Back

Decizie emitere aviz de mediu UP I Sepsi Godra

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU

Nr. 10 din 04.09.2024

 

Ca urmare a notificării adresată de Parohia Unitariană Sfântu Gheorghe, Parohia Unitariană Chilieni, Protopopiatul Unitarian Trei Scaune Alba de Sus, Parohia Unitariană Sâncrai, Parohia Reformată Brăduț și persoane fizice, prin Sepsisilva SRL Sfântu Gheorghe, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9655/27.11.2023;

în urma analizării documentelor transmise şi a verificării,

în urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale prevăzute în HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, în HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice și în Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar,

luând în considerare:

  • Decizia Etapei de Incadrare nr. 18 din 04.04.2024, emisă de APM Covasna pentru acest amenajament;
  • consultările din cadrul Grupului de lucru constituit din data de 04.06.2024;
  • concluziile Raportului de mediu (RM) și a Studiului de evaluare adecvată (EA) elaborate de către Keresztes Attila și Para Zoltán-Róbert înregistrate la APM Covasna cu nr. 5512/02.07.2024; Certificate de atestare: Seria RGX nr. 535/21.09.2023 - Keresztes Attila, Seria RGX nr. 479/02.03.2023 Para Zoltán-Róbert emise de Asociația Română de Mediu;
  • consultările din cadrul Ședinţei de dezbatere publică desfășurată în data de 20.08.2024;
  • Avizul favorabil cu condiții nr. 29/ST CV/22.08.2024 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna, administratorul siturilor Natura 2000 ROSAC0091(ROSCI0091) Herculian, ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghișului și ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor;
  • Avizul favorabil cu condiții nr. 26/20.08.2024 emis de emis de Centrul Județean pentu Protecția Naturii și Salvamont, în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit în şedinţa din data de 03.09.2024 (proces-verbal ședință nr. 27/03.09.2024) – analiza dezbaterii publice, luarea decizie emitere aviz de mediu,
  • Decalarația titularului privind modul în care considerațiile privind mediul au fost integrate în plan;

în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

se emite:

AVIZUL DE MEDIU

 

          pentru: Amenajamentul silvic UP I Sepsi – Godra”, amplasat pe raza comunelor Bățanii Mari (91,08 ha), Bodoc (77,04 ha), Brăduț (137,45 ha), Ghidfalău (25,15 ha), Hăghig (11,93 ha), Ilieni (32 ha), Malnaș (10 ha), Vâlcele (28,6 ha), Valea Crișului (16,05), Vârghiș (241,48) și a municipiului Sfântu Gheorghe (37,63), județul Covasna (în total 708,41 ha).

          promovat de: Parohia Unitariană Sfântu Gheorghe, Parohia Unitariană Chilieni, Protopopiatul Unitarian Trei Scaune Alba de Sus, Parohia Unitariană Sâncrai, Parohia Reformată Brăduț și persoane fizice

          obiectivul general al amenajamentului fondului forestier este asigurarea continuităţii pădurii, promovarea tipurilor fundamentale de pădure, menţinerea funcţiilor ecologice şi economice ale pădurii aşa cum sunt stabilite ele prin încadrarea în grupe funcţionale şi subunităţi de producţie. La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenajarea anterioara, au fost armonizate cu cele ale Planului de management ale ariilor protejate, respectiv:

  • Protecţia solurilor şi terenurilor cu pante mari împotriva eroziunii şi a alunecărilor de teren;
  • Producția de semințe forestiere și conservarea genofondului forestier;
  • Asigurarea exercitării funcţiei de protecţie a pădurilor incluse în siturile Natura 2000;
  • Producţia de masă lemnoasă de calitate superioară;
  • Asigurarea condiţiilor pentru realizarea de produse nelemnoase valorificabile.

Suprafața amenajamentului este de 708,41 ha, toate încadrate ca terenuri acoperite cu pădure. În prezent suprafața fondului forestier proprietate privată, organizat în I SEPSI-GODRA este administrată de către OS Tălișoara, OSP Hatod și OSP Târgu Secuiesc R.A., jud. Covasna.

Repartiţia fondului forestier pe folosinţe se prezintă astfel:

Păduri şi terenuri destinate împăduririi şi reîmpăduririi: 692,76 ha, din care 0,0 ha clasă de regenerare; Terenuri afectate gospodăririi pădurilor: 15,65 ha, din care 7,05 ha terenuri pentru hrana vânatului și 8,60 ha terenuri cultivate pentru nevoile administrației; Terenuri neproductive: - ha; Terenuri scoase temporar din fondul forestier: - ha; Ocupaţii şi litigii:  nu este cazul.

Zonarea funcţională: în concordanţă cu obiectivele social-economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor, a fondului forestier studiat a fost încadrată, la actuala amenajare, în următoarele grupe functionale și categorii  funcționale:

 -Grupa I funcţională (673,30 ha):

1-2A Arborete situate pe stîncării, grohotișuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe ternuri cu înclinarea mai mare de 35o (T II) ­– 44,45 ha;

1-4A  Arboretele constituite în păduri parc, parcuri recreative, tematice sau educațională (TII) – 20,63 ha;

1-5H Arborete constituite ca rezervații seminologice (TII) – 3,87 ha;

1-5Q Arborete cu valoare protectivă, pentru habitate de interes comunitar şi specii de interes deosebit, incluse în reţeaua ecologică Natura2000 ROSCI (T IV) – 126,92 ha;

1-5R Arborete cu valoare protectivă, pentru specii de interes deosebit incluse în arii de protecţie specială avifaunistă din reţeaua ecologică Natura2000 ROSPA (T IV)– 480,43 ha;

-Grupa a II-a funcțională (19,46):

2-1C Arboretele destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea (TVI) -19,46 ha.

Subunităţi de gospodărire: în raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de producţie şi de protecţie stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de producţie sau protecţie:

- SUP  A  – codru regulat             

-  623,81 ha;

- SUP  K  – rezervatii de semințe                                                  

-  3,87 ha;

- SUP  M  – păduri supuse regimului de conservare deosebită 

-  65,08 ha;

Bazele de amenajare:

Regimul: codru;

Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

Exploatabilitatea: protecție (pentru grupa I) - vârsta medie a exploatabilităţii - 110 ani pentru S.U.P. A;

Tratamente: Tăieri progresive;

Ciclul: - 110 ani pentru S.U.P. A.

