Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 27.05.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de RACOS STEIN SRL cu sediul în orașul Baraolt, str. Industriei, FN, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1366/12.03.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.05.2020 că proiectul ”Lucrări de exploatare pietriș și nisip, drum de acces și lucrări conexe în perimetrul Sud, Oraș Baraolt, sat Micloșoara, jud. Covasna” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, satul Micloșoara, extravilan, Fn, CF 23368, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 16.03.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 20.04.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 27.05.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 10/14.05.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna în data de 21.04.2020; completările la memoriu;
  6. Planul și Proiectul Tehnic de refacere al mediului înregistrat la APM Covasna cu nr. 2404/12.05.2020;
  7. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: Primăria Orașului Baraolt (înregistrat cu nr. 2248/04.05.2020), ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Oltul Superior ROSCI0329 (înregistrat cu nr. 2268/05.05.2020), SGA Covasna (înregistrat cu nr. 2180/29.04.2020), Direcția Județeană pentru Cultură Covasna (înregistrat cu nr. 2153/27.04.2020);
  8. Avizul favorabil cu condiții nr. 2/2020 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna conform căruia în zona amplasamentului proiectului nu sunt cunoscute situri arheologice sau monumente istorice;
  9. Procesul-verbal de verificare a amplasamentului nr. 1366/28.04.2020;
  10. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 2624/25.05.2020;
  11. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul lucrărilor de exploatare nisipuri și pietrișuri se află situat în partea nord-vestică a judetului Covasna, în orasul Baraolt, sat Micloșoara. Perimetrul Miclosoara Sud este amplasat în extravilanul localității Miclosoara, component a orasului Baraolt, pe un teren cu vecinatati – culturi agricole pe teren plan. Terenul afectat de lucrările de exploatare a pietrisului si nisipului este în suprafata de 8.300m2 parte a imobilului proprietate privată cu suprafața totală de 90.700 mp, CF 23368, nr. cad. 74, nr. parcela 1723/4/3. Vecinătățile perimetrului sunt terenuri agricole cultivate, iar până la drumul de exploatare existent se propune construirea unui drum de acces. Se va amenaja drumul de acces la perimetru pe infrastructura drumului de exploatare existent. Căile de acces existente vor fi întreţinute corespunzător pe toată durata realizării lucrărilor. Coordonatele punctelor de contur al perimetrului in proiectie Stereo 70 sunt următoarele:

Nr. pct.

X

Y

1

499690

543880

2

499738

543893

3

499734

543917

4

499735

543932

5

499754

543986

6

499755

544018

7

499685

543996

8

499687

543984

9

499679

543970

10

499670

543945

11

499667

543927

12

499666

543914

Limita de adâncime: +450 m;

Producția estimată: cca. 36.000 mc nisip și pietriș;

Perioada de implementare propusă: 2020 – 2021;

Pe masura realizării lucrărilor de pregătire ce constau din descopertarea rocilor in trepte (berme-taluze) se ajunge la nivelul stratificatiei de nisipuri si pietrisuri care se excaveaza selectiv, se incarca, transport si depune in halda interioare temporara. Tehnologia de decopertare constă in excavarea soiului fertil si steriluiui cu excavatoare termice cu cupe de peste 2 mc in trepte ce nu depasesc 10 m inaltime. Haldarea materialuiui steril se realizeaza temporar în zona nord-vestica a perimetrului analizat. Lucrări de exploatare Metodologia de exploatare a balastului se realizeaza in fâșii orientate dinspre nord ÷ sud cu avansarea spre vest, latimea fiind data de utilajul incarcator. Exploatarea (excavarea si incarcarea) se va realiza mecanizat cu ajutorul incarcatoarelor frontale sau excavatoarelor termice din dotarea carierei, utilaje de diferite tipuri si capacitati pentru excavare. In activitatea de exploatare in acest perimetru apa nu este utilizata in scop tehnologic. Exploatarea se va realiza prin construirea unei transee longitudinale a perimetrului din directia estica spre vest prin doua trepte de exploatare. Elemente geometrice ale exploatarii sunt urmatoarele:

- trepte de cariera = 2

- unghi de taluz = 45°

- berma de siguranta = 5m

 Tehnologia de încarcare si transport: încărcarea materialuiui util se face cu incărcătoare frontale sau excavatoarele termice amintite mai sus la modul de exploatare (excavare). Transportul materialuiui cu autobasculante de 16 tone (8 mc) catre beneficiari, se face pe traseul - drum de acces al carierei pana in drumul judetean. Inregistrarea volumelor de balast extrase se va face atat la punctul de lucru (in cariera) cat si la locul de haldare in fise speciale in care se vor stipula volumele exploatate si cele valorificate.

