Back

Proiect Decizia etapei de încadrare

Proiect Decizia etapei de încadrare din 31.07.2020

 

    Ca urmare a notificării adresate de UAT ORAS INTORSURA BUZAULUI, cu sediul în localitatea Intorsura Buzaului, str. Mihai Viteazul, nr.173, judeţul Covasna,  privind Amenajament pastoral Oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna”, propus a fi amplasat în raza teritorială UAT Intorsura Buzaului, judeţul Covasna”, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2577/21.05.2020, în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 25.06.2020 desfăşurat la sediul APM Covasna;

- Aviz favorabil  nr. 832011 din 29.07.2020 emis de Garda Forestiera Judeteana Covasna, inregistrat la APM Covasna cu nr. 4081/30.07.2020;

- amenajamentul nu silvic intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

’’ Amenajament pastoral Oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna ”, propus a fi amplasat în raza teritorială UAT Intorsura Buzaului, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

- Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr.2577/21.05.2020;

- Memoriul tehnic, planuri de amenajament, evidenţe de amenajament - documentaţie întocmită de SC NEW WAY SRL;

- Coordonatele Stereo 70 ale amplasamentului;

- Procesul verbal al Conferinţei a I- a de amenajare a fondului pastoral de pe raza unitatii teritorial administrative Oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna;

- Procesul verbal al Conferinţei a II- a de amenajare a fondului pastoral de pe raza unitatii teritorial administrative Oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna;

- Documente privind proprietatea; piese desenate;

- Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP 912/29.05.2020;

- Proces-verbal şedinţă CSC nr. 14/25.06.2020,

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectul prezentului plan îl constituie ’’ Amenajament pastoral Oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna” de pe raza unitatii teritorial administrative Oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna. Suprafata totala inclusa in amenajamentul pastoral este de 3039,33 ha, din care suprafata acoperita cu vegetatie forestiera  cu consistenta mai mica de 0,4 este de 3,83 ha. In prezent suprafata totala a pajistilor luata in studiu reprezentand pasuni proprietate publica si privata apartinand orasului Intorsura Buzaului insumeaza o suprafata totala de 3042,93 ha.

Fondul pastoral cuprinde nu numai pajiştile propriu-zise, afectate direct producţiei, dar şi celelalte categorii de terenuri din perimetrul pastoral:

          -existente sau care se vor crea şi care prin prezenţa lor sunt destinate a asigura condiţii favorabile economiei pastorale (ex. zone de protecţie);

          -instalaţiile şi construcţiile existente sau care se vor realiza;

          -drumurile speciale de acces la păşune (exclusiv drumurile publice).

Scopul amenajamentului pastoral constă în reglementarea şi organizarea în timp şi spaţiu a producţiei erbacee din pajişti, potrivit condiţiilor staţionale locale şi incidenţei măsurilor de agromediu, astfel ca să se asigure o gospodărire raţională a acestora, având în acelaşi timp ca ţintă şi menţinerea biodiversităţii şi protejarea mediului înconjurător.

Obiectivele amenajamentului pastoral sunt:

 -inventarierea pajiştilor de pe teritoriul unităţii administrativ teritoriale (UAT);

 -studierea caracteristicilor fondului pastoral ce se amenajează;

 -furnizarea datelor necesare despe vegetaţia forestieră de pe terenurile din afara fondului forestier;

 -furnizarea materialului documentar necesar pentru planificarea lucrărilor de ameliorare a pajiştilor şi pentru gospodărirea fondului pastoral.

La constituirea parcelarului fiecărui trup de pajişte s-a folosit ca bază limitele naturale (culmi, văi, liziere, etc.). El a fost modificat numai acolo unde suprafaţa unei parcele depăşea 100,0 ha. Limitele parcelelor au fost materializate în teren cu vopsea galbenă folosindu-se semnele convenţionale din norme, respectiv semnul „I" pentru limitele de parcele şi acelaşi semn aşezat orizontal pentru limitele de subparcele „ — ". In cuprinsul păşunilor studiate au fost constituite 198 parcele şi 226 subparcele, suprafaţa medie a acestora fiind de 42,25 ha.

La intersecţia limitelor parcelare ca şi la intersecţia acestora cu hotarul trupurilor de păşune sau fâneaţă, s-au amplasat borne martor pe arborele cel mai apropiat. în cuprinsul pajiştilor s-au amplasat un număr de 293 borne

Suprafata fondului pastoral

Suprafata pajistilor de pe raza UAT – ului oras Intorsura Buzaului este de 3042,93 ha, repartizata in noua trupuri de pasune dupa cum urmeaza:

  1. Trupul Ivanca – suprafata de 594,79 ha
  2. Trupul Ciocanas – suprafata de 182,13 ha
  3. Trupul Dealul Soamului – Dealul Taberei – suprafata 464,88 ha
  4. Trupul Dealul cu Mesteceni – suprafata de142,86 ha
  5. Trupul Tomoja – suprafata de 392,74 ha
  6. Trupul Manecel II – suprafata de 277,9 ha
  7. Trupul Ghilcos – suprafata de 554,77 ha
  8. Trupul Bornasu Mic – suprafata de  405,26 ha
  9. Trupul Carlanu – suprafata de 30,6 ha

TOTAL         3042,93 HA

Amplasamentul proprietatii

Pajistile de pe raza UAT – ului oras Intorsura Buzaului, judetul Covasna sunt localizate in Euroregiunea Centru, judetul Covasna, oras Intorsura Buzaului. Din cadrul U.A.T. întorsura Buzăului, suprafaţa pajiştilor luată în studiu, reprezentând păşuni proprietate publică şi privată aparţinând oraşului întorsura Buzăului, judeţul Covasna, păşuni şi fâneţe proprietate privată a unor persoane fizice şi juridice, însumează o suprafaţă totală de 3042,93 ha.

Baza cartografica

Pentru determinarea suprafetelor si intocmirea hartilor s-au folosit planuri la scara 1:5000, cu curbe de nivel dar si ortofotoplanuri scara 1:5000.

Modul de folosinta

 Modul de folosinta a pajistilor de pe teritoriul studiat conform legislatiei in vigoare este de pasuni si fanete si se va mentine in perioada de aplicare a prezentului studiu pastoral.

Repartitia pajistii pe folosinte se prezinta astfel:

P.P. – PAJISTI CU FUNCTIA PRIORITARA DE PRODUCTIE    - 3024,64 ha

P.A. – PAJISTI CU ARBORI                                                         - 7,43 ha

P.protectie – pajisti constituite in zone de protectie                      - 10,86 ha

 

 

 

 

Evidenta tipurilor principale de pajisti

Pajiste de Agrostis capillaris cu Festuca sp.                                 – 4,45 ha

Pajiste de Festuca sp.                                                                  – 52,72 ha

Pajiste Dactylis glomerata                                                            - 1314,92 ha

Pajiste de Agrostis capillaris                                                        -  1241,68 ha

Pajiste de Festuca rubra cu Agrostis capillaris                            -  3,81 ha

Pajiste de Lolium perenne                                                           -  261,59 ha

Pajiste degradata de Nardus stricta                                            - 163,76 ha

Reglementarea procesului de productie

Capacitatea de pasunat                                                              -  0,9 UVM/ha

Perioada de pasunat                                                                   -  160 zile

Lucrari de recuperare:

  • Inlaturarea vegetatiei arbustive si vegetatiei forestiere sub 20 ani   - 34,77 ha       

Lucrari de ameliorare:

       - fertilizari organice                                                                       - 2862,63 ha

       - fertilizari chimice                                                                         - 23,83 ha

Lucrari de intretinere a pajistilor:

  • Combaterea plantelor daunatoare si toxice                              - 61,92 ha
  • Nivelarea musuroaielor                                                            - 51.1 ha
  • Suprainsamantari                                                                     - 34,47 ha
  • Reinsamintari                                                                           - 113,02 ha

Capacitatea de pasunat in viitor                                                         - 0,95 UVM/ha,

Cai de acces

La fiecare corp de pajiste ar trebui sa existe un drum de acces pe care sa poata circula mijloace auto, care sa efectueze in sezonul primavara – vara – toamna transporturile necesare inclusiv pentru mersul animalelor la si de la pasune. Pentru pajistile analizate accesibilitatea este asigurata atat de drumuri permanente , drumuri forestiere cat si de drumuri de pamant.

Constructii zoopastorale si surse de apa

Asigurarea apei de baut este esentiala pentru realizarea pasunatului rational.Pentru fiecare 5 kg masa verde ingerata, consumul zilnic de apa se ridica la 4-6 litri la vacile de lapte si 2-3 litri la ovine. Sursele de apa sunt reprezentate de paraie ce strabat pajistile avand debite constante tot sezonul de vegetatie.

Constructia adapatorilor:

- captarea de apa trebuie sa asigure un volum superior consumului,

- jgheaburile sunt preferate din beton, sa fie asezate pe suporti la o inaltime de 30-50 cm,

- in jurul adapatorii terenul se niveleaza si se paveaza cu piatra,

- surplusul de apa este evacuat   la capatul ultimului jgheab de unde apa este condusa printr-un canal la o distanta de 12-15 m de unde curge spre o vala sau un parau.

Organizarea pasunatului pentru diferite specii de animale

Metodele de pasunat se clasifica in doua categorii:

  • Pasunatul continuu (liber),

Este sistemul de pasunat practicat in zona conform acestui sistem animalele sunt lasate sa pasca pe pasune de primavara devreme si pana toamna tarziu.