Posibilitatea decenală de produse principale: 23.740 mc;

Posibilitatea decenală de produse secundare: 16.192 mc;

S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantităţi anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

-

degajări

......

total

6.24

ha

.....................

anual

0,62

ha

-

curăţiri

......

total

58.48

ha cu

267

m3

...

anual

5.85

ha cu

27

m3

-

rărituri

......

total

411.31

ha cu

15925

m3

...

anual

41.13

ha cu

1593

m3

-

tăieri de igienă

......

total

177.81

ha cu

1667

m3

...

anual

177.81

ha cu

167

m3

S-au mai prevăzut lucrări speciale de conservare pe suprafaţa totală de 36,45 ha cu volumul de 1211 m3, ce se vor executa anual pe 3,65 ha cu volumul de extras de 121 m3.

Indicele de densitate a drumurilor existente raportat la suprafaţa U.P. I Sepsi - Godra este de 7,8 m/ha din care 4.5 m/ha drumuri forestiere și 3,3 m/ha drumuri publice. Acestea asigură într-un procent de 77%  accesibilitatea fondului forestier din U.P. I Sepsi – Godra. Nu se propun construirea de drumuri forestiere.

Amenajamentul silvic nu stabilește procesul tehnologic al exploatări masei lemnoase prevăzută a se recolta în următori 10 ani. Activitățile de exploatare a masei lemnoase – organizarea de șantier, utilajele folosite, numarul de oameni implicati, etc. – fiind în atribuția firmelor de exploatare atestate pentru acest tip de activități corespunzător legislației în vigoare.

Emisii de poluanți fizici, chimici și biologici generați de intervențiile și activitățile PP:

Singurii poluanti generati de activitatile propuse prin Amenajament sunt gazele de la esapamentele utilajelor si autovehicelelor utilizate la transportul si exploatarea lemnului. Avand in vedere ca frecventa interventiilor pe o suprafata este redusă, iar durata interventiei este de regula de 1-2 luni (maxim) iar cantitatile de combustibili utilizati sunt mici, rezulta ca emisiile de acest gen sunt nesemnificative.

Deşeuri generate de PP şi modalitatea de gestionare a acestora

Amplasament

Tip deseu

Mod de colectare/evacuare

Observații

Organizarea de Șantier

Menajer

sau asimilabile

În interiorul incintei se vor organiza puncta de colectare prevăzute cu containere de tip pubela. Periodic (cel puțin săptămânal) acestea vor fi golite.

Se   vor   elimina   la depozite de  deșeuri pe  baza  de  contract cu firme specializate.

Deșeuri

metalice

Se vor colecta temporar în incinta de șantier, pe platforme și/sau în containere specializate.

Se valorifică

obligatoriu prin unități specializate.

Ueiuri

Materiale cu potențial poluător asupra mediului

Vor fi predate

Anvelope

uzate

În cadrul spațiilor de depozitare pe categorii a deșeurilor va fi rezervată o suprafața și anvelopelor.  Se  recomandă  ca  în  cadrul caietelor de sarcini, antreprenorului să-i fie solicitată prezentarea cel puțin a unei soluții privind eliminarea acestor deșeuri către o unitate economică de valorificare.

Deșeuri  tipice  pentru Organizările  de șantier. Se recomandă interzicerea   în   mod expres prin   avizul de   mediu   a   arderii acestor materiale.

Parchetul de exploatare

Deșeuri din exploatări forestiere

La terminarea exploatării parchetelor, resturile care pot să fie valorificate vor fi scoase din parchet. Resturile de exploatare nevalorificabile rămân în pădure și prin procesele dezagregare și mineralizare naturală formează humusul, rezervorul organic al solului.

Parchetul de exploatare

Caracteristicile PP existente, propuse sau aprobate, ce pot genera impact cumulativ

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier. Volumele de extras stabilite pentru fiecare amenajament in parte urmaresc asigurarea continuitatii recoltelor pe termen lung.

Ariile naturale protejate de interes comunitar şi/sau naţional/internaţional din cadrul amenajamentului silvic pentru care lucrările pot avea efecte:

Amenajamentul silvic se suprapune într-un procent de 93,9% cu următoarele arii naturale protejate din rețeaua Natura 2000: ROSAC0091 Herculian 160,2 ha (23%), ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor 201,0 ha (29%) și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt 289,34 (42%).

Unităţile amenajistice care se suprapun integral sau parţial cu siturile Natura 2000 au fost încadrate funcţional având în vedere această suprapunere. Astfel suprafaţa arboretelor care se suprapun cu aria naturala protejata ROSCI0091 Herculian este de 160.2 ha (23%), această suprafață fiind încadrată funţional în grupa şi subgrupa 1-5Q și 1-2A5Q. Suprafeţele care se suprapun cu situl ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor (201,00ha – 29%), au fost încadrate funcţional în grupa şi subgrupa 1-5R, 1-2A5R și 1-5H5R, situl ROSPA0082 Munţii Bodoc - Baraolt (289,34 ha – 42%), au fost încadrate funcţional în grupa şi subgrupa 1-5R. Peste situl Natura 2000 ROSAC0036 Cheile Vârghișului se suprapun parțial u.a -urile 241B, 242D și 245A (0,3253 ha), care au fost încadrate în 1-5R,5Q (241B, 242D) respectiv 1-2A5R5Q (245A).

Suprafața care se suprapune peste aria natural protejată ROSAC0036 Cheile Vârghișului este mică, sub formă de fâșie, la limita sitului. Din acest motiv, se consideră, că impactul potential al amenajamentului silvic UP I Sepsi Godra asupra sitului ROSAC0036 Cheile Vârghișului este nesemnificativ.

Lucrări propuse în arii naturale protejate:

Nr. Crt.

Tip de intervenţie în perioada de construcţie / operare / dezafectare proiect

Descrierea intervenţiilor principale / secundare şi conexe proiectului pe perioad de construcţie, funcţionare şi dezafectare

Descrierea obiective PPS

Localizarea faţă de ANPIC (distanţa)

  1.  
  •  

Regenerarea pe cale artificială a unui arboret atunci când pe cale naturală nu s-a instalat seminţiş din diferite cauze, precum şi parţial, în completarea regenerării naturale

 

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt și ROSPA0027 Dealurile Homorodelor

  1.  
  •  

Tăierea de jos a speciilor copleşitoare sau seminţişurilor neutilizabile şi aşezarea materialului rezultat pe spaţiile libere, fără să stânjenească dezvoltarea culturilor (plantaţii, seminţişuri) sau tăierea cu toporul, cosorul sau ruperea cu mâna a vârfurilor speciilor copleşitoare sub nivelul vârfurilor speciilor de viitor

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor

  1.  
  •  

Tăierea exemplarelor rău conformate, uscate, rănite, înfurcite, copleşite sau a celor din specii nedorite, cu toporul, strângerea şi aşezarea materialului extras în grămezi tip pe locurile dintre exemplarele rămase în picioare, pe locurile goale, lângă drumurile de acces

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  
  •  

Sunt lucrări executate repetat în fazele de păriş, codrişor şi codru mijlociu şi care se preocupă de îngrijirea individuală a arborilor, în scopul de a contribui cât mai activ la ridicarea valorii productive şi protectoare a pădurii cultivate.

