PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE
PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 30.08.2024
Ca urmare a notificării adresate de COMPOSESORATUL DOBOLII DE JOS ÎNFRĂȚIREA TESTVÉRISÉG, JUDEȚUL COVASNA prin SC . IL SILV SOLUȚII INGINEREȘTI, mun. Miercurea Ciuc, Str. Gál Sándor, Nr. 16/A, Jud. Harghita, privind ”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Dobolii de Jos Înfrățirea Testvériség - (U.P.) XXI Dobolii de Jos”, amplasat pe raza U.A.T.: Ilieni și Dobârlău, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3066/04.04.2024, în baza:
- Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
- OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
- OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
- Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
- Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.
Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna
Având în vedere următoarele:
- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 22.08.2024 (proces-verbal nr. XX/22.08.2024);
- amenajamentul silvic intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;
D e c i d e:
”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Dobolii de Jos Înfrățirea Testvériség - (U.P.) XXI Dobolii de Jos”, amplasat pe raza U.A.T Ilieni și Dobârlău, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.
Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.
Documentaţia conţine:
- Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 731/26.01.2024;
- Memoriu de prezentare a amenajamentului;
- Piese desenate;
- Proces verbal al Conferinţei I de amenajare nr. 297/07.12.2023;
- Proces verbal privind verificarea lucrărilor de amenajare - Faza teren (nr. înreg SC Irisilva SRL - 311/13.12.2023);
- Proces verbal al Conferinţei a II-a de amenajare nr. 164/19.06.2024;
- Dovada achitării tarifului etapei de încadrare 500 lei - OP nr. 61/26.08.2024;
- Adresa APM Covasna nr. 3150/08.04.2024 privind completările necesare;
- Completarea înregistrată cu nr. 5391/27.06.2024;
- Anunțuri publice.
1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:
a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:
Suprafața fondului forestier:
Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Dobolii de Jos Înfrățirea Testvériség - (U.P.) XXI Dobolii de Jos, județul Covasna, propus a fi organizat în UP XXI Dobolii de Jos, este de 325,20 ha, conform documentelor de proprietate.
Din punct de vedere administrativ-teritorial, suprafața studiată, se află pe raza comunelor Ilieni și Dobârlău, județul Covasna.
În prezent suprafața fondului forestier organizat în UP XXI Dobolii de Jos se află sub contracte de pază și prestări servicii silvice cu Ocolul Silvic Hatod din localitatea Bățanii Mari și cu Ocolul Silvic Buzăul Ardelean R.A., din localitatea Întorsura Buzăului, județul Covasna.
Repartiţia fondului forestier pe categorii de folosinţe:
Repartiția fondului forestier pe folosințe se prezintă astfel:
A. Păduri și terenuri destinate împăduririi și reîmpăduririi: 323,32 ha, din care:
- terenuri acoperite cu pădure 323,32 ha;
B. Terenuri afectate gospodăririi silvice: 1,88 ha, din care:
- terenuri care servesc nevoilor administrației: 1,88 ha.
Zonarea funcțională:
În concordanță cu obiectivele social-economice fixate, condițiile staționale existente, țelurile de gospodărire adoptate și structura reală a arboretelor, suprafața fondului forestier studiat a fost incadrată, la actuala amenajare, în grupa I funcțională 147,00 ha și în grupa II funcțională – 176,32 ha, în următoarele categorii funcționale prioritare:
• 1.5R – 147,00 ha- arborete din păduri /ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru habitate de interes comunitar și specii de interes deosebit, incluse în arii de protecție specială avifaunistică, în scopul conservării speciilor de păsări (din rețeaua ecologică Natura 2000 SPA) (T.IV);
• 21.C – 176,32 ha – arborete destinate să producă, în principal lemn de cherestea (T.VI);
Se menționează faptul că suprafața de 147,00 ha se suprapune cu Situl Natura 2000, Aria Naturală Protejată PROSPA 0082 Munții Bodoc-Baraolt.
Ca urmare a respectivelor arborete, cu suprafața de 147,00 ha, li s-a atribuit categoria funcțională – 1.5.R.
Subunități de gospodărire:
În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile de producție și de protecție stabilite au fost constituite următoarele subunități de producție sau protecție:
- SUP A – Codru regulat, sortimente obisnuite - 323,32 ha;
Bazele de amenajare:
S-au adoptat următoarele baze de amenajare :
Regimul: codru și crâng;
Compoziția țel: corespunzătoare tipului natural de pădure;
Tratamente: tratamentl tăierilor progresive, tratamentul tăierilor rase şi tratamentul tăierilor în crâng;
Exploatabilitatea: tehnică și de protecție;
Ciclul: - 110 ani.