  • Pasunatul rational (prin rotatie)

Are ca principiu impartirea pasunii in tarlale si intrarea succesiva cu animalele pe tarlale.,   

 

Probleme speciale

 Lucrarile de teren au fost receptionate prin procesul verbal nr. 32939/21.11.2019.  

Amenajamentul nu propune viitoare proiecte, construirea de drumuri forestiere noi.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul pastoral analizat consta în reglementarea şi organizarea în timp şi spaţiu a producţiei erbacee din pajişti, potrivit condiţiilor staţionale locale şi incidenţei măsurilor de agromediu.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Întocmirea amenajamentului pastoral al pajiştilor permanente de pe teritoriul unităţii teritorial administrative oraş întorsura Buzăului, judeţul Covasna, documentaţie care cuprinde măsurile tehnice, organizatorice şi economice necesare ameliorării şi exploatării pajiştilor permanente, precum şi descrierea vegetaţiei forestiere de pe terenurile din afara fondului forestier de pe teritoriul unităţii teritorial administrative întorsura Buzăului.

Amenajamentul pastoral este o lucrare cu caracter complex care are ca scop reglementarea procesului de producţie a pajiştilor permanente, după care se conduce întreaga activitate pastorală.

Studiul amenajistic cuprinde prezentarea sub toate raporturile a aspectelor care interesează economia pastorală şi prezintă posibilităţile de ameliorare a pajiştilor, el conţinând documentaţia tehnico-ştiinţifică pentru elaborarea planurilor de perspectivă în raport cu posibilităţile reale de producţie ale fondului pastoral.

Reintroducerea amenajamentului pastoral, este stipulată de Legea 86/2014 pentru „aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 pentru organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991", cu completările ulterioare, care precizează la articolul 6, alineatul 1 că "modul de gestionare al pajiştilor se stabileşte prin amenajamente pastorale".

Prezentul studiu are o aplicabilitate de 10 ani.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Neexistând emisii poluatoare agresive în condiţii normale de exploatare , nu se pot anticipa emisii de poluanţi care să dauneze vegetaţiei , faunei şi florei.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - reintroducerea amenajamentului pastoral, este stipulată de Legea 86/2014 pentru „aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 pentru organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991", cu completările ulterioare, care precizează la articolul 6, alineatul 1 că "modul de gestionare al pajiştilor se stabileşte prin amenajamente pastorale". Pajiştile proprietate privată a persoanelor fizice şi juridice, anterior întocmirii acestui amenajament pastoral, nu au avut amenajamente silvopastorale.

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Amenajamentul pastoral este o lucrare cu caracter complex care are ca scop reglementarea procesului de producţie a pajiştilor permanente, după care se conduce întreaga activitate pastorală.Studiul amenajistic cuprinde prezentarea sub toate raporturile a aspectelor care interesează economia pastorală şi prezintă posibilităţile de ameliorare a pajiştilor, el conţinând documentaţia tehnico-ştiinţifică pentru elaborarea planurilor de perspectivă în raport cu posibilităţile reale de producţie ale fondului pastoral.

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): efectuarea  lucrărilor propuse prin amenjamanet are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra  sănătăţii umane;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus reglementează o suprafaţă de pajisti proprietate publica si privată de 3042,93 ha, amplasată în raza teritorială a localității Intorsura Buzaului, jud.Covasna.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:nu este cazul;

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: prezentul plan prevede măsuri de conservare a biodiversităţii ;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

- în urma desfăşurării etapei de încadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

 

Obligaţiile titularului:

  • Recoltarea si valorificarea lemnului din vegetatia forestiera de pe aceste pajisti sunt supuse normelor tehnice silvice privind evaluarea masei lemnoase si reglementarilor privind circulatia materialului lemnos.
  • Sporirea capacităţii de păşunat a păşunilor prin lucrări de mărire şi recuperare a suprafeţelor păşunabile şi prin lucrări agrotehnice pentru ameliorarea producţiei păşunilor cu rol de protecţie (grupa a H-a);
  • Prezentul amenajament pastoral are ca obiectiv aplicarea unei gestiuni corecte a pajistilor;
  • Asigurarea rolului de protectie pentru pasunile impadurite incadrate in grupa I functionala;
  • Pe suprafata pajistilor studiate, sezonul de  pasunat este de maxim 160 de zile.  Se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei;
  • Este interzisă stocarea/depozitarea temporară a deşeurilor în aria amenajamentului pastoral;
  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea  măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturile vegetale;

 

  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • Colectarea deseurilor se va efecua in recipienti special amplasati pentru acest scop, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

 

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • Legea 86/2014 pentru „aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 pentru organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991", cu completările ulterioare, care precizează la articolul 6, alineatul 1 că "modul de gestionare al pajiştilor se stabileşte prin amenajamente pastorale".
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • Respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în datele de 21.05.2020 şi 25.05.2020;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

 

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Întocmit,

 Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                  Ing. Bote Daniela