Sunt considerate lucrări de selecţie individuală pozitivă, preocuparea de bază fiindîndreptată asupra arborilor valoroşi care rămân în arboret până la termenul exploatării şi nu asupra celor extraşi prin intervenţia respectivă

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  

Tăieri de regenerare

Înprincipiu,ăierileurărescraliareaobiectivui regenerăriinaturalesub asivprinodalităile:

punereatreptatăînlinăaseminşilortilizaileeistee,prmşiacelorinstalate artificialprinseănăturisau plantiisub asivsau înarginedeasiv şi provocareaînsăânriinaturle rinrărireasaudeschidereaarboretuluiacoloundeîncăuprodus. Arboretul matur va fi îndepărtat atunci când regenerarea naturală va ocupa minim 70% din suprafaţă

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  

Tăieri de igienă

Aceste lucrări urmăresc asigurarea unei stări fitosanitare corespunzătoare a arboretelor, obiectiv care se poate realiza prin extragerea arborilor uscaţi sau în curs de uscare, căzuţi, rupţi sau doborâţi de vânt sau zăpadă, puternic atacaţi de insecte, precum şi a arborilor-cursă şi de control folosiţi în lucrările de protecţie a pădurilor, fără ca prin aceste lucrări să se restrângă biodiversitatea pădurilor, cu respectarea recomandărilor referitoare la menţinerea unei cantităţi de lemn mort

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  

Tăieri de conservare

Extragerea arborilor uscaţi sau în curs de uscare, rupţi, doborâţi, bolnavi, atacaţi de dăunători etc.şi a arborilor maturi în nucleele unde s-a instalat regenerarea naturală, cu condiţia de asigurare a permaneţei pădurii

Parţial în ROSPA0027 Dealurile Homorodelor, ROSAC0091 Herculian

Măsuri și mod de îndeplinire:

Nr. crt

Măsura

Mod de îndeplinire

1

Includerea prevederilor planului de management al ariei protejate  - măsurile referitoare la habitatele forestiere în amenajamentul silvic

La Conferinţa de preavizare şi cea de avizare a soluţiilor tehnice au participat şi reprezentanţii custodelui şi au confirmat includerea măsurilor în PP

2

Promovarea adoptării certificării FSC pentru pădurile aflate pe SIT

Managementul forestier este deja certificat FSC

3

Monitorizarea implementării planului de management şi realizarea raportărilor necesare către autorităţi relevante

Ocolul silvic practică un sistem de monitorizare specific managementului forestier naţional dar şi celui certificat FSC

4

Acordarea de avize negative/pozitive pentru proiectele şi planurile/programele care se realitează pe teritoriul Sitului

Amenajamentul UP I Sepsi - Godra a obținut avizele favorabile ale administratorilor ariilor naturale protejate

5

Investigarea posibilităţii obţinerii unei structuri pluriene ale pădurii realizate prin tăieri selective – transformarea pădurii spre codru grădinărit

În UP au fost adoptate tratamente cu perioade de regenerare coresponzătoare temperamentului speciilor (20-30 ani)

6

Evaluarea speciilor şi a distribuţiei plantelor invazive în Sit – lista de specii potenţial invazive

În cadrul UP-ului analizat nu sunt plante invazive

7

Interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice în pădurile din Sit

Prin PP nu sunt prevăzute lucrări/tratamente chimice

8

Menţinerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităţilor de producţie, prin păstrarea de pâlcuri de minim5 arbori bătrâni de peste 80 ani la hectar în zonele de recoltare

Metodele de amenajare sunt concepute spre îndrumarea structurilor actuale spre structuri uniform distribuite pe clasele de vârstă

9

Stabilirea suprafeţelor de zone tampon în jurul cuiburilor şi limitarea/controlul activităţilor forestiere în zona tampon, în perioada de cuibărit pentru protecţia speciilor de răpitoare şi a berzei negre

În amenajament sunt prevăzute măsuri de protejare a cuiburilor şi de menţinere a liniştei în perioada de cuibărit

10

Menţinerea procentului actual de pădure matură – peste 80 ani raportat la întreaga suprafaţă forestieră de pe cuprinsul Sitului – conform datelor din amenajamentele silvice

Metodele de amenajare sunt concepute spre îndrumarea structurilor actuale spre structuri uniform distribuite pe clasele de vârstă

11

Menţinerea lemnului mort pentru asigurarea condiţiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocănitoare şi Strix uralensis

Prin amenajament sunt prevăzute măsuri de menţinere a minim 10 mc/ha lemn mort și min 5 arbori /ha importanţi pentru biodiversitate

 

 

Identificarea și cuantificarea impactului

Pentru toate speciile de mamifere și păsări din situri:

Intervenție

Efecte

Impacturi directe

Impacturi indirecte

Impacturi pe termen scurt şi lung

Reîmpăduriri / completări

Plantarea de puieţi în completarea regenerărilor naturale

Tulburarea temporară a liniştei pe timpul execuţiei lucrărilor a speciilor de păsări şi mamifere

Posibil perturbări ale speciilor care cuibăresc pe sol

Impact pozitiv: crearea premizelor creşterii şi dezvoltării habitatelor forestiere cu specii native corespunzătoare structurilor naturale

Degajări

Reducerea exemplarelor din speciile copleşitoare

Reducerea exemplarelor de salcie şi a altor specii care pot fi utilizate ca surse de hrană de unele specii

Perturbarea temporară pe timpul execuţiei lucrărilor a speciilor de păsări şi mamifere

Pozitiv: ameliorarea compoziţiei şi consistenţei, creşterea rezistenţei arboretelor la fenomene extreme

Curăţiri

Reducerea desimii arboretelor

Tulburarea temporară a liniştei pe timpul execuţiei lucrărilor a speciilor de păsări şi mamifere

-

Pozitiv: ameliorarea compoziţiei şi consistenţei, creşterea rezistenţei arboretelor la fenomene extreme

Rărituri

Reducerea desimii arboretelor

Posibil distrugeri accidentale de cuiburi

Perturbarea temporară pe timpul execuţiei lucrărilor a speciilor de păsări şi mamifere

Pozitiv: ameliorarea compoziţiei şi consistenţei, creşterea rezistenţei arboretelor la fenomene extreme

 

