Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 62 din 08.09.2016

 

Ca urmare a solicitării depuse de Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov, cu sediul în municipiul Brașov, str. Mihail Kogălniceanu, nr. 13, bl. C2, sc. 1, judeţul Brașov, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4174/ 21.07.2016 (nr. registratură electronică 472/31.08.2016), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.07.2016, că proiectul “Lucrări de reparații pod pe DN11 KM 70+856, peste scurgere, localitatea Lemnia” propus a fi executat pe traseul DN11, pe teritoriul satului Lemnia, comuna Lemnia, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- documentaţia tehnică depusă de titular;

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13 lit. a) “Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului”;

- anunţul public de depunere a documentaţiei pentru obţinerea acordului de mediu, publicat în Mesagerul de Covasna din data de 29 iulie 2016;

- anunţul public de depunere a documentaţiei pentru obţinerea acordului de mediu postat pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 27 iulie 2016;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

 

Caracteristicile proiectului:

  •  

Podul a fost construit în anul 1960 și a fost dimensionat pentru clasa I de încărcare. Schema statică este grinzi simplu rezemată iar podul este normal, amplasat într-o curbă cu raza de 150 m.

Partea carosabilă este de 7 m, cu trotuar de 1 m. Podul nu are parapet direcțional. Calea pe pod este realizată din beton asfaltic.

Suprastructura podului este realizată din dală din beton armat de 5 m deschidere.

Infrastructura podului este realizată din două culei masive din beton armat cu fundaţii directe.

Albia este neamenajată.

Lucrările de reabilitare se vor executa sub circulație, pe durata a 4 luni, fiind prevăzute executarea următoarele operații tehnologice principale:

1. Se construiește organizarea de șantier cât mai aproape de amplasamentul podului.

2. Se execută semnalizarea execuției lucrărilor de reparații cu respectarea tuturor normelor de protecție a muncii în vigoare.

3. Se demolează lisa parapetului, trotuarul existent și parapetul pietonal.

4. Se execută următoarele lucrări pregătitoare în vederea ridicării dalei existente cu 20 cm: a. se execută două grinzi, în lungul podului, din beton armat, cu secțiunea 50 x 50 cm. Grinzile se executa între cele două culei și vor rezema pe fundațiile acestora. Distanța între grinzi va fi de 2,45 m, și se vor utiliza 8 prese de minim 10 tf/buc; b. se montează presele hidraulice pâna la poziția de lucru. Pentru poziționarea la înălțimea de lucru a preselor, se vor utiliza blocuri din beton și/sau traverse din lemn. La partea superioară a preselor se va monta o grindă metalică, pentru a uniformiza eforturile pe toată lățimea dalei. După poziționarea preselor, se va executa un rost transversal pe zona carosabilă, pe toată lățimea, cu ajutorul discului diamantat; c. se aduc în amplsament materialele și utilajele (freza, compactor, mixtura asfaltică), necesare execuției aducerii la cotă a sistemului rutier pe rampele de acces la pod, având în vedere că dala se ridică cu 20 cm.

5. Constructorul va pregăti cuzineții din beton armat, pentru introducerea acestora între bancheta de rezemare și dală, imediat după ce aceasta va fi ridicată. Cuzineții vor avea dimensiunile: h=17 cm, l si L = 30 cm. Se oprește circulația rutier pe ambele sensuri, timp de 4 ore.

6. Se execută operația de ridicare a dalei.

7. După ridicarea dalei, cuzineții se vor introduce în spațiul creat de 25 cm, pe un strat de mortar cu întărire rapidă, care se va executa atât la partea inferioară a cuzinetului, cât și la partea superioară. Dala va fi ridicată 25 cm, iar după montarea cuzineților și a mortarului cu întărire rapidă, aceasta se va lăsa 5 cm. Se pot utiliza și distanțieri de 1,5 cm pentru ușurința execuției.

8. Timp de 4 ore, cât circulația este întreruptă pe ambele sensuri, se vor executa lucrări de execuție a sistemului rutier, a.i. rampele de acces la pod să fie racordate la noua poziție a suprastructurii. Lucrările se vor executa pe jumătate din cale, iar după finalizarea lor se reia traficul, semaforizat pe jumătate din cale, în condiții de șantier.

9. După execuția rampelor de acces, pe jumătate din cale, se încep lucrările de reabilitare a podului pe jumătate de pod, care constă în:

- decapare sistem rutier pe pod și executare lucrări de reparații curente la nivelul dalei monolite, constând în: a. se identifică vizual zonele de beton degradat prin carbonatare, coroziunea armăturii urmată de exfoliere, fisurare, de la nivelul dalei; b. se demolează betonul degradat (prin sablare) până la degajarea totală a barelor armăturii de rezistență, realizând un spațiu liber de 3,5 cm în spatele acestora. Betonul se demolează după un contur geometric regulat în plan, care să depășescă cu minim 15 cm după oricare direcție suprafața de beton degradată; c.  se curăță până la luciu metalic fiecare bară de armătură (prin sablare); d. barele de armatură care prezintă în urma curățirii de rugină o reducere a secțiunii cu mai mult de 20%, se vor înlocui pe zona degradată, cu cupoane de armătură din PC52 având același diametru, prin sudură electrică, cap la cap. Barele de armătură înlocuite se vor menționa într-un proces verbal de lucrări ascunse întocmit cu participarea cel puțin a  constructorului, a dirigintelui de șantier și a proiectantului (asistenței tehnice), și vor fi efectuate fotografii relevante pentru fiecare bară; e. se pasivizează barele de armătură; f. se închid fisurile și crăpăturile; g. se reface secțiunea de beton inițială a dalei prin tencuire manuală a zonei reparate; h. se demolează cale pe pod și se execută conectori în vederea execuției plăcii de suprabetonare (jumătate din cale); i. se cofrează, armează și se betonează placa de suprabetonare. Placa se va realiza cu panta unică de 1,5%, spre aval.; j. se aplică o vopsea anticorozivă pe toată suprafața suprastructurii.

10. Se execută lucrări de reparații curente la nivelul fiecărui element de infrastructură (două culei), constând în: a. se identifică vizual zonele de beton degradat prin carbonatare, coroziunea armăturii urmată de exfoliere, fisurare, de la nivelul fiecărui element de infrastructură; b. se demolează (prin hidrosablare) betonul degradat până la degajareă totală a barelor armăturii de rezistență, realizând un spațiu liber de 3,5 cm în spatele acestora. Betonul se demolează după un contur geometric regulat în plan, care să depășescă cu minim 15 cm după oricare direcție suprafața de beton degradată; c. se curăță până la luciu metalic fiecare bară de armătură (prin sablare); d. barele de armătură care prezintă în urma curățirii de rugină o reducere a secțiunii cu mai mult de 20%, se vor înlocui pe zona degradată, cu cupoane de armătură din PC52 având același diametru, prin sudură electrică, cap la cap. Barele de armătură înlocuite se vor menționa într-un proces verbal de lucrări ascunse întocmit cu participarea cel puțin a  constructorului, a dirigintelui de șantier și a proiectantului (asistenței tehnice), și vor fi efectuate fotografii relevante pentru fiecare bară; e. se pasivizează barele de armătură; f. execuție consolă de rezemare dală de racordare; g. adaptare ziduri întoarse la noua poziție și geometrie a podului; h. se aplică o vopsea anticorozivă pe toată suprafața culeelor.

11. Se execută calea pe pod (pe câte jumătate din cale): a. se execută hidroizolația performantă de tip poliuretanică, bicomponentă și/sau alte tipuri similare; b. se execută protecția hidroizolației cu un strat de BA8 2 cm grosime; c. se montează parapetul pietonal metalic, protejat cu sistem de protecție anticoroziv (vopseluri), garantat minim 15 ani; d. se montează bordurile din piatră naturală albăa 20x25 cm; e. se execută uzura pe pod din ATD 16 – 2 x 4 cm grosime; f. se execută dispozitivul de acoperire a rosturilor, Δ=50 mm.

12. Se execută rampele de acces: a. se execută dala de racordare, reprofilarea terasamentelor, sferturile de con pereate; b. se execută retaluzarea rampelor; c. se execută sistemul rutier pe rampe;

· Strat de balast - 30 cm grosime;

· Strat de piatră spartă – 20 cm grosime;

· Strat de BAD 20 – 6 cm grosime;

· Strat de geogrilă;

· Strat de uzură din ATD 16 – 4 cm grosime.

d. se execută șanțurile pereate de la baza talului, casiurile și scările de acces; e. se execută lucrările de semnalizare și protecție pe rampele de acces.

13. Se execută lucrările de calibrare a albiei: a. se curăță albia de vegetație, se execută pereul albiei, radierul zidurilor de sprijin, elevația zidurilor de sprijin, drenul și umplutura din spatele zidurilor de sprijin; b. se execută grinda de capăt și protecția cu anrocamente; c. se repetă lucrările și pe cealaltă jumătate a albiei.

Organizarea de șantier

Organizarea de şantier (grupul social + baza de producţie) se va amplasa într-o zonă de comun acord cu beneficiarul, cu asigurarea căilor de acces, a surselor de apă, energie electrică, etc., pentru necesităţile şantierului.

Organizarea de șantier va cuprinde:

- platforme de depozitare și de lucru

- un vagon–camp standardizat, având destinația birou și magazie de materiale;

- un pichet PSI dotat cu stingătoare cu spuma și pulbere;

- containere, pentru deșeuri reciclabile și pentru deșeuri nereciclabile.

- un grup sanitar de tip fosă ecologică;

- amenajarea unor incinte îngrădite pentru depozitarea materialelor de construcții și amplasarea unor barăci necesare personalului muncitor;

- câte o zonă de parcare pentru autovehicule și utilaje.

Constructorul va trebui să respecte, la toate instalaţiile şi utilajele folosite, limitele noxelor prevăzute în normativele în vigoare la data execuţiei.

Pe amplasament nu vor rămâne nici un fel de resturi de la construcții, deșeuri sau alte substanțe toxice sau periculoase. Terenul va fi redat  în starea inițială.