Relația cu ariile naturale protejate/situri Natura 2000:
Planul U.P. XXI Dobolii de Jos (325,2 ha) este propus spre implementare în situl ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, parțial intersectat cu aria protejată pe partea sudică pe o suprafață de 147 ha. Reglementarea procesului de producție
Analiza și adoptarea posibilității:
La S.U.P. A s-au calculat următorii indicatori de posibilitate:
C.I. = 930 mc/an; Q = 0,85; m= - ;
V1/10 = 1017 m3/an; V2/20 = 1138 m3/an; V3/30 = 1350 m3/an; V4/40 = 1259 m3/an; V5/50 = 1350 m3/an; V6/60 = 1150 m3/an; PCi = 793 m3/an;
Pded.= 819 m3/an: Pind. = 857 m3/an; Padoptată = 793 m3/an.
S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 793 m3/an, după metoda creșterii indicatoare.
S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantități anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:
- degajări, se vor parcurge 1,06 ha/an.
- curăţiri, se vor parcurge 0,84 ha/an, cu un volum de 2 mc/an;
- rărituri, se vor parcurge 14,91 ha/an, cu un volum de 254 mc/an;
- cu tăieri de igienă se estimează a se parcurge anual 85,02 ha cu un volum de extras de 78 m3/an.
Tăieri de conservare: nu s-au propus tăieri de conservare.
Analiza și adoptarea planurilor decenale
Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.: 1.B, 39.G, 40B, 41B, 42A, 42C, 42I.
Degajări s-au propus în arboretul din u.a.: 41D, 42D, 42G, 42H, 43E.
Curățiri s-au propus în arboretele din u.a.: 42F, 43E.
Rărituri s-au propus în arboretele din u.a.: 38A, 39A, 40A, 41A, 64A, 64B, 65B, 65C, 65D, 65E, 66A, 66B, 66C, 66D, 67A, 67B, 68.
Amenajamentul silvic intră în vigoare conform prevederilor legale în vigoare și are o valabilitate de 10 ani.
b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:
Prevederile amenajamentului silvic se vor corela cu Planul de management al sitului Natura 2000: ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt.
Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier.
c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:
Amenajamentul silvic menţine sau reface starea de conservare favorabilă a habitatelor naturale, prin gospodărirea durabilă a pădurilor, reprezentând o condiţie de bază pentru managementul responsabil al habitatelor forestiere şi al speciilor a căror existenţă depinde de pădure.
De asemenea, obiectivele asumate de amenajamentul silvic pentru pădurile studiate trebuie să fie conforme şi să susţină integritatea reţelei Natura 2000 şi conservarea pe termen lung a habitatelor forestiere identificate în zona studiată.
d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Suprafaţa luată în studiu se suprapune cu situl de importanță comunitară: ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;
e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu HG 1076/2004 (SEA) și în conformitate cu prevederile HG 236/2023;
2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:
a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:
Amenajamentul propune o serie de lucrări silvice în perioada 2023-2032 pe o suprafață de 323,32, iar diferența de 1,88 ha fiind ocupată de terenuri destinate nevoilor administrației.
Lucrările silvice propuse nu duc la reducerea suprafețelor de pădure pe nici una dintre UA-uri, astfel se menține habitatul speciilor de păsări protejate pe perimetrul planului. Scopul lucrărilor este fie de conducere a arboretelor spre vârsta de exploatare și compoziția țel specifică zonei, fie regenerarea pe cale naturală după extragerea de produse principale forestiere. Modificările fizice care se produc în urma efectuării lucrărilor se remediază pe termen scurt-mediu-lung în funcție de tipul lucrării în ritmul de regenerare naturală a pădurii.
b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor proiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;
c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.
d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):
Efectuarea lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra sănătăţii umane.
În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.
În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:
a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);
b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;
c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.
e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafața totală a amenajamentului este de 325,20 ha;
f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:
(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;
(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;
(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;
g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:
- Planul de amenajare propus spre reglementare U.P. XXI Dobolii de Jos se află parțial pe teritoriul sitului ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt (56646,20 ha), propunând o serie de lucrări silvice pe o suprafață de 323,32 ha din care 147 ha se află în sit (0,25% din sit; 0,44% din pădurile din sit).