Extragerea lemnului mort

Reducerea surselor de hrană/cuibărit pentru unele specii insectivore

Tăieri de igienă

Extragerea lemnului mort

Reducerea surselor de hrană/cuibărit pentru unele specii insectivore

Perturbarea temporară pe timpul execuţiei lucrărilor a speciilor de păsări şi mamifere

Pozitiv: ameliorarea stării de sănătate prin extragerea arborilor afectaţi de fenomene de uscare anormale datorate apariţiei bolilor sau dăunătorilor. Amenajamentul prevede menţinerea unui nr. de minim 4- ex/ha

Tăieri de regenerare

(T. Progresive

 T. Succesive)

 

Reducerea desimii arboretelor

Posibil distrugeri accidentale de cuiburi

Perturbarea temporară pe timpul execuţiei lucrărilor a speciilor de păsări şi mamifere

Modificarea unor parametri ai habitatului cum ar fi: luminozitatea, compoziţia, flora, etc. Pe termen lung se obţine înlocuirea generaţiei precedente cu pădure nouă cu compoziţie corespunzătoare tipului natural de pădure şi structură verticală diversificată

Extragerea lemnului mort

Reducerea surselor de hrană/cuibărit pentru unele specii insectivore

 

Pentru impacturile identificate și sintetizate în capitolul anterior, susceptibile să afecteze în mod semnificativ obiectivele de conservare pentru care au fost desemnate ROSPA0082 Muntii Bodoc – Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, ROSAC0036 Cheile Vârghișului și ROSAC0091 Herculian, se stabilesc măsuri de prevenire (P), evitare (E) și reducere (R), incluse în tabelul de mai jos:

Măsură -descriere

Tip

măsură

(P/E/R)

Specia/

habitatul

afectat/ă

Parametru

căruia i se

adresează

măsura

Impactul

căreia i se

adresează

măsura

Perioada de

Implemen-tare

Locația

implementării

măsurii

Reimpadurirea   cu specii corespunzatoare tipului   natural fundamental

R

Toate speciile

Marimea

habitatelor/

populatiilor

Reducerea

habitatelor/

populatiilor

permanent

In arboretele de

parcurs cu t. de

regenerare

Lucrari de ingrijire si conducere a arboretelor (degajari, curatiri,

rarituri

P

Toate speciile

Structura habitatelor

Ameliorarea

compozitiei

si desimii

arboretelor

permanent

arboretele tinere cu varste mai mici de 70 ani cu consistenta de 0.9-1.0

Taieri de igiena

P

Toate speciile

Starea de

sanatate

Uscare

anormala,

atacuri de

insecte

permanent

arboretele

afectate de uscare

sau atacuri de

insecte

Menținere a minim 10 mc/ha lemn mort și min 5 arbori /ha importanţi pentru biodiversitate

R

Pasari, pentru care lemnul mort reprezinta sursa de hrana sau cuibarire

Marimea

populatiilor

Reducerea

populatiilor

pasarilor

insectivore

si a

insectelor

dendrofage

permanent

Lemnul uscat „pe

picior” in special arborete

batrane, si cel

cazut și cel de biodiversitate in toate arboretele

Promovarea structurilor   natural fundamentale

 

 

 

P

Toate habitatele si speciile  din acestea

Structura calitativa a habitatelor (compozitie, consistenta, sanatate,    rezistenta la schimbări climatice)

Cresterea rezilientei habitatelor

la factorii climatici extremi

permanent

Toate arboretele

protejarea barloagelor de urs

R

Urs

Marimea populatiilor

Deranjul populatiilor

in perioade hibernare

În zona

barloagelor

corelarea perioadei de executie a lucrarilor cu ecologia speciilor protejate (ex. exploatarea prod. principale iarna, evitarea executarii lucrarilor in perioada de cuibarit apr.-iulie)

R

Pasari care cuibaresc in padure

Marimea

populatiilor

Reducerea

populatiilor

pasarilor

 

in afara sezon

vegetatie

arboretele parcurse cu taieri

 

E

Speciile pasari -  lilieci

Marimea populatiilor

Deranjul populatiilor

in perioada de cuibarit

Toate arboretele

Evitarea dezvoltarii speciilor  alohtone in compozitia padurilor

 

P

Habitate forestiere

Structura calitativa ahabitatelor

Ameliorarea compozitiei

permanent

Toate arboretele

 

Prezentarea măsurilor necesare care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea conservării favorabile a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

În cazul în care, pe parcursul perioadei de valabilitate a amenajamentului, se vor produce calamități din cauza unor factori biotici sau abiotici neprevăzuți (gen doborâturi de vânt, rupturi de zăpadă, uscări anormale, atacuri de insecte, incendii, alunecări de teren, inundații, rezinaj, răni provocate de faună etc.) se va proceda conform Ordinului M.A.P. nr. 766/2018 (pentru aprobarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora și schimbarea categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier și a Metodologiei privind aprobarea depășirii posibilității / posibilității anuale în vederea recoltării produselor accidentale I), modificat și completat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 933 / 2020, fără a fi necesară reluarea procedurii de evaluare de mediu. În principiu se va proceda astfel:

a) se vor modifica prevederile amenajamentului silvic, inclusiv în situația în care acesta încă nu este aprobat, numai în cazul în care:

- volumul arborilor afectați de factori destabilizatori biotici și / sau abiotici dintr-un arboret însumează peste 20% din volumul arboretului existent la data apariției fenomenului, determinat prin diminuarea volumului prevăzut în partea „Descrierea parcelară” din amenajamentul silvic, cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a acestuia; fac excepție arboretele pentru care volumul însumat al arborilor afectați este mai mic sau egal cu volumul care poate fi extras prin lucrările silvotehnice curente prevăzute de amenajamentul silvic;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, cu excepția arborilor afectați de doborâturi / rupturi de vânt / zăpadă și de incendii, dintr-un arboret sunt concentrați pe o suprafață compactă mai mare de 0.5 ha sau în situația în care extragerea arborilor afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, prevăzuți la paragraful anterior, determină încadrarea arboretelor în urgența 1 de regenerare. Pentru suprafețele de peste 0.5 ha necesare realizării instalațiilor de scos – apropiat nu este necesară modificarea prevederilor amenajamentului silvic;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, fac parte din arborete încadrate în tipul I funcțional;

b) pentru situațiile menționate la a), ocolul silvic va elabora o documentație, elaborată în baza unei analize în teren realizată împreună cu specialiștii legal abilitați, pe care o va trimite mai întâi spre avizare Gărzii Forestiere Covasna și ulterior spre aprobare autorității publice centrale care răspunde de silvicultură;

c) în situația în care volumul produselor principale recoltate și / sau cele autorizate și / sau contractate în anul respectiv, cumulat cu volumul produselor accidentale I, va fi mai mare decât posibilitatea anuală stabilită pentru S.U.P. A, volumul produselor accidentale I cu care se va depăși posibilitatea anuală se va precompta în anul / anii următori de aplicare a amenajamentului silvic, în funcție de volumul cu care se depășește posibilitatea, prin reținerea de la exploatare a unui volum echivalent provenit din arborete cuprinse în planurile decenale de recoltare a produselor principale. Precomptarea la nivel de arboret se va realiza, de regulă, în ordinea descrescătoare a urgențelor de regenerare, evitându-se pe cât posibil arboretele încadrate în urgența 1 de regenerare;

d) masa lemnoasă afectată de factori destabilizatori, biotici și / sau abiotici, care se va recolta din arboretele încadrate în subunitățile de gospodărire de tip K și M, pentru care nu se reglementează procesul de producție lemnoasă, nu se va precompta.

