărilor propuse Județul Covasna prin Consiliul Județean Covasna – CIF 4201988. În momentul de față terenul este liber de construcţii, şi nu este împrejmuit.

Astfel se propune construirea unui Centru de vizitare compus din Clădirea principală, un pavilion respectiv o Clădire anexă adăpostind următoarele funcțiuni:

  • săli pentru prezentări – prelegeri și anexe (recepție, depozit, grupuri sanitare),
  • săli pentru expoziție și anexe (recepție, grupuri sanitare și atelier de întreținere),
  • sala de activități pentru elevii care vizitează centrul,
  • spații de cazare pentru cercetători și laborator,
  • alte spații administrative (birouri, chicinetă),
  • spațiu tehnic,
  • pavilionul va adăposti prelegeri pentru circa 30 de persoane,
  • clădirea anexă va servi pentru adăpostirea echipamentelor și utilajelor de întreținere.

Situaţia propusă:

- suprafaţă teren (confrom CF nr. 30771):               23200 m2
- suprafaţa construită propusă:                                594.20 + 54.10 + 60.00 = 708.30 m2
                                                                                 POT propus =  3,05%,
- suprafaţa desfăşurată propusă:                             1188.40 + 54.10 + 60.00 = 1302.50 m2
                                                                                 CUT propus = 0,056

- suprafață alei, drumuri, parcări                              1639,70 m2

Centrul de vizitare va putea găzdui minim 100 de persoane, pentru diferite activități, cercetători, elevi, și persoane interesate de prezentarea diversității naturale a zonei. Totodată acest Centru de vizitare va satisface cerințele moderne, având dotări moderne, de laborator (pentru cercetători și pentru studenți), dotări moderne pentru săli de prelegeri și săli de prezentări, cu posibilitatea de prezentări de filme, ppt-uri, alte tipuri de prezentări. Totodată Centrul va funcționa în mod eco-eficient, va avea utilități moderne, eficiente energetic, cu accent special pe energia verde.

Se propune realizarea construcțiilor pe fundații continue de beton armat, pereți din elevații de beton turnat în elemente de polistiren tip EPS (sistem Izodom), planșeu din elemente ceramice prefabricate (tip LEP), șarpantă de lemn. Se vor folosi finisaje interioare și exterioare de o calitate superioară și durabilă.

            Modificările aduse proiectului față de versiunile din 2009 (Certificat de urbanism nr. 265/28.05.2009) și 2012 (Certificat de urbanism nr. 288/22.08.2012) pentru care APM Covasna a emis Viza B nr. 16/25.02.2010 și Avizul Natura 2000 8/07.09.2012 sunt următoarele:

-s-au păstrat numai 2 clădiri: centrul de vizitare propriu-zis și o clădire anexă;

-s-au renunțat la celelalte construcții propuse în partea vestică a terenului;

-s-a schimabat modul de asigurare a utilităților (alimentare cu apă, canalizare) având în vedere că între timp s-a realizat sistemul centralizat de alimentare cu apă și canalizare în satul Reci;

Modul de asigurare al utilităţilor:

Alimentarea cu apă: se face prin extinderea conductei de distribuție apă a comunei Reci;

Apele uzate menajere colectate de la grupurile sanitare sunt preluate printr-o rețea exterioară de canalizare și conduse gravitațional la o stație de pompare, de unde sunt trimise în căminul de pompare canalizare existent în satul Reci.

Asigurarea agentului termic: se propune realizarea unui sistem cu pompe de căldură cu capacitatea minimă de 40 kW;

Alimentarea cu energie electrică: branșament la rețeaua existentă în zonă (fosta fabrică de prelucrare a inului, la nord de DN13E.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

- deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri din construcții, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- în faza de funcţionare se vor genera în special deşeuri menajere.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: aflux de vizitatori;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul, nu sunt zone locuite în apropiere;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului este fâneață iar destinația zonei conform PUZ 83/2009 aprobat prin HCL comunei Reci nr. 05/2011 este zonă de servicii turistice și cercetare.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică:

- terenul se află în zona de dezvoltare durabilă a Rezervației Mestecănișul Reci și Bălțile de la Ozun-Sântionlunca, situl Natura 2000 ROSCI0111, găsându-se de fapt în zona de intrare principală a ariei naturale protejate.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, teren extravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate în special pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

-proiectul are legătură directă cu managementul ariei naturale protejate;

-Avizul Natura 2000 nr. 8 din 07.09.2012 emis de Agenția pentru Protecția Mediului Covasna;

-Avizul favorabil fără condiții nr. 18/05.09.2012 emis de custodele sitului Natura 2000 ROSCI0111 – CJPNDRS – Consiliul Județean Covasna.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul ședinței CAT din data de 25.05.2018 s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Se vor respecta prevederile OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 636/23.11.2017 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare. Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                    Ing. Farkas János