- având în vedere suprapunerea parțială a amenajamentului, cu situl de importanţă comunitară ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, la evaluarea iniţială a documentaţiei s-a stabilit că planul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Procedura de evaluarea adecvată a amenajamentului silvic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice și a Ordinului MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar.
Au fost parcurse etapele de evaluare iniţială şi de încadrare astfel:
- Ca urmare a solicitării înregistrate, APM Covasna a transmis Adresa nr. 3150/08.04.2024 privind elaborarea Memoriului de prezentare, întocmit conform Ordinului nr. 1682/2023;
- Memoriul de prezentare întocmit conf. Ord. nr. 1682/2023, s-a înreg. la APM Covasna cu nr. 5391/27.06.2024;
- s-a solicitat și obținut punct de vedere nr. 6506/08.08.2024 din partea Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna și s-a întocmit lista de control conf. Anexa 1 din Ord. 236/2023 pentru etapa de încadrare EA din care rezultă că: implementarea planului și implementarea măsurilor de conservare și de reducere a impactului NU va afecta semnificativ starea de conservare a speciilor și habitatelor criteriu;
- solicitarea de aviz de mediu a fost analizată în cadrul ședinței CSC desfășurată la APM Covasna în data de 22.08.2024 (PV nr. 26/22.08.2024, pct. 14), și s-a solicitat Avizul din partea administratorului ariei naturale protejate ROSPA 0082 Munții Bodoc-Baraolt – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna.
- APM Covasna a transmis Adresa nr. 6901/26.08.2024 către titular privind obținerea Avizului din partea CJPNS CJ Covasna.
- În Memoriul de prezentare elaborat conform Ord. 1682/2023 se menționează următoarele:
Tabel privind Relația amenajamentului cu aria naturală protejată:
Nr. Crt. |
Tip de intervenție în perioada deconstrucție/operare/dezafectare proiect Obiectivele PPS |
Descrierea intervențiilor principale/secundare și conexe proiectuluiului/planului pe perioada de construcție, funcționare și dezafectare Descriere obiective PPS |
Localizarea față de ANPIC (distanța) |
|
Terenuri cultivate pentru nevoile administrației |
UA 40A’, 43A’ Suprafața: 1,88 ha |
ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt Intersectat: 147 ha GR I funcțională: 1A, 1B, 64A, 64B, 65A, 65B, 65C, 65D, 65E, 65F, 66A, 66B, 66C, 66D, 67A, 67B, 68 categorii 1-5R Supr.GR I în sit* = 147 ha nu sunt păduri de producție în sit. GR II funcțională (la peste 18 km SE - nu se află în situri N2000, nici vecinătate): 38A, 38C, 38F, 39A, 39B, 39C, 39D, 39F, 39G, 40A, 40B, 40C, 40D, 40E, 40A’, 41A, 41B, 41C, 41D, 42A, 42B, 42C, 42D, 42E, 42F, 42G, 42H, 42I, 43A, 43E, 43H, 43A’ categoria 2-1C Supr.GR II = 176,32 ha păduri de producție.