Conform Legii nr. 292 / 2018 (privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului), pentru amenajamentele silvice nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului, decât dacă prevăd împădurirea unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetație forestieră sau defrișare în scopul schimbării destinației terenului.

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontaliere: Nu este cazul;

Alternative analizate: au fost analizate 2 alternative:

  • Alternativa zero – varianta în care nu se aplică prevederile Amenajamentului Silvic;
  • Alternativa unu – varianta în care se aplică prevederile Amenajamentului Silvic.

Alternativa 0 Neimplementarea prevederilor Amenajamentului Silvic, poate duce la următoarele fenomene negative cu implicaţii semnificative în viitor:

  • simplificarea compoziţiei arboretelor, în sensul încurajării ocupării terenului de către specii cu putere mare de regenerare, necorespunzătoare tipului natural fundamental;
  • dezechilibre ale structurii pe clase de vârstă care afectează continuitatea pădurii;
  • degradarea stării fitosanitare a acestor arborete precum și a celor învecinate;
  • menţinerea unei structuri simplificate, monotone, de tip continuu;
  • scăderea calitativă a lemnului și a resurselor genetice a viitoarelor generații de pădure, datorită neefectuării lucrărilor silvice;
  • forţarea regenerărilor artificiale în dauna celor naturale cu repercursiuni negative în ceea ce priveşte caracterul natural al arboretului;
  • dificultatea accesului în zonă şi presiunea antropică asupra arboretelor accesibile din punctul de vedere al posibilităţilor de exploatare în condiţiile inexistenţei unor surse alternative;
  • pierderi economice importante.

Alternativa unu La amenajare fondului forestier din UP I Sepsi - Godra s-a ținut cont în mod adecvat la încadrările funcționale de relația fondului forestier cu rețeaua ecologică europeană Natura 2000. Planul analizat nu propune implementarea de proiecte subsecvente cu scopul de a crește accesibilitatea fondului forestier, adică nu este propusă realizarea de noi drumuri forestiere. Prin amenajament s-a promovat îmbinarea în mod cât mai armonios a potenţialului bioproductiv şi ecoproductiv al ecosistemelor forestiere cu cerinţele actuale ale societăţii umane, fără a altera biodiversitatea, natura şi stabilitatea pădurilor, urmărindu-se în principal obiective ecologice, sociale şi economice.

De asemenea, la planificarea lucrărilor silvice s-a avut în vedere pe cât posibil diversificarea structurii arboretelor şi promovarea genotipurilor şi ecotipurilor valoroase prin regenerarea naturală a pădurii, respectiv menținerea unei acoperiri permanente a solului cu specii de arbori în diferite stadii de vegetație. Analiza impactului aplicării amenajamentului silvic asupra factorilor de mediu indică faptul că niciunul dintre acesti factori nu vor fi afectați în mod semnificativ. Pentru diminuarea impactului aplicării planului asupra factorilor de mediu au fost formulate în prezentul studiu de evaluare adecvată seturi de măsuri specifice, adecvate și care pot conduce la o reducere substanțială a potențialului impact.

Concluziile raportului de mediu și a studiului de evaluare adecvată:

Prevederile amenajamentului silvic în ce priveşte dinamica arboretelor pe termen lung, indică păstrarea caracteristicilor actuale ale habitatelor sau îmbunătăţirea lor.

Lucrările propuse nu afectează negativ semnificativ starea de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar pe termen mediu şi lung și nici a altor specii sau habitate de interes comunitar.

Prevederile amenajamentului silvic nu conduc la pierderi de suprafaţă din habitatele forestiere, ce se regăsesc pe suprafața ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, ROSAC0036 Cheile Vârghișului și ROSAC0091 Herculian.

Se vor aplica tehnologii ecologice prin care să se limiteze unele aspecte negative ce apar în timpul exploatării: seminţişul să nu fie distrus pe mai mult de 10%; numărul arborilor pe picior vătămaţi să nu depăşească 5%; mineralizarea solului să nu se extindă pe mai mult de 2% din parchet; biomasa neutilizabilă (crăci, cetină, coajă, etc.) să rămână în parchet pentru reciclarea materiei etc. Prin aplicarea ecotehnologiilor se vor urmări aspecte ca: folosirea tractoarelor care exercită o presiune mică asupra solului (pneuri late); sincronizarea lucrărilor de exploatare cu epocile optime de evitare a prejudiciilor; utilizarea într-o măsură cât mai mare a unei reţele de transport permanent (cât mai puţine drumuri de scos, apropiat); astuparea şanţurilor şi a ogaşelor; evitarea proliferării agenţilor economici neprofesionişti care solicită exploatări (sunt necesare reguli mai severe de abilitare a lor).

Aplicarea corectă şi la timp a lucrărilor de îngrijire conduc la modificarea fizionomiei fitocenozelor forestiere, în sensul ca acestea să corespundă ca structură cu cea a habitatelor forestiere de interes comunitar putând fi incluse ulterior în acestă categorie.

Soluţiile tehnice alese contribuie la modificarea pe termen scurt a microclimatului local, respectiv al condiţiilor de biotop, datorită modificărilor structurilor orizontale şi verticale (retenţie diferită a apei pluviale, regim de lumină diferenţiat, circulaţia diferită a aerului).

Gospodărirea fondului forestier nu cauzează modificări fundamentale în ceea ce priveşte starea de conservare a populaţiilor de păsări, acestea reuşind să se păstreze într-o stare bună de conservare dacă se respectă recomandările din prezentul studiu.

Managementul forestier adecvat, propus în amenajament, este în măsură să conserve suprafeţele ocupate la ora actuală de pădure ca tipuri majore de ecosisteme precum şi să păstreze conectivitatea în cadrul habitatelor ce vor putea astfel asigura perpetuarea în timp a biocenozelor naturale.