Se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce privelte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eșapament, de zgomot și se vor pune în funcțiune numai cele care corespund cerințelor tehnice, se vor evita pierderile de carburanți sau lubrifianți la staționarea utilajelor. În cazul producerii unei poluări accidentale a solului cu produse petroliere și uleiuri minerale de la vehiculele grele și de la echipamentele mobile, se va proceda imediat la utilizarea materialelor absorbante, la decopertarea solului contaminat, stocarea temporară a deșeurilor rezultate și a solului decopertat în recipienți adecvați și tratarea de către firme specializate.

Se va marca corespunzător, cu panouri de protecție, terenurile ocupate temporar de organizarea de șantier sau afectate de lucrări temporare. Pe perioada de realizare a lucrărilor se vor lua măsuri pentru evitarea accidentarii populației învecinate:

Locurile periculoase vor fi prevăzute cu pancarde avertizoare și vor fi îngrădite.

Înainte de începerea oricărei părți a lucrărilor, executantul lucrărilor va trebui să asigure drumuri de acces temporare, incluzând toate devierile și podurile în partea implicată a Șantierului. Aceste drumuri de acces se vor menține într-o condiție adecvată pentru o trecere în siguranță a utilajelor și vehiculelor până când nu mai sunt necesare scopului contractului.

Executantul va întocmi un document privind condițiile oricăror suprafețe private de pământ sau oricăror suprafețe publice cultivate sau întreținute, prin intermediul cărora se realizează accesul la Șantier, înainte de folosință, și va trebui să păstreze aceste suprafețe într-un stadiu rezonabil de curățenie și întreținere în timpul execuției lucrărilor. La terminarea folosirii de către Executant a acestor căi de acces, va trebui să aducă suprafețele la niște condiții cel puțin egale cu cele existente înainte de a fi folosite de către el.

-  cumularea cu alte proiecte – de-a lungul DN11, la distanțe de sute de metri/kilometrii, mai sunt prevăzute executarea de reparații ale podurilor peste pârâurile/râurile din zonă;

utilizarea resurselor naturale: - la execuţia lucrării se vor utiliza: balast de diferite granulometrii, piatră spartă şi criblură;

- producţia de deşeuri – Deşeurile diverse (balast, pietriş, lemn, metal, uleiuri, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier, etc.), vor fi depozitate selectiv şi predate către firme autorizate pentru colectarea/valorificare/eliminarea lor.

    Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale de orice natură în afara amplasamentului.

    În cazul producerii unor poluări accidentale (hidrocarburi, uleiuri) produse de maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, scurgerile se vor curăţa cu materiale absorbante pentru produse petroliere, acestea fiind apoi predate la firmele autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: Executarea operaţiunilor de reabilitare, utilizarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi organizarea de şantier se va face astfel încât zgomotele şi vibraţiile rezultate să fie în limitele admise. Nu se vor utiliza materiale cu potenţiale surse de radiaţii. Eventualele depozitări de materiale de construcţie şi deşeuri pe sol se va face doar în locuri special amenajate, fiind urmate de igienizarea corespunzătoare. Sursele de poluare ale aerului sunt gazele de eşapament ale maşinilor şi utilajelor utilizate. 

- surse de poluare în perioada de funcţionare: Poluarea atmosferica va fi redusă substanţial prin reabilitarea drumurilor;

riscul de accident - ţinându-se seama de substanţele toxice/periculoase şi de tehnologiile utilizate (carburanţi, lubrifianţi, bitum), se vor respecta cu stricteţe normativele de protecţia muncii în vigoare, şi de exploatare corectă a utilajelor;

utilizarea existentă a terenului – terenul pe care este prevăzută executarea proiectului este în intravilanul localității Lemnia și este proprietatea Statului Român, fiind în administrarea C.N.A.D.N.R. (reprezentat de D.R.D.P. Brașov), conform Certificatului de urbanism aprobat, având regimul de domeniu public (drum);

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede – nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – zonele protejate de pe Rîul Negru sunt la distanţă de amplasamentul lucrărilor de modernizare;

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – nu este cazul;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 

-  Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact nesemnificativ, continuu în perioada de funcţionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – pe perioada execuţiei în special, nesemnificativ în perioada de funcţionare, impact reversibil.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare fără procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

1. solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 4 din 17.02.2016, emis de Primăria Comunei Lemnia, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

2. se vor respecta prevederile Avizului SGA, necesar a fi obținut de către titularul lucrării;

3. se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;

4. se vor respecta prevederile Legii 104 / 2011 privind calitatea aerului înconjurător;

5. Se vor respecta prevederile OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

6. Se vor respecta Legea apelor nr.107/1996, modificată şi completată cu Legea 310/2004 şi Legea 112/2006.

7. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

8. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

9. titularul va notifica ISU Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

10. pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;

11. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

12. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora. Orice poluare accidentală va fi urmată de o igienizare corespunzătoare a zonei afectate;

13. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;

14. în urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.

15. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

16. titularul va informa în scris APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizări,                                             Întocmit,

      Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        ing. Dănilă Marius Andrei