|
|
Tăieri de igienă și degajări – asigurarea unei stări fitosanitare corespunzătoare a arboretelor. Se va urmări:
|
UA: 1A*, 38C, 38F, 39B, 39C, 39D, 39F, 40C, 40D, 40E, 41C, 42B, 42E, 43A, 43H, 65F*- igienă 41D, 42D, 42G, 42H, 43E - degajări Suprafața: 10,6 ha (Degajări) + 85,02 (T. igienă) Volum extras: 781 m3 (FA, MO, GO, CA, ME, ST, PI, PLT, DT) Vârsta arboret: 5-100 ani Lucrările se pot executa în sezonului de vegetație, recomandat la sfârșitul acesteia. |
|
|
Rărituri - rărirea arboretelor la o densitate optimă stadiului de dezvoltare, printr-o selecție pozitivă Se va urmări:
|
UA: 38A, 39A, 40A, 41A, 64A*, 64B*, 65A*, 65B*, 65C*, 65D*, 65E*, 66A*, 66B*, 66C*, 66D*, 67A*, 67B*, 68* Suprafața: 149,12 ha Volum extras: 2544 m3 (FA, GO, CA, SC, MO, DM) Vârsta arboret: 15-80 ani Lucrările se pot executa în sezonului de vegetație, recomandat la sfârșitul acesteia. |
|
|
Curățiri – asigurarea unei stări fitosanitare corespunzătoare a arboretului |
UA: 42F, 43E Suprafața: 8,36 ha Volum extras: 19 m3 (FA, GO, CA; ME, MO, PAM) Vârsta arboret: 15 ani Lucrările se pot executa în sezonului de vegetație, recomandat la sfârșitul acesteia. |
|
|
Regenerare și împădurire - Completări și degajări în scopul continuării lucrărilor stabilite prin amenajamentul precedent (regenerări cu reușită parțială). |
UA: 41D, 42G Suprafața: 2,57 ha Completare cu FA, BR, PAM Vârsta arboret: 5 ani Perioadele recomandate pentru efectuarea manuală sau mecanică a intervențiilor este: 15 mai -15 iunie și 15 august- 30 septembrie. |
|
|
Tăieri progresive + regenerare naturală, împădurire și îngrijire semințiș - asigurarea stării fitosanitare corespunzătoare a arboretelor și regenerarea pe cale naturală prin plantare cu specii din compoziția țel. Împădurire- primăvara, toamna. Îngrijire semințiș prin descopleșire (eliberare buruieni din semințiș) și degajări și depresaje (promovare exemplare valoroase). |
UA: 39G, 40B, 41B, 42C Suprafața: 46,86 ha Volum extras: 7389 m3 (CA, FA, GO) Vârsta arboret: 110-120 ani Lucrări executate iarna (extragere material lemnos), toamna-primăvara (împădurire), vara-toamna (îngrijire semințiș). |
ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt Intersectat: 147 ha GR I funcțională: 1A, 1B, 64A, 64B, 65A, 65B, 65C, 65D, 65E 65F, 66A, 66B, 66C, 66D, 67A, 67B, 68 categorii 1-5R Supr.GR I în sit* = 147 ha nu sunt păduri de producție în sit.
GR II funcțională (la peste 18 km SE - nu se află în situri N2000, nici vecinătate): 38A, 38C, 38F, 39A, 39B, 39C, 39D, 39F, 39G, 40A, 40B, 40C, 40D, 40E, 40A, 41A, 41B, 41C, 41D, 42A, 42B, 42C, 42D, 42E, 42F, 42G, 42H, 42I, 43A, 43E, 43H, 43A’ categoria 2-1C Supr.GR II = 176,32 ha păduri de producție
|
|
Tăieri în crâng cu tăiere de jos - regenerarea vegetativă a arborilor, tăiaţi parţial sau integral. În acest mod se favorizează lăstărirea şi butăşirea, care reprezintă o refacere a tulpinilor sau a părţilor tăiate. Arboretele provenite din lăstari au cicluri de producţie reduse până la cel mult o treime din ciclul de producţie al arboretelor provenite din sămânţă. |
UA: 1B* Suprafața: 1,67 ha Volum extras: 108 m3 (SC) Vârsta arboret: 20 ani Recoltarea arboretului de pe suprafaţa de regenerat se face printr-o tăiere unică, executată în perioada de repaus vegetativ, pe cât posibil spre sfârşitul acesteia. |
|
|
Tăieri rase + împădurire + îngrijire semințiș - se realizează recoltarea integrală a arboretului exploatabil, printr-o singură tăiere. Scopul lucrării este substituirea arboretului slab productiv cu specii native, dar similare din UA-urile adiacente. |
UA: 42A, 42I Suprafața: 3,06 ha Volum extras: 437 m3 (FA, CA) Specii favorizate împădurire: FA, MO, DT Vârsta arboret: 55-80 ani Lucrări executate tot anul (extragere material lemnos), toamna-primăvara (împădurire). |
Concluziile referitoare la descrierea și cuantificarea impacturilor precum si motivele pentru care este sau nu necesară continuarea procedurii cu trecerea la etapa de studiu de evaluare adecvată, conform Memoriului de prezentare:
Planul de amenajare propus nu are legătură directă, și nici obiective pentru managementul conservării ANPIC, însă contribuie la gestionarea pădurilor (habitat al păsărilor din sit) pe termen lung.
Nu sunt păduri virgine sau cvasivirgine pe perimetrul planului.