Prin măsurile propuse în planul luat în studiu nu se realizează un impact negativ asupra habitatelor și speciilor de interes comunitar de pe suprafața ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, ROSAC0036 Cheile Vârghișului și ROSAC0091 Herculian.

Tipurile de impact asupra habitatelor / speciilor de interes comunitar identificate sunt: eliminarea speciilor de arbori edificatoare pentru tipurile de habitate forestiere de interes comunitar: extragerea arborilor de biodiversitate, reducerea volumului de lemn mort / ha.

Măsurile de prevenire, evitare și reducere a impactului sunt: eliminarea speciilor necorespunzătoare habitatelor forestiere de interes comunitar, se vor menține arbori bătrâni, scorburoşi, atacaţi sau parţial uscaţi (căzuţi şi/sau în picioare), iar la tăierile definitive (tăieri progresive de racordare) se vor menține pe picior 3-5 arbori maturi, cu o vârstă de minim 80 ani și parțial debilitați/ha – arbori de biodiversitate, menţinerea lemnului mort pentru asigurarea condiţiilor specifice de habitat, interzicerea schimbării categoriei de folosință a terenului(fond forestier), respectarea condițiilor specifice pentru lucrările de punere în valoare și exploatare a arboretelor de pe suprafața ariilor naturale protejate, condiții pe care administratorul de fond forestier este obligat să le solicite și să le respecte conform O.M.M.A.P. nr. 1822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate, art. 22.

Monitorizarea acestor măsuri va fi asigurată de administratorul fondului forestier al U.P. I Sepsi - Godra care le va impune firmelor ce contractează lucrările de exploatare forestieră și orice alte lucrări silvice.

Respectarea măsurilor în integralitatea lor asigură un impact rezidual nesemnificativ asupra tuturor speciilor și habitatelor de interes comunitar care intersectează amenajamentul silvic U.P. I Sepsi - Godra. Astfel se estimează: menţinerea diversităţi structurale - atât pe verticală (structuri relativ pluriene) cât şi pe orizontală (structură mozaicată - existenţa de arborete în faze de dezvoltare diferită); creşterea consistenţei medii a arboretelor;menţinerea compoziţiei conform specificului ecologic al zonei.

Amenajamentul silvic NU propune:

  • Implementarea unor viitoare proiecte conform anexelor 1 și 2 ale Directivei EIA, respective anexele 1 și 2 ale Legii nr. 292/2018;
  • Lucrări în scopul schimbării destinației terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu au existat anterior vegetație forestieră;
  • Realizarea unor activități care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafață sau subterane (inclusiv ape);
  • Lucrări pe ape sau în legătură cu apele, conform Legii Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

Se poate concluziona că, măsurile  gospodărire a pădurilor, planificate în Amenajamentul Silvic al U.P. I Sepsi - Godra, coroborate cu măsurile de reducere a impactului propuse de prezentul studiu de evaluare adecvată, sunt în spiritul administrării durabile a acestor resurse, fiind acoperitoare pentru asigurarea unei stări favorabile de conservare atât a habitatelor forestiere luate în studiu, cât şi a speciilor de interes conservativ.

Decizia de emitere a Avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Prezentul aviz de mediu se emite cu următoarele condiţii:

- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- Toate etapele planului se vor realiza în conformitate cu documentația tehnică prezentată;

- Este interzisă recoltarea/comercializarea oricărei specii de faună sau floră indiferent de stadiul de dezvoltare pentru speciile aflate sub incidența protecției biodiversității;

- Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în Or. MMP nr. 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;

- Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;

- Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;

- Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;

- O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;

- Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de întreținere, reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;

- Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;

- Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;

- Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;

- Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;

- În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;

- Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;

- Colectarea deseurilor se va efecua separat pe categorii de deșeuri, uleiurile uzate în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;

- Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

- La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;

- Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;

- Nu se va exploata arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adânsime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 300 pe substrate de fliș (facies marnos, marnos-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cel situat pe terenuri cu înclinare mai mare de 350 pe late substrate litologice;

- Pentru exploatarea arboretelor din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau amenajarae a bazinelor hidrografice, trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor conform Legii apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), art. 48 și 50, dacă lucrările de exploatare se încadrează la:

”d) construcţii de apărare împotriva acţiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii, rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi, desecări şi asanări, alte lucrări de apărare;”

 h) plantări şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac parte din fondul forestier;

În conformitate cu prevederile art. 31 din Legea apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), pentru ”pădurile cu funcţii speciale de protecţie din bazinele de recepţie ale lacurilor de acumulare, cele din bazinele cu grad mare de torenţialitate şi predispuse eroziunii, din albiile majore ale râurilor, din zonele dig-mal, precum şi benzile de pădure situate de-a lungul râurilor neîndiguite aparţin grupei de păduri cu funcţii speciale de protecţie a apelor şi sunt gospodărite ca atare prin tratamente intensive, interzicându-se tăierile rase sau tratamentele cu perioada scurta de regenerare. Pădurile din zonele de munte şi de deal trebuie astfel gospodărite încât să nu contribuie la formarea inundaţiilor şi la producerea eroziunii solului.”

- În conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr. 15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, titularul proiectului este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și CJPNS administratorul sitului Natura 2000 ROSPA0082;

- În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

Condiții prevăzute în Avizul favorabil cu condiții nr. 29/ST CV/22.08.2024 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna, în calitate de administrator al siturilor Natura 2000 ROSAC0091(ROSCI0091) Herculian, ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghișului și ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor:

1. Se vor respecta măsurile din regulamentul și planul de management al ariei naturale protejate ROSAC0091 Herculian, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1125/2016;

2. Se vor respecta măsurile din regulamentul și planul de management al siturilor Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi ROSAC0036 Cheile Vârghişului, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 996/2016;

3. Se vor respecta Obiectivele de conservare specifice definite prin parametri și valori țintă pentru speciile prioritare aflate în ROSAC0091 Herculian, aprobat prin Decizia perședintelui ANANP nr. 61/12.02.2024;

4. Se vor respecta Obiectivele de conservare specifice definite prin parametri și valori țintă pentru speciile prioritare aflate în ROSAC0036 Cheile Vârghişului aprobat prin decizia 119/18.03.2021 de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate;

5. Se vor respecta Obiectivele de conservare specifice definite prin parametri și valori țintă pentru speciile prioritare aflate în ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor aprobat prin decizia 539/05.11.2020 de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate;

6. Pentru speciile de mamifere, nevertebrate de interes comunitar de pe raza ariei protejate ROSAC0091 Herculian sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea și orice alte forme legate de acestea ale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