Lucrările de mentinere si refacere a conditiilor de mediu se vor realiza anual și constă în:

A. Lucrări executate în zona afectată de exploatare:

- lucrari de intretinere executate în zona afectată de exploatare 1.500 mc;

B. Lucrări în zona haldelor de steril:

- transportul solului vegetal 1.125 mc;

- lucrări de intretinere executate in zona haldelor de steril 1.125 mc.

Sunt prevazute lucrari de refacere a suprafetei prin depunerea solului steril haldat temporar in zona nord-vestica, respectiv sol din sursă externă, precum si asternerea solului vegetal depozitat, precum si de imprumut din surse externe dupa caz. Asfel incat la sfarsitul perioadei de exploatare golul remanent format din excavatiile rocilor va fi umplut in totalitate conform celor descrise mai sus. Ultimul strat depus va fi de sol vegetal depozitat temporar în zona nord-vestică, asfel încât terenul ecologizat sa fie redat circuitului agricol.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Nisip și pietriș folosi în domeniul construcțiilor;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special deşeuri menajere, uleuri uzate, absorbanți, filtre uzate, etc.. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor folosite în exploatare și a mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatare de nispi și pietriș;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – Amplasamentul propus se gaseste din punct de vedere al cadastrului apelor in terasa inferioara din malul drept al raului Olt (cod cadastral VII.01.000.00.00.0 );

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu siturile Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Avizului nr. 2/2020 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna în zona amplasamentului proiectului nu sunt cunoscute situri arheologice sau monumente istorice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; perimetrul propus de exploatre are o suprafață de 8300 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare a turbei de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil. Executia lucrarilor de exploatare a nisipurilor si pietrisurilor din perimetrul Micloșoara Sud se va realiza pe perioada unui an calendaristic dupa care terenul afectat se va aduce la starea inițială.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în interiorul siturilor Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

- proiectul nu afectează negativ integritatea ariilor naturale protejate;

- folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil, după exploatarea agregatelor minerale suprafața afectată va fi ecologizată și redată in circuitul agricol;

- pe amplasamentul proiectului nu au fost identificate cuiburi de păsări;

- memoriul de prezentare, care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la ariile naturale protejate;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 7/ST CV/ 21.05.2020 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Oltul Superior ROSCI0329 conform căruia nu va fi afectată starea de conservare a habitatelor și a speciilor pentru care a fost declarat situl ROSCI0329 Oltul Superior;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 86/15.04.2020 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082 conform căruia prin realizare a proiectului propus nu se vor afecta semnificativ negativ habitatele speciilor de păsări pentru care a fost înființată aria natiurală protejată;

- Punctul de vedere nr. 347/12.05.2020 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 2408/12.05.2020) emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, conform căruia realizarea activității propuse poate fi făcută fără a afecta semnificativ suprafața bălții de la Micloșoara din cadrul ariei naturale provizoriu protejată ”Rezervația botanică balta de la Micloșoara” declarată prin Hotărârea Consiliului Județean Covasna nr. 39/2001, aflată în vecinătate;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010).

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere SGA Covasna (înregistrat cu nr. 2180/29.04.2020) proiectul necesită solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Se vor respecta prevederile avizelor nr. 7/ST CV/ 21.05.2020 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna și nr. 86/15.04.2020 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont;
  4. Se vor respecta măsurile din Regulamentul și Planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1964/2007; Nu se vor efectua activități de exploatare pe habitatele acoperite cu stufărișuri. Perimetrul activității propuse să fie conform coordonatelor din memoriu la cca. 800 m de la albia minoră a Râului Olt;
  5. Se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016; Este obligatorie comunicarea descoperirii unor cuiburi de păsări răpitoare și barză neagră către administrația sitului (CJPNS). Se interzice capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei sălbatice care ar putea ajunge pe amplasament; est einterzisă distrugerea formațiunilor vegetale din vecinătatea amplsamentului. Este interzisă arderea vegetației.
  6. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  11. Are obligația de de a întreține drumurile de acces utilizate și de a nu restricționa accesul către proprietățile îmvecinate (terenuri agricole) pe care le deservesc acestea;
  12. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariei naturale protejate;
  13. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  14. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  16. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție țn locuri special amenajate și autorizate;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 6/29.02.2020 eliberat de Primăria Orașului Baraolt, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  19. Înainte de începerea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János