Îndeplinirea condițiilor stabilite de Planul de management și respectarea măsurilor de conservare este o condiție impusă de legislația în vigoare. Unele condiții legat de vârsta pădurilor mature la nivel de U.P. sunt deja îndeplinite, altele se pot respecta prin impunerea respectării măsurilor de conservare și includerea acestora în varianta finală a planului și în actele de reglementare.
Implementarea planului U.P. XXI Dobolii de Jos, cu respectarea măsurilor de conservare existente, nu are efect semnificativ negativ asupra integrității ariei protejate și a speciilor de interes comunitar pentru care ROSPA0082 a fost desemnat. Fără respectarea măsurilor de conservare impactul potențial asupra speciilor și integrității sitului Natura 2000 este Incert.
Cu respectarea măsurilor existente, impactul potențial al planului asupra obiectivelor de conservare ale sitului ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt se poate reduce la minim, acesta fiind nesemnificative pentru lucrările de îngrijire și tăieri în crâng, care se vor efectua în sit. Tăierile progresive și cele rase sunt propuse la 18 km distanță, în altă locație geografică, nefiind în arii protejate.
Recomandări și mențiuni pentru luarea deciziei despre necesitatea sau nu a continuării procedurii cu trecerea la etapa studiului de evaluare adecvată conform Ghidului metodologic (Ord. MMAP nr. 1.682/2023):
1. pierdere directă prin reducerea suprafeței acoperite de habitat ca urmare a distrugerii sale fizice:
Lucrările propuse din întreg U.P. XXI Dobolii de Jos vizează păduri de peste 80 de ani într-o proporție de 42,9% (138,72 ha), respectiv 26% (38,05 ha) din cei 147 ha intersectate cu situl. Pădurile tinere din sit se împart 70,73% între 45-50 ani (103,98 ha) și 3,38% sub 35 ani (4,97 ha).
Lucrările în situl ROSPA0082 sunt propuse decalat în timp de 10 ani (tăieri produse principale 108 m3, respectiv 64,67 m3/ha media; tăieri îngrijire 1724 m3, respectiv 11,86 m3/ha media), în spațiu (tăieri crâng pe o suprafață de 1,67 ha (UA 1B) și vârste de exploatabilitate diferite (între 5-100 ani).
Lucrările de tăiere de produse principale se execută pe timp de iarnă, iar pentru tăierile în crâng intervențiile se fac tot în repaus vegetativ, înainte de începerea perioadei de reproducere și cuibărit pentru păsări.
Recomandare: Dacă până la autorizarea lucrărilor se impun condiții de protecție a speciilor altele decât cele aprobate la realizarea memoriului de prezentare, se va ține cont de modificările cele mai recente. La autorizarea și efectuarea lucrărilor se va ține cont de recomandările custodelui ariei protejate și de condițiile specifice impuse prin actul de reglementare.
Pentru tăieri în crâng (în sit) se recomandă a armoniza măsurile de conservare cu tăierile în crâng pentru speciile a căror distribuție se suprapune cu parcela 1 B (A. pomarina, P. apivoris, C.nigra, S. uralensis, D. martius, D. medius, P. canus, F. albicollis + alte specii specifice pădurilor din zonă cu date lipsă) prin respectarea următoarelor măsuri existente în legislație:
1. favorizarea % pădure matură sau spre maturitate pentru menținerea biodiversității actuale pe tot U.P.
2. zonă tampon limitare lucrări pe o rază de 300 m dacă se identifică cuib de specii răpitoare și barză neagră (administrator ANPIC) – inclusiv pentru parcelele adiacente.
3. interzicere lucrări între 15 martie - 15 august indiferent de specii, păstrare structuri mozaicate și pâlcuri de 3-5 arbori maturi până la eliminarea lor naturală (A. pomarina, P. apivorus)
4. menținere lemn mort și păstrare 4-8 arbori din iescari, arbori groși, scorburoși (D. leucotos, D. martius, P. canus, F. albicollis, F. parva, S. uralensis), atenție deosebită se va acorda tăierilor definitive în parchetele de exploatare, când firma ce exploatează trebuie să cunoască și să aplice această prevedere.
5. strat arbustiv bogat (semințiș) pentru F. albicollis și F. parva - Se recomandă menținerea arborilor cu fructificații pentru hrana păsărilor.