7. Se vor respecta toate măsurile necesare menținerii stării de conservare favorabilă a habitatelor și a speciilor pentru care au fost declarate ariile naturale protejate ROSAC0091 Herculian, ROSAC0036 Cheile Vârghişului și ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;

8. În cazul în care pe suprafața amenajamentului silvic, care se suprapune cu aria naturală protejată ROSAC0091 Herculian vor fi identificate zone de bârloage de urs, vizuini de lupi, râși și vidre, vor fi stabilite măsuri de protecție din partea administratorului ariei în vederea conservării speciilor și habitatelor pentru care a fost desemnat situl;

9. Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSAC0091 Herculian se vor păstra arbori cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit (de către păsări, mamifere mici şi fauna de chiroptere), a arborilor bătrâni, cel puțin 7 arbori/ha;

10. Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSAC0091 Herculian pentru minimizarea impactului asupra speciilor se vor menține un volum suficient de lemn mort în pădure, cel puțin 20 mc/ha;

11. Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor pentru minimizarea a impactului asupra speciilor trebuie menținută unui volum suficient de lemn mort în pădure, număr arbori morți la hectar (minim 5 la diametrul mediu, dintre care minim 3 pe picior) cel puțin 10 mc/ha (optim 20-30 mc/ha);

12. Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor pentru minimizarea a impactului asupra speciilor trebuie menținută arbori de biodiversitate (arbori vii din cele mai mari clase de vârstă), cel puțin 5 arbori/ha;

13. Pentru minimizarea a impactului asupra speciilor trebuie respectate prevederile Obiectivelor de conservare specifice și Planurile de management a siturilor referitoare la parametrii prin care se definește: Proporția și suprafața totală a pădurilor mature cu ârste de peste 80 de ani - cel puțin 40% din suprafața totală a pădurilor;

14. Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor pentru minimizarea a impactului asupra speciei Bonasa bonasia acoperirea subarboretului în aria de distribuție a speciei trebuie să fie cel puțin 40%;

15. Se asigurară condiții necesare speciilor de faună sălbatică, dependente de habitatele forestiere, prin menținerea permeabilității și evitarea fragmentării habitatelor forestiere;

16. Vor fi promovate regenerările naturale care se instalează, acestea creând locuri de adăpost pentru speciile de carnivore mari – lup, urs și râs;

17. Prin lucrările propuse de amenajament trebuie menținută și îmbunătățită starea de conservare a habitatelor forestiere, trebuie menținută structura naturală a pădurii, sau curmarea evoluției pădurii spre o structură naturală;

18. Nu se vor introduce specii de arbori/plante alohtone, atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier, cât și pe terenurile din afara fondului forestier;

Condiții prevăzute în Avizul favorabil cu condiții nr. 26/20.08.2024 emis de Centrul Județean pentu Protecția Naturii și Salvamont, în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt:

  • se vor respecta prevederile Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;
  • este obligatorie comunicarea descoperirii unor cuiburi de păsări răpitoare și barză neagră către Administrația sitului;
  • se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suprafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate;
  • la exploatarea masei lemnoase se va evita degradarea solului;
  • colectarea lemnului cu tractoare în perioadele cu precipitații abundente este interzisă;
  • se va evita colectarea lemnului pe albiile cursurilor de apă permanente; traversarea acestora se va face pe podețe sau, în perioada de iarnă, pe pod de gheață;
  • măsuri stabilite prin Planul de management al sitului Munții Bodoc-Baraolt pentru păduri:
  • este necesară menținerea procentajului actual de pădure matură (peste 80 ani) raportat la întreaga suprafață forestieră de pe cuprinsul sitului, cod activitate 123456790,
  • menținerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităților de producție, prin păstrarea de pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare, cod activitate 123456791;
  • menținerea lemnului mort pentru asigurarea condițiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocănitori și Strix uralensis. Pentru toate subparcele/unități amenajistice, în cazul unor intervenții – lucrări de îngrijire sau exploatări forestiere se va lăsa un număr de minim 2-3 (sugestia este de 4-8) arbori/ha din categoria iescarilor, arborilor groși, scorburoși, parțial uscați, în funcție de particularitățile fiecărei unități amenajistice. O atenție deosebită se va acorda tăierilor definitive în parchetele de exploatare, când firma ce exploatează trebuie să cunoască și să aplice această prevedere. Cod activitate 123456792;
  • menținerea unui număr mare de stejari bătrâni necesari pentru asigurarea condițiilor optime de cuibărit pentru Dendrocopos medius. Pentru a asigura condiții optime de habitat, se va menține în orice condiții de exploatare/intervenții forestiere un număr de 3-4 arbori bătrâni la hectar în gorunete pure, respectiv 1-2 în cele pădurile de amestec cu Quercus sp. De asemenea, în aceste păduri se vor menține pe picior un număr de 2-3 arbori cu scorburi, neimportanți din punct de vedere economic, cu rolul de a asigura condiții optime pentru cuibărit. Pentru arboretele ce au depășit vârsta exploatabilității și care au fructificație satisfăcătoare, inclusiv regenerare naturală, se vor evita tratamentele silvice cu tăieri definitive. Pot fi aplicate doar tăieri de igienă / accidentale, însă marcarea arborilor se va face sub supravegherea administratorul ariei naturale protejate / cu consultarea specialistului ornitolog. Cod activitate 123456793;
  • stabilirea suprafețelor de zone tampon în jurul cuiburilor și limitarea/controlul activităților forestiere în zona tampon, în perioada de cuibărit pentru protecția speciilor de răpitoare și a berzei negre. În acest sens, în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu rază de 300m în care în perioada 15 martie-15 august vor fi interzise activitățile silvice (inclusiv tăieri de conservare, igienizare etc.). Aceste activități vor fi permise în afara perioadei menționate (respectiv între 15 August – 15 Martie). Cod activitate 123460;
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepția cazurilor dovedite de gradații sau defolieri și doar în cazul ineficienței sau imposibilității aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.). Aplicarea tratamentele chimice va fi limitată doar la cazurile de gradații sau defolieri care au fost dovedite prin certificat eliberat de unitățile de cercetare specifice (ICAS). Cod activitate 123461;
  • interzicerea aplicării degajărilor și curățirilor chimice în pădurile din sit. În pădurile din sit vor fi permise doar degajările efectuate manual, degajările chimice fiind interzise. Cod activitate 123462.