Pentru lucrări de tăiere rase în afara sitului Natura 2000, având în vedere condițiile ecologice similare, recomandăm practici silvice care favorizează biodiversitatea (ex. lemn mort, arbori maturi, semințis, lucrări în afara perioadei de reproducere și cuibărit), așa cum s-au definit pentru celalte UA-uri din situl ROSPA0082.
PM prevede ca o condiție generală pentru favorizarea diversității păsărilor în sit condiția: menținerea unei structuri pe clase de vârste astfel încât procentajul de pădure peste 80 ani să nu scadă la nivelul sitului (sub 30% conf. OSC). Prin planul de amenajare propus pentru U.P. XXI Dobolii de Jos, se asigură o diversitate și distribuție a diferitor tipuri de pădure mature pe suprafața planului (din care păduri peste 80 ani în sit sunt 42,9%) cea ce favorizează și diversitatea speciilor de păsări din sit. Ținând cont de compoziția specifică a pădurilor, respectiv dominanța arborilor peste 80 ani din perimetrul planului, există posibilitatea de a menține biodiversitatea și pe termen lung, chiar și după intervenții repetate conform ciclurilor de amenajare.
Recomandare: Pentru următoarele cicluri de amenajare este nevoie să se echilibreze clasele de vârstă pentru a menține procentul de pădure matură în U.P. și biodiversitatea tipică sitului.
PM interzice degajările și curățirile chimice (permise doar lucrări manuale) pentru toate speciile și tratamentele chimice, cu excepția cazurilor dovedite de gradații sau defolieri și doar în cazul ineficienței sau imposibilității aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.) pentru speciile de Ficedula albicollis și Ficedula parva.
Recomandare: Includerea interdicțiilor privind folosirea substanțelor chimice pentru lucrări silvice în actele de reglementare.
2. pierderea habitatului de reproducere, hrănire, odihnă ale speciilor:
PM și OSC impun condiții clare care trebuie respectate pentru menținerea habitatului de reproducere, hrănire și odihnă ale speciilor din teritoriul sitului.
Pentru speciile Aquila pomarina, Bubo bubo, Ciconia nigra, Pernis apivorus și Strix uralensis se va ține cont de interdicții specifice în zona tampon (300 m) în zona cuiburilor - se limitează lucrările în perioada cuibăritului, iar pe perimetrul cuiburilor vor fi interzise orice fel de lucrări între 15 martie și 15 august.
Pentru favorizarea cuibăritului speciilor Aquila pomarina și Pernis apivorus PM prevede păstrarea unei structuri mozaicate și păstrare de pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni/ha (peste 80 de ani) în zonele de recoltare, cu arboret în creștere în zonă, iar aceste pâlcuri se mențin până la eliminarea lor naturală.
Pentru asigurarea condițiilor ecologice optime pentru Dendrocopos leucotos, Dendrocopos medius, Dryocopus martius, Picus canus și Strix uralensis, respectiv Ficedula albicollis și Ficedula parva se ține cont de următoarele condiții la realizarea tuturor lucrărilor:
• Menținerea lemnului mort pentru asigurarea condițiilor specifice pentru speciile de ciocănitori și Strix uralensis, pe toate subparcelele/unități amenajistice, în cazul unor intervenții - lucrări de îngrijire sau exploatări forestiere se va lăsa un număr de 4-8 arbori/ha din categoria iescarilor, arborilor groși, scorburoși, parțial uscați, în funcție de particularitățile fiecărei unități amenajistice. O atenție deosebită se va acorda tăierilor definitive în parchetele de exploatare, când firma ce exploatează trebuie să cunoască și să aplice această prevedere.
• Menținerea unui număr mare de stejari bătrâni (peste 100 ani) necesari pentru asigurarea condițiilor optime de cuibărit pentru Dendrocopos medius. Se menține în orice condiții de exploatare/intervenții forestiere un nr. 3-4 arbori bătrâni/ha în gorunetele pure, respectiv 1-2 în cele de pădurile de amestec cu Quercus sp. Se vor mai menține pe picior 2-3 arbori cu scorburi, neimportanți economic, cu rol de cuibărit. Pentru arboretele ce au depășit vârsta exploatabilității și care au fructificație satisfăcătoare, inclusiv regenerare naturală, se vor evita tratamentele silvice cu tăieri definitive. Pot fi aplicate doar tăieri de igienă/accidentale, însă marcarea arborilor se va face sub supravegherea administratorului ariei naturale protejate / specialistului ornitolog.
• Condiție specială pentru muscari Ficedula albicollis și Ficedula parva menținerea unui subarboret bogat (semințiș).
Pentru speciile Bonasa bonasia, Caprimulgus europaeus și Sylvia borin, Sylvia communis, Sylvia curruca, Turdus merula, Turdus pilaris, Turdus viscivorus, Upupa epops nu a fost stabilite măsuri specifice, dar parametrii țintă sunt similare cu ale celorlalte specii forestiere. Astfel, prin respectarea condițiilor existente, se asigură condiții minime și pentru speciile pentru care lipsesc date de distribuție sau măsuri.
Recomandare: având în vedere lipsa datelor de prezență (cuiburi) și de monitorizare a speciilor pe teritoriul sitului, se consultă custodele ariei protejate, sau datele publice ale autorităților responsabile pentru protecția mediului înainte de efectuarea lucrărilor și se ține cont de condițiile impuse de acestea la efectuarea lucrărilor.
3. alterare/degradare prin deteriorarea calității habitatului, care conduce la o abundență redusă a speciilor caracteristice sau la modificarea structurii biocenozei (componența speciilor):
Lucrările silvice propuse nu duc la alterare/degradare sau deteriorarea definitivă a calității habitatului forestier, ci favorizarea creșterii și regenerării pădurilor în urma exploatării cu respectarea măsurilor de conservare existente impuse prin PM și OSC.
Impactul lucrărilor este temporar minim-mediu-lung în funcție de tipul lucrării și volumul de material lemnos extras, și poate fi nesemnificativ cu respectarea măsurilor de conservare. În caz contrar efectul acestora este incert. Modificările fizice care vor apărea în urma implementării lucrărilor fac parte de gospodărirea și regenerarea habitatelor forestiere, alte modificări nefiind propuse de tip (ex. schimbări topografice, modificări ale cursurilor de râuri, fragmentare habitate).
Recomandare: Dacă până la autorizarea lucrărilor se impun condiții de protecție a speciilor altele decât cele aprobate la realizarea memoriului de prezentare, se va ține cont de modificările cele mai recente. La autorizarea și efectuarea lucrărilor se va ține cont de recomandările custodelui ariei protejate și de condițiile specifice impuse prin actul de reglementare.
Măsurile din PM și OSC permit gestionarea fondului forestier în scopurile pe care stabilește amenajamentul, însă anumite lucrări în zone și perioade sensibile necesită adaptare la condițiile de protecție stabilite pentru aria protejată prin PM. Planul de management nu reglementează tipul lucrărilor care pot fi efectuate în habitatele forestiere, nici nu interzice tipuri de lucrări (ex. tăieri rase).
4. alterare/degradare prin deteriorarea habitatelor de reproducere, hrănire, odihnă a speciilor:
Modificările fizice care se produc în urma efectuării lucrărilor de igienă, tăiere produse principale se remediază în sezoanele de vegetație la timp scurt-mediu-lung în ritmul de regenerare naturală a pădurii. Cu respectarea condițiilor impuse prin măsurile de conservare, impactul produs de implementarea lucrărilor nu va duce la clauze ale punctului 4. Mai mult, cu respectarea măsurilor de conservare, se favorizează gospodărirea pădurii spre a crea și menține pe termen lung condiții pentru favorizarea biodiversității în pădurile din U.P. XXI Dobolii de Jos. Condițiile și recomandările sunt similare ca și cele de la punctul 2. pierderea habitatului de reproducere, hrănire, odihnă ale speciilor.
5. perturbare prin schimbarea condițiilor de mediu existente: strămutări ale exemplarelor speciilor, modificări comportamentale ale speciilor:
Lucrările prevăzute nu duc la o izolare reproductivă a speciilor, conectivitatea cu alte zone forestiere și agricole din sit sunt menținute pe toată perioada de implementare a planului.
6. fragmentare prin crearea de bariere fizice sau comportamentale în habitatele conectate din punct de vedere fizic sau funcțional sau prin împărțirea acestora în fragmente mai mici și mai izolate:
Nu se creează bariere fizice sau comportamentale în habitate. Nu sunt prevăzute tăieri rase în sit, nici tăieri progresive ori succesive, doar tăieri în crâng cu favorizarea regenerării prin lăstărire și butășise ale arboretelor de salcâm, fără să creeze o fragmentare a habitatului. Nu sunt propuse drumuri noi de exploatare, nu se scot suprafețe din categoria pădure pentru alte destinații. Nu sunt propuse lucrări care să creeze bariere fizice sau comportamentale așa cum definește punctul 6.