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului; HG 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor (*actualizată*);
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic; Ordinul MMAP nr. 2.534/2022 pentru aprobarea Normelor tehnice privind îngrijirea şi conducerea arboretelor şi a Ghidului de bune practici privind îngrijirea şi conducerea arboretelor;
  • HG 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Monitorizarea implementării planului va avea ca scop:

- monitorizarea permanentă a măsurilor propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar, în vederea aplicării lor corecte şi la timp;

- monitorizarea modului în care se respectă prevederile amenajamentului;

- monitorizarea modului în care se pun în practică prevederile amenajamentului;

- monitorizarea respectării legislaţiei de mediu.

Programul de monitorizare

Obiective

Ținte

Indicatori de monitorizare

Frecvență de monitorizare

Exploatarea controlată a fondului forestier

Respectarea cantităților de exploatare prevăzute în amenajament

Tăieri de masă lemnoasă

(mii de mc/an)

Anuală

Monitorizarea lucrărilor de asigurarea regenerării naturale

Respectarea condițiilor prevăzute în amenajament

Suprafața anuală parcursă cu

1. regenerări naturale

2. regenerări artificiale

Anuală

Monitorizarea lucrărilor de îngrijire și conducere a arboretelor

Respectarea cantităților de exploatare prevăzute în amenajament

Suprafața anuală parcursă cu

        1.degajări

        2.curățiri

        3.rărituri

și volumul de masă lemnoasă extras după fiecare tip de lucrare

Anuală

Monitorizarea lucrărilor speciale de conservare

Respectarea cantităților de exploatare prevăzute în amenajament

Suprafața  anuală parcursă cu lucrări de conservare și volumul de masă lemnoasă extras

Anuală

Monitorizarea aplicării tratamentelor silvice

Respectarea cantităților de exploatare prevăzute în amenajament

Suprafața  anuală parcursă cu

  1. tăieri progressive
  2. tăieri rase și volumul de masă lemnoasă extras

Anuală

Monitorizarea aplicării tăierilor de igienă

Respectarea cantităților de exploatare prevăzute în amenajament

Suprafața  anuală parcursă și volumul de masă lemnoasă extras

Anuală

Monitorizarea stării de sănătate a arboretelor

Stare de conservare favorabilă

Suprafețe infestate cu dăunători (mp/ha)

Anuală

Monitorizarea impactului presiunii antropice asupra arboretelor

Respectarea cantităților de exploatare prevăzute în amenajament

Volum de masă lemnoasă tăiată ilegal

Anuală

Menținerea stării de conservare favorabilă a habitatelor

Stare de conservare favorabilă

1. Volum lemn mort pe sol sau pe picior

2. Arbori de biodiversitate

3. Numar de arbori scorburosi

Anuală

Menținerea stării de conservare favorabilă a  speciilor

Stare de conservare favorabilă

1. Identificare cuiburi de specii de păsări răpitoare și de barză neagră

2. Identificare zone de bârloage de urs, vizuini de lupi, râși și vidre

Anuală

 

Arborii scorburoși și de biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbenă cu inițialele B (biodiversitate), vor fi cartaţi prin înregistrarea locaţiilor geografice, iar lista cu aceste locaţii se va înainta anual la autoritatea competentă de mediu și administratorul ariei naturale protejate. Pe masura identificării elementelor de biodiversitate este util ca acestea sa fie marcate pe hărți și periodic luate măsuri de monitorizare

Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta.

- Conform art. 27 (3) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*), titularul planului este obligat să depună anual, până la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior realizării monitorizării, rezultatele programului de monitorizare la autoritatea competentă pentru protecția mediului – APM Covasna.

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere:

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere modul în care consideraţiile de mediu au fost integrate în plan şi ţinând seama de opiniile exprimate de public şi de alte autorităţi.

Autorităţi şi instituţii publice implicate în procedură: Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Administraţia Bazinală de Apă Olt – SGA Covasna, ISU Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Garda Forestieră Județeană Covasna, ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al siturilor Natura 2000 ROSAC0091(ROSCI0091) Herculian, ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghișului și ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, Centrul Județean pentu Protecția Naturii și Salvamont, în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt.

Etape procedurale parcurse:

- notificare privind prima versiune a planului înregistrată la APM Covasna cu nr. 9655/27.11.2023;

- în data 14.02.2024 s-a depus Memoriul de prezentare (nr. înregistrare APM Covasna 1348/14.02.2024);

- în data de 29.02.2024 a avut loc ședința CSC, etapa de încadrare în care s-a luat decizia trecerii la etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu (care va conţine concluziile studiului de evaluare adecvată) și a studiului de evaluare adecvată;

- APM Covasna a emis Decizia Etapei de Incadrare nr. 18/04.04.2024;

- în data de 04.06.2024 a avut loc ședința grupului de lucru la sediul APM Covasna;

- în data de 02.07.2024 titularul planului a depus la APM Covasna raportul de mediu și studiul de evaluare adecvată (nr. înregistrare APM Covasna 5513/02.07.2024);

- în data de 20.08.2024 s-a organizat ședința de dezbatere publică la sediul Primăriei Vârghiș;

- în data de 04.09.2024 a avut loc ședința CSC în care s-a luat decizia de emitere a avizului de mediu;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu:

Titularul proiectului și Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea decizilor în procedura de evaluare de mediu conform prevederilor HG 1076/2004. În ziarele locale, pe pagina de internet a agenţiei http://apmcv.anpm.ro, la afişierul de la sediul din municipiul Sfântu Gheorghe, str. Grigore Bălan, nr. 10, județul Covasna au fost publicate/afişate doumentații, informări asupra procedurii. Toată documentaţia a fost accesibilă publicului pe durata derulării procedurii, putând fi consultată şi la sediul APM Covasna.

- Tema de proiectare fost afișată pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 04.12.2023;

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina https://covasnamedia.ro/ în datele de 06.02.2024 şi 09.02.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 11.03.2024;

- Anunţul titularului planului privind luarea deciziei etapei de încadrare, publicat în data de 25.03.2024;

- Anunţul titularului planului privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina https://covasnamedia.ro/ în data de 02.07.2024;

- Anunţul APM Covasna privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 04.07.2024;

- Raportul de Mediu și a Studiul de Evaluare Adecvată au fost publicate pe pagina de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 04.07.2024;

- Anunţul titularului planului privind Decizia de emitere a avizului de mediu publicat pe pagina de internet https://covasnamedia.ro/ din data de ...2024;

 

Titularul planului are obligația de a notifica autoritatea competentă pentru protecția mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului de mediu, precum și asupra oricăror modificări ale condițiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificări.

Titularul planului are obligația de a supune procedurii de adoptare planul, precum și orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecția mediului.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorității competente de mediu şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentul aviz de mediu poate fi contestat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/5004, cu modificările şi completările ulterioare.