7. reducerea efectivelor populaționale ca urmare a mortalității directe generată de PP sau ca urmare a celorlalte forme de impact:
Nu sunt propuse lucrări care să ducă la distrugerea de exemplare de păsări protejate dacă se respectă interdicțiile în perioadele sensibile și condițiile stabilite de PM și OSC.
8. alte impacturi indirecte prin modificarea indirectă a calității mediului:
Nu sunt. Lucrările propuse nu prezintă risc major, parametrii speciilor și condițiile de mediu din zona planului cu respectarea măsurilor de conservare existente și a normelor silvice aprobate se vor regenera în termen scurt-mediu-lung.
9. incertitudinile identificate:
Fără respectarea măsurilor restrictive propuse prin PM există posibilitatea afectării habitatului speciilor și a parametrilor țintă. La elaborarea memoriului de prezentare s-au putut acoperi toate punctele sensibile cu date, fie direct, fie prin analiza globală la nivel de amplasament sau sit.
Recomandare: În varianta actuală a planului nu sunt integrate măsurile de conservare existente, (doar menționată grupa funcțională 1-5R în planul parcelar). Recomandăm includerea detaliată a măsurilor în acte de reglementare și în varianta finală a planului.
Având în vedere că amenajamentul este un document tehnic, elaborat pe baza normelor silviculturale, s-a putut realiza o evaluare detaliată a impactului potențial al implementării planului chiar și la varianta actuală. La analiza impactului și stabilirea semnificației acestuia s-au luat în vedere practicile silviculturale din normele în vigoare, și restricțiile potențiale impuse de măsurile de conservare existente din PM și OSC pentru fiecare lucrare și specie în parte.
Toate lucrările propuse în planul U.P. XXI Dobolii de Jos, prin adaptarea la măsurile de conservare existente, pot avea impact nesemnificativ asupra habitatelor speciilor protejate și asupra speciilor protejate din sit.
În urma analizării Memoriului de prezentare de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna s-a concluzionat în punctulde vedere nr. 6506/08.08.2024:
”Din analiza documentației prezentate a rezultat faptul că obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere. Din această perspectivă considerăm că planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora. Consideram ca în acesta etapa memoriul este suficient pentru acceptarea concluziilor finale care subliniază ca prin implementarea planului si IMPLEMENTAREA MASURILOR DE CONSERVARE SI DE REDUCERE A IMPACTULUI, nu va afecta semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu, nefiind necesar trecerea la etapa studiului de evaluare adecvată. Totodată recomandăm includerea detaliată a măsurilor de conservare în actul de reglementare și în varianta finală a planului de amenajare.”
Obligaţiile titularului:
- Conform Adresei APM Covasna nr. 6901/26.08.2024 este necesară obținerea Avizului administratorului – CJPNS CJ Covasna – sitului ROSPA 0082 Munții Bodoc-Baraolt;
- Respectarea prevederilor și a măsurilor de conservare ale Planului de management al ariei naturale protejate N2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt ;
- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
- Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM nr. 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
- Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
- Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
- Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
- Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;
- O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;
- Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
- Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;
- Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
- Este interzisă incendierea vegetaţiei sau resturilor vegetale;
- Se interzice amplasarea de construcţii fără aprobarea legală;
- În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defecțiuni vor fi remediate în ateliere de reparaţii autorizate;
- Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
- Colectarea deșeurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, în recipienți special amplasați pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea și transportul lor de către o firmă specializată la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
- Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
- La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
- Alte lucrări în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al autorităţilor publice centrale de specialitate;
- Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amnenajamentului silvic;
Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:
- OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Legea nr. 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
- OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
- HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
- Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
- Ordinul nr. 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificarile și completările ulterioare;
- HOTĂRÂRE nr. 923 din 28 octombrie 2020 pentru aprobarea unor măsuri tranzitorii necesare aplicării unitare a normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a celor privind provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului;
- Regulamentul (UE) 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
- OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:
- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul on-line Mesagerul de Covasna (www.mesageruldecovasna.ro) în data de 26.03.2024 și 05.04.2024;
- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
- Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 6699/19.08.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 26/22.08.2024;
Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.
Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.
Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.
Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.
Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).